Kuolonkolarit ovat vähentyneet selvästi
Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet kaksi vuotta putkeen, kertoo Onnettomuustietoinstituutti (OTI).
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-210467
Kommentit (23)
Tiet on niin paskana ettei voi ajaa niin kovaa että henki lähtisi kolarissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.
Artikkelissa mainitaan yhteenajojen vähentyminen. Onkohan itsemurhaan keksitty muita tapoja tai ihmiset oppineet pysymään poissa ratista väsyneenä/päihtyneenä?
Etätyöt yleistyneet merkittävästi, niin ihmiset eivät ole aiheuttamassa kolareita liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.
Artikkelissa mainitaan yhteenajojen vähentyminen. Onkohan itsemurhaan keksitty muita tapoja tai ihmiset oppineet pysymään poissa ratista väsyneenä/päihtyneenä?
Minäpä kerron sinulle: Ohittamisesta maanteillä on tehty vaikeaa noiden autimaattikameroiden takia. Toisaalta ohituskaistoja ja keskikaiteita on lisätty.
Kyllä nämä asiat vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt yleistyneet merkittävästi, niin ihmiset eivät ole aiheuttamassa kolareita liikenteessä.
Kallistunut polttoaine voinut myös karsia ajamista.
Myös uudet autot ovat vuosi vuodelta turvallisempia, koska valmistajat satsaavat sillä saralla tuotekehitykseen hurjasti.
Eiköhän silläkin ole merkitystä.
80-luvun autot on poistuneet jo liikenteestä, ja seuraavan vuosikymmenen aikana poistuu myös 90-luvun autot. Siinä ainakin yksi syy. Suomihan tunnetaan euroopan suurimpana automuseona. Tänne tuodaan ne, jotka ei enää saksalaisille ja ruotsalaisille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös uudet autot ovat vuosi vuodelta turvallisempia, koska valmistajat satsaavat sillä saralla tuotekehitykseen hurjasti.
Eiköhän silläkin ole merkitystä.
Juu, jo vuonna 2011 tuli ajonvakautus pakolliseksi autoihin EU-alueella.
Ei lähde auto enää käsistä ainakaan suoralla tiellä jos ei sitä itse yrittämällä yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.
Artikkelissa mainitaan yhteenajojen vähentyminen. Onkohan itsemurhaan keksitty muita tapoja tai ihmiset oppineet pysymään poissa ratista väsyneenä/päihtyneenä?
Minäpä kerron sinulle: Ohittamisesta maanteillä on tehty vaikeaa noiden autimaattikameroiden takia. Toisaalta ohituskaistoja ja keskikaiteita on lisätty.
Kyllä nämä asiat vaikuttavat.
Toisaalta usealla on kameroista varoittava laite autossa ja ei niitä kameroita niin tiheässä millään tiellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Myös uudet autot ovat vuosi vuodelta turvallisempia, koska valmistajat satsaavat sillä saralla tuotekehitykseen hurjasti.
Eiköhän silläkin ole merkitystä.
Ja ne aika vanhatkin esim.vm. 2005 ovat reilusti turvallisempia kuin 90 luvun. Keskimäärin autot ovat nykyään turvallisempia.
Jos ette ole huomanneet niin nopeusrajoituksia on laskettu viimevuosina urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.
Artikkelissa mainitaan yhteenajojen vähentyminen. Onkohan itsemurhaan keksitty muita tapoja tai ihmiset oppineet pysymään poissa ratista väsyneenä/päihtyneenä?
Minäpä kerron sinulle: Ohittamisesta maanteillä on tehty vaikeaa noiden autimaattikameroiden takia. Toisaalta ohituskaistoja ja keskikaiteita on lisätty.
Kyllä nämä asiat vaikuttavat.
Toisaalta usealla on kameroista varoittava laite autossa ja ei niitä kameroita niin tiheässä millään tiellä ole.
Niin, oli varoittava laite tai ei, niin et sinä ylinopeutta pysty ajamaan silloin ohitustilanteessa.
Noita kameroita on pystytetty jo suorillekin osuuksille, kun ennen niitä oli vain vaarallisimmissa risteyksissä.
Monellako on kanttia ajaa ojaan tai metsään, jos vastaan tulee auto omalla kaistalla eikä voi väistää mihinkään? Ei ole vaaratonta ajaa tahallaan pois tieltä ja tuo vaatii sen että asiaa on ennalta mietty koska reagointiaika on lyhyt.
Mielestäni autoilukulttuuri on myös muuttunut huimasti viimeisen parin kymmenen vuoden aikana. Autokouluissa turvallisuuskoulutukseen tehdyt satsaukset ovat onnistuneet. Tietysti myös tiet on suunniteltu paremmin nykyään ja autot ovat turvallisempia. Hieno kehityskulku. Toki jotain negatiivisia muutoksia on entiseen verrattuna, mutta kokonaisuus lienee kaiken kaikkiaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole huomanneet niin nopeusrajoituksia on laskettu viimevuosina urakalla.
On huomattu. Ennen oli pääteillä koko matkan se satasen rajoitus ja isompien risteyksien kohdalla se kahdeksan kymppiä.
Nykyään melkein aina tiellä kahdeksankympin kyltti ja risteyksissä kuusi kymmentä. Jossain satasen pätkiä muutama kilometri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.
Artikkelissa mainitaan yhteenajojen vähentyminen. Onkohan itsemurhaan keksitty muita tapoja tai ihmiset oppineet pysymään poissa ratista väsyneenä/päihtyneenä?
Minäpä kerron sinulle: Ohittamisesta maanteillä on tehty vaikeaa noiden autimaattikameroiden takia. Toisaalta ohituskaistoja ja keskikaiteita on lisätty.
Kyllä nämä asiat vaikuttavat.
Toisaalta usealla on kameroista varoittava laite autossa ja ei niitä kameroita niin tiheässä millään tiellä ole.
Niin, oli varoittava laite tai ei, niin et sinä ylinopeutta pysty ajamaan silloin ohitustilanteessa.
Noita kam
Pystyyhän ylinopeutta ajamaan, jos tiedät ettei hetkeen ole kameraa tiedossa.
Hyvä uutinen ap! Sitähän sitä toivoo, että moni ajaisi turvallisesti. Ei pidä liiassa kiireessä minnekään lähteä tai vajaa kuntoisena. Terveys, turvallisuus ennen kaikkea.
Suomalaisilla on niin uudet autot ja parhaat turvavarusteet käytössä...
:D
Koronarokotteet (mRNA) ovat alentaneet kuolonkolareita. Tilastot kertoo sen selvästi.
Olisi kiva tietää mikä tähän on syynä vai onko kyseessä tilastoharha tms.