Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kateelliset aina väittää omakotitaloa työleiriksi? Nytkin sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan, mutta ei ole tarvetta.

Vierailija
17.06.2026 |

Onneksi voi sentään pihaa kuopsuttaa, vaikka sekin alkaa varmaan näyttää kohta neuroottisen hyvin hoidetulta. 

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??

Ei minua ainakaan kiinnosta käyttää rahaa sellaiseen, kun omakotitalo ei tuo mitään lisälaatua elämääni. Mielummin käytän ne rahat matkustamiseen ja elämyksiin. 

Omakotitaloissa neliöhinta on aina halvempi kuin vastaavissa kerrostaloasunnossa. Myös asumiskulut neliötä kohti ovat pienemmät.

Vierailija
162/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä taloyhtiöitä, joissa on pahoja kosteusongelmia yläpohjan, salaojitusten tms. takia, sekä piileviä putkivuotoja (joita änkyrät viivyttävät viimeiseen asti) on nähty... Ei kiitos ikinä! 

Omakotitalossa et ole minkään mummoarmeijan uhri, vaan voit halutessasi korjata ongelmat heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!

No voi olla, että jonkun mielestä esim. ruohikon leikkuut ja lumen luomiset eivät ole työtä. Minun mielestäni ovat, ja töitä, jotka eivät sitten nappaa vähääkään. Olen asunut lähes parikymppiseksi omakotitalossa, joten tiedän mitä se on. Juuri siksi haluan asua ehdottomasti kerrostalossa.

Vierailija
164/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo muuttuu työleiriksi sillä hetkellä, kun sormet lakkaavat syyhyämästä pihahommiin. Ei into kaikilta lopu, mutta aika monelta kuitenkin. Ei sen tarvitse kateutta olla.

Minä kyllä olen kateellinen niille, joilla on omakotitalo tai mökki. Minulla ei ole. Tykkäisin ikiomasta työleiristä.

Joo ihan naurettavaa heilutella tässäkin asiassa jotain kateuskorttia. Ihmiset vaan ovat erilaisia, jotkut ei yhtään tykkää ok-taloon liittyvistä askareista, mutta haluavat silti asua sellaisessa, koska onhan siinä paljon etuja muihin asumismuotoihin verrattuna.

Itsellä on molemmat, okt ja kesämökki. Kyllä niissä ihan pirusti on puuhaa, vaikka ovatkin hyväkuntoisia ja talo uudehko. Toistaiseksi puuhastelu on ollut vielä ihan kivaa ja ok, osin siksi jopa hommattiin okt, vaikka mökki oli jo. Mutta en tasan jaksaisi mitään vanhaa rintsikkaa jatkuvasti remppailla, tai uuden talon rakennusprojektia tai pihaa nollista aloittaa. Välillä katson myös kieroon, miten eräskin naapuri jaksaa puunata hyväkuntoista taloaan ja möyriä jo valmiiksi upeaa pihaa. Meitä vaan on moneen junaan.

Jos terveys yhtään reistaa, tai muuten vaan kyllästyy, kyllähän noi ihan mahdottomia on itse ylläpitää. Näin semi-innokkaana puuhastelijanakin kyllä toistuvat pakkoaikataulutetut hommat kuten lumityöt ja nurmikon leikkuut välillä tökkii jo nyt. Tai tökkinyt jo vuosikausia. Arkiliikunnalla lähinnä saa itsensä motivoitua niihin monesti.

Minä luovuin mökistä, kun hankin omakotitalon. En nähnyt enää lisäarvoa sille, että joka perjantai pakkaan auton, ajan tunnin mökille ja puran tavarat perillä, ja sunnuntaina sama toisinpäin. Lisäksi kotona piti siivota viikolla, mökillä sunnuntaina, kauppa-asiat mökkiä varten piti hoitaa torstaina ja kotia varten maanantaina. Siihen ruljanssiin meni lapsiperheeltä viisi päivää viikosta, joten voihan sitä työleiriksikin kutsua.

Nyt astumme ovesta ulos ja olemme ulkona puutarhassa. Kaupassakaan ei tarvitse käydä kuin kerran viikossa, joten vapaa-aikaa jää paljon enemmän.

Vierailija
165/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein omakotitalon pihoilla näkee touhumassa milloin mitäkin. Harmi, jos elämän sisältö on sitä että pitää aina jotain laittaa laittamisen iloksi.

Sehän juuri on mukavaa. Talvella suunnittelee, mitä kivaa seuraavana keväänä/kesänä/syksynä voisi tehdä, ja sitten tekee, tai on tekemättä, ja kuitenkin aina saa ihailla kaunista pihaa.

Vierailija
166/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi. 

En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee. 

Jos asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse huolehtia lumitöistä tai nurmikon leikkaamisesta vaan ne ovat huoltoyhtiön vastuulla.

No ei niistä tarvitse omakotitalossakaan ellei halua. Ne kun saa ostettua, kuten kerrostalossa asuessa. Omakotitalossa voi vaan itse päättää, haluaako siitä maksaa vai tekeekö mieluummin itse😊 Me ajetaan nurmikko itse ja tehdään osittain lumityöt, traktori käy auraamassa pihassa jos paljon tulee lunta, joten maksaa vuodessa meille max. 300€. 

Jotenkin omituista, kun moni kyllä maksaa vastikkeissa huoltoyhtiöille, mutta ei ymmärrä että samat palvelut saa yleensä paljon halvemmalla ostettua omakotitaloihinkin. 

Samaa mieltä. Jos miettii, että sen säästetyn vastikkeen käyttää johonkin talkkariapuun, joka leikkaa nurmikon ja nyppii rikkaruohot 

Vierailija
167/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.

Vau! Kerroppa miten 3500e nettotuloilla perhe säästää vuodessa 80 000e? Pieni ei enää käy kun on lapsia, kolmio ihan minimi

Niinpä niin, ei ihme, jos lainaa ei saa. Ensiasunnon omarahoitusosuus on 5%, joten 80 000€:n omarahoitus tarkoittaa 1,6 miljoonan euron asuntoa.

Vierailija
168/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.

Vau! Kerroppa miten 3500e nettotuloilla perhe säästää vuodessa 80 000e? Pieni ei enää käy kun on lapsia, kolmio ihan minimi

Niinpä niin, ei ihme, jos lainaa ei saa. Ensiasunnon omarahoitusosuus on 5%, joten 80 000€:n omarahoitus tarkoittaa 1,6 miljoonan euron asuntoa.

Tuo eka tapaus on niin vanha, että se itse säästettävä omarahoitusosuus oli 10 prossaa asunnon myyntihinnasta:)

Vierailija
169/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä "ei ikinä työleirimökkiä/OK-taloa riesaksi" kommentteja.

Pakottaako joku muka niistä tekemään sen työleirin jossa on mentävä hikihatussa sen "mitä tehdä seuraavaksi" listan kanssa päivästä toiseen? Ei pakota, vaan kyllä näissä voi olla tekemättä yhtään mitään jos ei halua. Tekee vain sen ihan pakollisen minimin ja muuten vain on.

Vierailija
170/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä työleiri oo mökki tai talo? jos hifistelyä haluatte menkää vaikka dubaihin.. mökki on mökki talo on talo ei se mikään työleiri oo.. kyllä suomalaiset on kummaa kansaa...

Vierailija
171/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se oli työleiri. Omakotitalo 240 m2. Oli ihanaa, kun 14 asumisvuoden jälkeen viimein pääsin siitä eroon. On ihanaa asua kerrostalossa, missä huoltoyhtiö tekee kaiken.

Minua ei häiritse, jos joku haluaa itselleen omakotitalo, kesämökin tms. Minä en vain sellaisia halua. Olen nuo työleirit kokenut. Kateudesta ei ole kysymys, saisin kyllä omakotitalon ja kesämökin, jos haluaisin. Kauhulla pelkään, että joskus pakkoperin tuollaiset. 

Vierailija
172/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa. Muutin kerrostaloon kun omat remppasormet eivät syyhynneet ollenkaan. Mutta sellaiselle, joka tykkää tehdä niitä ok-talon ylläpito- ja remppapuuhia niin asumismuoto sopii oikein hyvin. 

Vierailija
173/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

No voi olla, että jonkun mielestä esim. ruohikon leikkuut ja lumen luomiset eivät ole työtä. Minun mielestäni ovat, ja töitä, jotka eivät sitten nappaa vähääkään. Olen asunut lähes parikymppiseksi omakotitalossa, joten tiedän mitä se on. Juuri siksi haluan asua ehdottomasti kerrostalossa.

Vähän menee sivuraiteelle, mutta miksi nurmikkoja pitää leikata? Onko jossain sellainen laki, joka edesvastuun uhalla määrää pitämään nurmiheinät matalana? Eli uhkaako minua nyt joku kamala rangaistus, kun en mökin pihalla nurmikkoja leikkaa?

-sivusta-

Vierailija
174/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se oli työleiri. Omakotitalo 240 m2. Oli ihanaa, kun 14 asumisvuoden jälkeen viimein pääsin siitä eroon. On ihanaa asua kerrostalossa, missä huoltoyhtiö tekee kaiken.

Minua ei häiritse, jos joku haluaa itselleen omakotitalo, kesämökin tms. Minä en vain sellaisia halua. Olen nuo työleirit kokenut. Kateudesta ei ole kysymys, saisin kyllä omakotitalon ja kesämökin, jos haluaisin. Kauhulla pelkään, että joskus pakkoperin tuollaiset. 

Oliko suurin syy n 240 neliön siivoaminen? Miksi et hankkinut pienempää taloa vai oletko pelkkä trolli 

Vierailija
175/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kanssa tätä työleiriä aina. Me asutaan vielä niin, että tässä on vähän käytännön hommaa eli kantovesi, ulkosauna, puoltoista kilsaa pihatietä (lumityöt), talvella puulla lämmittäminen. Tiskaamiseen esimerkiksi menee oikeasti hetki ja lattioiden ja seinien laittaminen vielä osassa huoneita kesken. Ja olen osatyökyvytön, on välillä väsy ja ne osatyötkin pitää tehdä :D 

Mies käy ihan kokopäivätöissä. 

Pikkulapsiarkea tässä ei voisi pyörittää tai itse en välimatkojen ja juoksevan veden puutteen takia keksi että miten. 

Mutta ei tämä kahdelle lapsettomalle aikuiselle mikään työleiri ole. Pihankuopsutusvietti puuttuu niin se on niitty ja tiheikkö 80% ja vain etupihalle ja kulkureiteille raivattu väylät, joissa nurmikko. Naapuri on niin kaukana ettei voi edes kiikareilla paheksua, joten... 🤷

Vielä kun ei vesiputkia eikä mitään hifistelyä ja katto ja lattian aluset ja kompostoiva huussi just pari vuotta sitten laitettu ja kaivo puhdas ja hyvä niin mikäs tässä ollessa. 

Vierailija
176/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän menee sivuraiteelle, mutta miksi nurmikkoja pitää leikata? Onko jossain sellainen laki, joka edesvastuun uhalla määrää pitämään nurmiheinät matalana? Eli uhkaako minua nyt joku kamala rangaistus, kun en mökin pihalla nurmikkoja leikkaa?

-sivusta-

Ei ole, kuten ei ole haravointikaan. Haravointia ei nykyään edes suositella 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme