Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (790)
Se kun nykyään uskonnot tappelee . Ennen koneissa juotiin ja ruuat kuului hintaan . Ennen jopa poltettiin tupakkaa mutta se savun poisto ei toiminut hyvin. Muuten ihan kivaa . Se harmittaa kun joku pitää vessaa varattuna tunnin. Syö ennen matkaa käy paskalla . Kentällä on vessat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.
Jos on lentolaukku tai vastaavan kokoinen muu laukku niin se ei useimmissa lentokoneissa mahdu jalkatilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kerran Rhodoksen reissulla, kun vieressä oleva pariskunta oli melko lomafiiliksissä, itse matkustin yksin. Jossain vaiheessa naapurin drinkki kaatui mun käsilaukkuun ja toisen ruoka-annos meni nurinniskoin mun kintuille. Niiden tavarat lenteli pitkin poikin lattiaa ym... Mutta loppujenlopuks ihan hauska lento. Sekä tää pariskunta oli tosi kiva ja tarjos pari juomaa mullekin korvaukseksi.
Jep. Matkalle päälle aina jotain tummia vaatteita. Sain kerran punkut päälleni, mutta mustassa se ei näkynyt häiritsevästi. En muuten tajua, miksi, oi miksi Finski tyrkyttää juuri nimenomaan mustikkamehua lennoillaan. Äly hoi! Eikä se edes ole Suomessa valmistettua, jos joku sitä ajattelee syyksi.
Sivuseikka, mutta eikös se ole Bonnea? Suoraan Lohjalta.
On ollut jo pitkään Marlin valmistamaa, aikaisemmin oli Bonnen mehua.
Kuinka pitkään? Helmikuussa oli Bonnea.
2017 vaihtui Marliin, ei minun mielestäni ole vaihtunut Bonneen takaisin
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun matkustin lentokoneessa kaukolennon, ja heti kun oltiin ilmassa, niin edellä istuva laski selkänojan alas. Selkänoja oli alhaalla koko lennon ajan ja lentohenkilökunta joutui jokaisen ruokailun yhteydessä huomauttamaan hänelle, että penkki pitää nostaa. Itse pidin penkkini selkänojan alhaalla vain silloin, kun oli "nukkuma-aika". En pystynyt katsomaan edes ruudulta ohjelmia, mutta edessä istuva sai nauttia koko matkan ajan lentoyhtiön ohjelmatarjonnasta. Ennen kuin lasken penkkini selkänojan alas, niin tarkistan aina ensin ettei se mitenkään häiritse takana istuvaa. Olen kuitenkin kokenut matkustaja, joten en anna tällaisten asioiden häiritä, vaan suljen silmäni ja annan ajan kulua ja ajattelen sitä ihanuutta kun matka päättyy ja olen perillä.
Usein Aasian lennoilla odotan että tarjoillaan ruoka, ja heti kun tarjottimet kerätään pois, alan nukkumaan. Katson kyllä, ettei takana olevalla ole enää ruokaa, tai jos on juoma, niin varoitan että lasken selkänojan. Näin sen takia, että yleensä joudun menemään aamulla koneesta suoraan töihin, ja pyrin nukkumaan lennon aikana vähintään 6 tuntia. Siinähän on myös aikaero 5-6 tuntia, joten senkin takia on hyvä jos pystyy aikaistamaan unirytmiä jo vähän etukäteen.
Minua häiritsee lennolla eniten kovaäänisesti puhuvat matkustajat. Joillakin volyymit tuppaavat nousemaan humaltuneena, ja sitten on vain niitä, jotka tykkäävät kälättää ja rakastavat omaa ääntään.
Vierailija kirjoitti:
Perkeleen uskonnot
Miten uskonnot näkyy lentokoneessa?
Olen siis joskus ollut sellaisella lennolla, missä on ensin tullut rukous. Esimerkiksi Royal Brunei Airlines. Mutta ei siihen rukoiluun tarvitse osallistua, riittä kun on omalla paikallaan hiljaa eikä häiritse niitä, jotka rukoilevat. Tätäkö tarkoitit? Vai näkyykö uskonnot jotenkin muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yölennolla, kun takana istuvan Tuire-Mairen on päästävä vessaan, joten noustessaan ottaa selkänojasta kiinni ja nykäisee niin, että koko penkki rytkähtää tasksepäin. Tähän kun herää ja tuijottaa vihaisesti niin Terttukaisa tuijottaa vähä-älyisesti suu auki ja jatkaa nykimistä.
Kun edessä oleva penkki on ala-asennossa Tuire- Maire ei ehkä pääse paikaltaan ottamatta tukea edessä olevasta penkistä. Siihen väliin kun ei millään mahdu seisomaan, kun edessä oleva penkki roikkuu Tuire-Mairen polvissa.
Olenko kertaakaan puhunut ala-asennossa olevasta penkistä? Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Turistiluokassa lyhyillä muutaman tunnin lennoilla tyynyjen ja peittojen pyytelijät. Onhan niitä toki varmaan muutamia aina mukana, mutta ei niitä kuitenkaan kaikille riitä.
Eli jos ei ole kaikille niin kenenkään ei pitäisi saada peittoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yölennolla, kun takana istuvan Tuire-Mairen on päästävä vessaan, joten noustessaan ottaa selkänojasta kiinni ja nykäisee niin, että koko penkki rytkähtää tasksepäin. Tähän kun herää ja tuijottaa vihaisesti niin Terttukaisa tuijottaa vähä-älyisesti suu auki ja jatkaa nykimistä.
Kun edessä oleva penkki on ala-asennossa Tuire- Maire ei ehkä pääse paikaltaan ottamatta tukea edessä olevasta penkistä. Siihen väliin kun ei millään mahdu seisomaan, kun edessä oleva penkki roikkuu Tuire-Mairen polvissa.
Asiaan saattaa vaikuttaa myös se, että Tuire-Mairen keskivartalon tukilihakset eivät ole olleet kunnossa sitten vuoden 1983.
Olen tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja. Itse kun nousen penkistä, otan tukea selkänojastani. Juuri viikonloppuna Euroopan lennolla tällainen Kirsti-Kyllikki minirakkoineen rytyytti puolen tunnin välein selkänojaani niin, että aivoni vain kolisivat pääkoppaan. Ja en laskenut selkänojaani, kuten av-mammat täällä niin hanakasti päättelevät ilman faktatietoa.
Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun näin tapahtui.
Äänettömiä suolikaasuja päästelevät paskiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.
Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.
Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.
Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy.
Älä viitsi jankata.
Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.
– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.
Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.
Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.
Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.
Tai sitten henkilökunta laittaa sinut ruotuun. Lyhyillä matkoilla ei penkkiä tarvitse kallistaa ja ainakin omissa töissä pidemmillä matkoilla taataan minimissään premium economy paikat, jotta pystyy a) työskentelemään matkan aikana b) on jonkinlaisessa työkunnossa heti saapumisen jälkeen. Ei businessluokka ole turhaan saanut nimeään.
Joku voi tarvita lepoa lyhyelläkin lennolla. Et voi tietää, kuinka pitkä matka edessä istuvalla on. Se lyhyt lento voi olla vain yksi osa pitkää, mannertenvälistä matkaa, joka voi kokonaisuutena kestää kymmeniä tunteja ja koostua useista eri lennoista. Etkä voi myöskään tietää, mikä vuorokaudenaika hänellä on lähtöpaikassaan.
Minua ei kiinnosta syyt ja tekosyyt. Jos ihmistä nukuttaa niin hän kyllä pystyy nukkumaan tuolin ollessa normiasennossa.
Ja olen pari kertaa kääntynyt henkilökunnan puoleen kun edessä istujan on väkisin halunnut kaataa selkänojan syliini ja kyllä hän sai sapuskaa, kuten oikein olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.
Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.
Älä viitsi jankata.
Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.
– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.
Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.
Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.
Tai sitten henkilökunta laittaa sinut ruotuun. Lyhyillä matkoilla ei penkkiä tarvitse kallistaa ja ainakin omissa töissä pidemmillä matkoilla taataan minimissään premium economy paikat, jotta pystyy a) työskentelemään matkan aikana b) on jonkinlaisessa työkunnossa heti saapumisen jälkeen. Ei businessluokka ole turhaan saanut nimeään.
Joku voi tarvita lepoa lyhyelläkin lennolla. Et voi tietää, kuinka pitkä matka edessä istuvalla on. Se lyhyt lento voi olla vain yksi osa pitkää, mannertenvälistä matkaa, joka voi kokonaisuutena kestää kymmeniä tunteja ja koostua useista eri lennoista. Etkä voi myöskään tietää, mikä vuorokaudenaika hänellä on lähtöpaikassaan.
Sitten lepää kotonaan jossei voi koneessa levätä normaalissa istuma-asennossa
Kuulepas kun ei aina olla menossa kotiin. Joku voi olla vaikka pitkällä työmatkalla. Tai menossa vaikka toiselle puolelle maapalloa läheisensä hautajaisiin. Et voi tietää, mutta jos joku on väsynyt niin on hyvää käytöstä antaa hänen nukkua rauhassa, vaikka jokin lento ei niin pitkä olisikaan. Kun eihän oikeasti ole edes olemassa mitään aikarajaa, kuinka pitkällä lennolla saisi nukkua.
Nukkujille pitäisi asettaa selkänojan tiputusmaksu 200€
Ei ärsytä. Joskus huvittaa pikkusieluiset mielensäpahoittajat ja ammattivalittajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.
Tässä ois lentoyhtiöille ansainnan paikka, ylälokerotila pitäisi ostaa erikseen. Lennän paljon Ruotsiin ja sinne Kaikki haluaa matkustaa käsimatkatavaroilla ja ne Ei koskaan mahdu niihin lokeroihin ja boordaus kestää kauemmin kuin itse lento.
Voisi vaikka aloittaa siitä, että lentoemot valvoisivat sitä portilla kuulutettua ohjeistusta siitä, että pienet matkatavarat pitäisi sijoittaa penkin alle. Turhan usein näkee sitä, että joku katsoo oikeudekseen laittaa hyllylle trolleyn, ison käsiveskan / pienen repun, takin ja mahdolliset lentokenttäostokset - äkkiä yksi matkaaja onkin vienyt kolmen laukun tilan ja myöhemmin koneeseen pääsijät ovat kummissaan täysin lipun ehtojen mukaisten tavaroidensa kanssa.
Eli jos joku on änkeämässä jotain muuta kuin trolleyn sinne hyllylle ja kone on tulossa lähes täyteen, niin vähintäänkin voisi huomauttaa, että veskat ja nyssäkät tuolin alle - ainakin siksi aikaa kunnes kaikki ovat koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pienet itkevät lapset lennolla kuten alle 5 vuotiaat.
Klikkasin ylänuolta, mutta olen itsekin matkustanut pienen lapsen kanssa. Syy oli se, että asuimme puolison työn takia toisessa maassa. Halusin edes joskus tavata sukulaisia ja vanhoja ystäviä, siksi lensimme muutaman kerran tuona aikana. Lapsi toki hoidettiin niin, että hän olisi matkan ajan mahdollisimman rauhallinen eli hiljaa.
Miten lapsi hoidetaan olemaan hiljaa?
"hoidetaan" eli katsotaan perään. Me otetaan mukaan kirjoja, värityskirjoja ja kyniä sekä katsotaan lapsille suunnattu viihdettä. Viimeksi lennolla katsottiin Pocahontas ja aiemmilla Tom & Jerryä ja Myyrää. Kun tyttö on isompi (nyt 3) voidaan mukaan ottaa Nintendo SP/DS tai mitä nyt noita multa löytyykään että voi pelailla osan lennosta. Nintendo Colorilla ja Advancellä mekin pelailtiin Teneriffan lennot 90-luvun lopulla ja -00 aikana.
Lapsi on kuitenkin yksilö eikä varautumallakaan kaikki aina suju hyvin. Esim juuri viime kerralla kun lennettiin, tytär kuikustui siitä ettei saanut istua sylissä laskeutumisen ajan ja onnistui valumaan pois turvavyöstään useamman kerran kiukkuillessaan ja pupukin lensi lattialle muutaman kerran :D
Mieheni on Hongkongilainen, asuu ja työskentelee siellä. Me taas asutaan Suomessa tytön kanssa. Käydään siellä päin 2 kertaa vuodessa, joten pakko lentää pienen lapsen kanssa vaikka moni sitä täällä vihaakin. En itsekkään tykkää edes lentämisestä, vielä vähemmän lapsen kanssa. Moni muukin perhe on monikansallinen tai asuvat muualla kuin kotimaassaan, että niitä naperoita joutuu jatkossa vieläkin enemmän kestämään.
Seuraan muuten toista keskustelua, missä nykyvanhempia haukutaan laiskoiksi ja heikoiksi kun eivät selviä pikkulapsiarjesta ilman apua isovanhemmilta. Palstalaiset ovat sitä mieltä että isovanhempia ei saa missään tapauksessa vaatia hoitamaan lapsenlapsiaan, joten kun täällä käsketään jättää pienet lapset mummulle hoitoon että vanhemmat pääsevät rilluttelemaan ulkomaille, on aika hauskaa "damned if you do, damned if you don't" meininkiä :D
Itse inhoan selkänojan laskijoita. Juu, olet "maksanut" siitä että saat laskea sitä, mutta niin minäkin olen maksanut istumapaikastani johon kuuluu se jalkatila sekä pöytä ja telkkari. Rajansa kaikella.
Onneksi tämä ei ole ongelma, sillä saadaan valita paikat ilmaiseksi Finnairin jäsenyydellä ja kermaperseinä otamme extra-legroom eturivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi jankata.
Sitten lepää kotonaan jossei voi koneessa levätä normaalissa istuma-asennossa
Kuulepas kun ei aina olla menossa kotiin. Joku voi olla vaikka pitkällä työmatkalla. Tai menossa vaikka toiselle puolelle maapalloa läheisensä hautajaisiin. Et voi tietää, mutta jos joku on väsynyt niin on hyvää käytöstä antaa hänen nukkua rauhassa, vaikka jokin lento ei niin pitkä olisikaan. Kun eihän oikeasti ole edes olemassa mitään aikarajaa, kuinka pitkällä lennolla saisi nukkua.
Pitkänä miehenä en pysty nukkumaan koneessa yleensä kuin selkänoja pystyssä. Minun täytyy istua persaus kiilattuna syvälle penkkiin ja lantio eteenpäin kallistuneena, jotta polvet eivät ole painautuneena edessä olevan istuimen selkänojaan. Tämä asento on sellainen, että oman selkänojan kallistaminen tuntuu epämiellyttävältä - persettä pitäisi hilata tuuma-pari eteenpäin - ja sitten ovat taas polvet syvällä selkänojassa, mikä ei toimi sekään.
Ymmärrän kyllä, että pitkillä lennoilla ihmiset haluavat nukkua ja siksi kallistaa selkänojansa - enkä tällaisissa tapauksissa tietysti valita - täytyy vain työntää takamustaan sen verran syvemmälle jotta saa ujutettua jalkansa edessä olevan penkin alle (pääseepähän edessäistuja nauttimaan kunnon aromeista...) ja hyväksyä pienempi tila rintakehän kohdalla.
...ja joo, työnantaja ei yleensä maksa parempia lippuja, projektipäälikkönä olen tarkka matkabudjetin riittävyydestä ja ne suuremman jalkatilan paikat ovat monasti loppu siinä vaiheessa, kun matkaa pääsee varaamaan - ja koneessa on sitten kiva katsella niitä normaalimittaisia tai lyhyempiä knääpiöita, kutka ovat vallanneet kaikki XL-paikat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, miks tossa on siipi? Äiti, miks me ollaan paikallaan? Äiti, miks me lennetään? Äiti, miksi täs on ikkuna? Äiti, miks tolla sedällä on hassu tukka? Äiti, miksi me ei olla jo perillä? Äiti, miks tolla naisella on tollanen naama? Äiti, miks me ei menty laivalla? Äiti, miks me ei saada jo karkkia tosta kärrystä? Äiti, miks meidän täytyy matkustaa aikuisten kanssa? Äiti, miks me ei saada juosta käytävällä kun kone nousee? Äiti, miks täällä ei oo lasten leikkipaikkaa? Äiti, tääll on tylsää!!!
Mene bisnesluokassa tai omalla koneella, jos normaali ihmisen kehitysvaihe ottaa kaaliin.
Kyseessä on huonosti kasvatettu pentu, ei normaali kehitysvaihe.
Ihan normaali vaihe tuo mikämitämiksi-kyselyrumba on, tosin vanhemmilla voisi olla pelisilmää ja vaikka kääntää huomio johonkin muuhun kuin tauottomaan höpötykseen.
Eikö joku aiemmin käskenyt jättää älylaitteet kiinni ja ihmetellä ympäröivää maailmaa lennon ajan? Nyt sitäkään ei saa tehdä enää :D
Ei ole kanssamatkustajia kun en lennä. Menen erakoksi saareen mieluummin.
Pireskelevät juopot miesporukassa häiritsevät eniten. Viimeksi Teneriffan lennolla oli tällainen 3 hengen 35-40 v miesporukka, joka veti alkoholia kaksin käsin... ja haisi.