20-vuotias isosisko pahoinpiteli pikkusiskonsa koulukiusaajan, vankeutta ja korvauksia
Nuori nainen pahoinpiteli pikkusiskonsa kiusaajan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e174b251-8d97-4e98-a784-4ce2ddf3885a
Kommentit (310)
Jokainen koulupahoinpitelijä ansaitsisi maistaa omaa lääkettään.
Olisipa minullakin ollut noin mahtava isosisko.
Kyllä isosisko saa kouluttaa pikkusiskon pahoinpitelijää.
Tiedän että on mm. jengejä, jotka ottavat oikeuden omiin käsiin, silloin kun tuomioistuin on liian lepsu esim. raiskaustuomiossa.
Tämä on mielestäni aivan ok. Rikollinen ansaitsee kunnon tuomion. Eläkäähän ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kolmekin. Olin aika turvassa kiusaajilta ja pahoinpitelijöiltä koulussa. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin osallistunut tapahtumaan jos olisin ollut paikalla. Törkeä tuomio ja isosisko olisi ansainnut mitalin.
Ihan liian pieni tuomio. Tuollaiset pitää eristää ja laittaa hoitoon.
Sinä se kuulut hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kolmekin. Olin aika turvassa kiusaajilta ja pahoinpitelijöiltä koulussa. 😊
Onnekas. Minulla oli isoveli, joka lähinnä vain kiusasi itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että on mm. jengejä, jotka ottavat oikeuden omiin käsiin, silloin kun tuomioistuin on liian lepsu esim. raiskaustuomiossa.
Tämä on mielestäni aivan ok. Rikollinen ansaitsee kunnon tuomion. Eläkäähän ihmisiksi.
Ei oo mitään aikuisia jengejä ketkä pahoinpitelee 14 vuotiata lapsia, ainakaan Suomessa. Siinä ei ole mitään "ookoota", vaikka te kiusatut koitattekin kokoajan uskotella itsellenne niin.
En olisi uskonut näkeväni sitä että suomalaiset naiset puolustaa aikuista naista joka pahoinpiteli lapsen. Toisaalta kyllä puolustaahan naiset toista naista vaikka se tappaisi lapsen
Jos kiusaaja saa takkiinsa niin mitä siintä itkemään. Tämä riskihän on aina olemassa kun alottaa kiusaamisen.
Olen 70luvun lapsia. Isoveljet/serkut laitettiin laittamaan kiusanhenget järjestykseen.
Näissä kiusaamis tilanteissa niin mietityttää miksi kiusatut eivät useimmin tee poliisi- ilmotuksia kiusanhengistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mitään aikuisia jengejä ketkä pahoinpitelee 14 vuotiata lapsia, ainakaan Suomessa. Siinä ei ole mitään "ookoota", vaikka te kiusatut koitattekin kokoajan uskotella itsellenne niin.
Olet ilmeisesti kiusaaja, joka ei ole koskaan saanut selkäänsä? Tai kiusaako lapsesi?
No odotahan kun lapsesi tulee kiusatuksi. Voit muuttaa mielipidettäsi asiasta.
Äitini oli koulukiusaaja. Siskoni tuli vuorostaan kiusatuksi koulussa. Äitini voi huonosti kun siskoani kiusattiin.
Karma?
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut näkeväni sitä että suomalaiset naiset puolustaa aikuista naista joka pahoinpiteli lapsen. Toisaalta kyllä puolustaahan naiset toista naista vaikka se tappaisi lapsen
Oppipahan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
En olisi kehdannut lähteä käräjöimään, jos olisin ollut tuo poika. Ensin itse kiusaa todennäköisesti heikompaansa ja sitten itkee viranomaisille kun sama osuu omalle kohdalle.
Siis niin tämä. Ensin ollaan kovaa jätkää kun kiusataan itseään pienempää ja sitten kun onkin itse saamapuolella mennään itkemään yhteiskuntaa apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein että kiusaaja sai turpaan, oppiipahan olemaan. Nuo kiusaajat ovat aina tuollaisia, että heikompia hakataan mutta sitten kun annetaan samalla mitalla takaisin, niin ollaan räkä poskella itkemässä. Ei se niin toimi - jos olet kusipää niin sitten kestät seuraukset kanssa. Just näin näiden kanssa pitää toimia. Ei tuo ehdollinen tuomio vaikuta naisen elämään mitenkään, eikä hän joudu vankilaan, ellei syyllisty tuomion aikana rikoksiin. Työnantajillakaan ei ole oikeutta suurimmassa osassa työpaikkoja kysyä rikosrekisteriotetta. Oikeastaan hyvä, että poika sai itse kokea, miltä tuntuu kun hakataan ja tekijä pääsee vähäisellä rangaistuksella.
Ei siinä ole mitään oikein että 20v aikuinen pahoinpitelee 14 lapsen. Ihan sama miten te kiusatut koitatte vääntää sen oikeaksi tavaksi toimia. Aikuiset ei toimi noin lapsia kohtaan.
Jos et halua, että joku tulee antamaan samalla mitalla takaisin, niin älä kiusaa. Jos itse kiusaat toisia, niin et voi itkeä kun joku päivä joku tulee laittamaan sinulle stopin. Sitä saa mitä tilaa.
Koskee varmasti myös tätä nyt tuomittua?
Tuo ei ollut kiusaamista vaan kurinpalautus
Sano miksi vaan, mutta samalla tavalla häntä saa siis kostoksi kohdella kuten hän teki? Kurinpalautushan se vain olisi, tuomitulle.
Jep! Siinähän sitten selittelee kun pojan isällä on kurinpalautuksellista asiaa nuorelle naiselle.
En olisi huolissani, tuo nainen on jo valinnut tulevaisuutensa eikä se ole todennäköisesti kovin kaunis. Eiköhän elämä anna takaisin kaksinkertaisesti.
Mielestäsi siis pitäisi saada kiusata rajoituksetta?
Ei tietenkään, mutta myös tulematta pahoinpidellyksi. Et voi hyväksyä jotain ja tuomita jotain muuta.
Ok, oikeuslaitos voidaan siis logiikkasi mukaan lopettaa. Koska eihän eri rikoksista voi tulla eri tuomioita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa. Kukaan ei halua olla tollasen seurassa vaikka mikä olisi motiivi. Aivan sairas eläimellinen hyökkäys tuo oli. Hoitoa tollanen tarvii
Sairasta puolustaa perheenjäsentään vammaiselta kiusaajalta? Joopa joo. Sinun kaverisi ei halua kukaan olla. Etkä sitten itke kun isot pojat hakkaavat sinut eikä kukaan puolusta sinua :D Heh
No kyllä on kun sen tekee pahoinpitelemällä. Jos ulkopuolinen ei olisi keskeyttänyt, tuo elukka olisi piessyt pojan hengiltä. Opettakaa ne lapsenne käyttäytymään ja selvittämään ongelmat ilman väkivaltaa älkääkä puolustelko sairasta hyökkäystä.
No, tuotakaan ei olisi tapahtunut, jos hassuttelevan pojannassikan vanhemmat olisivat opettaneet piltilleen miten käyttäydytään. Miten kuvittelette näiden poikien kohtelevan naisia aikustuttuaan? Turpaan vaan ja onnea?
Siskolle kuuluisi mitali.
Jos koulu ei turvaa lapsen turvallista opiskeluympäristöä, voin vain kunnioittaa sitä, joka laittaa oksat pois, ja näyttää mistä kana pissii.
Kysy nyt vaikka itseltäsi, menisitkö maanantaina töihin, jos tietäisit että työkaverit työntää pääsi vessanpönttöön, ja heittävät läppärisi ikkunasta, ja pomo sanoisi, että ei ole totta tuollainen.
Tällä tarkoitan sitä, että koululaisen oikeusturva on olematon. Kouluun on pakko mennä hakattavaksi ja kiusattavaksi, eikä kukaan piittaa.
Vieläkö ihmettelette missä niitä tulevia työpaikkakiusaajia tuotetaan?
Mulle opetettiin pienenä ettei tuntemattomille jutella ja kenellekään ei sanota mitään jos mitään järkevää sanottavaa ei ole.
Noudatin tätä ohjetta ja ohjeessa oli myös että muita ei kosketa tai kosketella. Pidetään välimatkaa muihin ja käyttäydytään neutraalisti kuin itseä haluttaisi kohdeltavan.
Tämä toimi aika hyvin. Mun mielestä jos lähtee ali-ihmisen tavoin tutustumaan muihin koskettelemalla heitä tai huutamalla asiattomuuksia tai älyttömyyksiä, niin voi saada kaksin verroin takaisin. Kaikenlaisia hulluja on kuulemma liikenteessä ja ne herää, kun herätät heidän huomionsa.
Tämä keskustelu käytiin kahden kesken erään tapahtuman jälkeen mitä näin tapahtuvan. Siinä kaksi miestä tappeli parkkipaikalla humalassa kaiketi. Äiti kertasi aina silloin tällöin sivistyneen ihmisen toimintamallia minulle läpi ja osasin sen ulkoa jo päiväkoti-iässä ennen kouluun menoa.
Myöhemmin opin ettei muut olleet tietoisia älä koske, älä huuda ja älä puhu muille älyttömyyksiä -säännöistä.
Jouduin ihan tappelemaan ja opettelemaan barbaarien tapoja peruskoulussa hankkiutuakseni eroon näistä sivistymättömistä öykkäreistä. Käytännössä jouduin opiskelemaan väkivallan aakkoset. Minulla on karaten mustavyö, enkä epäröi käyttää sitä, jos koskemattomuutta rikotaan. Opettakaa lapsille käytöstavat kuntoon. Aikuisenakin voi opetella käytöstavat kuntoon, koska emme elä enää kivikaudella. Toisinaan näyttäisi kuitenkin tällä palstallakin olevan ihan kivikautista ajattelua, mutta konservatismihan on taas muodissa jälleen ja voimakkaimman laki/köyhät kyykkyyn.
Tämä on oikein hyvä filosofia. Aasiassa opetetaan juuri näin. Pelkästään ylimääräinen ääni ja puhe on häirintää ja muiden korvakäytäviin tunkeutumista. Konkreettisesti penetridut toisen kuuloelimiin puhumalla puhelimeen julkisissa tiloissa. Liian räikeä pukeutuminen ja provosointi sitä kautta on myös kiusaamista. Persehousut tai puliukoksi pukeutuminen, epäsiistit hiukset yms.
Erittäin törkeää kiusaamista on sitten ihan kohdennettu asiaton möläyttely muille. Huutelu, tiuskiminen tai ihan vaan joutava savolainen sanailu. Ei sanota muille mitään, jos ei ole mitään järkevää tai asiaan kuuluvaa sanottavaa. Ollaan vaan hiljaa. Tätä ei moni suomalainen osaa edelleenkään. Vaan innostutaan vaikka bussipysäkillä kertomaan linnusta joka peseytyy kuralätäkössä. Ok, lintu meni lätäkköön. Mitä sitten? Otetaanko kuva tai taputetaanko sille?
Koskettelu on jo hyökkäykseen verrattava tapahtuma. Hyökkäys iholle, saa puolustautua. Vastapuoli kuvittelee sinut omakseen tai itsensä jatkeeksi. Hyökkää takaisin!
ÄTÄK ÄTÄK ÄTÄK ÄTÄK ÄTÄK!
Käytännössä tuo tyttö tai nuori nainen käyttäytyi kuin Venäjä Ukrainalle eli sille 15v pojalle.
Ei näin.
Ei hyökätä toiseen ikinä. Asia pitää aina tutkia ennen kuin hutkitaan. Lasten vanhempien olisi pitänyt suorittaa kuulustelu ja vasta sitten kysyä viranomaisilta kirjallista lupaa kasvatukselliseen pahoinpitelyyn ilman että siitä seuraa ongelmia.
Itselläkin vuosien väkivaltainen kiusaaminen loppui siihen, kun annoin takaisin. Piti vain ensin voittaa henkinen kamppailu äidin päähäni ujuttamaa pasifismiaatetta vastaan. Ihminen on lopulta vain puheleva eläin, joka kunnioittaa vain väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin vuosien väkivaltainen kiusaaminen loppui siihen, kun annoin takaisin. Piti vain ensin voittaa henkinen kamppailu äidin päähäni ujuttamaa pasifismiaatetta vastaan. Ihminen on lopulta vain puheleva eläin, joka kunnioittaa vain väkivaltaa.
Kyllä, juuri noin. Minä olin se, joka hävisi kolmannelta luokalta aina ysille asti kaikki tappelut kiusaajiani vastaan. Sain aina nenäni lyttyyn ja ilmat pihalle. Nenäni rusto on sen takia tosi ruma. Olisin taatusti huomattavasti kauniimpi mies, jos tätä kyömyä ei siinä olisi. Vanhempani sanoivat vain, että elämässä pitää pärjätä omillaan, eivätkä he puutu lasten keskinäiseen kinaamiseen.
Sain fysiikkani puolesta monta vuotta säälimättömästi turpiini. Vasta kesäisin sain olla rauhassa, ja graduoin ennen yläastetta ITF Taekwon-Do:n toisen asteen nuorten poom-arvon (2. Dan). Mutta sekään ei auttanut kiusaajia vastaan, en vain ollut tarpeeksi taitava lihan tasolla. Valmentajani tosin sanoi, ettei Suomessa ole kukaan tiedettävästi edennyt lajissa noin nopeasti nuorten tasolla, käytännössä vuodessa musta vyö ja toinen heti toisena vuotena. Olin jo kasilla mestari. Valitettavasti tämä kommunismin tuhoamiseen tarkoitettu urheilulaji ei auttanut isompikokoisia kiusaajia vastaan. Olisi pitänyt hankkia ase, mutta mistä olisin sellaisen alaikäisenä saanut? Kerran mietin puukkoa, mutta todennäköisesti olisin saanut sen vain omaan vatsaani tai otsaani. Miettikää miltä näyttäisin. Kyömy nenä ja moran tappi otsassa ja joku lintu istumassa orrella...
Vasta ysiluokan jälkeen kasvoin fyysisesti täyteen mittaani, ja minua ei enää koskaan sen koommin kiusattu. Nykyäänkin riittää pelkkä kylmä katse suoraan silmiin, joka sanoo: Annahan olla jo saatana. Teen tätä liikenteessäkin. Ajan jenkkiavolavani siihen tööttäilijän rinnalle ja tuijotan silmiin. Kun asia on selvä, hiuskautan pitkää metallitukkaani sivuun ja painan tallan pohjaan: WROOOOM, WROOOOOOOOOOM! ÄÄNÄÄÄÄNNNÄÄÄÄÄÄÄN!
Lapsena ja nuorena jokainen kaipaisi lauman suojaa. Minulla ei ollut isosiskoa tai isoveljiä turvana. Olin perheeni ainoa lapsi, joka sai kylmän oikeistolaisen kasvatuksen, jossa mennään puhtaasti voimakkaamman edulla. Tuo isosisko teki mielestäni aivan helvetin oikein paukkaamalla kiusaajaa lättyyn. Ajatella, jos olisin voinut käyttää kaiken sen energian ja tarmon esimerkiksi ruotsin kielen opiskeluun sen sijaan, että harjoittelin tuhansia vuosia vanhaa korealaista lajia, joka ei toimi lapselle tai nuorelle samalla tavalla kuin aikuiselle. Olisin ehkä pakkoruotsin kielessä huomattavasti parempi nyt.
Kiusaajat tuhlaavat yhteiskunnan energiaa ja ihmisten dynaamisia resursseja aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksellisesti olen nyt isosiskon puolella. Teosta voi koitua se hyvä, että poika lopettaa kiusaamisen. En yleensä ole ikinä väkivallantekijän puolella, mutta tämän naisen teon motiivin ymmärrän. Kamala katsoa kun pikkusiskoa rääkätään ja tekijälle ei tule seurauksia.
Mäkin olen. Mutta en pidä tuon pahoinpitelyn määrästä ja laadusta. Ymmärrän että jotenkin on pitänyt kouluttaa kiusaajaa, mutta tuosta olisi naiselle voinut koitua pahempiakin seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas naiset valkopesemässä naisten harjoittamaan väkivaltaa.
Yllätys
Ja taas "mies" vähättelemässä tytön kokemaa pahoinpitelyä.
Mulle opetettiin pienenä ettei tuntemattomille jutella ja kenellekään ei sanota mitään jos mitään järkevää sanottavaa ei ole.
Noudatin tätä ohjetta ja ohjeessa oli myös että muita ei kosketa tai kosketella. Pidetään välimatkaa muihin ja käyttäydytään neutraalisti kuin itseä haluttaisi kohdeltavan.
Tämä toimi aika hyvin. Mun mielestä jos lähtee ali-ihmisen tavoin tutustumaan muihin koskettelemalla heitä tai huutamalla asiattomuuksia tai älyttömyyksiä, niin voi saada kaksin verroin takaisin. Kaikenlaisia hulluja on kuulemma liikenteessä ja ne herää, kun herätät heidän huomionsa.
Tämä keskustelu käytiin kahden kesken erään tapahtuman jälkeen mitä näin tapahtuvan. Siinä kaksi miestä tappeli parkkipaikalla humalassa kaiketi. Äiti kertasi aina silloin tällöin sivistyneen ihmisen toimintamallia minulle läpi ja osasin sen ulkoa jo päiväkoti-iässä ennen kouluun menoa.
Myöhemmin opin ettei muut olleet tietoisia älä koske, älä huuda ja älä puhu muille älyttömyyksiä -säännöistä.
Jouduin ihan tappelemaan ja opettelemaan barbaarien tapoja peruskoulussa hankkiutuakseni eroon näistä sivistymättömistä öykkäreistä. Käytännössä jouduin opiskelemaan väkivallan aakkoset. Minulla on karaten mustavyö, enkä epäröi käyttää sitä, jos koskemattomuutta rikotaan. Opettakaa lapsille käytöstavat kuntoon. Aikuisenakin voi opetella käytöstavat kuntoon, koska emme elä enää kivikaudella. Toisinaan näyttäisi kuitenkin tällä palstallakin olevan ihan kivikautista ajattelua, mutta konservatismihan on taas muodissa jälleen ja voimakkaimman laki/köyhät kyykkyyn.