Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (964)

Vierailija
901/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

On ookoo jos ei ole muuta sopivaa paikkaa. Kokeneelta vanhemmalta se sujuu nopsasti jos ei tarvita akrobatiaa.

Saanko vaihtaa myös terveyssiteen tai tamponin omalla paikallani. Ei menee kauaa aikaa ja voin myös sujauttaa käytetyn oksennuspussiin ja ojentaa nätisti lentoemännälle heidän sattuessaan seuraavalle kierrokselle?

Vierailija
902/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

Ei pitäisi häiritä. Ei lapsenhoidosta pidä valittaa.

No ehkä voisin nopean huomaamattoman pissavaipan vaihdon ymmärtää, jos vessaan on kamala jono ja lapsi käymässä unille. Mutta sitä vaippaa ei jätetä haisemaan siihen paikalle, vaan toinen vanhemmista jonottamaan, että saa sen vietyä vessan roskikseen. Kakkavaippojen vaihto taas täysin poikkeuksetta vain vessassa.

-eri

Vaihda diinä vessassa,kun ei ole tilaa paljon mitään. Ei kai pienen lapsen kakan haju paljoa häiritse,kyllä sitä omaa tulee jokaisen vähän väliä haisteltua pakosta.

Jos teidän tuhnuisessa lapsiperheessänne vieno paskanhaju on normisettiä 24/7 niin voin kertoa sinulle, että valtaosalle ihmisistä se ei ole. Ei myöskään lentokoneessa. Eli se vaippa vaihdetaan vessassa tai sitten pidät toukan ilmatiiviissä pussukassa, josta mahd. paskan haju ei pääse leijailemaan matkustamoon lennon aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

Ei pitäisi häiritä. Ei lapsenhoidosta pidä valittaa.

No ehkä voisin nopean huomaamattoman pissavaipan vaihdon ymmärtää, jos vessaan on kamala jono ja lapsi käymässä unille. Mutta sitä vaippaa ei jätetä haisemaan siihen paikalle, vaan toinen vanhemmista jonottamaan, että saa sen vietyä vessan roskikseen. Kakkavaippojen vaihto taas täysin poikkeuksetta vain vessassa.

-eri

Vaihda diinä vessassa,kun ei ole tilaa paljon mitään. Ei kai pienen lapsen kakan haju paljoa häiritse,kyllä sitä omaa tulee jokaisen vähän väliä haisteltua pakosta.

Jos teidän tuhnuisessa lapsiperheessänne vieno paskanhaju on normisettiä 24/7 niin voin kertoa sinulle, että valtaosalle ihmisistä se ei ole. Ei myöskään lentokoneessa. Eli se vaippa vaihdetaan vessassa tai sitten pidät toukan ilmatiiviissä pussukassa, josta mahd. paskan haju ei pääse leijailemaan matkustamoon lennon aikana. 

Juu, kyllä kakkavaipat pitää vaihtaa vessassa. Olen joskus nähnyt vierestä kun nukkuvalle lapselle on vaihdettu pissavaippa penkillä, eikä se ole häirinnyt. Ei sitä lasta kannata sen takia herättää, se on kaikille mukavampaa. Mutta jos vaippa on aivan "täynnä", kuten 2-3-vuotiaalla joskus voi olla, niin kannattaahan se silti vaihtaa, ettei penkki kastu. 

Vierailija
904/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.

Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.

Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.

Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy. 

Älä viitsi jankata. 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.

Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.

Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!

Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot. 

Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.

Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta. 

Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kun ei ole mitään turistiluokan sääntöjä. Ei sulla ole oikeutta viedä toisen tilaa ilman lupaa.

Tässä Chef Purserin kommentti: 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

– Viihdejärjestelmä on suunniteltu niin, että se näkyy joka kulmasta. Eli sen, onko edessä olevan istuin pystyssä, ei pitäisi vaikuttaa elokuvakokemukseen. Se näkyy kyllä yhtä hyvin, Moisio vakuuttaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapa-joka-voi-aiheuttaa-naraa-saako…

Vierailija
905/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidastelijat kapsäkkiensä kanssa. Kestää ikuisuus tunkea niitä siinne lokerikkoon ja estetään kaikkien sujuva liikkuminen omille paikoilleen. Pari viikkoa sitten minulla oli aika nopsa koneen vaihto ja jotkut sitten ottavat kaikessa rauhassa laukkujaan hyllyltä ja blokkaavat käytävän. Jos ei ole kiire, antaisitteko kiireisempien mennä ensin ja nousette vasta sitten itse?

Tämä. Ja nämä yleensä kiilaavat ekana koneeseen ja paikka on sitten rivillä joku 15 ja siinä sitten koko jono seisoo kun nämä asettelevat laukkuja ja laittavat takkeja tms. sinne ylös.

Milloin ne laukut sitten kuuluu laitttaa ylös, jos ei omalle paikalle tullessa?

Vierailija
906/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Minulla tuli ensimmäiset vastaan viime syksynä Lissabonin lennolla. 50-60v miesporukka umpikännissä. Meteli oli niin kova, ettei vastamelukuulokkeetkaan auttaneet. Oltiin yksi rivi heidän edellä. Oli aika tuskainen 6h.

Muuten ei ole kyllä muut lennoilla ärsyttäneet. En hirveästi jaksa kiinnittää muihin koneessa huomiota ja oma perhe osaa olla ja käyttäytyä siellä.

6h Lissabonista mihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
907/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat vieressä käytävän puolella istuvat vanhat ihmiset.

Jos tulee tarvis evakuoitua äkkiä ulos, niin mahansa etupenkkiin asti kasvattanut

vanhus tappaa kömpelyydellään molemmat taaksejäävät kanssamatkustajat ja hyvässä lykyssä

tuupertuessaan käytävälle koko koneellisen matkustajia.

Kattos, parempi ihminen ilmoittautui? Hesestä?

Vierailija
908/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen itkusta valittajille: aina kyseessä ei ole hupimatka. Meidän vauva lensi ensimmäisen kerran kuukauden ikäisenä silloisen sairaanhoitopiirin piikkiin sydänleikkauksen jälkeen. 

"Lapsen itkusta valittajille: aina kyseessä ei ole hupimatka. Meidän vauva lensi ensimmäisen kerran kuukauden ikäisenä silloisen sairaanhoitopiirin piikkiin sydänleikkauksen jälkeen. "

 

Lähes aina kuitenkin on kyseessä huvimatka. Jotkut sairaalakeikat tai hautajaiset yms. on niin harvinaisia, ettei niitä kannata edes mainita. 95% kakaroista huutaa siellä lennoilla siksi, että niiden itsekkäät vanhemmat haluaa lomamatkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
909/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne paskiaiset jotka pamauttaa selkänojansa täysillä taakse, niin että takana istuvan polvilumpiot halkeaa ja reisiluut tulee perseestä ulos.

Olisi kohteliasta kysyä, tai edes varoittaa ensin.

Mä paan polvilla täysillä vastaan ennakoiden niin ei penkki kallistu. Mulla on pitkät jalat ja sitten sanonkin että voi kuulkaa pitäkää penkki normiasennossa. Useimmiten penkkiä kallistavat ovat pyyleviä.

Vierailija
910/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Voi sitä nukkua penkki ylhäälläkin. Itse mukitsen edessä olevan penkin polvillani. Joskus joku käyttää vessareissun aikana tilaisuuden hyväkseen, mutaa sen lupaan ettei siinä edessä ainakaan nukuta.

Olen nähnyt, kuinka tuollaisessa tilanteessa henkilökunta on antanut takana olevalle penkin lukitsijalle vaihtoehdoksi poistua koneesta ylimääräisellä välilaskulla tai hyväksyä selkänojan kallistaminen. 

Minulle ei sellaista ole tapahtunut. Penkinkippaaja saa sitten nauttia minun selässä mukavasti muljahtelevista polvilumpioista ja suoraan siihen haisevaan kaljuunsa suunnatusta ilmavirrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
911/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Voi sitä nukkua penkki ylhäälläkin. Itse mukitsen edessä olevan penkin polvillani. Joskus joku käyttää vessareissun aikana tilaisuuden hyväkseen, mutaa sen lupaan ettei siinä edessä ainakaan nukuta.

Olen nähnyt, kuinka tuollaisessa tilanteessa henkilökunta on antanut takana olevalle penkin lukitsijalle vaihtoehdoksi poistua koneesta ylimääräisellä välilaskulla tai hyväksyä selkänojan kallistaminen. 

Minulle ei sellaista ole tapahtunut. Penkinkippaaja saa sitten nauttia minun selässä mukavasti muljahtelevista polvilumpioista ja suoraan siihen haisevaan kaljuunsa suunnatusta ilmavirrasta.

Miksi sinä ostat tavallisen paikan, jos olet noin pitkäjalkainen? Voihan sinne koneeseen varata paikan myös exit-riviltä tai eturiviltä. 

Vierailija
912/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Voi sitä nukkua penkki ylhäälläkin. Itse mukitsen edessä olevan penkin polvillani. Joskus joku käyttää vessareissun aikana tilaisuuden hyväkseen, mutaa sen lupaan ettei siinä edessä ainakaan nukuta.

Olen nähnyt, kuinka tuollaisessa tilanteessa henkilökunta on antanut takana olevalle penkin lukitsijalle vaihtoehdoksi poistua koneesta ylimääräisellä välilaskulla tai hyväksyä selkänojan kallistaminen. 

Minulle ei sellaista ole tapahtunut. Penkinkippaaja saa sitten nauttia minun selässä mukavasti muljahtelevista polvilumpioista ja suoraan siihen haisevaan kaljuunsa suunnatusta ilmavirrasta.

Miksi sinä ostat tavallisen paikan, jos olet noin pitkäjalkainen? Voihan sinne koneeseen varata paikan myös exit-riviltä tai eturiviltä. 

Aina niitä ei saa. Mahdun kyllä normaalinkiin penkkiväliin, mutta sen edessä oleva selkänoja on silloin pystyssä. Ei sitä kallistusta edes tarvita mihinkään, en sitä itsekään käytä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
913/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Lomalentoihin vissiin. Itsekin lennän vuodessa 10-30 kertaa (lähes kaikki reittilentoja) ja tulee mieleen ainoastaan 2 reissua, jossa lähistöllä istuva kännikala aiheutti häiriötä. Lomalentoja molemmat.

Vierailija
914/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Voi sitä nukkua penkki ylhäälläkin. Itse mukitsen edessä olevan penkin polvillani. Joskus joku käyttää vessareissun aikana tilaisuuden hyväkseen, mutaa sen lupaan ettei siinä edessä ainakaan nukuta.

Olen nähnyt, kuinka tuollaisessa tilanteessa henkilökunta on antanut takana olevalle penkin lukitsijalle vaihtoehdoksi poistua koneesta ylimääräisellä välilaskulla tai hyväksyä selkänojan kallistaminen. 

Minulle ei sellaista ole tapahtunut. Penkinkippaaja saa sitten nauttia minun selässä mukavasti muljahtelevista polvilumpioista ja suoraan siihen haisevaan kaljuunsa suunnatusta ilmavirrasta.

Ei tule mitään uhkailuja ylimääräisestä välilaskusta. Potkut tuollainen uhkailija saisi. Keksitty juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
915/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.

Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.

Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.

Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy. 

Älä viitsi jankata. 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.

Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.

Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!

Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot. 

Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.

Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta. 

Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kun ei ole mitään turistiluokan sääntöjä. Ei sulla ole oikeutta viedä toisen tilaa ilman lupaa.

Tässä Chef Purserin kommentti: 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

– Viihdejärjestelmä on suunniteltu niin, että se näkyy joka kulmasta. Eli sen, onko edessä olevan istuin pystyssä, ei pitäisi vaikuttaa elokuvakokemukseen. Se näkyy kyllä yhtä hyvin, Moisio vakuuttaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapa-joka-voi-aiheuttaa-naraa-saako…

"Viihdejärjestelmä" 🙈

Vierailija
916/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.

Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.

Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.

Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy. 

Älä viitsi jankata. 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.

Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.

Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!

Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot. 

Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.

Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta. 

Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kun ei ole mitään turistiluokan sääntöjä. Ei sulla ole oikeutta viedä toisen tilaa ilman lupaa.

Tässä Chef Purserin kommentti: 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

– Viihdejärjestelmä on suunniteltu niin, että se näkyy joka kulmasta. Eli sen, onko edessä olevan istuin pystyssä, ei pitäisi vaikuttaa elokuvakokemukseen. Se näkyy kyllä yhtä hyvin, Moisio vakuuttaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapa-joka-voi-aiheuttaa-naraa-saako…

"Kokkipurseri" 😂😂😂

Vierailija
917/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalentäjä puolustelee törkeilyään sillä, että kyhyllä viihdejärjestelmä toimii vaikka edellä istuvan penkki olisi sylissä.

Miten on niin vaikeeta tajuta, että viihdejärjestelmän töllöttely ei ole mikään peruste. Ihmiset voi joutua esim. valmistelemaan työpalavereita matkalla.

Sitä paitsi jos on ikänäköä niin viihdejärjestelmän töllöttely ei itsestään selvästi onnistukaan, kun ruudun etäisyys silmistä muuttuu vaikka vaaksan.

Sano nyt seuraavaksi, ettei viiskymppiset saa lentää ollenkaan...

Vierailija
918/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisen paska on isompi ja löyhkää enemmän pienessä wcssä kuin pieni lapsen kakka hyvin ilmastoidussa istuintilassa. 

Se sontalingon ripulivaippa haisee taivaaseen asti niin pahalle, että oksennus lentää.

Vierailija
919/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vaippaa EI vaihdeta omalla paikalla ihan hygieniasyistä. 

 

Sieltä voi lentää e.Colista lähtien pöpöjä, kone on muutenkin suljettu tila misdä bakteerit ja virukset leviävät. 

 

Jos on turvavyökielto, neuvottele henkilöstön kanssa esim heillä on alle lisävaippoja suojaksi. 

 

Missään nimessä ei ole Ok. vaihtaa vaippaa omalla paikalla.

Vierailija
920/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidastelijat kapsäkkiensä kanssa. Kestää ikuisuus tunkea niitä siinne lokerikkoon ja estetään kaikkien sujuva liikkuminen omille paikoilleen. Pari viikkoa sitten minulla oli aika nopsa koneen vaihto ja jotkut sitten ottavat kaikessa rauhassa laukkujaan hyllyltä ja blokkaavat käytävän. Jos ei ole kiire, antaisitteko kiireisempien mennä ensin ja nousette vasta sitten itse?

Tämä. Ja nämä yleensä kiilaavat ekana koneeseen ja paikka on sitten rivillä joku 15 ja siinä sitten koko jono seisoo kun nämä asettelevat laukkuja ja laittavat takkeja tms. sinne ylös.

Ja minkä takia sitä kassia, laukkua ja pussukka pitää olla matkustamossa niin paljon? Niitä sitten ängetään ylälokeroon oikein antaumuksella, niin että muut joutuvat odottamaan jonossa 15 min...Heti, kun kone on noussut ja turvavyöt saa avata, noista kasseista ja pusseista pitää alkaa tonkia jotain. Jos ei ole varaa maksaa matkalaukusta ruumassa, niin jättäkää se maallinen jäämistönne kotiin.