Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (783)

Vierailija
721/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkien riisuminen lennolla (haisevat sukat), vessassa ramppaaminen, piereskely.

Sukat alkaa haista juuri siksi, ettei kenkiä riisuta koko lennon aikana. Ei ole terveellistä hauduttaa jalkojaan monta tuntia jossain höyryävissä lenkkareissa. Itse riisun koneessa aina kengät ja vaihdan lentosukat jalkaan. Tosin minun jalkani eivät kyllä hikoa, mutta aika monella hikoaa ja se haisee kenkien läpikin. Kannattaisi antaa jalkojen hengittää ja ottaa kosteuspyyhkeitä ja varasukkia mukaan, jos on haisevat jalat.

Vierailija
722/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.

Jos on lentolaukku tai vastaavan kokoinen muu laukku niin se ei useimmissa lentokoneissa mahdu jalkatilaan. 

Kaikista matkatavaroista, jotka ei mahdu jalkatilaan, pitäisi periä erillinen maksu ja etukäteen. Ellei hyllytilaa ole maksettu, ei saisi tuoda laukkua koneeseen. Kaikki ongelmat ratkeaisivat näin. Nyt kun tuota ei valvota, nuo laukkuhamsterit tuo pakaasinsa fiksujen kustannuksella koneeseen, valtaa kaiken tilan ja häiritsee vielä järkkäämiselläkin muita ja viivästää lennon lähtemistä.

Finnairille vinkiksi että ihan kelpo hinnan voitte siitä ylähyllyn paikasta ottaa niin loppuu tuo laukkuralli, jota niin moni suomalainen rakastaa. Koska vielä enemmän suomalainen rakastaa säästämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en enää lennä.

Se on sardiineille.

Pientä helpotusta olemiseen tuo tietty se, että itsellä ei ole 20-30 kiloa ylipainoa. Siihen voi ihan itse vaikuttaa.

Jos kengällinen jalka mahtuu juuri ja juuri omaan vapaaseen lattiatilaan tuolien kiinnikerautojen väliin, ei tarvita yhtään ylimääräistä kiloa, että on epämiellyttävän vähän tilaa. Istuimet pakataan nykyisin aivan liian tiiviisti.

Vierailija
724/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka täyttävät ylälokerot muiden kuin omien istuimien paikalta. Siis, jos oma ylälokero tulee täyteen on istuimen alla oleva tila varattu sinulle, ei minun istuimeni yläpuolella oleva tila.

Tässä ois lentoyhtiöille ansainnan paikka, ylälokerotila pitäisi ostaa erikseen. Lennän paljon Ruotsiin ja sinne Kaikki haluaa matkustaa käsimatkatavaroilla ja ne Ei koskaan mahdu niihin lokeroihin ja boordaus kestää kauemmin kuin itse lento.

Voisi vaikka aloittaa siitä, että lentoemot valvoisivat sitä portilla kuulutettua ohjeistusta siitä, että pienet matkatavarat pitäisi sijoittaa penkin alle. Turhan usein näkee sitä, että joku katsoo oikeudekseen laittaa hyllylle trolleyn, ison käsiveskan / pienen repun, takin ja mahdolliset lentokenttäostokset - äkkiä yksi matkaaja onkin vienyt kolmen laukun tilan ja myöhemmin koneeseen pääsijät ovat kummissaan täysin lipun ehtojen mukaisten tavaroidensa kanssa.

Eli jos joku on änkeämässä jotain muuta kuin trolleyn sinne hyllylle ja kone on tulossa lähes täyteen, niin vähintäänkin voisi huomauttaa, että veskat ja nyssäkät tuolin alle - ainakin siksi aikaa kunnes kaikki ovat koneessa.

No mutta tuokin on väärin, jos matkustaja on maksanut erikseen isommasta käsimatkatavarasta juuri saadakseen sen pienen nyssäkkänsä hyllylle. Minulle käy aina näin: en saa sitä hyllylle, vaikka olen maksanut erikseen tavarasta. Sen sijaan ne, jotka eivät ole maksaneet, tukkivat nuo hyllyt tavaroillaan. Ei sekään oikein reilua ole, että laukun koon perusteella jaetaan hyllypaikat. Ne pitää jakaa sen mukaan, kuka on tavarasta ekstraa maksanut.

Vierailija
725/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka täyttävät lokerot takeilla, repuilla ja pikkutavaroilla, jotka olisi paljon helpompi laittaa jalkatilaan tai istuimelle toisin kuin lentolaukut.

Tosin alkujaan nuo ylälokerot on nimenomaan takeille tarkoitettu. Yritimme kerran oman seurueen kanssa, kun samalla kolmen rivillä istuimme, pitää takit siisteinä laittamalla ne nimenomaan tuonne kun omat käsimatkatavaramme olivat jalkatilassa. Eikö mitä, joku äijäntursake joka istui muualla, toi erikseen omat pakaasinsa meidän yläpuolella olevaan lokeroon ja ryttäsi ja sottasi takkimme mitään katsomatta ja kysymättä. Jokaiselle on riittävästi tilaa oman penkkirivin kohdalla niin miksi niitä tavaroita kuitenkin pitää sijoitella muiden ihmisten lokeroihin?

Takille on ripustusnappi tuolin syrjässä

Ei ole monissakaan koneissa. Kuten ei ole kaikissa busseissakaan.

Itse en kyllä ripustusnappia käytä silloinkaan, kun sellainen on. Ihmiset kulkevat ohi ja mustikkamehua tarjoillaan. Takki häiritsee, kun on muutenkin liian vähän tilaa. Siellä ylälokerossa se on pois tieltä ja helpottaa kun sen saa pois ulottuvilta, varsinkin jos on kuuma ja ahdasta, kuten turistiluokassa yleensä on. Nuo ylälokerot pitäisi ensisijaisesti varata juuri takeille ja käsimatkatavarat jalkotilaan, kun niitä kerran pitää koko ajan myllätä. Tai sitten suosiolla ruumaan. Ei sitä tavaraa tarvitse muutaman tunnin lennolla olla ollenkaan koneessa.

Yksi suurimmista ärstyksen aiheista ovat kyllä nämä "minun muhkupuhkutakille (ja lentokenttäostoksille) pitää olla ainakin yhden laukun verran tilaa hyllyllä" -tyypit. Ihan kuin sitä hyllytilaa olisi jotenkin yllinkyllin.

Itse matkustan etupäässä työasioissa ja hyllylle menee mittojen mukainen trolley, sen päälle takki tiiviisti pakattuna ja läppärireppu penkin alle. Sen verran on vuosien saatossa oppinut, ettei lennolle kannata ottaa mitään herkkää takkia mukaan vaan sellaisen jonka voi huoletta survoa pieneen tilaan oman laukun päälle - ja kun läppärireppu on penkin alla, niin kaikki lennon aikana tarpeellinen on mukana kätevästi eikä tarvitse kaivella laukkua hyllyltä.

Pidät itseäsi niin täydellisenä, mutta miksi sinullakin on se läppärilaukku erikseen? Ja takki erikseen? Läppäri ja takki survotaan sinne samaan trolleyyn eli YKSI käsimatkatavara vain. 

Joku voi työnsä/asiakkuuksien puolesta matkustaa useamman läppärin kanssa, esimerkiksi. 

Ainakin minä olen matkavuosieni aikana oppinut kyllä aika hyvin minimoimaan matkalla tarvittavien kamojen määrän, mutta supervoimillakin on luonnolliset rajansa silloin kun reissu on kauemmas ja pidempi kuin pari päivää.

- Eri kuin ed.

Vierailija
726/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lentolaukku tai vastaavan kokoinen muu laukku niin se ei useimmissa lentokoneissa mahdu jalkatilaan. 

Jos ei mahdu niin sitten se laitetaan ruumaan. Piste.

Lentolaukku on täysin lentoyhtiön käsimatkatavaramittojen mukainen. Sen saa tuoda matkustamoon. Kyse on siitä että tuollaiset lentolaukut mahtuvat vain ylähyllylle, niitä ei voi laittaa jalkatilaan. 

Vierailija
727/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista matkatavaroista, jotka ei mahdu jalkatilaan, pitäisi periä erillinen maksu ja etukäteen. Ellei hyllytilaa ole maksettu, ei saisi tuoda laukkua koneeseen. Kaikki ongelmat ratkeaisivat näin. Nyt kun tuota ei valvota, nuo laukkuhamsterit tuo pakaasinsa fiksujen kustannuksella koneeseen, valtaa kaiken tilan ja häiritsee vielä järkkäämiselläkin muita ja viivästää lennon lähtemistä.

Finnairille vinkiksi että ihan kelpo hinnan voitte siitä ylähyllyn paikasta ottaa niin loppuu tuo laukkuralli, jota niin moni suomalainen rakastaa. Koska vielä enemmän suomalainen rakastaa säästämistä.

Finnairhan ottaakin nykyään siitä lisähinnan. 

Vierailija
728/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä että näitä ylisuuria pakaaseja saa kuitenkin tuoda matkustamoon. 

Mikä siinä on käsittämätöntä? Ja miksi kirjoitat ylisuuria, lentolaukut on täysin lentoyhtiöiden mittojen mukaisia. 

Vierailija
729/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin pitkillä kaukolennoilla sieltä ylälokerosta katoaa yllättävän paljon tavaroita matkustajien nukkuessa. Omassa carryonbagissani on lukko joka pysyy kiinni mannertenvälisilä lennoilla. Lyhyillä Euroopan lennoilla tuskin tuota kuitenkaan tapahtuu.

Vierailija
730/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan niinkään voi mennä, jos siitä hyllylle sijoitettavasta laukusta on kuitenkin maksanut.

Vierailija
731/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sinun istuimesi yläpuolella oleva tila ole sinulle varattu vaikka toki näin useimmat olettavat ja toivovat. 

Vierailija
732/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakarat ja vielä enemmän niiden narsistiäidit. 

Tädit ja sedät, jotka laskevat pyynnöstä huolimatta istuimensa alas, vaikka istun alle kaksivuotiaan kanssa sylikkäin heidän takanaan.

Vierailija
733/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ärsyttävät suomalaiset lentokentillä, jotka koohottavat kauheassa stressissä menemään vaikka ovat lomalla ja levittävät sitä ahdistavaa mielialaa ympäriinsä. tyyliin että ei osata tai muisteta miten kentillä toimitaan ja riidellään siksi vamon kanssa jo lähtiessä siitä, mitä pitää seuraavaksi tehdä. tai joku lento on tyyliin 15 minuuttia myöhässä tai portti vaihtunut ja porhalletaan kaakattaen ja päivitellen asiaa suureen ääneen ympäriinsä. olisivat hiljaa saatana. 

Vierailija
734/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpot, jotka eivät osaa käyttää kuulokkeita eivätkä myös lapsilleen osaa opettaa tällaista kohteliasta käytöstapaa, vaan kännykät yms laitteet kilkattaa jotain peliä ja videota taukoamatta.

Kuulokkeita voi lämpimästi suositella kaikille täälläkin metelistä rutkuttaville.

Tietenkin näin on tehtävä, mutta kohtelias ihminen ei aiheuta tarpeetonta häiriötä.

Vierailija
735/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012090230.html

Pääsimme jo iltasanomiin, torille

Vierailija
736/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin pitkillä kaukolennoilla sieltä ylälokerosta katoaa yllättävän paljon tavaroita matkustajien nukkuessa. Omassa carryonbagissani on lukko joka pysyy kiinni mannertenvälisilä lennoilla. Lyhyillä Euroopan lennoilla tuskin tuota kuitenkaan tapahtuu.

Ohhoh. Ei minulta ole koskaan varastettu laukusta tavaroita lennon aikana. Niin on kyllä kerran käynyt, että joku nappasi sieltä hattuhyllyltä minun taxfree-tuliaiskassain mukaansa koneesta poistuessaan. Se tapahtui ihan Euroopan lennolla. Kun kone laskeutui, niin siinä lähipaikoilla alkoi lauma kiireisiä eläkemummoja parveilla ja kaakattaa, ja annoin heidän poistua ensin, ja heidän mukanaan lähti sitten ne minunkin tuliaiset. 

Vierailija
737/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Vierailija
738/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Vierailija
739/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kerran yölennolla yksi akka, jolla olisi ollut kauheasti asiaa kaikille ryhmämatkalaisille. Kiersi ympäri  konetta etsimässä uhria ja kaikki teeskentelivät nukkuvansa- siis sellainen tapaus, joka ei koskaan ole hiljaa. Ukkoparkansa joutui koko lennon ajan nostamaan laukkua ylös ja  alas, kun rouva tarvitsi sieltä jotain välttämättä aina pienen ajan jälkeen.

Se meininki olisikyllä käynyt jostain komediasta.

Ottamatta kantaa muuhun, niin ihmetyttää kyllä, että miksi se laukku on välttämättä saatava ylähyllylle, jos sieltä kuitenkin koko lennon ajan tarvitsee jotain? Helpompi olisi laittaa se suoraan jalkatilaan, josta se on koko lennon ajan näppärästi saatavilla. 
Pahimmillaan sitä laukkua kaivellaan ylähyllyltä silloinkin, kun kone on lähtemäisillään ja turvavyön merkkivalo palaa.

Vierailija
740/783 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentolaukku on täysin lentoyhtiön käsimatkatavaramittojen mukainen. Sen saa tuoda matkustamoon. Kyse on siitä että tuollaiset lentolaukut mahtuvat vain ylähyllylle, niitä ei voi laittaa jalkatilaan. 

Mikäli laukku on sallituissa mitoissa se mahtuu kyllä myös istuimen alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme