Työtön saa opiskella avoimessa 1.7. Alkaen
Vihdoinkin järjen ääntä.
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/opiskelua-tyottomana-helpottavat-la…
Kommentit (62)
Mahtaa TE-kusipäitä ja kommaripuolueen pääpaikkaa KEHA-keskusta vituttaa kun ei pääse kyykyttämään työttömiä jotka haluaa ylläpitää osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta harvalla on varaa.
Ja vaikka olisikin niin mitään hyötyä siitä opiskelusta ei ole.
On siitä hyötyä. Siellä on hyviä muijia, ja voi päästä treffeille. Itse aion ilmoittautua. m
Missä oppilaitoksessa voi opiskella ihmiskauppaa, salakuljetusta, petoksia. Niissä ammateissa tienaa hyvin joten voisin aloittaa opiskelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten avoimen opinnot sellaisenaan hyväksiluettua, jos sattuisi myöhemmin saamaan opinto-oikeuden?
Ainakin samaan yliopistoon saa, muut yliopistot päättävät hyväksyvätkö. Amk hyväksyy luultavasti suurimman osan. Jos ei löydy vastaavaa kurssia pakollisista, ne voi lukea vapaastivalittavien kiintiöön. Jos saa tarpeeksi hyviä arvosanoja, voi opinto-oikeutta yrittää myös avoimen väylän kautta suoraan. Ei ole helppoa, mutta jotkut siinä onnistuvat.
Eli jos saisi avoimen opintoja hyväksiluettua, tutkinto-opiskelijana tutkinnon voisi suorittaa loppuun huomattavasti lyhyemmässä ajassa? Ai mutta sittenhän jo käytetyt opintotukikuukaudet vähennettäisiin myös lyhyemmästä tavoiteajasta... Mulla ei riitä tukikuukausia kokonaiseen tutkintoon, mietin, olisiko korkeakoulutus enää mitenkään mahdollista...
Mitähän tarkoitit käytetyillä opintotukikuukausilla? Avoimen opintoihin ei saa opintotukea.
Jos teet tutkintoa, jonka laajuus on 300 op, mutta olet tehnyt avoimessa valmiiksi pääaineen perusopinnot ja aineopinnot yhteensä 60 op + sivuaineen perusopinnot ja aineopinot 60 op, ja saat niistä hyväksiluvut, niin tutkintokoulutuksessa jää tehtäväksi 180 op. Ehkä voit saaa hyvääksilukuja muustakin, jos sinulla on jo yksi tutkinto, esim. kieliopinnoista tms. ja ehkä myös valinnaisista tai vapaasti valittavista opinnoista.
Mulla on siis yksi aiempi kesken jäänyt tutkinto, johon tuli tuhlattua tukikuukausia... Kysyin kerran Kelasta, kuinka paljon niitä on jäljellä, niin se riippuu kuulemma siitä, kuinka pitkään tutkintoon mahdollisesti hakisin ja saisin opinto-oikeuden tulevaisuudessa. Kandi+maisteriin olisi jäljellä yli 20 kuukautta, lyhyempään amk-tutkintoon alle 10. Tässä pähkäilen, että jos avoimen opinnot saisi hyväksiluettua, ehtisinkö suorittaa loput tutkinnosta siinä ajassa, mihin tukia vielä riittää... Täytyy selvitellä...
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa TE-kusipäitä ja kommaripuolueen pääpaikkaa KEHA-keskusta vituttaa kun ei pääse kyykyttämään työttömiä jotka haluaa ylläpitää osaamistaan.
Just näin. Muistan, kuinka yksi ukko kyykytti minua aikanaa työkkärissä opinnoistani: ”Haiskahtaa siltä, että
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion päätöksenteko on ollut niin tempoilevaa, epävakaata ja järjenvastaista, sekä ihmisvihamielistä, että eiköhän tähänkin ole joku jekku piilotettu että käytännössä et voikaan opiskella.
Tässä rikotaan kansalaisten yhdenvertaisuutta 25 vuoden ikärajalla. Joku 23-vuotias työttömäksi valmistunut joutuu pyörittelemään peukaloita 2 vuotta ja vasta sen jälkeen voi täydentää osaamistaan ja yrittää parantaa asemaansa työmarkkinoilla.
Ymmärrän pointtisi mutta toisaalta jos ei ikärajaa olisi niin kuinka moni nuori tahallaan jättäisi hakematta yliopistoon opiskelijastatuksella jos voisi opiskella työttömyysturvalla ilman opintolainaa. alle 25 ikäryhmässä opinnot ovat se yleisin elämäntilanne ja työ ja opiskelukykyisten kuuluisi olla siinä opintotuen- ja lainan piirissä. Ei kaikki voi opiskella työttömyysturvalla jos jo nyt valtiontalous kärsii kaikista tukisummista mitä menee työttömiin ja sairaisiin. Veikkaan että jos ikärajaa ei olisi niin suurin osa nuorista alkaisi kikkailemaan niin että ensin lukion jälkeen opiskellaan työttömyysturvalla kaiken tarvittavan ja sitten vasta loppusilausta varten hakee viralliseksi opiskelijaksi.
Höpö höpö. Ei se kurssitarjonta sentään niin hyvä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus helpotti tällä uudistuksella korkeakoulutettujen työttömien asioita. Alemmin koulutetut ei tee jollain avoimen yliopiston opinnoilla yhtään mitään.
Miten niin ei tee? Kyse on osaamisen päivittämisestä. Alemmin koulutettu voi tehdä avoimessa vaikka ruotsin tai norjan opintoja, niin voi hakea ulkomaille töihin. Tai aina voi tehdä vaikka jonkin tekoälykurssin, koska siitä voi olla tulevaisuudessa hyötyä alalla kuin alalla.
Työnantajat suorastaan vaativat ilmaisten MOOC-kurssien Elements of AI ja Ethics of AI suorituksia.
Vierailija kirjoitti:
Työtön on saanut opiskella aina avoimessa. Varma tieto, olen opiskellut. Siinä oli vaan joku raja, minkä verran keskimäärin opiskelukuukautta kohti.
Aina saa opiskella mutta jos työttömän toiminnalle ei ole työkkärin "siunausta" niin silloin työttömyysetuus katkeaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan opiskella miten paljon tahdon, kunhan pysyn vaiti. Itseopiskelu on tänä päivänä historiallisen helppoa.
Kela on aiemmin tehnyt pistokokeita Opintopolkuun. Olet ollut onnekas kun et ole joutunut pistokokeen uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtön on saanut opiskella aina avoimessa. Varma tieto, olen opiskellut. Siinä oli vaan joku raja, minkä verran keskimäärin opiskelukuukautta kohti.
Miksi tätä on alapeukutettu? Ettekö te todellakaan tiedä, että ovat saaneet opiskella? Vuosituhannen vaihteessa työttömät saivat opintoseteleitä, joilla saivat alennusta avoimen kurssimaksuista? Varma tieto tämäkin, kun olin jakamassa niitä seteleitä.
Vai onko tässä välillä ollut vuosia, että ei ole saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan opiskella miten paljon tahdon, kunhan pysyn vaiti. Itseopiskelu on tänä päivänä historiallisen helppoa.
Kela on aiemmin tehnyt pistokokeita Opintopolkuun. Olet ollut onnekas kun et ole joutunut pistokokeen uhriksi.
Entä sitten? Eihän sitä ole koskaan kielletty. On vain ollut raja, oliko jotain 5 op/ opiskelukuukausi, ei ollut tutkintoon johtavaa (eihän avoimen opinnot olleet) eikä sitovaa niin, että olisi estänyt kokoaikatyön vastaanottamisen. Nehän on yleensä suunniteltu työssä olevien ehdoilla, joten tämäkin ehto olisi täyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten avoimen opinnot sellaisenaan hyväksiluettua, jos sattuisi myöhemmin saamaan opinto-oikeuden?
Ainakin samaan yliopistoon saa, muut yliopistot päättävät hyväksyvätkö. Amk hyväksyy luultavasti suurimman osan. Jos ei löydy vastaavaa kurssia pakollisista, ne voi lukea vapaastivalittavien kiintiöön. Jos saa tarpeeksi hyviä arvosanoja, voi opinto-oikeutta yrittää myös avoimen väylän kautta suoraan. Ei ole helppoa, mutta jotkut siinä onnistuvat.
Eli jos saisi avoimen opintoja hyväksiluettua, tutkinto-opiskelijana tutkinnon voisi suorittaa loppuun huomattavasti lyhyemmässä ajassa? Ai mutta sittenhän jo käytetyt opintotukikuukaudet vähennettäisiin myös lyhyemmästä tavoiteajasta... Mulla ei riitä tukikuukausia kokonaiseen tutkintoon, mietin, olisiko korkeakoulutus enää mitenkään mahdollista...
Mitähän tarkoitit käytetyillä opintotukikuukausilla? Avoimen opintoihin ei saa opintotukea.
Jos teet tutkintoa, jonka laajuus on 300 op, mutta olet tehnyt avoimessa valmiiksi pääaineen perusopinnot ja aineopinnot yhteensä 60 op + sivuaineen perusopinnot ja aineopinot 60 op, ja saat niistä hyväksiluvut, niin tutkintokoulutuksessa jää tehtäväksi 180 op. Ehkä voit saaa hyvääksilukuja muustakin, jos sinulla on jo yksi tutkinto, esim. kieliopinnoista tms. ja ehkä myös valinnaisista tai vapaasti valittavista opinnoista.
Näin minä toimin, pääsin tutkinto-opiskelijaksi pääsykokeella ja jo ensimmäisen lukukauden jälkeen oli puolet maisteritutkinnosta koossa. Jälkimmäiseen meni vähän enemmän aikaa, kun opiskelin vähän ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Missä oppilaitoksessa voi opiskella ihmiskauppaa, salakuljetusta, petoksia. Niissä ammateissa tienaa hyvin joten voisin aloittaa opiskelun.
Tarkoitat poliitikkoja? Yhteiskuntatieteet sopii tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Ettekö te todellakaan tiedä, että ovat saaneet opiskella? Vuosituhannen vaihteessa työttömät saivat opintoseteleitä, joilla saivat alennusta avoimen kurssimaksuista? Varma tieto tämäkin, kun olin jakamassa niitä seteleitä.
Vuosituhannen vaihteesta on paljon aikaa, ja moni asia muuttunut. Viime vuosina ei ole saanut kuin työkkärin luvalla. Erittäin tarkkaan syynäävät jokaiset opintopisteen ja kerrallaan saa oikeuden 3 kuukauden pituisiin opintoihin. Jos jatkaa opiskelua, pitää opiskella jotain muuta, eli tutkintoa ei saa muodostua opiskelupätkistä. Täysin järjetön systeemi, onneksi nyt muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä välillä TE-viranomaiset tulkitsivat lakia mielivaltaisesti ja siirsivät jokaisen opiskelun KEHA-keskuksen arvioitavaksi (tuona aikana kaikki tuet poikki). He päättelivät, onko opiskelu päätoimista vai sallittua sivutoimista (eli alle 5 op per kk). Tämä oli ns. löysä hirsi, eli ei missään tapauksessa kannattanut paljastaa opiskelevansa jotain, koska se saattoi johtaa tukien menettämiseen ja jopa takaisinmaksuun.
- Eri
miltä se tuntuu kun lisätty sokeri poistetaan. Että meitä huijataan taas?
Mutta kuka sellaista enää haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat poliitikkoja? Yhteiskuntatieteet sopii tähän.
Tarkoitat yhteiskuntatieteillä varsinkin taloustieteitä (vaikka valtavirran talousteoria pitääkin itseään fysiikan alaan kuuluvana)?
Rahoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä välillä TE-viranomaiset tulkitsivat lakia mielivaltaisesti ja siirsivät jokaisen opiskelun KEHA-keskuksen arvioitavaksi (tuona aikana kaikki tuet poikki). He päättelivät, onko opiskelu päätoimista vai sallittua sivutoimista (eli alle 5 op per kk). Tämä oli ns. löysä hirsi, eli ei missään tapauksessa kannattanut paljastaa opiskelevansa jotain, koska se saattoi johtaa tukien menettämiseen ja jopa takaisinmaksuun.
- Eri
Tuo tuet poikki kunnes tapaus ehditään käsitellä, on kyllä ollut ylivertaisen typerää.
Ja siis tuo 400e/kk oli kärjistys, koska mitä tuossa nyt katsoin niin yksi 25-35op kokonaisuus näyttäisi jakautuvan koko vuodelle, eli tuo 400e kurssimaksu jakautuu vuodelle. Vuoden tuet 895x12 tekee 10740 ja vuoden opintotuet 6240. Jos käyttäisi vuodessa 800e kursseihin niin jäisi silti parempi elintaso vuodessa kuin perusopiskelijan. Tuohon päälle jos saa vielä toimeentulotukea niin entistä parempi. Opiskelija joutuu käymään töissä opintojen ohella mikä vaikuttaa jaksamiseen mikä painaa vaakakupissa aika paljon vs kurssimaksu. Kyllä sanoisin että kaiken kaikkiaan tämä olisi niin suuri kannustin nuorille opiskella mielummin työttömänä kuin opiskelijana että ikäraja on ihan passeli. Nyt on mahdollisuus odottaa 25v asti mutta silloin vaakakupissa taas painaa se että valmistuisi tosi myöhässä verrattuna omaan ikäluokkaan eikä pääsisi avoimessa opiskelemaan kuitenkaan koko tutkintoa, joten kannustin hakea oikea opiskelupaikaa on juuri sopiva, opiskelu edelleen vaikka opintolainaa nostaen on edelleen nuorelle kauaskantoisempi ja järkevämpi vaihtoehto.