Nykypäivä on kyllä hajusteyliherkkien painajainen
Minulla ei ennen ollut mitään hajusteyliherkkyyttä. Päinvastoin, tykkäsin hyvistä tuoksuista. Joillekin tietyille tuoksuille olin allerginen, siis alkoi silmät vuotaa ja aivastuttaa, mutta niitä oli aika helppo välttää aiemmin.
Noh, sittemmin olen jostain syystä tullut tuoksuille herkemmäksi, ja tuntuu että ihmiset suorastaan kylpevät hajusteissaan nykyään. Tuota aivastelua ja silmien vuotamista saan kokea harva se päivä bussissa, ja työpaikalla yritän vältellä yhtä työntekijää, jonka hajuvesipilvi saa minulle aikaan migreeniä. Monet etenkin nuorten suosimat tuoksut saavat minun jopa nieleskelemään pahoinvointia julkisilla paikoilla.
Tuntuu ihan käsittämättömältä, miten PALJON hajusteita nykyään laitetaan kerralla päälle.
En ole ikinä kyllä ennenkään virnuillut hajusteyliherkille, mutta siitä huolimatta tulipahan sitten minunkin opittua, miten ikävää tämä on.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja koulu voi kieltää jotakin. Ei voi olla että allergisia ei yhtään ajatella ja astmaatikkoja. Teineillä vapaalla voi tietysti olla joku tuoksu, muttei saa häiritä muita sen avulla. Eivät itse haista kun lisätään aina lisää.
Eiköhän olisi aika jo niin päin että ne pysyvät kotona joilla on ongelmia? Ei jaksa enää vaikeita ihmisiä jotka ovat täynnä ongelmia ja syyttävät muita koko ajan.
Se että tulee liiasta hajusteesta pääkipeäksi ei ole allergia vaan yliherkkyys, vika enemmän korvien välissä kuin muissa ihmisissä. Nämä samat jotka huutaa olevansa hajusteyliherkkiä eivät saa mitään oireita kun puistolehmus haisee ja se haisee hajuvedelle, mutta ei mitään oireita: "Puistolehmuksen kukinta tuoksuu makealta, vahvalta ja jopa huumaavalta. Sen tuoksu on erityisen voimakas lämpiminä kesäpäivinä, jolloin se houkuttelee valtavasti pölyttäjiä, kuten mehiläisiä ja kimalaisia", onneksi täällä ei tuota kasva
Tämä, jonkunlainen nihkeä suhtautuminen kanssaihmisiin siellä on välttämättömänä taustatekijänä tälle "tuoksuherkkyydelle".
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hajusteyliherkkiä, vaikka minua itseäni eivät hajusteet haittaa. Sen sijaan olen koira-allergikko ja en voi mennä mihinkään ilman allergialääkkeitä. Jos hajusteyliherkkyys huomioidaan, milloin huomioidaan allergisuus koirille. Kaikki eivät voi olla samassa tilassa koirien kanssa.
No koirat voi sentään kieltää julkisista tiloista. Ainoastaan opaskoirat tms. on pakko päästää mukaan. Hajusteiden käyttöä ei voi kieltää, tulisi ihan hirvittävä ulina ihmisoikeuksia, jos ei pääse vaikka leffateatteriin parfyymissä uitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja koulu voi kieltää jotakin. Ei voi olla että allergisia ei yhtään ajatella ja astmaatikkoja. Teineillä vapaalla voi tietysti olla joku tuoksu, muttei saa häiritä muita sen avulla. Eivät itse haista kun lisätään aina lisää.
Eiköhän olisi aika jo niin päin että ne pysyvät kotona joilla on ongelmia? Ei jaksa enää vaikeita ihmisiä jotka ovat täynnä ongelmia ja syyttävät muita koko ajan.
Se että tulee liiasta hajusteesta pääkipeäksi ei ole allergia vaan yliherkkyys, vika enemmän korvien välissä kuin muissa ihmisissä. Nämä samat jotka huutaa olevansa hajusteyliherkkiä eivät saa mitään oireita kun puistolehmus haisee ja se haisee hajuvedelle, mutta ei mitään oireita: "Puistolehmuksen kukinta tuoksuu makealta, vahvalta ja jopa huumaavalta. Sen tuoksu on erityisen voimakas lämpiminä kesäpäivinä, jolloin se houkuttelee valtavasti pölyttäjiä, kuten mehiläisiä ja kimalaisia", onneksi täällä ei tuota kasva
Se onkin tosi jännää, että laktoosista ripulin saava voi syödä omenaa. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä sinulta vähä-älyisin vertaus, mitä olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kenelle vastaat, mutta ei minun yliherkkyyteni kyllä liity mitenkään tiettyihin ihmisiin. Luonnolliset tuoksut aiheuttavat kaikenlaista myös, mutta ne eivät yleensä ole niin voimakkaita. Jotkut toki ovat. Esimerkiksi jättipalsamin kukinta loppukesästä on niin kamalaa, etten pysty kävelemään pitkin yhtä pyörätietä, jonka varrella jättipalsami rehottaa.
Kummallista, että hajuaisti migreenin laukaisijana on noin vaikea ymmärtää. Kuitenkin useimmat kai tiedostavat, että esimerkiksi vilkkuvat valot voivat laukaista migreenejä ja epilepsiakohtauksia.
Päänsärky tapahtuu samalla tavalla "pään sisällä" kuin epilepsiakohtauskin. Toki epilepsiakohtauksen tapahtumista on vähän vaikeampi kieltää tai väittää hysteriaksi tai teeskentelyksi. (Uskon kyllä, että tältä palstalta löytyy sellaisiakin ihmisiä, joiden mielestä epilepsia on höpönhöpöä.)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kyllä sillä teinillä jonka ilmeisesti pitää yrittää peittää paskanhajunsa kylpemällä halvassa hajuvedessä. Samaa mieltä, että voisivat pysyä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hajusteyliherkkyys tuntuu olevan vahvasti suomalainen juttu. En missään muualla ole törmännyt vastaavanlaiseen.
Joku vinksahtanut kateuden muoto. Tässäkin ketjussa tulee esiin, että lähinnä nuorten naisten tuoksut särkevät päätä. Jos tämä olisi jokin oikea, lääketieteellinen asia, niin mistä se olisi yhtäkkiä hypännyt tällä lailla ja juuri suomalaisille?
En itsekään oikein jaksa uskoa, että jonkun Maurizion Calvin Klein aiheuttaisi näille yliherkille yhtään niin pahaa päänsärkyä.
No minulle tulee itse asiassa kaikista huonoin olo yhdestä bussikuskista, joka on ehkä ukrainalainen tai venäläinen (tai puhuu ainakin sellaisella korostuksella), ja haisee ihan uskomattoman voimakkaasti joltain suitsukkeelta (?). En tajua, miten koko bussi voi haista aina kun tämä kuski on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivä on itseasiassa paljon parempi kuin pari-kolmekymmentä vuotta sitten. Nykyään ollaan tietoisia tästä ongelmasta ja monissa julkisissa tiloissa muistutellaan hajusteyliherkkyydestä. Toista se oli 1990-luvulla...
Et ole käynyt ulkona 90-luvun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä kaadoin koko pullon päälleni oli jo 70-80 luvuilla, Chanel 5 haisi joka paikassa yhdessä mennenin kanssa. Ei minua kohtuu määrä hajusteita haittaa vieläkään, vaikka itse saan ihottuman kun iholle laitan, eli olen allerginen. Naapurissa asui kerrostalossa mies joka oli miehiin päin, hississä oli kauheaa sen jälkeen ja haisi pitkään
Miksi 70-80-luvuilla tai vähän myöhemminkään ei ollut hirveää laumaa hajusteyliherkkiä? Mistä se on yhtäkkiä tullut?
Kai nää hajuvesihausunäädät on löyhkällään sairastuttaneet ennen ihan terveet ihmiset. Ei tarvitse olla mitenkään yliherkkä että nykyteinien katku saa aikaan oksennusreaktion, ihnisparat vaan jotkut luulevat että kyse olisi heidän herkkyydestään eikä teininäädän ongelmasta käyttää kosmetiikkaa kuin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä kaadoin koko pullon päälleni oli jo 70-80 luvuilla, Chanel 5 haisi joka paikassa yhdessä mennenin kanssa. Ei minua kohtuu määrä hajusteita haittaa vieläkään, vaikka itse saan ihottuman kun iholle laitan, eli olen allerginen. Naapurissa asui kerrostalossa mies joka oli miehiin päin, hississä oli kauheaa sen jälkeen ja haisi pitkään
Miksi 70-80-luvuilla tai vähän myöhemminkään ei ollut hirveää laumaa hajusteyliherkkiä? Mistä se on yhtäkkiä tullut?
Ei hirveää laumaa ole nytkään. Aina on ollut herkkyyttä hajusteille. Ei välttämättä ole ymmärretty mistä hengenahdistus ja migreeni aiheutuu. Sukulaismies kertoi että kun hän oli lapsi kotiväki ihmetteli että miksi on aina kesäisin nuhainen, köhäinen ja huonovointinen. Selvisi aikojen päästä että siitepölyallergiahan se. Vaan kun ei ole aina ymmärretty mistä mikin oire johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko omenassa laktoosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteiden kanssa lotraavat itsekkäitä. Minä minä.
Joka asiasta ongelman tekevät ihmiset ne itsekkäitä ovat.
Ongelman tekevät ne ylenmäärin hajusteita päällensä lotraajat. Olet siis oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä sinulta vähä-älyisin vertaus, mitä olen lukenut.
Synteettinen hajuvesi ja puistolehmus on tismalleen yhtä hyvä vertaus. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Miksi kuvittelette, että teillä on oikeus määräillä muita? Teidän pillinne mukaan tanssimisen vaatiminen on täyttä itsekeskeisyyttä vaikka kuinka yritätte naamioida sitä yhteiseksi eduksi.
Mä joudun töissäni kohtaamaan tupakalta haisevia ihmisiä. Tupakansavu tuntuu kurkussa iltaan asti. Mites sitä näille sanois, että tule tuoksuttomana, ei taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Pakko peittää paskanhaju kemikaaleilla. Sitähän varten ne on tehty.
Mitä höpiset, lehmä? Noin toimitaan sun perheen kesken, ei muualla.
Suomalaiset lumihiutaleet voivottelemassa. Ei teillä köyhillä ei ole varaa ostaa hajuvesiä, nyyh. Ulkomailla ei kukaan ole hajusteyliherkkä.
Ehkä et vaan ole hakenut oikeista paikoista ja oikeilla termeillä? Pistäpä googlaten "fragrance sensitivity", niin löydät ihan samanlaiset keskustelut jenkeiltä ja briteiltä kuin täälläkin.