~¨~¨ENSKOJEN HELATORSTAI... ja ehkä perjantaikin?!? :)
Jaahas.. empä muistanu ottaa linkkiä eiliseen, enkä jaksa alkaa säätä... Laitan sen oman viestin alkuun.MORO.
Kommentit (31)
[color=#8B008B]Missassin sitten eilisen palstailut tyystin.. Oli taas sellanen aktiivipäivä. Käytiin ostamassa neidille puuhamatto (johan oli kallis! mutta hieno) ja itkuhälytin sekä Budget Sportissa ostamassa vähän äidille ja isälle tarpeellisia urheilukamoja. Kyllä kelpaa munkin sitten aloittaa taas treenit. :) Oltiin myös miehen isän luona ja neiti sitten päätti nukkua siellä miltei koko ajan, ja tietysti rintarepussa.. Olin varannut neidille evästä pulloon ja imaisi 100ml tosta noin vaan ja huusi lisää. Sitten tissiltä vielä melkein 20min imeskeli. Huh, ruokahalua ainakin löytyy..
Kysymys samasta aiheesta mitä HAN mietiskeli eilen: mistä tiedän riittääkö mun maito? (Vaipoista, kakan & pissan määrästä tietysti, mutta muuten) Nimittäin kun neiti on alkanut raivoamaan välillä rinnalla ja rintakumi on pitänyt ottaa taas käyttöön kun ilman tulee ihan karseita hepuleita. Aiemmin rintakumiin jäi loppuvaiheessa ihan rutkastikin maitoa ja nyt on vain tippoja. Neiti on myös syönyt iltaisin ja öisin aika ahkerasti (2-3h välein) sekä iltaisin on kovat itkusessiot, ihan niin kuin jäisi vielä nälkä vaikka syöttäisinkin aika pitkään. Aiemmin neiti viihtyi rinnalla tunninkin, nykyään 15-30min.. Ja rinnatkin tuntuu olevan vähän sellaset ¿lerpummat¿ iltaisin.. En haluaisi alkaa läträämään korviketta lisäksi, sittenhän se maito tyystin loppuu. Onkos mitään konstia ¿lisätä¿ maitoa? Muuta kuin että huolehtii että syö ja juo tarpeeksi sekä imettää aina kun neiti nälkäiselle vaikuttaa.. Kiitos jos joku osaa kommentoida!
TIKRUlla ja Ronsulla on sitten ollut samantapaisia ravintolareissuja kuin meillä! ;) hihi! Eihän nyt äidin sovi saada syödä rauhassa..
AA & Aino oli tavanneet isää.. Varmasti oli vähän ¿jännittävää¿ pitkästä aikaa tavata, mutta kiva kuulla että tapaaminen meni mukavasti! :) Hienosti on Aino kasvanut!!!
IIRIS ¿ vai että uusi auto on tullut perheeseen! ;) Mekin ostettiin mulle farkku (jotta kelpaa neidin kanssa cruisailla) marraskuussa ja silloin oli mittarissa 17km kun sen hain.. Oli aika uudenkarhea! Nyt on jo uutuudenviehätys vähän kadonnut, mutta on se silti kiva ajella priimalla pelillä. Välillä kyllä otan miehen (mun vanhan) Corsan, varsinkin jos menen yksin jonnekin vaikkapa kaupungille. Sen kun saa parkkeerattua melkeistä mihin koloon vain. ;)
MYKIS ¿ teidän reissu kuulosti oikein kivalle + kuvat oli tosi söpöjä! Mites muuten, harrastatteko miehen kanssa valokuvausta kun oli jotenkin niin hyvälaatuisia kuvia ja hienoja poseerauksia!? ;)
BURDEn Heidille sitten puhkesi oikein 2 hammasta! Kuulosti tuo teidän yöaikataulu vähän samalle kun meillä nykyään, kauhistuttaa ajatella että miten meillä valvotaan sitten kun niitä hampaita alkaa tulemaan.. huh! Vai että ¿rättipäivät¿ ovat palanneet.. Jospa se raskautuminen ois sit ¿helpompaa¿ nyt. ;)
KANDIlla on vauvakuume! :))) Mites muuten eikös sinullakin ole sektio takana? Nimittäin mietin itse ¿ ei sillä että olisi vielä kamalaa vauvakuumetta ;) ¿ milloin sektion jälkeen ¿uskaltaa¿ harkita pikkukakkosta? Olen täällä palstalla nimittäin lueskellut että n. vuosi on suositeltu taukoa..
HAN ¿ meillä on suklaa myös aiheuttanut masuvaivoja.. :( Tosin olen maistanut pikkasen silleen heti imetyksen jälkeen. Elän toivossa että ehtii ¿haihtua¿ ennen kuin syötän seuraavan kerran. ;)
Tatskagalluppiin pitää vastata että ei ole eikä tule.. Mulla on kammo että sitten vanhana mummona mulla on venynyt tatska.. ;) Miehellä on kyllä sitten munkin edestä. (Toistaiseksi vain 2, mutta haluaa ottaa uuden pian..)
TINSULAn Pruttana on sitten kasvanut! Wow! :) Tsemppiä teille rakennusprojektiin!
AMY ¿ lähettäisitkö mullekin jotain leipomisintoa & -taitoa, mustakin ois kiva leipoa jos vaan jaksais ja osais.. öh.
PAJUSKA ¿ niin kuin Viiperokin jo sanoi, toivottavasti Eemelille ei sairaus koskaan puhkea ja eihän se välttämättä puhkeakaan tosiaan. Toivottavasti teidän poitsun tukkoisuus helpottaisi ja ei ainakaan olisi eläinallergiaa!
VIIPERO ¿ kyllä meilläkin varmaan Ergo-reppu tulee hankittua sitten myöhemmin, täytyy miettiä sitten lähempänä meidän Kreikan matkaa, josko tulisi silloin jo tarpeeseen. On nimittäin ihan selvästi selkä välillä vähän kipeä jo nyt, vaikka neiti on näin pieni.
MASUMAMMAlle & miehelle ihanaa kahdenkeskistä aikaa!!!
IIDA-LINNEAlle jaksuja tytön kanssa! On se äitiys todellakin aivan ihanaa! Ja liinaa tai rintareppua minäkin vinkkaisin käyttämään.. Meillä on vain rintareppu, mutta on ollut kallisarvoinen apu!
NAPERO kävi kurkkimassa ja ¿vei sanat suustani¿.. Olen itsekin miettinyt mitä QUULLE kuuluu, kun ei sen surullisen viestin jälkeen ole ainakaan minun silmiini sattunut.. Jos käyt Quu kurkkimassa täällä, niin jaksuja ja voimahaleja sinne!
Jep, ois varmaan parempi mennä laittaan aamupalaa. Pakatakin pitäisi.. Neiti tuhisee rintarepussa, ehkä yritän laskea häntä nyt sänkyyn, oisko tarpeeksi tuhti uni jo tullut. En varmaan ehdi enää palstailemaan (luen varmasti jutut ennen lähtöä, vasta 18 jälkeen kun mies pääsee töistä) ja palailen sitten nettipimennosta kotiin vasta SU-iltana, joten mukavaa pitkää viikonloppua kaikille!!!
Mammis + Tiitiäinen 5 viikkoa :)[/color]
[color=#800000]BURDE, vai on teillä Heidi tehnyt hampaita. Eikös oo tavallaan hyvä, että tulee mahd. paljon kerralla, niin ei pienen tari kauaa kärsiä :) Ja sulla alkoi menkat, kuuluuko siitä onnitella? :O :D Kyllähän se menkkojen alkaminen kertoo, että hormonitoiminta on normalisoitunut, että varmaan myös raskautumisen mahdollisuus on nyt suurempi :)
Tuli muuten mieleen tuosta, kun sanotaan, että vauva saa tarpeeksi maitoa jos kastelee 5-7 vaippaa päivässä, niin tarkoittaako se, että tulee viidet - seitsemät pissat päivän aikana, vai että 5-7 läpimärkää vaippaa? Meillä nimittäin ei läheskään joka pisun jälkeen vaihdeta vaippaa, vaihtoväli on jotain 1-3h (paitsi jos kakkaa, silloin tietty vaihdetaan pikimmiten) ja kyllä meillä se 5 vaippaa kuluu päivässä, mutta kyllä tuo poika pissii enemmän. Että tarkoittaako tuo sääntö, että pitää tulla vähintään viidet pissat VAI että vähintään 5 läpimärkää vaippaa (joissa siis useammat kuin yhdet pissat)? Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mua oikeesti mietityttää :O
Kyllä se nyt on varmaa, etä suklaa tekee meidän öistä levotomia. Eilen en taas syönyt palaakaan ja viime yö meni tosi hyvin. Poika söi kerran neljän aikaan ja seitsemän aikaan heräsi (ja söi). Ei yhtään ähissyt välissä tai muuta, toisin kuin toissayönä, jolloin olin illalla syönyt suklaata ja koko yö oli pelkkää ähistelyä ja rupsuttelua ja äiti oli hereillä suurinpiirtein neljästä asti, kun poika piti sellaista " meteliä" ja huiski vieressä niin kovasti. Voi suklaa.. :/
TatskaG: mulla kaksi selässä, kolmannesta haaveilen. Niihin tulee himo, jos kerran ottaa! En raskauasaikana uskaltanut ottaa infektioriskin vuoksi, mutta nyt voisin taas ottaakin. Täytyy vaan keksiä joku sopiva kuva. Ajattelin ottaa JOKO ihan ylös niskaan, melkein hiusrajaan TAI jonnekin nilkan tienoille. Entuudestaan mulla on tyylitelty naaraanmerkki alaselässä ja yläselässä (suurinpiirtein lapaluun päällä tai siellä päin) pieni lohari. Ekan otin muistaakseni 4 vuotta sitten keväällä ja toka on reilu 3,5-vuotias.
Nyt jatkamaan teen juomista ja Sampoa syöttelemään.
Han ja Sampo ~3,5kk[/color]
[color=CD1076]Tytteli katsoo piirrettyjä puuhiksessa ja mies nukkuu..Seesteistä on..=)
Mä pääsen tänään oikein futismatsiin! =) En niin siitä futiksesta välitä, mutta päästään VIP-aitioon ja saadaan safkaa ja juomaa niin ajattelin kerranki lähteä miehen mukaan..=) (miehen firmalla on siis jatkuva aitiopaikka kun FC-Interin omistaa Håkans (hinaajafirma) ja firma tietty hoitaa kaikki alusten harjaukset, korjaukset ja muut sukellushommat ja ovat tiiviissä yhteistyössä..) Näen varmaan itse moguli Stefan Håkansin ku se on kauhee futisfani ja aina paikalla..Pitää laittaa itsensä ihan nätiksi! =D Miehen sisko tulee siks aikaa katsoon tyttöä..Ekaa kertaa siis yhdessä lähdetään johonki..huisia! =)
AA: ihanaa, että olit nähnyt iskän! Kun kaikesta huolimatta ei oo kun se yks isä ja äiti..=) Ja hienoa jos se on saanut elämänsä raiteilleen..haluaa varmasti olla osallisena Ainon elämään!
Myksi: onpas mukavaa, että reissu meni kaikkinensa hyvin! Varmaan kiva tietää, että voi lähteä toistekin! =)
Burde: onnea Heidin kahdesta hampaasta!! =) Siitä se sit lähtee..=)
Kandi: ihanaa, että mietitte jo seuraavaa lasta! Ois kyllä mukavaa kun ois suht pienet ikäerot pienokaisilla! =) Tieten hyvä työkin ois mukava juttu eli sulla on vähän sellainen win-win situation! =D
Han: suklaa pois? NOOOOOOOOOOOOOOOOO! =D Onneks ei lapsia tartte imettää teineiksi asti! XD Kyllähän jonku pienen patukan joskus voi, voihan?! =)
TatsaG: On alaselässä Ausseissa otettu tribaali. Piiloon saa visusti sit ku alkaa roikkuun =D
RotaG: ei olla mietitty..=/
Ihanaa, että voit Amy käydä Emmin kanssa ulkona syömässä! Kun ei tarvi stressata, että lapsi venkulois ja huutais! =)
Bejpin härölepakko on aikas hieno! =)
Ihania noi syöttöjutut! Meillä kans tyttö lopettaa välillä syömisen ja alkaa jutteleen kamalasti ja pitää silti toisella kädellä tissistä visusti kiinni, etten kerkii laittaa pois..=) Sit kun on jutellu asiansa niin huokasee ja alkaa taas syömään..=) On ne IHANIA!!
Mammis: mulle jäi kans ensin kauheesti maitoa siihen kumiin ja sit ei enää yhtään ja mietiskelin saakohan tyttö tarpeeks..Kai sitä riittää silti..Pumpun ohjeessa taidettiin sanoa, että jos haluaa lisätä maidontuotantoa niin pitää pumpata 15 minsaa kahden tunnin välein, mutta mä en millään jaksanut niin kauheesti pumppailla..
Niistä pissivaipoista mä oon ymmärtänyt, että n. 6 pissavaippaa missä siis on vaan yhdet pissat..Meilläkin kerkii joskus tulla parit pissat samaan vaippaan ja on jo sit huomattavasti painavampi..Että kyllä meilläkin sitä pisua riittää..=)
Nyt ei muuta kuin ihanaa päivää viettämään! Oikein rauhallista eloa kaikille!
t. poppis ja Emiliina 3,5kk
Olipas taas paljon kommentoitavaa... Nyt yritän ihan kunnolla, kun mies on pojan kanssa, ja jälkimmäinen on just syönyt.
Iida-Linnean tytsy huutaa paljon, kurjaa. Voipi hyvinkin olla masuvaivat, nehän ne yleisimmin huudattaa. Kantoliinaa tai rintareppua mäkin suosittelisin. Jos haluat testata mun hug-a-bubia, voin tuoda sen joku päivä lainaan. Se on kantoliinojen parhaimmistoa monen mielestä. Hinta on vaan niin suolainen et testaaminen kannattaa ennen omaksi ostoa. Meillä on myöskin käyttämättömäksi jäänyt Emman rintareppu, kun mä preferoin liinaa. Sitäkin saa lainata! :)
Niin ja (osin itsestäänselvänä) vinkkinä, anna aina vaan maitoa, kun vauva vaikuttaa yhtään nälkäiseltä. VAIKKA se vaikuttaisi siltä vartin välein! Syöminen on pienen vauvan paras rauhoituskeino. Jos se on jo täynnä maitoa, se imee vähemmän tehokkaasti, mutta saa silti lohtua rinnalla olemisesta.
Mykiksen kuvat oli ihania! Itse näytit niin ihanan ruskettuneelta ja hyvinvoivalta kuvissa. Taisi olla hyvä reissu :)
Burdelle onnea menkkojen johdosta! Toisaalta kurjaa että tulivat, mutta nyt ainakin tiedät että raskautuminen on jo ihan täysin mahdollista. Olisipas ihanaa jos plussaisit, pääsisi taas fiilistelemään raskausjuttuja :)
Poppis pääsee oikein vip-aitioon! Mulle kyllä kelpaisi Veikkausliigakin. Meillähän on miehen kanssa liput sekä Suomi-Serbia että Suomi-Belgia -peleihin kesäkuun alkuun, mutten vielä tiedä miten Noelin hoito järjestyy. Jälkimmäiseen peliin en mene, myyn lippuni jollekin. Ei ole oikein ketään sopivaa lapsenvahtia täällä päin. Tuohon Serbia-peliin tulee anoppi lapsenvahdiksi, mutten mä ole vielä ihan varma lähtemisestäni. Pelkään niin kovasti et Noel saa hirveän hepulin, ja itkee tuntitolkulla. Sieltä stadikalta kun ei julkisilla tulla ihan hetkessä kotiin Keravalle...
Mammanalku, mä olen myös ymmärtänyt, että ihan minimissään 6kk sektion jälkeen taukoa. Neuvolan terkka sanoi mulle, että vuosi olisi hyvä väli, riippumatta synnytystavasta. Toisaalta sairaalassa ei annettu mitään rajoitusta, sanottiin vaan et on niin yksilöllistä miten kroppa on toipunut.
Mä en kyllä haluaisi toista loppuvuoden vauvaa, joten ehkäpä me pidetään sitten helmi-huhtikuussa ehkäisyä kehissä, jjos ei ole siihen mennessä tärpännyt. Mutta kuten poppis sanoi, mulla on sikäli win-win -tilanne, että toivon saavani sen mielenkiintoisen työn. Se ajaisi vielä toistaiseksi vauvahaaveiden ohi. No, aika näyttää kuinka paha vauvakuume on talvella...
Mä olen kanssa Quuta jo kaipaillut... Toivottavasti jaksat pian tulla kertomaan kuulumisia.
Samoin olen kaipaillut Laraleita, Mörötintä ja Ladieta..! Jos luette tätä, tulkaas kertomaan kuulumisia!
***Sitten mulle tuli tällainen ehkä hullu idea mieleen, mutta joskushan oli puhetta, että voitaisiin joskus nähdä ilman vauvoja.. Kiinnostaisiko ketään lähteä joskus vaikkapa suht alkuillasta baariin/ravintolaan ihan vain äitiporukalla? Mä kun en oikein viitsi mennä opiskelukavereiden kanssa, kun en pysy heidän tahdissaan ;) Ja olisi kiva olla sellaisten seurassa, jotka ymmärtää jos koko ajan soittelee lapsenvahdille, ja lähtee aikaisin kotiin... Musta olisi ihan kiva nähdä ilman vauvoja esiliinoina, ja kerrankin voisi syödäkin ihan kahdella kädellä :) Erityisesti Uudenmaan äitejä huhuilen, kun kerran täällä asun!
Mies kiikuttaa Noelia viiden minuutin välein tähän pällistelemään äitiä, mitä lie yrittää vihjailla ;)
Kandi & Noel, 3pv vaille 5kk
Nyt on tullut uusi äitiyspakkaus, ja onpas ihania vaatteita! PAAALJON kivempi kuin viime vuoden pakkaus! *sob* :)
Kandi, ihana ajatus tuö äiteeporukalla syömään meno. Mä käyn aniharvoin missään ilman Ainoa, joten olis ihanaa mennä syömään välillä ilman lapsukaista. Nyt kun kesäkin eikös olis ihanaa käydä syömässä ja vaikka sen jälkeen sidukalla terassilla. JOO!!
Nyt meikältä ei irtoa enempää, mies on jo pihahommissa ja sinne täytyy minunkin suunnistaa kun neiti nukkuu. Laitetaan nurtsi kuntoon!
Karssuli & Aino 7kk+
Iida-Linnealle kovasti voimia, jos palstalla ehdit lukemassa käymään!!
Kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa, usko pois, vaikka ei se tietty tällä hetkellä siltä tunnukaan!
Han, oon miettinyt ihan samaa kuin sä, noista pissavaipoista (hyvä kun joku muukin miettii yhtä " tyhmiä" ;) Ja oon tullut siihen tulokseen myös, että sen täytyy tarkottaa viittä kuutta vaippaa jossa on yhdet pissat vähintään. Jos mietii että joka vaippa pitäisi olla tosi märkä niin ihan valtavasti silloin pitäisi maitoa mennä.. Ainoastaan aamulla meillä on tosi painava vaippa kun yöllä ei vaihdella, mutta muuten yhdet tai kahdet pisut (ja vaihdan n.2-3 tunnin välein).
Got to go.....
Viipero & Aleksi 6kk+ unilla ulkona ja itkari kahisee jo...
On tämä keskipäivä- iltapäivä kivaa aikaa kun saa ihan omassa rauhassa olla ja kirjoitella tai touhuta mitä lystää, vaikka menis nukkumaan. Eli Pruttana nukkuu ulkona.
Mies kaivelee pihalla kaivurilla ja kolina sekä hurina on aika kurja, mutta eipä tuo haittaa kun tietää että näin se homma etenee.
Eilen illalla käytiin koko perhe kävelyllä metsässä, meidän vaunut kulki siellä hyvin taitavat olla oikein off road mallia;)
Juteltiin jopa myös kummiasiasta, molemmat ollaan kyllä sitä mieltä että sisaruksia ei pyydetä sylikummeiksi, mutta mä haluaisin kuitenkin niistä kummeja, mies ei koska hänen mielestä silloin kummeja on liikaa, jos niitä on jopa 5 kpl. Mitenkä monta kummia teidän lapsilla on tai on tulossa? Muutenkin pitäis varmaan alkaa miettiä noita ristiäis touhuja enempi. Munt pit soittaa jo tällä viikolla kirkkoherranvirastoon ja kysellä milloin olis sunnuntaina sopivasti vapaata, mutta unohdin, ja huomenna eikä maanantaina sinne ole soittoaikaa, joten ensi viikkoon sitten se homma.
Kävin taas yllättäen tänään anoppilassa syömässä, kun sillä oli vapaata,no tällä kertaa se oli ihan ok juttu vaikka en tykkääkään sen tekemistä safkoista, kun ne ei maistu millekään ja jos maistuu niin rasvalle.
Me päästään muuten kesällä häihin, kivaa. Pitää kyllä varmaan sitä ennen käydä kertaalleen vaikka kirkossa poitsun kanssa, jotta ei kauheesti rupeis huutaa siellä.
Jaaha meikäläislle kävi kutsu
Iida-Linnealle Onnittelut Prinsessasta!! Tuohon itkuisuuteen. Meillä meni eka viikko itkeskellessä. Rinnalle halusi vähän väliä ja ei nukkunut päiväaikaan eikä yöaikaan pidempiä unia laisinkaan. Nyt sitten nukkuu päiväaikaan ja aamuyöstä hiukan pidempiä pätkiä mutta alkuyö menee valvomiseksi. Haluaa rintaa, josta syö jonkun 10 minuuttia ja nukahtaa. Kun laittaa nukkumaan niin herää viim. viiden minuutin kuluttua ja huutaa taas ruokaa. Tätä jatkuu sitten muutaman tunnin ajan. Jos pidän rinnalla nukahtamisen jälkeen niin saattaa nukkua pitkänkin pätkän (muutaman kerran äippä nukahtanut kanssa). Mut tuo itse nukahtaminen on sinällään hankalaa, että en osaa/poitsu ei suostu syömään kyljellään imettäessäni. Sitten on itsellä niskat kipeänä, kun hankalassa asennossa on nukkunut.
Eilen käytiin poitsun kanssa kahdestaan tervehtimässä mummoa ja samalla kävin työpaikallakin. Ihan hyvinhän tuo matka kahdestaan vauvan kanssa sujui, vaikka ajoaikaa reilu 1½ tuntia suuntaansa. Samalla tuolla reissulla kävin yhdessä palaverissa ja tietysti siellä vanhemmat ihmiset oli aivan kauhuissaan, kun olen uskaltanut lähteä vauvan kanssa kahdestaan liikkeelle. Totesivat sitten lopuksi, että kyllä ne nykyäidit on sitten rohkeita.
TatskaG: Itsellä kaksi tatskaa. Toinen nilkassa ja toinen selässä lavan päällä. Haluaisin kovasti ottaa vielä kolmannen tatskan joko nilkaan tai sit tuohon kämmeneen peukalon hankaan. Mut voi olla, että nilkka on se vaihtoehto, koska hoitajan ammatissa sitä tatskaa tuossa kädessä ei ehkä katsottaisi hyvällä.
Mut nyt syömään jotakin ennen kuin poitsu herää.
-Ninca ja pikku herra 1vk 6pv-
Ja vielä pitää hehkuttaa: Mies aloittaa huomenna parin viikon isyysloman..
Muutaman päivän oon nyt yrittänyt päästä kirjautumaan tänne mut ei vaan oo onnistunut. Tiedä sit et missä vika. Tänään sit suostu yhteistyöhön..
burde, mullaki tais alkaa tänä aamuna menkat :D outoa, kuitenki ku imetän ja toi poika vasta kohta 3kk mut pakko kai se on uskoa..
mammanalku77 mulla ainaki autto tohon maidon herumiseen melkeen kuumassa suihkussa käyminen, siellä ku on 5-10 min ni ihan suihkuaa. Meilläkin oli rintakumi käytössä ekat 6 viikkoa mut suostu ku suotuki sit ihan vahingossa opettelemaan ilman. Välillä joutu vielä sen kanssa syöttämään mut enää ei olla tarvittu. Hassua ku nyt on lukenu monen niitä käyttävän, meitä ku ei meinattu päästää sairaalasta pois ku se kätilö oli sitä mieltä ettei rintakumin läpi saa kunnolla maitoa, et meijän poika kuolee nälkään kotona. Neuvolassa käsketiin myös imettää vaikkei lapsi edes vaikuta nälkäiseltä.
tinsula meillä on 5 kummia.
Kääntyilemisestä: Meillä ekan kerran n. 10 viikkoisena käänty mahalta selälleen ja kova yritys vaan jatkuu ja jatkuu....
Vauvojen nauramisesta oli ollu juttua, meillä on nyt jo muutaman viikon ajan hihittänyt ihan kunnolla, varsinkin ku vie kädet pojan oman rinnan päälle. Nauraa ihan tosi kuuluvasti!
Tatskagallup: Multa löytää 2, oikeessa ranteessa sydän, oikeessa tississä ruusu. molemmat otin kun olin 15-16 vuotias ja lisää tekis mieli. Pohkeeseen haluisin sellasen " inkkari-suden" .
Makkara, se tatskan tekeminen ei ainakaan mua oo sattunu ollenkaan, jonkun ajan jälkeen iho puutuu sen verran ettei tunne ku sellasta nakutusta. Vaikka sekin kyl riippuu ihmisestä. Mulle se tataskan tekijäkin varotteli tosta ranteesta et ku on luita niin lähellä et sattuis. Tosiasiassa ei sattunu. Mut näin on mun annettu ymmärtää, et mitä lähemmäs luuta mennään, sitä enemmän sattuu.
Meile ei mitään uutta, rokotuksista nyt selvitty. 3 piikkiä sai ja 2 päivää oli yli 38 kuume. Kamalaa kun ei oikeen osannut auttaa... Mut meni ohi, ei tarvii enää kärvistellä sen kanssa.
Viikonlopuks pitäisi keksiä jotakin tekemistä, mies lähtee 2 päiväks leikkimään sotaa, olis 2 päivän kertausharjotukset...
Käytiin eilen eläinkaupassa ostamassa kaloille ja vesiliskoille ruokaa ja siinä sit myyjän kanssa juteltiin, halus vuokrata meijän poikaa ku ei kuulemma sen 2-vuotias oo ikinä nukkunu yli 7 tuntia. Meillä ku melkeen joka yö menee 9 tuntia ilman syöttöjä.
Tosta maidon riittämisestä on ollut kauheesti juttua, mun on ollu pakko antaa lisämaitoa. Tissit vuotaa paljon, välillä joutuu nytkin pumppaamaan mut ihan sattuu jo ku poika vaan imee ja imee, ihan ku ei ruoka riittäis. Ja sit itketään koko ajan. Saattaa tunnin imemisen jälkeenki syödä vielä melkeen 2 desiä " vale-maitoa" , niinku mies asian ilmasee. Ollaan kokeiltu myös maissivelliä, sitä annettu nyt reilun viikon ajan ni poika on paaaljon tyytyväisempi. Myös peruna-porkkana velliä ollaan kokeiltu. Onhan tää aika aikasta kokeilla noita mut ku pojalla on selvästi nälkä, isänsä kokeillu kiinteitä neuvolan luvalla jo 2 kuukauden iässä ja vieläki ihan hyvä ihminen on ni en keksi nyt kauheesti mitään syitä miks ei vois... Vaikka neuvolassa siitä ei yhtään tykätä. Mut kaikkea ei tarvii kertoa, eihän..?
Enää ei poika ees kunnolla itke kun ei nälkä oo koko ajan. Täällä ollaan paljon tyytyväisempiä, vaikka ihmiset tuomitseeki sen ku " liian nuorena" antaa. Mitään maha-vaivoja ei oo noista tullu, eipä niitä oo kyllä ollu muutenkaan..
Olipahan vuodatus, johonki vaan on pakko purkaa tota syömis-juttua..
Nyt poika heräs, taidetaan mennä syömään :)
Henna ja Joel
Onko täällä ketään siitepöly allergiasta kärsiviä äitejä? Tai onko kenelläkään tietoa, mitä allergialääkettä imettäessä saa käyttää. Lääkäri kirjotti jotain silmätippoja ja nenäsuihketta, eivät oikeen auta. Ihan koko ajan saa ulkona ollessa olla niistämässä, kauhulla odotan kesää ja hyttysiä (allerginen noiden kaikenmaailman öttiäisten pistoillekki..).
Henna taas
Kiitos kommenteista kaikille! Synnytyskertomus tulee joskus. Nyt kysyn vähän neuvoa.
Vauvan säpsähtelystä siis kysyisin. Onko ihan normaalia että nukahtamaisillaan vauva saa " sätkyn" joskus useitakin kertoja? Näyttää tosi kurjalta ja usein vauva siihen havahtuu.
Huomenna pitää soittaa neuvolaan jos silmien rähmintä jatkuu. Aika paksua tavaraa tulee. Vauva on muutenkin ollut kipeän oloinen tänään. Mies lähti juuri ostamaan kuumemittaria jotta saan mielenrauhan. Vauva tuntuu siis aika lämpimältä,
Huh miten pienistä asioista saan suuria huolia aikaiseksi.
T. onnellinen äitiyttä opetteleva iida-linnea
pikaisesti ehdin selailemaan teidän juttuja....
tatskoja ei mulla ole eikä ehkä olis mun juttu kun oon neulakammoinen...
Mutta mit kavereita kuuntelee kellä on niin tuntuu olevan juuri niin, että kun yhden ottaa niin lisää kaipaa.... :)
iida-Linnea, tuo säpsähtely vois kuulostaa etä on jotain " vaivaa" jossain, esim. mahassa kun se suolisto on niin kypsymätön vielä noin tuoreella vauvalla. Niin jos vaikka meinaa vauva just nukahtaa ja sit kipristää masussa niin josko siksi säpsähtelisi? meillä ainakin ihan pienenä tuntui ehkä olevan jotain tuollaista...tai siis luulisin, se huono puoli noissa vauvoissa on että eivät kerro mikä vaivaa... Yllättäviin kovempiin ääniin E myös säpsähteli mutta jos ei mitään sellaista teillä ole.
Niin ja silmien rähmimisestä...Mun veljen pojalla kanssa vauvana rähmi aika paljon ja usein vaikkei kipeä ollutkaan. Vauvoillahan on kai ne kyynelkanavat aika tukkoiset. Toivottavasti ei olisi teidän pikkiriikkinen kuitenkaan kovin kipeä. Tylsää kun on niin hankala alku teillä! tsemppiä ja jaksamista kaiken kanssa, koittakaa nauttia siitä pienestä! :)
jeps, Ellin kummit lähti juuri kotiin koirineen, oli kyllä aika jännittävä kyläily sekä koiralle että vauvalle. :) mutta hyvin pärjäsivät molemmat.
palaillaan taas,
iiris ja E 4kk
[color=CD1076]Meillä tyttö säpsähtelee tosi paljon silloin kun on nukahtamaisillaan, mutta ainoastaan silloin kun on tosi väsy! Saattaa nukahtaa jo tissille, mutta säpsähtelee muutaman sekunnein välein ihan tyhjästä..Eli jos on " maitotyynyllä" ja nukahtanut tissille niin vaikka oon ihan liikkumatta niin säpsähtää ja herää siihen..=) oon pitäny ihan normaalina ja odottelen, että menee ohi..=) Jos ei oo yliväsy ni ei säpsähtele muuta kuin jos siirtää eri paikkaan ym. =)
t. poppis
I-L, tuosta säpsähtelystä; meillä Sampo tuntuu vieläkin välillä säpsähtelevän ja luulen sen johtuvan joko niistä masun kipristelyistä tai sitten se on joku vastaava mitä itselläkin joskus tulee just ennen nukahtamista (näkee jotain tippumis- tms. unta ja säpsähtää hereille just ennen maahan osumista). Tuskin mitään vakavaa :)
Meillä taitaa olla tiheän imun kausi. Tai no tiheän ja tiheän; Sampo on parin päivän ajan syönyt tyyliin (1-)2h välein, mikä ei musta oo edes kovin tiheään, mutta siis tiheämmin kuin normaalisti (yleensä 3h tai enemmän syöttövälit). Ja vaikka on jo ilta (mulla yleensä iltaisin rinnat tuntuu tyhjemmiltä) niin tisut tuntuu täysiltä. Voihan sekin toki johtua siitä fenkoliteestä mitä join.... ;) No oli miten oli. On myös nukkunut tavallista vähemmän, kun on pitänyt olla hereiilä jotta on voinut syödä niin usein ;)
Mut joo, nyt pitää keskittyä tuohon poikaan :)
Han ja Sampo ~3,5kk
...johtuu yleensä ihan vauvan kehittymättömästä hermostosta ja reflekseistä. Toki voi olla masukipristelyjäkin. Nakki säpsähteli tosi paljon pikkuisena; ihan hereillä ollessaankin, tosta noin yhtäkkiä vaan. Melko pelottavankin näköistä joskus, mutta yleensä siis ihan vaaratonta :)
Han - täällä taitaa olla kohtalotoveri! Joku tiheän imun kausi tai kolmen kuukauden kriisi menossa... Viime yönä Nakki söi kolme kertaa, mitä ei ole tehnyt IKINÄ ennen, tänään päivällä nukkui tosi paljon lyhyemmät päikkärit mitä yleensä, tissin kanssa raivoaa, syö usein, äsken ei meinannu sitten millään nukahtaa (huusi vaan suoraa huutoa, mitä ei ole ikinä ennen tehnyt...on jo pitkän aikaa jäänyt rauhallisesti omaan sänkyyn unta odottelemaan). Että jotain on kyllä meneillään meidänkin pienellä! Kunpa vaan ei tulis tavaksi...kääks...
Mut nyt menen minäkin nukkumaan - oli tosiaan viime yö rankin ever. Sormet ja varpaat ristissä, että ens yönä sais taas nukkua kunnon yöunet!
Makkara & ekaa ikäkriisiä poteva Nakki 12vkoa 1pvä
Ukko lähti tänä aamuna 4:ksi päivää Riikaan moottoripyörällä ja täällä ollaan nyt sitten ¿kesäleskenä¿ pojan kanssa. Äiti oli onneksi seurana tänään, jotta joku muu välillä poikaa sylittelisi =) viime yönä poika heräsi aina kahden tunnin välein ja ei rauhoittunut ennen rintaa =( olin aamulla aikas rätti. Saa nähdä miten menee tämä yö.
Me ollaan nyt pari kertaa kokeiltu antaa pojalle korviketta, jotta tämä mamma voisi jossain vaiheessa olla kotoota poijjes useamman tunnin. Poika vaan ei nyt huoli pullosta tai ainakaan korviketta =( pari kertaa annettiin siinä parin ekan kuukauden aikana ja silloin vielä sai menemään alas kurkusta. Nyt vaan irvistää ja sylkee kaiken poijjes. Tämä mama niin kovasti toivoo pääsevänsä vähän irroittelemaan kavereiden kanssa.
KANDI, toi sun ehdotus kuulosti tosi kivalta eli mä olen kyllä mielellään lähdössä teidän enskattarien kanssa joku kerta viihteelle!!!
Rotarokoitetta ei sitten oteta, harmittaa jos nyt sitten saa sen viruksen.
Täällä ilmoittautuu kans yks potterfani¿.en ole kovin fanaattinen, mutta kaikki leffat on pitänyt nähdä ja oikein kahteen kertaan =)
Burde, no nyt sitten uutta vauvaa kehiin, jospa ei ehdi toista kiertoa tullakaan =)
Hampeja pukkaa =) meillä poika repii suuta ihan hirveesti jo nyt! Voiko olla niin, että silti hampit voi tulla vasta joskus 6 kk tai myöhemmin? Hampaat jo paistaa ikenistä aika hyvin¿.
Mammis, vai ollaan sitä oltu shoppailemassa, se kyllä aina mieltä virkistää :) mäkin aina alkuun pähkäilin tota maidon riittävyyttä. Kummasti se vaan on riittänyt, vaikka ihan samoja mietteitä on ollut ja rinnat välillä tosi lerput =) jos paino kuitenkin nousee kohtuudella ja vauva on kohtalaisen tyytyväinen kaveri, niin ei kait pitäisi olla mitään syytä heti turvautua korvikkeeseen?? Kyllä vauva pitää huolen, että maitoa riittää ja siksi välillä imee tiheemmin. Toki aina on mahdollista, että syystä tai toisesta maidon tulo vaan ehtyy¿.mutta on kait aika harvinaista?? Vauvan imuaika saattaa vaihdella päivittäin tai ainakin muistelen, että siinä noin kuukauden vanhana meillä tuli ekat vaihtelut eli ei kovin pitkään viihtynyt rinnalla. P.s. kauratyynyllä on kans kätevä lämmitellä niitä rintoja, auttaa maitoa tulemaan paremmin =)
Han, kyllä musta tuntuu et meilläkin poika reagoi suklaaseen =( ainakin paljon enemmän paukuttelee ja yöt on siten levottomia. Luulisi että tossa viimeistään 4 kk vanhana ei enää niin kovasti vaikuta vauvaan mitä ite syö =) tai ainakin sitä niin toivoo kovasti.
Ja tiheää imua sitten on teillä ja makkaralla kans¿..kovin taitaa tämä olla nyt sellainen vaihe, toivotaan etteivät nyt ihan tavaksi ota =))
Poppis, oli varmasti kivaa matsissa?? Miten oli tytsä miehen siskon kanssa viihtynyt?
AA, varmasti oli kivaa nähdä oma iskä pitkästä aikaa =) mä en ole koskaan nähnyt mun oikeeta isää. Siitä on nyt jo melkein 8 vuotta, kun selvitin missä mun isä asuu ja kirjoitin sille. Se soitti mulle heti, kun olin numeroni siihen kirjeeseen laittanut. Pyysi käymään kotonaan, mutta mä en halunnut mennä, kun olisi heti pitänyt kohdata koko perhe ja mun sisarukset!! Vieläkin on jäänyt kaivelemaan ja nyt tuntuu, kun poika syntyi, et pitäisi varmaan vielä kerran kokeilla, josko saataisiin treffit aikaiseksi isän kanssa =))
Kandi, saako siihen liinaan vauvan sillai katse menosuuntaan päin? Nyt kun poika on alkanut pitää päätään, niin saisi alkaa pitämään sitä jo toisin päin. Niin kovasti haluaa nähdä kaiken, kun ollaan liikenteessä =)
Henna, eiköhän noita lisukkeita voi antaa melko huoletta, jos aatellaan että miten ennen tosiaan annettiin =) miten muuten toisen sitten saisikaan kylläiseksi.
Iida-linnea, säpsähtely voi olla ihan vaan mororefleksi, joka toisilla vauvoilla on voimakkaampi. Meidän poika oli alusta alkaen kova säpsähtelee ja kapalointi auttoi siihen. Kyllä se siitä ajan kanssa tasaantuu =)
Jep, nyt goijaa, jos vaikka poika nukkuisi paremmin tämän yön bd bd myös kohtalotovereille :D
Mykis ja S 3,5 kk
[color=deeppink]Tuli mieleen tuosta megatapaamisesta, et onko kukaan lähdössä täältä pohjoisesta sinne Riihimäelle? Musta olis edelleen kiva lähteä, mutta tuo matkustaminen mietityttää :/ Kun päiväreissu Oulusta Riihimäelle ja takaisin tuntuu melko raskaalta vauvan kanssa. Mutku olis NIIIIIIN kiva päästä tapaamaan kaikkia enskoja! :) Junalla varmaan matkustettais. Se oli jotain 5h junassa suuntaansa vissiin...
Viime yö meni taas ähistessä, mitä en tajua, koska eilenkään en syönyt suklaata. No yhden kananmunan söin iltapalalla, voiskohan se vaikuttaa...? Voi jessus sentään. Turha kai tässä on olla syömättä suklaata ja juomatta kahvia, jos poika joka tapauksessa on levoton öisin :p Mietin, että onkohan se vain kiusallaan joka toinen yö levoton ja joka toinen yö rauhallinen? :D Koska näin on ollut nyt koko viikon. En keksi mikä vois olla, kun en oo suklaata, en kahvia, en omenaa enkä banskua syönyt ja silti oli kauheen levoton. Tai sitten se johtuu siitä mahdollisesta tiheän imun kaudesta...? Mistä noista tietää :D Joku sanoi jossain toisessa pinossa hyvin, että " vauvat on salatiedettä!" ja sitä ne tosiaan on :D
Jaah, S kiekuu tuossa vieressä siihen malliin, että taitaa kaivata aamupalaa :)
Han ja Sampo ~3,5kk[/color]
Mulla onkin ollut parin päivän tauko täältä, kun toi piha vienyt kaiken ajan=) Eli kaivinkone tuli vihdoin ja nyt ollaan istutettu tuija-aitaa pihan ympärille. Nyt on 67 tuijaa jo istutettu... Eli vielä 30 ja risat jäljellä. Toivottavasti riittävät kun vain sata niitä tilattiin!! Aikamoinen homma muuten, onneksi löytyy talosta traktori niin ei tartte tuijia ja multaa kantaa vaan kone hoitaa työt=)
Kandi, sun ehdotus kuulostaa hyvälle. Koskas ois halukkaita, joskus vähän kesemmällä et ois terassi-ilmat eiks vaan??
Mykis, ihania kuvia teillä. Vitsit mäkin odotan jo TOOOOOOSI paljon meidän kuukauden syksyn reissua=)) On muuten poitsu kasvanut sitten viime näkemästä!
Kun ollaan tota maissivelliä vaihtelevalla tahdilla (ei siis joka päivä) syöty, niin avasin aamulla maissiperuna sosepurkin. Syötiin sitä ehkä pari teelusikallista mut hyvin maistui. Kun ei toi poika syö kun 4 kertaa päivässä ja täyden 200ml pullollisen, niin ajattelin et josko kuitenkin pikkuhiljaa maisteltais. Ja maissi jo tuttu maku ennestään=) Jos ei tule mitään poireita niin paljonko voin huomenna antaa jne.. Siis mä en ymmärrä et Oliver syö vain 4 kertaa päivässä enää. Miten teillä muilla? Kun mun yhdellä kaverilla syödään jo pelkästään 2-3 kertaa yöllä. Siksi ajattelin et josko sit koitan pikkuhiljaa alkaa antamaan jotain muuta, vaikka tuntuu kyllä tolla maidollakin pärjäävän, nälkä on 5h välein vaikka ois hereilläkin! Eli onko hölmöä antaa jo sosetta vaikka pärjää 4 x päivässä syöden maitoa? Saas nähdä ti neuvolassa onko kasvanut, ja jos niin milläköhän pyhällä hengellä;) On niin hankalia päätöksiä...
G: Meidän piti ottaa rotarokote, mut sit en ottanutkaan kun tosiaan voi verrata aikuisten influenssarokotteeseen eli ei tiedä onko edes kyseinen virus liikkeellä!
Me saatiin vihdoin matkarattaat, vai kerroinkohan jo?! (en muista) Eli Peg Peregon Pliko P3 lime/mustat. On tosi hyvä työntää ja näissä painoraja 25kg, kun matkarattaissa yleensä se 13kg.
Nyt Oliver kyllästyi sitterissä köllöttelyyn, palailen vielä!
Aurora & Oliver kohta 14vkoa
Tässä siis se eilinen pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10330150&p=1&tmode=1&smod…
Mykis: Oli ihania kuvia. Varsinkin se missä sä olit kans!!!
Napero: Ei mun mielestä oo Q:sta kuulunu mitään.
Joo siis mun oli pakko tulla heti aamutuimaan tulla kertoo, että mulla tais alkaa ekat menkat n. 1,5 vuoteen. Hoh. Mä alunperin toivoin, että tulisin niin raskaaks ettei ehtis tulla menkkoja välissä, kun en oikeen näistä rättipäivistä välitä... mutta pah! Tässä sitä ny ollaan. Toisaalta taas kiva, että ne alko.. Vois ehkä raskautuminenki olla tod.näkösempää!!?
Mä muuten kirjottelin eilen tänne vaikka mitä, mut sit netti päättikin, että et sä mitään tänne kirjota, ni ne meni sit harakoille.
Mua vähän ärsyttää tämmöset pyhät, kun ei niistä oo mitään iloo. Nytki mies on ollu JOKAIKINEN pyhä töissä.
Heidille tuli tosiaan toissa yönä KAKSI hammasta... Ensin huomasin että yhen, mutta päivemmällä kun tutkin tarkemmin ni siellä oliki 2! :) Nyt saaki kuopsutella hammasharjallaki sekä alhaalta että ylhäältä. =)
Jaaha... Taidan mennä ny kattoo pentunäyttelyn alkamisajan, ku sitä varten mä tän koneen päälle laitoinkin... :) Moro.
Burde ja Heidi <8kk