Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html
"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.
Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia."
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajia ei vaan paljoa ole, kun työt ovat epävarmoja ja mökki vie tuet työttömyyden pitkittyessä.
Rahakkaita ostajia olisi pilvin pimein ihan tuossa itärajan takana, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa 🙄
Mielummin ne kesämökit kannattaa myydä saksalaisille ja muiden EU-maiden kansalaisille kuin arvaamattomille venäläisille, niin ei tule ongelmia maanpuolustuksen suhteen.
Eivät ne niitä halua ostaa, vaan pelkästään vuokrata lyhytaikaisesti. Keski-eurooppalaiset haluavat omistaa huviloita, eivät mitään työleirejä puuceineen ja itikoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kesämökkiä mihin mennä juhannuksena
Ostin paljon karkkia, suklaata ja jäätelöä juhannukseksi, syön niitä yksin kerrostalo-asunnossa.
Suosittelen että teet muutaman pitkän kävelylenkin lähiluontoon ja osta oikeaa ruokaa juhannukseksi eikä pelkkää makeaa.
Ei ole mitään lähiluontoa. Olen sisällä ja syön paljon suklaata, karkkia ja jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajia ei vaan paljoa ole, kun työt ovat epävarmoja ja mökki vie tuet työttömyyden pitkittyessä.
Rahakkaita ostajia olisi pilvin pimein ihan tuossa itärajan takana, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa 🙄
Mielummin ne kesämökit kannattaa myydä saksalaisille ja muiden EU-maiden kansalaisille kuin arvaamattomille venäläisille, niin ei tule ongelmia maanpuolustuksen suhteen.
Eivät ne niitä halua ostaa, vaan pelkästään vuokrata lyhytaikaisesti. Keski-eurooppalaiset haluavat omistaa huviloita, eivät mitään työleirejä puuceineen ja itikoineen.
Nykyään on mökkitalkkareita.
En saa koskaan kesämökkiä. Meinaa syödä koko loppuelämän paljon paljon suklaata ja lohdutan itseäni herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt näkyy näitä eläkeläis-mökkejä myynnissä.
Mäntykuutioita, jotka täynnä roinaa eri vuosikymmeniltä. On puhviverhoa, pitsiliinaa, plyyssisohvia...vaikea edes nähdä potentiaalia ton kaiken roinan takaa.
Vinoja aittoja, vihreällä tarjousmaalilla sudittuja mökkejä, joissa avotakka. Piha on umpeenkasvanut punkkien valtakunta, laituri puoliksi rehevöityneeseen järveen uponnut.
Ja hinta 150 000€
Hyvin tiivistetty, pari vuotta tuolla hinnalla mökkiä katsellut ja tuollaisiahan ne on, monissa juomavedet tuotava, ei kunnnon WC-/kylpyhuonetiloja, joku rähjäinen sauna, piha puskittunut tai pelkkää kunttaa tai nurmikenttää tai sorakenttää, naapuri kaatanut metsän ympäriltä tai jos onkin iso tontti, niin naapurin mökki pitää olla tyyliin rajassa kiinni. Joo, ei mitään persoonallisuutta sisätiloissa, mäntyä, mäntyä ja mäntyä tai iänikuista hirttä, rappuset parvelle tai yläkertaan hengenvaaralliset, jossa sitten selkä kyyryssä seistään. Kaikki tilat romua ja tavaraa täynnä - myydään kalustettuna - niinpä😂. Moni mökki sellaisen tiettömän taipaleen päässä, johon viimeiset kilometrit jotain surkeaa, mutkaista tietä. Rannatkaan eivät monessa ole houkuttelevia, vesijättömaata, kaislikoituneita, levää, laiturit saattaa olla valmiiksi jo puolet veden alla. Niin ja kannattaa olla tarkkana aika montaa houkuttelevaa mökkiä myydään sopuhintaan, mutta kas kummaa lähistölle on nousemassa tuulivoimaloita. Rasitteet on sitten asia erikseen, voi moni asia tulla yllätyksenä, jos ei tarkkana ole. Joo, kyllä 150000€:lla saa monta asiaa elämässään parannettua ja ilman ylimääräistä stressiä, jonka moni mökki tuo mukanaan - niin plus vielä ne ylläpitokustannukset, nekin joita ei edes osaa aavistaa.
Vierailija kirjoitti:
En saa koskaan kesämökkiä. Meinaa syödä koko loppuelämän paljon paljon suklaata ja lohdutan itseäni herkuilla.
Nykyään on paljon kaikenlaisia suklaita. Ostin kuusi levyä suklaata itselleni juhannukseksi, pari pussia karkkia ja jäätelöä ja olen netissä.
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä näitä hiivaisia mökkimummoja, jotka saavat jollain tavalla aina agressioita näistä väsyneistä tönöistä. aina saa NAURAA!
Et sit viäkään oo tota nenuhiivaas hoitanu!
HYI
ps
et sä ees osaa nauraa, hapan hiivanokka
vietä juhannus ton herkkuHÖNÖn kaa palstaillen, se on sun sielunkumppani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kesämökkiä mihin mennä juhannuksena
Ostin paljon karkkia, suklaata ja jäätelöä juhannukseksi, syön niitä yksin kerrostalo-asunnossa.
Suosittelen että teet muutaman pitkän kävelylenkin lähiluontoon ja osta oikeaa ruokaa juhannukseksi eikä pelkkää makeaa.
Ei ole mitään lähiluontoa. Olen sisällä ja syön paljon suklaata, karkkia ja jäätelöä.
Jos syö, istuu ja makaa koko päivän asunnon sisällä, niin se on tehokas keinoa lihota ja masentua. Kannattaa vähän ulkoilla ja harrastaa jotain mistä pitää. Elokuvat? Musiikki? Kirjat? Tietokonepelit? Ruuanlaitto? Siivoaminen?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että jotenkin hapan olo tästä tulee. Itse olen väliinputoajasukupolvea jolla ei varaa ole mökkiin ollut. Ja kohta liikaa ikääkin ettei enää mökin laittaminen kiinnosta.
Ei ole työt maittaneet vai mistä kiikastaa. Ainahan noita on kaupan ollut ja rakentaen lisää saanut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mökkikaupoille! Ketkä innostuu, milleniaalit vai Z-sukupolvi?
Ei kumpikaan, molemmat sukupolvet matkailee mieluummin ulkomaille.
Nautin parhaillaan oman mökin rauhasta. Ei ole puhviverhoja, plyyssisohvaa, itikoita eikä järveen vajonnutta laituria. On ihanaa. Tukehtukaa kateuteenne.
Vierailija kirjoitti:
Nautin parhaillaan oman mökin rauhasta. Ei ole puhviverhoja, plyyssisohvaa, itikoita eikä järveen vajonnutta laituria. On ihanaa. Tukehtukaa kateuteenne.
Syön just toista levyä suklaata. Todella hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mökeille löytyy edelleenkin sellainen marginaaliryhmä, joka tykkää olla +22 asteessa, joka toinen päivä tihkusateessa ja sääskien syötävänä. Grillata siellä periferiassa jotain kabanossia ja kehitellä lapsille tekemistä, kun ne tylsyyttään ei tee muuta kuin tappelee. Se nomaali 4vk loma ei myöskään meinaa riittää kaikkiin niihin huussin rakentamisiin, terassin vaaterointiin ja räystäiden korjauksiin, mitä mökeillä on aivan jatkuvasti. Ja jos niitä ei tee itse, suomalainen työ maksaa täällä aivan hunajaa, johon aniharvalla on varaa.
Onhan tuo jonkun unelma. Mutta sanotaanko näin, että yhä harvemman.
Mä menisin huomattavasti mieluummin ensinnäkin oikeasti lämpimään, missä ei vihmo joka toinen päivä vettä taivaalta. Oli se vaikka Torrevieja Espanjassa tai Gardajärvi Italiassa. En käytä aikaani remppohin, vaan sporttailen, käyskentelen rannalla ja kiskon vaikka puoli-ilmaista vinettoa aamuviiteen nauraen lämpimässä yössä. Ja kaikki tämä heittämällä halvemmalla, kuin että pitäisi omistaa kesämökki.
Elämä on valintoja.
Pääseehän sitä silti myös ulkomaille, vaikka omistakisi mökin.
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
He saivat ne 20-30-vuotiaina jo, kun ahne sukupolvi jakoi rannat keskenään.
Mitä minä enää 60-70-vuotiaana mökillä teen?
Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua?
Että mitenkä? Minä kuulun suuriin ikäluokkiin, eikä meidän ikäpolvella mitään kesämökkejä parikymppisinä ollut.
Rupesin miettimään ihan noita kavereitani ja entisiä työtovereita ja muita tuttuja. Ei niistä kellään ollut mitään kesämökkiä. Mun kymmenen vuotta vanhemmalla pomollani oli, mutta myi sen pois, kun ei katsonut tarpelliseksi sitä omistaa.
Kuusikymppisenä yksi suuriin ikäluokkiin kuuluva ystävä sai jonkunlaisen kesäpaikan perinnöksi. Siinä ei muistaakseni ole mitään mökkiäkään, on vain rantasauna.
Minäkin syntynyt 1949 eikä mun vanhemmillani koskaan ollut varaa kesämökkiin. Isä kuoli sydäninfarktiin 1960 ja äiti syöpään 1972. Kummallakaan ei koskaan ollut edes autoa. Polkupyörällä kävivät tehtaalla töissä. Pelkän kansakoulun käyneitä. Ihmettelen, miten jotkut kuvittelevat meidän ikäluokan vanhempien olleen jotain varakkaita. Köyhiä olivat meidän vanhempamme. Monet menettäneet sodissa kaiken.
Mun isovanhemmilla syntyneet 1926 ja 1927 oli sijoitusvarallisuutta lähes miljoona samoin kuin mun vanhemmilla syntyneet 1949. Itse ilman perintöä olisin täysin persaukinen.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. Kesämökki pitää myydä ja käyttää rahat lääkkeisiin ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. Kesämökki pitää myydä ja käyttää rahat lääkkeisiin ja ruokaan.
Täysin oikein.
Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen, samoin asuntovaunu tai vene tai moottoripyörä.