Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (965)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?
Joo, lomalennoilla joskus, mutta se ei niin haittaa. Mutta myös Bangkokin reitillä on sattunut, eikä ole kiva kuulla kun humalainen miesporukka suunnittelee mitä tekevät Pattayan "oppaiden" kanssa. Tai jos on lentänyt joskus vaihdolla Keski-Euroopan kautta, niin se Amsterdamin pätkä on ollut joskus meluisa. Yleensä ovat pohjoiseurooppalaisia miehiä, suomalaisten lisäksi britit, norjalaiset ja alankomaalaiset olleet edustettuina. Jos on ollut yölento, eivätkä ole vaikuttaneet agressiivisilta, niin olen joskus sievästi sanonut, että kello on kohteessa jo paljon ja pitäisi nukkua, kun aamulla töihin meno. Ovat sitten "käntäneet volyyminappia pienemmälle" sen verran, että olen saanut nukahdetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin liikuttavaa kun lomalennoilla pyörivät ruikuttaa täällä matkustamisen vaikeutta. Yrittäisittekö tajuta että jotkut joutuu lentämään työn puolesta moninkertaiset määrät ja sietämään teidän "mulla on oikeus"-temppuiluita. Monta tuntia Kanarialle! Vielä enempi Thaimaaseen! Ja Dubai!! Pitää saada maata turistiluokassa!! Vauvan kakka tuoksahtaa, jalkahikeä ja hyppykuppaa ja joku kymmenestä nyssäkästä ei mahdukaan yläpuolisiin lokeroihin!
Vaikutat aika ylimieliseltä ihmiseltä.
"Minä minä minä lennän neljä kertaa vuodessa lomille joten minulla on oikeus valittaa kaikesta"
Sinullako on joku etuoikeus ärsyyntyä muiden huonosta käytöksestä, koska lennät töiden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.
Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.
Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.
Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy.
Älä viitsi jankata.
Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.
– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.
Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.
Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.
Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.
Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!
Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot.
Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.
Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin liikuttavaa kun lomalennoilla pyörivät ruikuttaa täällä matkustamisen vaikeutta. Yrittäisittekö tajuta että jotkut joutuu lentämään työn puolesta moninkertaiset määrät ja sietämään teidän "mulla on oikeus"-temppuiluita. Monta tuntia Kanarialle! Vielä enempi Thaimaaseen! Ja Dubai!! Pitää saada maata turistiluokassa!! Vauvan kakka tuoksahtaa, jalkahikeä ja hyppykuppaa ja joku kymmenestä nyssäkästä ei mahdukaan yläpuolisiin lokeroihin!
"Minä minä minä lennän neljä kertaa vuodessa lomille joten minulla on oikeus valittaa kaikesta"
Sinullako on joku etuoikeus ärsyyntyä muiden huonosta käytöksestä, koska lennät töiden vuoksi?
Eiköhän meillä kaikilla ole mukavampaa, jos otetaan huomioon muut matkustajat, ollaan ystävällisiä ja noudatetaan sääntöjä. Sekin pitää vain hyväksyä, että sen selkänojan saa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Se kun torspojen pitää aina nousta repimään laukkuja hyllyiltä samalla sekunnilla kun turvavyövalo sammuu ja kone pysähtyy portille. Sitten nämä ääliöt seisovat ikuisuuden odottamassa ovien aukeamista.
Tämä olen niin minä, haluan heti ylös kun voin koska pitkä istuminen kirjaimellisesti sattuu selkään 😅 mutta ei kai seisomiseni ketään muuta rasita, päinvastoin, siirryn sutjakasti eteenpäin käyvällä heti, kun jono liikkuu enkä jää tukkeeksi takana tuleville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?
Joo, lomalennoilla joskus, mutta se ei niin haittaa. Mutta myös Bangkokin reitillä on sattunut, eikä ole kiva kuulla kun humalainen miesporukka suunnittelee mitä tekevät Pattayan "oppaiden" kanssa. Tai jos on lentänyt joskus vaihdolla Keski-Euroopan kautta, niin se Amsterdamin pätkä on ollut joskus meluisa. Yleensä ovat pohjoiseurooppalaisia miehiä, suomalaisten lisäksi britit, norjalaiset ja alankomaalaiset olleet edustettuina. Jos on ollut yölento, eivätkä ole vaikuttaneet agressiivisilta, niin olen joskus sievästi sanonut, että kello on kohteessa jo paljon ja pitäisi nukkua, kun aamulla töihin meno. Ovat sitten "käntäneet volyyminappia pienemmälle" sen verran, että olen saanut nukahdetuksi.
Jos ei tykkää humalaisista, niin kannattaa välttää niitä lentoyhtiöitä, jotka tarjoavat ilmaiseksi olutta. Nuo humalajuojat valitsevat yleensä sellaisen yhtiön, jossa lentoemot kantavat heille olutta nenän eteen koko matkan ajan. Lufthansa ja KLM ovat pahimpia.
Myös Air France ja Austrian Airlines tarjoavat juomat, mutta niissä porukka ei ole kuitenkaan ollut humalassa, samoin Singapore Airlines ja Cathay Pacific, ei ole sattunt noissakaan humalaisia. Finnairilla suurin osa reiteistä on melko siistejä, Bangkokin reitti aina ollut pahin, mutta ei ole enää nykyään ollenkaan niin paha kuin vielä 10-15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi syy kuin lomalennoilla valittajalla, jos multa kysytään. Lomalainen voi olla ajattelematta ja nukkua kohteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.
Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.
Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.
Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy.
Älä viitsi jankata.
Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.
– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.
Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.
Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.
Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.
Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!
Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot.
Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.
Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta.
Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kun ei ole mitään turistiluokan sääntöjä. Ei sulla ole oikeutta viedä toisen tilaa ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tykkää humalaisista, niin kannattaa välttää niitä lentoyhtiöitä, jotka tarjoavat ilmaiseksi olutta. Nuo humalajuojat valitsevat yleensä sellaisen yhtiön, jossa lentoemot kantavat heille olutta nenän eteen koko matkan ajan. Lufthansa ja KLM ovat pahimpia.
Myös Air France ja Austrian Airlines tarjoavat juomat, mutta niissä porukka ei ole kuitenkaan ollut humalassa, samoin Singapore Airlines ja Cathay Pacific, ei ole sattunt noissakaan humalaisia. Finnairilla suurin osa reiteistä on melko siistejä, Bangkokin reitti aina ollut pahin, mutta ei ole enää nykyään ollenkaan niin paha kuin vielä 10-15 vuotta sitten.
Itse olen lentänyt Lufthansalla USAan monta kertaa, eikä koskaan ole ollut humalaisia. Vaihto on ollut aina Frankfurtissa eikä silläkään välillä ole ollut. Aika varmasti myös kohde vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Turistiluokassa lyhyillä muutaman tunnin lennoilla tyynyjen ja peittojen pyytelijät. Onhan niitä toki varmaan muutamia aina mukana, mutta ei niitä kuitenkaan kaikille riitä.
Eli kukaan ei saa pyytää, koska niitä ei riitä kaikille? Outo logiikka.
Se että ne lentää. Yrität jutella ihan rauhallisesti, mutta se pulska savolaisrouva vieressä oikeasti lentää kymmenen kilometrin korkeudessa muutaman sadan kilometrin nopeudeiia. Hirvittää.
Lihavat vieressä käytävän puolella istuvat vanhat ihmiset.
Jos tulee tarvis evakuoitua äkkiä ulos, niin mahansa etupenkkiin asti kasvattanut
vanhus tappaa kömpelyydellään molemmat taaksejäävät kanssamatkustajat ja hyvässä lykyssä
tuupertuessaan käytävälle koko koneellisen matkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.
Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana.
Jos lentokoneen paikat on esimerkiksi 3-3 niin mielestäni on täysin järjetöntä mennä ventovieraan kanssa istumaan samaan riviin kun toinen vanhempi voi istua lasten kanssa samalla rivillä.
Jaa millä tavalla täysin järjetöntä? Toinen vanhempihan istuu vieraiden kanssa kuitenkin. Miksi molemmat ei voisi? Ei ehkä kannata matkustaa, jos ahdistuu vieraista ihmisistä. Tiedän perheen, joka tekee aina näin ja lennot ovat rauhallisia ja hallittuja. Siinä saa myös molemmat lapset toisen vanhemman huomion vain itselleen.
Mua kyllä myös häiritsee, että se on 90% kerroista nimenomaan isä, joka istuu jossain muualla eikä vahingossakaan edes vilkaise perheeseensä päin, vaikka äiti olisi kuinka pulassa niiden lasten kanssa.
Ei tarvitse häiritä ventovierasta jos käy WC:ssä tms. (jos on ikkuna- ja keskipaikalla) tai itse nousta ylös jos se vieras (jos ikkunapaikalla) haluaa käydä jossakin. On myös paljon epämiellyttävämpää istua keskipaikalla ventovieraan vieressä kuin tutun vieressä. Voi saada viereensä myös jonkun isokokoisen, haisevan tms.
Kyllä varsinkin pitkällä lennolla mietin tarkasti missä kannattaa istua. Jos on esimerkiksi kahden seurue matkalla ja lentokoneen paikat on 3-4-3 niin en valitse kolmen riveistä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulasten vanhemmat. Ei sitä housuunpaskojaa tarvitse ottaa mukaan, ehditte kyllä varmasti matkustella sitten kun lapsi on kasvanut. Itkeskelevä housuunpaskoja viihtyy takuulla paremmin mummolassa hoidossa tai kotona.
Tätä on varmasti kommentoitu jo paljon pitkin matkaa (en jaksanut lukea koko ketjua...) Mutta sanoisin, ettei ole mitään syytä olla viemättä tervettä vauvaa tai lasta ulkomaanmatkalle, jos haluaa matkustaa silloinkin, kun lapsi on pieni. Jos on sujuvasti matkustava lapsi, ei häntä kukaan edes huomaa, ellei ole ihan edellisellä tai seuraavalla penkkirivillä. Vauva saattaa nukkua suurimman osan matkasta, ja taaperokin saattaa olla ihan rauhassa, jos hänelle on otettu sopivaa tekemistä mukaan, eli esim. kirjoja, joitain leluja, pientä syötävää tai lastenohjelma, jota voi katsella. Joskus lentokoneessa lentoemäntäkin saattaa tuoda pienelle jonkun puuhakirjan tms.
Ne lapset, jotka huutavat, kiljuvat ja juoksevat käytävillä, tekevät sitä niin matkakohteessa kuin koti-Suomessakin, ja hyvin todennäköisesti tällaisen vanhempi tuijottaa herkeämättä puhelinta ja viis veisaa lapsen huonosta käytöksestä.
Mitä vaipan vaihtoon tulee, pissavaipan voi vaihtaa penkilläkin, kunhan vie vaipan hetimiten roskikseen. Kakkavaippa täytyy vaihtaa lentokoneen vessassa, mikä on varmasti hankalaa ja inhottavaa, mutta ainoa vaihtoehto, jos lapsi lennon aikana sen kakan tekee.
Vaippa vaihdetaan AINA WC:ssä, vaikka olisi täysin tyhjä vaippa!
Juoppojen vanhan viinan hajuiset röyhtäykset ällöttävät.
Edes paria tuntia eli tosiaan edes sitä paria tuntia sillä kuuden tai kymmenen tunnin lennolla.. se ramppaaminen kun alkaa yleensä sillä sekunnilla, kun on lupa nousta penkistä. Ei kukaan ramppaa junass aja bussikaan heti kun se liikkeelle lähtee, tai esim. Kittilästä Helsinkiin bussimatkalla (n. 12h) ihmiset kyllä istuu penkeissään eikä hengaile jaloittelemassa. Ihme hysteria aaatu siitäkin kun pitäisi jaksaa istua paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.
Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana.
Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle.
Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja.
Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D
Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa.
Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä.
No älä katso. Siihen menee minuutti.
Lähettyvillä voi istua p e d a ri. Haluatko esitellä lapsesi intiimialueita hänelle? Joku voi jopa kuvata. Nykyään on kaikki mahdollista.
Nuo ketuttaa nuo ihmiset, jotkaleikkivät kokenutta maailmanmatkaajas. Itse olen lentänyt aikuisikäni v:sta 1980 tähän päivään ja lennän edelleen.
Minulla tuli ensimmäiset vastaan viime syksynä Lissabonin lennolla. 50-60v miesporukka umpikännissä. Meteli oli niin kova, ettei vastamelukuulokkeetkaan auttaneet. Oltiin yksi rivi heidän edellä. Oli aika tuskainen 6h.
Muuten ei ole kyllä muut lennoilla ärsyttäneet. En hirveästi jaksa kiinnittää muihin koneessa huomiota ja oma perhe osaa olla ja käyttäytyä siellä.