Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen Uutiset: EK vaatii lisää maahanmuuttajia, mutta ei tiedä, mihin tulijat työllistyisivät

Vierailija
17.06.2026 |

"Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) haluaa lisätä maahanmuuttoa, mutta EK:n johtaja Ilkka Oksala ei kysyttäessä pysty nimeämään yhtään teollisuudenalaa, jossa työvoimapula on tällä hetkellä akuutti. Samaan aikaan Suomessa on arviolta satatuhatta työtöntä maahanmuuttajaa."

https://www.suomenuutiset.fi/elinkeinoelaman-keskusliitto-vaatii-lisaa-…

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Kuuluvat samaan poppooseen brittien Starmer-hallituksen kanssa jotka on jostain syystä käsketty täyttämään maa ulkomaalaisilla ja pitämään kantaväestö tukevasti saappaan alla vaikka voimakeinoin.

Vierailija
42/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Sehän siinä juuri v:tuttaa, se työvoiman tarveharkinta, joka pitäisi kiireesti saada poisteuksi lakitekstistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö Suomen Uutiset julkaisee tekoälyllä tehtyjä feikkiuutisia joissa ei ole mitään totuutta

Vierailija
44/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK haluaa laskea palkkoja ja heikentää työehtoja.

EK:ne kannattaisi lukea historiaa ja tutustua teollistumisen alkuaikoihin. Silloin hauskasti huomattiin, että yritykset tarvitsevat myös asiakkaita, jopa siitä työvoimasta. Kukaan ei ostanut niitä heIvetin tehokkaasti tuotettuja tuotteita jos ihmisille ei ollut rahaa. 

Muutamat varakkaat suvut eivät pystyneet ostamaan niitä paljon, että yritykset tuottaisivat tarpeeksi, vaikka palkkakustannukset olivat pienet.

Vierailija
45/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännää tämä hallituksen politiikka. Toisella kädellä halutaan säilyttää "Pohjoismainen Hyvinvointiyhteiskunta", mutta konkretiaa on työehtojen polkeminen, sopimusten vesittäminen, eläinten oikeuksien romuuttaminen, kuten kaikki nämä possujen silpomislait, susien tap poralli, valkoposkihanhien ympärivuotinen, myös pesimäaikainen tap poralli, sosiaaliturvan alasajo "säästöjen" nimissä, työsopimusten heikentäminen, "ruotsin mallin" kopioiminen työmarkkinoille niin, että kopioidaan kaikki velvoitteet mutta unohdetaan työntekijöiden oikeudet? Jätetään ne sinne Ruotsiin? Metsien ja vanhojen metsien hävitysvimma, jotta niistä keitetään sellua josta kiinalaiset tekee pakkauslaatikoita, jne? Hallituksella on hyvin paljon erilainen käsitys Pohjoismaisesta Hyvinvointivaltiosta, kuin muilla pohjoismailla.

Vierailija
46/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkonen neuvotteli persujen työelämäkysymyksistä hallitusneuvotteluissa. Pääneuvottelijana toimi Jani Mäkelä. Mitään ulkomaista työvoimaa vastaan ei heidän puoleltaan ilmennyt. Takki kääntyi kun hillotolppa kutsui.


Ja myöskään ay-liikkeen ja työehtojen tuhoaminen Arton kanssa ei ollut persuille ongelma. 
Seuratkaa hyvät ihmiset tekoja eikä puheita. 

 

Hyvä neuvo, mutta toimii vain autisteihin. 

Normaalit ihmiset luottavat enemmän puheisiin kuin siihen mitä näkevät tapahtuvan. Se on ihmisille lajityypillinen ominaisuus. Siksi äänekkäimmät ja parhaimmat valehtelivat valitaan yleensä päättämään yhteisistä asioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkonen neuvotteli persujen työelämäkysymyksistä hallitusneuvotteluissa. Pääneuvottelijana toimi Jani Mäkelä. Mitään ulkomaista työvoimaa vastaan ei heidän puoleltaan ilmennyt. Takki kääntyi kun hillotolppa kutsui.


Ja myöskään ay-liikkeen ja työehtojen tuhoaminen Arton kanssa ei ollut persuille ongelma. 
Seuratkaa hyvät ihmiset tekoja eikä puheita. 

 

AY liikkeellä itsellään ei ole mitään tätä kehitystä vastaan, heitä ei huoleta edes jäsenkato, koska tileille on kerätty niin valtava rahamassi ja kiinteistöistä omaisuus ettei haittaa enää yhtään mikään. Siellä se liittopomo vetää sikaria ja lihoo entisestään 

 

Onko kukaan nähnyt ikinä edes normaalipainoista ay-pamppua 

Vierailija
48/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut veisaa paskoja uhriutumisvirsiään sittenkin kun puolue on poistettu. Tyytymättömät, ilkeät, vähä-älyiset.

 

https://www.Cansalaisaloite.fi/fi/aloite/17364

C ---> k

Etkö voisi vain lakata olemasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpoja duunareita pitää saada vaikkei niille ole töitäkään. Oisko näitä ek jehuja syytä testata päihteistä ja huumeista? Meinaan vaan että noin levottomilla puheilla tavikset joutuisi äkkiä testeihin. 

Kaikki poliitikot samaa mieltä puolueesta riippumatta kaikki haluaa niinpaljon vierastyövoimaa kun vaan saavat suomeen houkuteltua. Työttömiä omasta takaa satojatuhansia ja tuliaisena tulee tapansa kuten kantaväestöön kohdistuva väkivalta ja rskausket joista onkin tullut uusi normaali.

Vierailija
50/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen on voimassa 

www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkonen neuvotteli persujen työelämäkysymyksistä hallitusneuvotteluissa. Pääneuvottelijana toimi Jani Mäkelä. Mitään ulkomaista työvoimaa vastaan ei heidän puoleltaan ilmennyt. Takki kääntyi kun hillotolppa kutsui.


Ja myöskään ay-liikkeen ja työehtojen tuhoaminen Arton kanssa ei ollut persuille ongelma. 
Seuratkaa hyvät ihmiset tekoja eikä puheita. 

 

AY liikkeellä itsellään ei ole mitään tätä kehitystä vastaan, heitä ei huoleta edes jäsenkato, koska tileille on kerätty niin valtava rahamassi ja kiinteistöistä omaisuus ettei haittaa enää yhtään mikään. Siellä se liittopomo vetää sikaria ja lihoo entisestään 

 

Onko kukaan nähnyt ikinä edes normaalipainoista ay-pamppua 

Ay liike saa rahansa asunto eli maa hanmuuttobisneksestä nykyään. Siinä jää ay-pampuilla suomalaisen työvoiman suojelu taka-alalle.

Vierailija
52/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Sehän siinä juuri v:tuttaa, se työvoiman tarveharkinta, joka pitäisi kiireesti saada poisteuksi lakitekstistä. 

Ei taida mitään tarveharkintaa olla kun mistä vaan saa tulla suomeen ja rahoitetaan työnhaku ja opiskelu perheenyhdistämisineen. Eipä taida olla tarveharkintaa tavallisiin töihin. Kaikki raksaukot ulkomailta samoin jopa kauppojen kassat jne. Eduskuntahan suosii tätä maksaa näihin palkkatukea, toisin kuin suomalaisten palkkaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"EK haluaa leikata sunnuntai- ja ylityölisiä"

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012040759.html

Vierailija
54/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"EK haluaa leikata sunnuntai- ja ylityölisiä"

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012040759.html

Kokoomus ei vielä suostu, kun keväällä on vaalit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Kuuluvat samaan poppooseen brittien Starmer-hallituksen kanssa jotka on jostain syystä käsketty täyttämään maa ulkomaalaisilla ja pitämään kantaväestö tukevasti saappaan alla vaikka voimakeinoin.

Britannia on etelä-afrikkamodessa. Pian myös suomi. Eli kantaveästölle erikoisrangaistuksia tulijoille hyyysäämistä.

Vierailija
56/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Et ole sitten työvoiman saatavuusharkinnasta kuullut, vai et kannata sitä? Mielestäsi suomalaiselle ei kuulu tarjota työtä ensin ja vasta sitten muille?

Vierailija
57/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Et ole sitten työvoiman saatavuusharkinnasta kuullut, vai et kannata sitä? Mielestäsi suomalaiselle ei kuulu tarjota työtä ensin ja vasta sitten muille?

Oikeisto; kokoomus, kepu, RKP, krsitillisdemokraatit ja näemmä myös nykyään persut haluavat vihreiden ohella poistaa suomalaisia työläisiä suojaavan työvoiman saatavuusharkinnan. Sdp vastustaa sen poistoa. 

Vierailija
58/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännää tämä hallituksen politiikka. Toisella kädellä halutaan säilyttää "Pohjoismainen Hyvinvointiyhteiskunta", 

 

Sikäli olet väärässä, että Orpo ilmoitti ihan hiljattain, ettei meillä vielä ole ollut pohjoismaista hyvinvointivaltiota, mutta siihen pyritään. 

Orpon tarkoittama hyvinvointi tosin tarkoittaa köyhdyttämistä, työolojen huonontamista ja rikkaiden suosimista. 

Vierailija
59/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkonen neuvotteli persujen työelämäkysymyksistä hallitusneuvotteluissa. Pääneuvottelijana toimi Jani Mäkelä. Mitään ulkomaista työvoimaa vastaan ei heidän puoleltaan ilmennyt. Takki kääntyi kun hillotolppa kutsui.


Ja myöskään ay-liikkeen ja työehtojen tuhoaminen Arton kanssa ei ollut persuille ongelma. 
Seuratkaa hyvät ihmiset tekoja eikä puheita. 

 

AY liikkeellä itsellään ei ole mitään tätä kehitystä vastaan, heitä ei huoleta edes jäsenkato, koska tileille on kerätty niin valtava rahamassi ja kiinteistöistä omaisuus ettei haittaa enää yhtään mikään. Siellä se liittopomo vetää sikaria ja lihoo entisestään 

 

Onko kukaan nähnyt ikinä edes normaalipainoista ay-pamppua 

Ay liike saa rahansa asunto eli maa hanmuuttobisneksestä nykyään. Siinä jää ay-pampuilla suomalaisen työvoiman suojelu taka-alalle.

Joo, ja jännä että tämän ulkomaisenkin työvoiman suojelu on ollut käytännössä olematonta. Vasta nyt tämä hallitus sai aikaan lakeja, joissa suojellaan työvoimaa hyväksikäytöltä, mm. kynnysrahojen vaatiminen tehtiin laittomaksi. 

Vierailija
60/115 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä työvoiman lisääminen suomen hallituksen toimesta on ihan käsittämätön asia muutenkin. 

Jos yritys tarvitsee työntekijän se voi varmasti laittaa kansainvälisille työnhakusivustoille ilmoituksen ja työpaikkaa hakee sitten siitä kiinostuneet. Mitään oikeas syytä, ei ole tuoda maahan ns. työvoimareserviä yrityksille, paitsi työehtojen heikennys. 

Sehän siinä juuri v:tuttaa, se työvoiman tarveharkinta, joka pitäisi kiireesti saada poisteuksi lakitekstistä. 

Ei taida mitään tarveharkintaa olla kun mistä vaan saa tulla suomeen ja rahoitetaan työnhaku ja opiskelu perheenyhdistämisineen. Eipä taida olla tarveharkintaa tavallisiin töihin. Kaikki raksaukot ulkomailta samoin jopa kauppojen kassat jne. Eduskuntahan suosii tätä maksaa näihin palkkatukea, toisin kuin suomalaisten palkkaamiseen.

Edellinen hallitus sai aikaan tämän opiskelijoiden perheenyhdistämisfarssin. Nyt on tulossa pakkolukukausimaksut eta-alueen ulkopuolisille, niin saadaan sekin asia järjestykseen.