Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (788)

Vierailija
701/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään matkustin ulkomaille ja sieltä takaisin. Muutoin lennot meni ihan ok, mutta menomatkalla kohteeseen joku n. 4-5v lapsi rääkyi ja karjui puolet matkasta. Kyseessä oli aikainen aamulento, 6.00-10.00. Edellisyön olin yöpynyt Helsingin lentokentällä, koska olen pohjoisesta, unta ei siis hirveästi ollut kertynyt ja ajattelin, että nukun koneessa. No ei sitten.. 

Eniten ihmettelin, että lapsen vanhemmat ei sanoneet juuri yhtään mitään. Tietenkin ymmärrän, että lasten kanssa matkustus on arvaamatonta ja ei aina niin ruusuista, ja yritän parhaani mukaan olla empaattinen vanhempia kohtaan ja olisinkin ymmärtänyt ehkä paremmin, jos kyseessä olisi ollut pieni vauva. Mutta kyseessä oli lähes eskari-ikäinen lapsi, jonka annettiin räyhätä puolet matkasta. Siihen minulla ei riitä ymmärrys. Joku roti pitää olla. Sitten oli ihan perinteistä penkkiin potkimista, mutta ei mitenkään häiritsevissä määrin. Muutoin lentomatkat meni ok. 

Vierailija
702/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpot, jotka eivät osaa käyttää kuulokkeita eivätkä myös lapsilleen osaa opettaa tällaista kohteliasta käytöstapaa, vaan kännykät yms laitteet kilkattaa jotain peliä ja videota taukoamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänettömiä suolikaasuja päästelevät paskiaiset.

Ok ensinkerralla äänitehostein.

Vierailija
704/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Vierailija
705/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.

Jos on lentolaukku tai vastaavan kokoinen muu laukku niin se ei useimmissa lentokoneissa mahdu jalkatilaan. 

Käsittämätöntä että näitä ylisuuria pakaaseja saa kuitenkin tuoda matkustamoon. 

Tämä! On tiukat rajoitteet käsimatkatavaroille, silti niitä reppujen ja nyssyköiden määrää, mitä saavat matkustamoon roudata. Matkatavarahylly on heti täynnä, kun nämä saavat ne valloittaa.  Joskus lentoemännät on vieneet käsipakaasin kauaskin omalta istuinpaikalta, sitten kiva, kun pitäisi poistua koneesta, mutta se laukku on neljän penkkirivin päässä. Vaikka laukkua joutuu joskus odottamaan kauankin määränpäässä, minä en ota matkustamoon enää kuin käsilaukun, missä on välttämättömät ja sen saa jalkatilaan. Paljon mukavampaa matkustaa ja pääsee penkistään ylös ripeästi ilman sitä laukkurumbaa.

Vierailija
706/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpot, jotka eivät osaa käyttää kuulokkeita eivätkä myös lapsilleen osaa opettaa tällaista kohteliasta käytöstapaa, vaan kännykät yms laitteet kilkattaa jotain peliä ja videota taukoamatta.

Kuulokkeita voi lämpimästi suositella kaikille täälläkin metelistä rutkuttaville.

Vierailija
707/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.

Jos on lentolaukku tai vastaavan kokoinen muu laukku niin se ei useimmissa lentokoneissa mahdu jalkatilaan. 

Jos ei mahdu niin sitten se laitetaan ruumaan. Piste.

Vierailija
708/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkeleen uskonnot 

Miten uskonnot näkyy lentokoneessa? 

Olen siis joskus ollut sellaisella lennolla, missä on ensin tullut rukous. Esimerkiksi Royal Brunei Airlines. Mutta ei siihen rukoiluun tarvitse osallistua, riittä kun on omalla paikallaan hiljaa eikä häiritse niitä, jotka rukoilevat. Tätäkö tarkoitit? Vai näkyykö uskonnot jotenkin muutenkin?

Jos näin on, niin minusta Finnair esim. voisi soittaa suvivirren joka lennon alkuun. Ja kenelläkään ei nokan koputtamista jos muut lentoyhtiöt saavat soittaa musli mi ruko uksia.

Vierailija
709/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ois lentoyhtiöille ansainnan paikka, ylälokerotila pitäisi ostaa erikseen. Lennän paljon Ruotsiin ja sinne Kaikki haluaa matkustaa käsimatkatavaroilla ja ne Ei koskaan mahdu niihin lokeroihin ja boordaus kestää kauemmin kuin itse lento.

Voisi vaikka aloittaa siitä, että lentoemot valvoisivat sitä portilla kuulutettua ohjeistusta siitä, että pienet matkatavarat pitäisi sijoittaa penkin alle. Turhan usein näkee sitä, että joku katsoo oikeudekseen laittaa hyllylle trolleyn, ison käsiveskan / pienen repun, takin ja mahdolliset lentokenttäostokset - äkkiä yksi matkaaja onkin vienyt kolmen laukun tilan ja myöhemmin koneeseen pääsijät ovat kummissaan täysin lipun ehtojen mukaisten tavaroidensa kanssa.

Eli jos joku on änkeämässä jotain muuta kuin trolleyn sinne hyllylle ja kone on tulossa lähes täyteen, niin vähintäänkin voisi huomauttaa, että veskat ja nyssäkät tuolin alle - ainakin siksi aikaa kunnes kaikki ovat koneessa.

Miksi minua rangaistaisiin siitä, että mukanani on vain selkäreppu - ei TROLLEYTA. Jos minulla on yksi käsimatkatavaralaukku - se reppu - niin jumalauta sille on oltava tila ylälokerossa. Te, joilla on sen trolleyn lisäksi nyssykkää ja pussukkaa tunkekaa ne vaikka persesilmäänne. Sitäpaitsi ne teidän TROLLEYNNE ovat usein liian suuria. Ostakaa pieni vetolaukku, niin se menee nätisti ylälokeroon ja jää muillekin tilaa. 

Ja VAIN YKSI KÄSIMATKATAVARA PER MATKUSTAJA. 

Vierailija
710/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en enää lennä.

Se on sardiineille.

Pientä helpotusta olemiseen tuo tietty se, että itsellä ei ole 20-30 kiloa ylipainoa. Siihen voi ihan itse vaikuttaa.

Vierailija
711/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai helkkari kun olenkin iloinen että ei tarvitse lentää minnekään. 

Vierailija
712/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kommenttini ei varsinaisesti vastaa aloittajan kysymykseen, mutta kerron silti. Lensin yksin Istanbulista Lontooseen kesällä päiväsaikaan täysin pilvettömässä säässä. Istuin ikkunapaikalla ja Boeing-737- koneessa ja vieressäni istui 2 muuta matkustajaa keskipenkillä ja käytäväpenkillä. Katsoin ikkunasta upeita vuoristoisia alppimaisemia mikä oli elämys. Vieressäni oleva brittipariskunta vaati koko ajan sulkemaan ikkunaluukun, koska heitä pelotti nähdä vuoria. En sulkenut vaan kuuntelin mielummin heidän suunsoittoa. Suljin luukun Englannin kanaalin kohdalla. Tunsin jopa vahingoniloa, kun stuertti käski nostamaan luukun ylös laskeutumisen ajaksi Lontooseen. Lentopelkoiset matkustakoot maitse!

Ainoa miksi haluaisin ikkunaluukut suljettavan on suoraan silmiin paistava aurinko. Tämä on tosi piinallista jos et pysty itse vaikuttamaan siihen ja pitää vaan kärsiä suoraa kirkasta valoa päin pläsiä pitkän aikaa. Tulee päänsärky ja pitää yrittää jotain hätäpoistumisohjekartonkia pitää kasvojen edessä ja tästä staattisesta jössötyksestä taas kipeytyy niskat. Minusta olisi huomaavaista sulkea ikkunasermi, jos näkee, että sieltä loimottaa aurinko suoraan matkustamoon. 

Vierailija
713/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.

Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.

Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.

Well, mulla on aina juotavaa lasissa siinä pöydällä. 

Juoppo.

Vierailija
714/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laukkuhihnalle rynniminen niin,että tungetaan sen hihnan viereen odottamaan laukkua. Sit ne,joiden laukut tulee,ei pääse sen ihmismuurin läpi hakemaan omaansa. Pitäisi odotella 3-4m siitä hihnasta ja lähestyä hihnaa vasta kun oma laukku on bongattu. Useat ryysii siihen hihnan viereen rupattelemaan vielä koko porukalla ja vaikka yksi laukku olisi jo löytynyt, koko porukka jää odottamaan sitä toistakin laukkua.

Buumeri lentää piuhalle makaamaan matkatavaroiden kanssa jos ei tajua siirtyä.

Itseasiassa lapsiperheet levittäytyvät ihan koko perhe siihen hihnan lähettyville (ei eturiviin töröttämään) ja sitten kun näkee omia laukkuja tulossa menee hakemaan sen hihnan vierestä (jos pääsee siihen töröttelijöiden muurin läpi). Joillekin on sekä aikuisille, että lapsille on jotenki suuri ohjelmanumero se, että matkalaukut tulevat hihnalla. Meillä menee vain yksi ottamaan matkalaukkuja ja lastaa niitä työntökärryihin (yleensä mies, koska laukut on painavia ja niitä on monta, jos koko perhe on matkalla), me muut odotamme nätisi kauempana.

Ihmettelen varsinkin niitä, jotka päästävät ihan pienet lapset aivan hihnan viereen. Siinä ei tarvitse suurta vibaa käydä niin jää hihnalta nostettavan 23 kilon laukun murjomaksi. Isä/äiti hihnan viereen ja toinen lasten kanssa kauemmaksi

Ja pienet sormet ja kädet voi liiskaantua niiden metallilevyjen väliin.

Olen kieltänyt mm. lasta kiipeämästä hihnalle. Vanhemmilla on ilmeisesti jo riittävästi tervejäsenisiä lapsia ennestään, kun kaikkia ei ole tarpeen suojella onnettomuuksilta.

Siinähän oppivat kun kerran sattuu.

Vierailija
715/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka täyttävät lokerot takeilla, repuilla ja pikkutavaroilla, jotka olisi paljon helpompi laittaa jalkatilaan tai istuimelle toisin kuin lentolaukut.

Tosin alkujaan nuo ylälokerot on nimenomaan takeille tarkoitettu. Yritimme kerran oman seurueen kanssa, kun samalla kolmen rivillä istuimme, pitää takit siisteinä laittamalla ne nimenomaan tuonne kun omat käsimatkatavaramme olivat jalkatilassa. Eikö mitä, joku äijäntursake joka istui muualla, toi erikseen omat pakaasinsa meidän yläpuolella olevaan lokeroon ja ryttäsi ja sottasi takkimme mitään katsomatta ja kysymättä. Jokaiselle on riittävästi tilaa oman penkkirivin kohdalla niin miksi niitä tavaroita kuitenkin pitää sijoitella muiden ihmisten lokeroihin?

Takille on ripustusnappi tuolin syrjässä

Ei ole monissakaan koneissa. Kuten ei ole kaikissa busseissakaan.

Itse en kyllä ripustusnappia käytä silloinkaan, kun sellainen on. Ihmiset kulkevat ohi ja mustikkamehua tarjoillaan. Takki häiritsee, kun on muutenkin liian vähän tilaa. Siellä ylälokerossa se on pois tieltä ja helpottaa kun sen saa pois ulottuvilta, varsinkin jos on kuuma ja ahdasta, kuten turistiluokassa yleensä on. Nuo ylälokerot pitäisi ensisijaisesti varata juuri takeille ja käsimatkatavarat jalkotilaan, kun niitä kerran pitää koko ajan myllätä. Tai sitten suosiolla ruumaan. Ei sitä tavaraa tarvitse muutaman tunnin lennolla olla ollenkaan koneessa.

Yksi suurimmista ärstyksen aiheista ovat kyllä nämä "minun muhkupuhkutakille (ja lentokenttäostoksille) pitää olla ainakin yhden laukun verran tilaa hyllyllä" -tyypit. Ihan kuin sitä hyllytilaa olisi jotenkin yllinkyllin.

Itse matkustan etupäässä työasioissa ja hyllylle menee mittojen mukainen trolley, sen päälle takki tiiviisti pakattuna ja läppärireppu penkin alle. Sen verran on vuosien saatossa oppinut, ettei lennolle kannata ottaa mitään herkkää takkia mukaan vaan sellaisen jonka voi huoletta survoa pieneen tilaan oman laukun päälle - ja kun läppärireppu on penkin alla, niin kaikki lennon aikana tarpeellinen on mukana kätevästi eikä tarvitse kaivella laukkua hyllyltä.

Pidät itseäsi niin täydellisenä, mutta miksi sinullakin on se läppärilaukku erikseen? Ja takki erikseen? Läppäri ja takki survotaan sinne samaan trolleyyn eli YKSI käsimatkatavara vain. 

Vierailija
716/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajut. Yök.

Sinäkin haiset jonkun nenään epämiellyttävältä.

Vierailija
717/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei noita ylälokeroita numeroida paikan mukaan? Jokaiselle tila, jos on maksanut siitä. Lentoemot näkisivät järjestelmästä, missä on maksamattomia lokeroita ja täyttävät niitä sitten tarpeen mukaan, jos tilaa jää. Lentoehtoihin selvä maininta, että jos et maksa lisämaksua, et asioi lokerolla vaan pidät tavarat jaloissasi.

Tämähän on kerrassaan loistava idea!

Vierailija
718/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".

Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.

Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate. 

Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe. 

No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.

Se ärsyttää, kun on itse maksanut erikseen ylimääräisestä käsimatkatavarasta ja joutuu sen sitten jalkoihinsa kuitenkin ottamaan, kun ilmaisnyssäköillä on täytetty ylälokerot.

Tai omalla kohdalla on lokero täytetty ja pitää tahdat se pakaasi monen penkkirivin taakse.

Yskijät ja oksentajat sekä ne, jotka eivät vaihda lapsensa vaippaa ennen lentoa.

Lisäisin tähän haisijat ja itsensä raapijat.

Kerran tultiin jostain Euroopasta ja edessä istui nuori nainen, joka raapi hillittömästi päätään (iso kiharapehko). Pelkäsin, että sieltä lentää täit muidenkin riemuksi. - Ei sentään onneksi, mutta oli kyllä melkoinen raapimismaraton.

Joo vaikka kuinka kivaa olisi, niin lentokoneessa ei kaivella varpaanvälejä, ei leikata kynsiä eikä rapsutella kesivää auringossa palanutta nahkaa pitkin penkkejä ja lattioita. 

Vierailija
719/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan itselleni aina tietyn paikan lentokoneesta ja sitä en luovuta kenellekään. 

Paikkaa ei tarvitse vaihtaa, se on kiveen hakattu.

Minä en ikinä vaihda paikkaa periaatteesta. Joskus on tullut lentoemo vinkumaan, että joku anni-petteri riviltä 5 haluaisi istua äitinsä lähellä ja voi voi ei ole mun ongelma. Nautinnollisesti kieltäydyn. Jos ei kestä muutamaa tuntia istua eri puolilla konetta niin jääkööt kotiin. 

Vierailija
720/788 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan itselleni aina tietyn paikan lentokoneesta ja sitä en luovuta kenellekään. 

Paikkaa ei tarvitse vaihtaa, se on kiveen hakattu.

Minä en ikinä vaihda paikkaa periaatteesta. Joskus on tullut lentoemo vinkumaan, että joku anni-petteri riviltä 5 haluaisi istua äitinsä lähellä ja voi voi ei ole mun ongelma. Nautinnollisesti kieltäydyn. Jos ei kestä muutamaa tuntia istua eri puolilla konetta niin jääkööt kotiin. 

Itse ihmettelen, että perheet eivät osta vierekkäisiä paikkoja, jos on niin tärkeä istua vierekkäin. Me ainakin ostimme niin kauan kuin lapsi oli pienempi. Nyt on sen verran iso, että on aivan sama kuka siinä vieressä istuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme