Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä

Vierailija
18.06.2026 |

https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html

"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.

Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia." 

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ei halua mökkiä ja toinen haluaisi olla siellä aina. Senkin tietysti sääntösuomi kieltää.

Mökillä saa olla 24/7/365, mutta sinne ei välttämättä saa siirtää kirjojaan. Eli joku muu virallinen asuinpaikka pitää ilmoittaa kotiosoitteeksi. Sehän voi olla mikä vain, kunhan osoitteen (varsinainen) asukas huolii haamuasujan. Tässä ei ole mitään laitonta. Ja esim. terveydenhoitosi voit siirtää mökkikuntaan, jos niin haluat.

Ei tarvitse kenenkään toisen kotiin mennä haamuhyyryläiseksi, poste restante postilokeron voi laittaa viralliseksi kotiosoitteekseen.

Ai:  Poste restante voidaan ilmoittaa viralliseksi osoitteeksi väestötietojärjestelmään (eli Maistraatille/DVV), mutta poste restante on ensisijaisesti tilapäinen postiosoite. Jos henkilöllä ei ole asuntoa, kotikunta on se kunta, jota hän pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on kaikkein kiintein yhteys — muuten henkilö voidaan merkitä väestötietojärjestelmään “vailla vakinaista asuntoa” ja kotikunta määräytyy tilanteen mukaan. dvv.fi

ellaista mökkiä ei voi ilmoittaa kotipaikakseen, joka ei ole rakennusvalvontaan rekisteröity vakituiseen asumiseen. 

Vierailija
222/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tulee sota niin parempi se on ettei omisteta mitään.

Mökithän nousevat suureen arvoon sodan sattuessa. Niihin pääsee suojaan, ja jos on puilla lämmitettävä + oma kaivo, olet hyvin omavarainen siellä syrjäisesssä mökissäsi. Itse menen mieluummin mökille kuin kerrostalomme väestösuojaan. Ihan kauhea ajatuskin olisi kökkiä siellä ahtaissa tiloissa vieraiden ihmisten kanssa.

Miksi alapeukut? Kukaan ei ole vaivautunut perustelemaan. Siis passaan.

Ketä passaat mökilläsi? Kuulostaa kivalta sille passatuksi tulevalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö siis johan suuret ikäluokat ovat sen ikäisiä, että moni heistä ole enää aikoihin ollut mökkeilykunnossa, aika iso osa jo kuopattukin. Eipä ole juuri näkynyt mökkien hinnoissa. Ihan muut tekijät heiluttaa niitä.

Hyvät mökit siirtyvät usein jälkipolville ja loput lahoaa luonnon ottaessa vallan. Suurtenkin ikäluokkien poistuminen kuvioista on kuitenkin sen verran hidas prosessi, että tuo tasaa tilannetta. Hyväkuntoiset, hyvällä paikalla olevat mökit ihan satavarmasti säilyttävät reaalisen arvonsa jatkossakin.

Meilläkin on 45 vuotta ollut sama mökki loistavalla paikalla suuren puhtaan järven rannalla. Saatiin se suurten ikäluokkien vanhemmiltani jo ajat sitten ja lähiseudun mökkien hintataso on kyllä pitänyt reaalisen arvonsa vähintään hyvin. Eipä mökki nyt mikään sijoitus kyllä ole, jos ei sitä vuokraa ahkerasti. Työtunteja ja rahaa sen harrastamiseen palaa. Meille sinänsä ihan sama, mitä sen arvolle tapahtuu, kun ei olla myymässä. Meidän jälkipolvessakin on siitä kiinnostuneita vaikka kuinka monta.

Vierailija
224/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisi vaan sen myyntibuumin. Järvenrantamökki kelpaisi maksimissaan tunnin ajomatkan päästä työpaikalta, niin voisi kesän käydä mökiltä töissä 

Vierailija
225/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne kelpaakaan?  Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.

Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.

Huvittavaa narinaa.  Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.

No ihan sama mulle, ei ole mökkiä.  Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus.  Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.  

No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä.  Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.

He saivat ne 20-30-vuotiaina jo, kun ahne sukupolvi jakoi rannat keskenään. 

Mitä minä enää 60-70-vuotiaana mökillä teen? 

Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua? 

Että mitenkä?  Minä kuulun suuriin ikäluokkiin, eikä meidän ikäpolvella mitään kesämökkejä parikymppisinä ollut.   

Rupesin miettimään ihan noita kavereitani ja entisiä työtovereita ja muita tuttuja.  Ei niistä kellään ollut mitään kesämökkiä.   Mun kymmenen vuotta vanhemmalla pomollani oli, mutta myi sen pois, kun ei katsonut tarpelliseksi sitä omistaa.

Kuusikymppisenä yksi suuriin ikäluokkiin kuuluva ystävä sai jonkunlaisen kesäpaikan perinnöksi.  Siinä ei muistaakseni ole mitään mökkiäkään, on vain rantasauna.

Minäkin syntynyt 1949 eikä mun vanhemmillani koskaan ollut varaa kesämökkiin. Isä kuoli sydäninfarktiin 1960 ja äiti syöpään 1972.  Kummallakaan ei koskaan ollut edes autoa.  Polkupyörällä kävivät tehtaalla töissä. Pelkän kansakoulun käyneitä.   Ihmettelen,  miten jotkut kuvittelevat meidän ikäluokan vanhempien olleen jotain varakkaita.  Köyhiä olivat meidän vanhempamme.  Monet menettäneet sodissa kaiken.  

Vierailija
226/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että jotenkin hapan olo tästä tulee. Itse olen väliinputoajasukupolvea jolla ei varaa ole mökkiin ollut. Ja kohta liikaa ikääkin ettei enää mökin laittaminen kiinnosta. 

Samaa mieltä, olen myös väliinputoajasukupolvea, enkä ole syntynyt kultalusikka suussa. Olen kyllästynyt Suomeen ja suomalaisiin. Olenkin suunnitellut muuttoa pois täältä, Suomi ei ole minua varten. 

Eli yhteiskunnan syy taas kun ette ole käyneet töissä tai säästäneet rahaa?? Ok.

Milloin olittekaan syntyneet?

Ei KAIKILLA muillakaan 60-, 70-, 80- tai 90-luvuilla syntyneillä ole kesämökkiä, venettä, autoa tai edes omaa kotia! 

Itse (s 60) aloitin nollasta 90-luvun laman jälkeen vaikka olin maksanut asuntolainan korkoja (0mk itse lainaa)  vuodesta -79 ja jäin yh:ksikin 3 lapsen kanssa. Nyt eläkkeelle jäädessä olemme nykyisen mieheni kanssa sinnitelleet ja rakentaneet 3 okt ja remontoineet unelmien kodin ulkomaillekin.

Jos olisimme jääneet itkemään kädet taskuissa ei meilläkään olisi mitään!

Vierailija
227/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei saa omistusasuntoon tukia, jos irtisanotaan töistä ja hallitus teki potkulain.

Vierailija
228/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…

Vierailija
229/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset nuo perii.

Eiköhän suurin osa paremmista mökeistä päädy perintönä nykyisten omistajien lapsille, jotka ovat luultavasti viettäneet siellä aikaa vähintäänkin omassa lapsuudessaan ja nuoruudessaan ja miksei vanhemmallakin iällä.

Vierailija
230/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
231/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

piru perii ne, eli valtio.

Vierailija
232/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa ostaa kesämökkiä eikä omistusasuntoa. Lohdutukseksi voi syödä paljon herkkuja.

Vierailija
233/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa ostaa kesämökkiä eikä omistusasuntoa. Lohdutukseksi voi syödä paljon herkkuja.

Itseään voi lohduttaa hyvillä ruoilla ja herkuilla.

Vierailija
234/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kesämökkiä mihin mennä juhannuksena

Ostin paljon karkkia, suklaata ja jäätelöä juhannukseksi, syön niitä yksin kerrostalo-asunnossa. 

Vierailija
235/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostajia ei vaan paljoa ole, kun työt ovat epävarmoja ja mökki vie tuet työttömyyden pitkittyessä.

Rahakkaita ostajia olisi pilvin pimein ihan tuossa itärajan takana, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa 🙄

Vierailija
236/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään asutaan vuokralla, ei tehdä remontteja. Tilalla on leipominen ja herkkujen syönti.

Vierailija
237/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on täynnä näitä hiivaisia mökkimummoja, jotka saavat jollain tavalla aina agressioita näistä väsyneistä tönöistä. aina saa NAURAA!

Vierailija
238/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vain kuvitella kun työttömät palstapunkerot ottavat matsia siitä, että kumpi saa homeisen kämpän. aina saa nauraa!

Vierailija
239/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostajia ei vaan paljoa ole, kun työt ovat epävarmoja ja mökki vie tuet työttömyyden pitkittyessä.

Rahakkaita ostajia olisi pilvin pimein ihan tuossa itärajan takana, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa 🙄

Mielummin ne kesämökit kannattaa myydä saksalaisille ja muiden EU-maiden kansalaisille kuin arvaamattomille venäläisille, niin ei tule ongelmia maanpuolustuksen suhteen.

Vierailija
240/278 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukirajoilla saa yksiön. Herkut ja leivokset on siitä hyviä, että ne ei vie tilaa, kun ne syödään pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi