Hyvä perheauto etsinnässä
Lapset nyt 2- ja 6-vuotiaat. Pitäisi olla kunnolla tilaa turvaistuimille ja lomareissuja ajatellen tavaroillekin. Mieluiten bensakoneella. Plussaa jos takana olis liukuovet. Suosittele hyvää mallia! Mieluiten kuulisin lapsiperheellisten kokemuksia.
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan noita öljypumppujakin hihnall eikä niillä välttämättä ole vaihtoväliä.
Autovideoita katsottuani saan juutubeen pätkiä joissa amerikkalaiset mekaanikot kiroavat alimpaan helvettiin kuorma-auton kokoisissa pickupeissa 5-7l malmikasat korvanneen 2,7l V6 ecoboostin.
Siinä on juuri tämä tilanne että jakopää on ketjulla joka ei vaadi huoltoa mutta öljypumppu toimii märällä hihnalla.
Amerikkalaisethan eivät huolla autojaan eivätkä ainakaan merkkihuollossa joten öljypohjassa on aika äkkiä vettä, bensiinia ja ties mitä sinne lisättyä moottorisahan teräketjuöljyä ennustettavin seurauksin. Kone leikkaa kiinni kun kuminpuru tukkii öljypumpun imuputken.
Jep ja vettä sekä bensaa on ihan ajotavankin takia öljyn seassa, kylmästartit, pätkäajo.
Mersun uusi sähköversio GLB tai GLC, jos rahat riittää.
Volvon EX60, mutta toimitusaika on pitkä. Smartin bratvursti on myös tilava perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan noita öljypumppujakin hihnall eikä niillä välttämättä ole vaihtoväliä.
Autovideoita katsottuani saan juutubeen pätkiä joissa amerikkalaiset mekaanikot kiroavat alimpaan helvettiin kuorma-auton kokoisissa pickupeissa 5-7l malmikasat korvanneen 2,7l V6 ecoboostin.
Siinä on juuri tämä tilanne että jakopää on ketjulla joka ei vaadi huoltoa mutta öljypumppu toimii märällä hihnalla.
Amerikkalaisethan eivät huolla autojaan eivätkä ainakaan merkkihuollossa joten öljypohjassa on aika äkkiä vettä, bensiinia ja ties mitä sinne lisättyä moottorisahan teräketjuöljyä ennustettavin seurauksin. Kone leikkaa kiinni kun kuminpuru tukkii öljypumpun imuputken.
Jep ja vettä sekä bensaa on ihan ajotavankin takia öljyn seassa, kylmästartit, pätkäajo.
Tuo 2,7l V6 oli siis myös Fordin EcoBoost mutta US malleissa käytetty. Tämä euroopassa myyty 1.0l sekä 1.5l EcoBoost (mondeo, focus, C-Max) "korjattiin" jo 2019 mutta nimenomaan siten että sinne jäi edelleen märällä hihnalla toimiva öljypumppu. Tilanne meni oikeastaan huonompaan suuntaan kun se märkä nokkahihna piti edes vaihtaa säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan vaikka vaihtoväli olikin aluksi kaksi kertaa liian pitkä. Kun hihnan vaihtaa ohjeiden mukaan niin ongelmia ei ole. Tuo märkä öljypumpun hihna puolestaan on suunniteltu kestämään moottorin koko käyttöikä mitä se ei todellakaan tee ... tai siis tavallaan kyllä koska moottori tuhoutuu kun kevlar-hihnasta lopulta irtoaa kuminpurua joka tukkii öljypumpun kanavat.
Youtubessa on piezty Fordin insinöörejä kaksin käsin eikä turhaan koska tämä alkuperäinen 1.0l Ecoboostin märkä hihna oli tarkoitus vaihtaa mutta vaihdosta oli tehty silti niin järjettömän hankalaa että se maksaa Suomessa merkkihuollossa melkein kaksi tonnia. Stellantiksen 1.2l oli edes suunniteltu niin että hihnan vaihto ei maksa hirveästi enempää kuin perinteisen nokkahihnan.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat ainakin tilavia, joskin ilman liukuovia.
No ei ollut erityisen tilava kun jenkkien reissulla oli käytössä. Takajalkatila ja tavaratila yllättävän ahdas. Ja aivan jäätävät verot + käyttökulut suomessa.
Itse aiheeseen. Ehkä wolkkarin caddy ja Sharan voisi käyttötarkoitukseen sopia. Meillä on farkku mutta entisillä naapureilla oli kolmen pienen lapsen kanssa sharan. Ei ne nyt sitä pystyynkään haukkuneet. Ja Suomalaiset tykkää volkkareista, joten jälleenmyyntiarvon kannslta hyvä juttu. Eihän ne toki uusia enää ole.
Sitten oisi c-max grand esim. Ei mikään iso auto ole. Mutta käytännöliset tilat. Meillä on siis Ford itsellämme ja perusvarma käyttis. Vaikka toki eri malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas mennään laukalle ja kovaa. N.270 : llä kommenteista ei ole mitään yhtymäkohtaa aloitukseen. Eikä ole muuten tälläkään.
Ap: suositelkaa hyvää perheautoa. 2 turvaistuinta , käyttövoima miel.bensa .
Vastaus: mulla oli 5- sarjan bemari joskus, volvo 240 oli 70- luvulla hyvä, skoda on muovia itä-saksasta. Jep erittäin informatiivista
😒
Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia? Volvo XC90 esimerkiksi on erittäin turvallinen ja BMW 5-sarjassa on erinomainen ajomukavuus. Nuo on molemmat muuten hyviä, mutta minusta suurimpana hankaluutena molemmissa se, että kaikki säädöt on kosketusnäytöllä, eli fyysisten näppäinten puute tekee säädöistä ajon aikana hankalampaa, etenkin kun tyyppivika on että näyttö aina välillä jäätyy.
Moni sellainen jolla on varaa noihin premiumautoihin, vierastaa Skoda Octavian itäauton mainetta, vaikka siinä ehkä olisi paras hinta-/laatusuhde.
Sitten lopulta moni valitsee Toyota Rav4:n, koska siinäkin on hyvä hinta-/laatusuhde, arvo säilyy eikä ole entisen itäauton rasitetta.
No tavaratila siinä Rav 4 ssä ei ole kaksinen
märänneellä hihnalla ei tosiaan pitkälle pötkitä xD
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia?"
Tää on nyt todella villi arvaus mutta olisiko raha syynä siihen miksi kaikki suomalaiset ei aja uudella Bentleyllä vaikka se olisi tosi turvallinen ja tilava lapsiperheelle?
AP:ltä on monta kertaa kysytty budjettia. Jos raha ei ole esteenä, niin kannattaa valita se Volvo, se on turvallisin.
Hintoja (noin) VolvoXC90 - 85 000 €, BMW5 - 70 000 €, Toyota Rav4 - 45 000 €, Scoda Octavia - 30 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW M5 Ainoa vaihtoehto. Pääset sitte niillä lomareissuilla perheesi kanssa traktoristakin ohi toisin kuin nämä urpot jotka ajelevat tojotoilla.
Ja kiinalainen sähköauto puhaltaa bimmeristä ohi. Tehokkaimmat teslat sujahtavat ohi niin nopeasti, että bimmerin kuski ehdi edes huomata, ennen kuin teslan tavavalot vilahtavat 100 metriä bimmerin edessä
En tykkää ajaa hiustenkuivaajalla, vaikka kiihtyisi kuinka. Deal with it.
Sitä se kannabispsykoosi teettää?
Teppo: onko koko sukusi vastustaneet kaikkea uutta?
Esim. Luolasta muuttaminen asuinrakennukseen
Hevosen vaihto autoon
Lankapuhelimen vaihto matkapuhelimeen
Kirjeiden kirjoittamisen vaihto sähköpostiin
Vierailija kirjoitti:
onhan noita öljypumppujakin hihnall eikä niillä välttämättä ole vaihtoväliä.
Pelaahan jotkut venäläistä rulettiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas mennään laukalle ja kovaa. N.270 : llä kommenteista ei ole mitään yhtymäkohtaa aloitukseen. Eikä ole muuten tälläkään.
Ap: suositelkaa hyvää perheautoa. 2 turvaistuinta , käyttövoima miel.bensa .
Vastaus: mulla oli 5- sarjan bemari joskus, volvo 240 oli 70- luvulla hyvä, skoda on muovia itä-saksasta. Jep erittäin informatiivista
😒
Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia? Volvo XC90 esimerkiksi on erittäin turvallinen ja BMW 5-sarjassa on erinomainen ajomukavuus. Nuo on molemmat muuten hyviä, mutta minusta suurimpana hankaluutena molemmissa se, että kaikki säädöt on kosketusnäytöllä, eli fyysisten näppäinten puute tekee säädöistä ajon aikana hankalampaa, etenkin kun tyyppivika on että näyttö aina välillä jäätyy.
Moni sellainen jolla on varaa noihin premiumautoihin, vierastaa Skoda Octavian itäauton mainetta, vaikka siinä ehkä olisi paras hinta-/laatusuhde.
Sitten lopulta moni valitsee Toyota Rav4:n, koska siinäkin on hyvä hinta-/laatusuhde, arvo säilyy eikä ole entisen itäauton rasitetta.
No tavaratila siinä Rav 4 ssä ei ole kaksinen
Tästä mainitsin jo aiemmin. Kun suurista farkkukoreista ja oikeaista tila-autoista siirryttiin näihin trendikkäisiin SUV:eihin niin tilat katosivat mystisesti johonkin.
Minulla oli Isossa Volvossa ja Outbackissa valtava takaluukku johon kirjaimellisesti nakkasit kokoontaitetut lastenvaunut, heittelit mökkiviikonlopun kassit perään ja löit takaluukun kiinni.
Nyt näissä ns. saman kokoluokan SUV:eissa on niin onnettomat tavaratilat että lastenvaunutkin pitäisi purkaa osiin jos joutuisi sovittamaan niitä edes parin putkikassin kanssa takaluukkuun. Jopa tila-autot ovat taantuneet samaan kategoriaan, ihan viimeksi koko luokan Euroopassa käynnistänyt Espace joka oli oikeasti tiloiltaan valtava vielä 10v sitten.
Vielä pahempi ongelma AP:lle tulee siitä että SUV:issa sisätilaa on haettu korkeudesta, ei pituussuunnassa. Kun istut ryhdikkäästi korkealla niin lyhyempikin jalkatila riittää mutta ei todellakaan selkä menosuuntaan asennettaville turvaistuimille. Edellämainituissa volvossa ja subarussa mahtui etupenkillekin aikuinen kun selkänoja oli kiinni takapenkille, selkä menosuuntaan asennettuun turvaistuimeen mutta suuretkin SUV:it ovat sisätiloiltaan niin lyhyitä että eteen mahtuu enää pygmi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia?"
Tää on nyt todella villi arvaus mutta olisiko raha syynä siihen miksi kaikki suomalaiset ei aja uudella Bentleyllä vaikka se olisi tosi turvallinen ja tilava lapsiperheelle?
AP:ltä on monta kertaa kysytty budjettia. Jos raha ei ole esteenä, niin kannattaa valita se Volvo, se on turvallisin.
Hintoja (noin) VolvoXC90 - 85 000 €, BMW5 - 70 000 €, Toyota Rav4 - 45 000 €, Scoda Octavia - 30 000 €.
Suomessa myydään tällä hetkellä yhtä vähän uusia autoja kuin 1960-luvun lopussa. Pakotetun sähköautosiirtymän seurauksena uusien autojen keskihinta on jo 49 000€ mikä on aivan järjetön hinta suomalaisten ostovoimaan suhteutettuna mutta niinpä uusien autojen korvikkeena meillä kehitysmaassa myydäänkin länsimaisesta ostovoimasta nauttivien eurooppalaisten käytetyt kärryt.
Kun katsotaan uusien autojen myyntiä vain ICE ja hybridien osalta niin pudotaan heti 30 000 - 35 000€ hintaluokkaan.
Todellisuus on kuitenkin se että hintaluokka jossa suomalaisten autokauppa valtaosin pyörii on noin 17 000 - 20 000€ eli kaksi kymppitonnia on raja jonka yläpuolella kysyntä alkaa sakata nopeasti.
Tuosta voisi ottaa hiukan mallia kun miettii minkä hintaista autoa suomalainen lapsiperhe todennäköisesti on etsimässä kun katsoi suuressa viisaudessaan jättää budjetin kokonaan mainitsematta.
Jos vanhemmat polttomoottoriautot kelpaavat niin Volvo V70, Mercedes-Benz E-sarja tai Toyota Avensis. Kaikki edellä mainitut farmarina. Takapenkille mahtuu lapset turvaistuimineen ja takakonttiin tavarat. Ja aikuisetkin matkustavat ihan mukavasti etupenkillä. Kaikkia on saatavilla sekä bensa- että dieselmoottorilla ja automaatti- tai manuaalivaihteistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas mennään laukalle ja kovaa. N.270 : llä kommenteista ei ole mitään yhtymäkohtaa aloitukseen. Eikä ole muuten tälläkään.
Ap: suositelkaa hyvää perheautoa. 2 turvaistuinta , käyttövoima miel.bensa .
Vastaus: mulla oli 5- sarjan bemari joskus, volvo 240 oli 70- luvulla hyvä, skoda on muovia itä-saksasta. Jep erittäin informatiivista
😒
Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia? Volvo XC90 esimerkiksi on erittäin turvallinen ja BMW 5-sarjassa on erinomainen ajomukavuus. Nuo on molemmat muuten hyviä, mutta minusta suurimpana hankaluutena molemmissa se, että kaikki säädöt on kosketusnäytöllä, eli fyysisten näppäinten puute tekee säädöistä ajon aikana hankalampaa, etenkin kun tyyppivika on että näyttö aina välillä jäätyy.
Moni sellainen jolla on varaa noihin premiumautoihin, vierastaa Skoda Octavian itäauton mainetta, vaikka siinä ehkä olisi paras hinta-/laatusuhde.
Sitten lopulta moni valitsee Toyota Rav4:n, koska siinäkin on hyvä hinta-/laatusuhde, arvo säilyy eikä ole entisen itäauton rasitetta.
Hauska törmätä täällä netin syövereissä itäautoista uliseviin. Huomaa kuinka toiset jää oikeasti puoli vuosisataa ajastaan jälkeen, eivätkä edes ymmärrä hävetä.
Ei mulla koskaan ollut skodaa silti, mutta voisi olla. Enemmän skodassa arveluttaa saksalainen epärehellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi nyt mutta mikä estää hankkimasta jotain uudempaa mallia?"
Tää on nyt todella villi arvaus mutta olisiko raha syynä siihen miksi kaikki suomalaiset ei aja uudella Bentleyllä vaikka se olisi tosi turvallinen ja tilava lapsiperheelle?
AP:ltä on monta kertaa kysytty budjettia. Jos raha ei ole esteenä, niin kannattaa valita se Volvo, se on turvallisin.
Hintoja (noin) VolvoXC90 - 85 000 €, BMW5 - 70 000 €, Toyota Rav4 - 45 000 €, Scoda Octavia - 30 000 €.
Suomessa myydään tällä hetkellä yhtä vähän uusia autoja kuin 1960-luvun lopussa. Pakotetun sähköautosiirtymän seurauksena uusien autojen keskihinta on jo 49 000€ mikä on aivan järjetön hinta suomalaisten ostovoimaan suhteutettuna mutta niinpä uusien autojen korvikkeena meillä kehitysmaassa myydäänkin länsimaisesta ostovoimasta nauttivien eurooppalaisten käytetyt kärryt.
Kun katsotaan uusien autojen myyntiä vain ICE ja hybridien osalta niin pudotaan heti 30 000 - 35 000€ hintaluokkaan.
Todellisuus on kuitenkin se että hintaluokka jossa suomalaisten autokauppa valtaosin pyörii on noin 17 000 - 20 000€ eli kaksi kymppitonnia on raja jonka yläpuolella kysyntä alkaa sakata nopeasti.
Tuosta voisi ottaa hiukan mallia kun miettii minkä hintaista autoa suomalainen lapsiperhe todennäköisesti on etsimässä kun katsoi suuressa viisaudessaan jättää budjetin kokonaan mainitsematta.
Liikkeissä myytävien käytettyjen keskihinta on yli 20te
Mulla on RAV4 2018 malli, itselataava hybridi. Ostin sen oman kuntoni vuoksi, koska pitää olla korkeutta, hyvät penkit, paljon tavaratilaa ja korkealla takakontti, tilaa lapsenlapsen istuimelle, ei seiso huollossa jatkuvasti ja huollot sopivan hintaiset, luotettava auto, maavara riittävä koska asutaan alueella missä mm. auraus on ajoittain aika huonoa. Toimii pitkien matkojen autonamme juurikin isojen tavaratilojensa vuoksi. Arvo ei putoa nopeasti näissä, vaikka kilometrejä olisi jo mittarissa, kuten omassani alkaa olla jo 299tkm. Vaikka sanotaan, ettei Toyota liiku niin kyllä tuo murahtaa ja ohi pääsee JOS haluaa. Alle 40km/h nopeuksilla menee sähköllä eli kaupunkiajossa säästää bensaa. Kulutus ei ole kovin suuri muutenkaan. Mukana tulee vararengas kotelossaan takaboksin alla. Yleensä näissä on jo peräkoukku valmiina. Isommatkin kuormat menee, rajoitusten mukaan toki.
Meidän talouden luotettavana traktorina toimii vallan hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Volvo 240 farmari. Mahtuu hyvin kaikki ja kiva auto.
Ja varsinkin jos 12 l /100km kulutus haittaa.
Autovideoita katsottuani saan juutubeen pätkiä joissa amerikkalaiset mekaanikot kiroavat alimpaan helvettiin kuorma-auton kokoisissa pickupeissa 5-7l malmikasat korvanneen 2,7l V6 ecoboostin.
Siinä on juuri tämä tilanne että jakopää on ketjulla joka ei vaadi huoltoa mutta öljypumppu toimii märällä hihnalla.
Amerikkalaisethan eivät huolla autojaan eivätkä ainakaan merkkihuollossa joten öljypohjassa on aika äkkiä vettä, bensiinia ja ties mitä sinne lisättyä moottorisahan teräketjuöljyä ennustettavin seurauksin. Kone leikkaa kiinni kun kuminpuru tukkii öljypumpun imuputken.