Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

K-kaupoissa huonompi ruokahygienia kuin S-kaupoissa

Vierailija
16.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20230567

Ei yllätä lainkaan. Varsinkin pienissä K-kaupoissa ei satsata moderneihin kylmälaitteisiin vaan kylmää tarvitsevat elintarvikkeet ovat avohyllyissä, poislukien pakasteet. Kun tuotteet pakataan tiukasti ja niitä on liikaa, ei mitenkään ne voi säilyä kylminä. Tämän vuoksi suosin Prismoja ja isoja S-marketteja. 

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on loppuviimein K-kauppiaan itsensä päätettävissä, ostaako hän myymäläänsä uudet ja modernit kylmälaitteet vaan itselle uuden auton. 

Ilemisesti tärkeintä on, että Audissa kylmälaitteet toimivat, kalatiskin ei olekaan sitten niin väliä. 

Ei se kuule aina ole kauppiaan oma päätös. Kesko ne sanelee, mutta väitä toki skeidaa tietämättä mistään mitään.

Pa. Harvalla nuorella k-market kauppiaalla on Audi, sen sijaan velkaa sitäkin enemmän.

Aiotko vielä pitkäänkin trollata ketjussa?

K-marketit pärjäsi vallan hyvin tutkimuksessa, ongelmia oli lähinnä isoissa marketeissa. 

Mitä minä nyt Ile trollannut? Veljeni on kauppias ja satunnkyllä tietämään että ei hän niistä remonteista yksinään päätä. 

Vierailija
82/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K-kauppiaat on muutenkin tosi ilkeitä ihmisiä, ei ne välitä ihmisistä eikä anna edes kuittia jos ei erikseen muista kysyä. Näin ainakin Tampereen Härmälän K-marketissa.

Eli yhden kaupan takia mustamaalaat koko ketjun liikkeet? 

Ja tämäkin vain sinun mielipide. Itse tykkään kaupasta ja kauppiaista. Taitaa olla että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Myös Härmälän viereisessä k-kaupassa on todella mukava kauppias. Aina ystävällistä palvelua saanut molemmista kaupoista.

Eniten suosin Prismaa hintojen vuoksi mutta lähikaupasta tulee täydennettyä ostoksia.

Meidän kylän kauppias on myös todella mukava ja parasta asiakaspalvelua olen saanut.  Jos jotain tarvitsee niin se on varma että kauppias sen tilaa valikoimiin, jo kolme kertaa saanut mitä olen pyytänyt.

Harmittaa vain että varkauksia sattuu kaupassamme usein, alkoholia varastetaan harva se viikonloppu. Monet asiakkaat myös kertoivat hintoja ilkeästi, en tiedä mitä se auttaa ketään jos kauppias lopettaa näiden vuoksi. Sitten ei ole yhtäkään lähikauppaa meidän kylällä. 
Ymmärrän että kaikilla on tiukkaa rahasta mutta ei se mitään auta että varastat pienestä kaupasta, jopa käsipyyhepaperit ja hevipussit varastetaan.. ja paras oli kun asiakas vei irtokarkkilaatikon kauhoja ja hevipussirullan kun hän tarvitsee niitä omiin juttuihin ja kauppiashan voi näitä tilata lisää. Ihan kuin hän ne ilmaiseksi saisi.

Itse olen yrittänyt tukea lähikauppaa ja ostan sieltä kaiken koska seuraavaan kauppaan on liian pitkä matka kävellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikauppa on K-Supermarket.

Olen ostanut sieltä pilaantunutta kalaa (oli pakattu samana päivänä ja päiväystä oli vielä jäljellä päivä tai pari). Ostin kalan päivällä, ja illalla jääkaappi haisi hirveältä, kala oli pilalla.

Eilen näin siellä homeisia mansikoita.

Useamman kerran siellä on myyty äärimmilleen pullistuneita valmissalaatteja. Muutakin valmisruokaa on myyty niin että päiväys on jo mennyt.

Vierailija
84/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketjut puhuvat vuosikertomuksissa vastuullisuudesta. Elintarviketurvallisuuden osalta vastuullisuuspalkinnot on nyt jaettu:

1. LIDL

2. S-ryhmä

3. K-ryhmä

Vierailija
85/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on loppuviimein K-kauppiaan itsensä päätettävissä, ostaako hän myymäläänsä uudet ja modernit kylmälaitteet vaan itselle uuden auton. 

Ilemisesti tärkeintä on, että Audissa kylmälaitteet toimivat, kalatiskin ei olekaan sitten niin väliä. 

Ei se kuule aina ole kauppiaan oma päätös. Kesko ne sanelee, mutta väitä toki skeidaa tietämättä mistään mitään.

Pa. Harvalla nuorella k-market kauppiaalla on Audi, sen sijaan velkaa sitäkin enemmän.

K-marketit pärjäsi vallan hyvin tutkimuksessa, ongelmia oli lähinnä isoissa marketeissa. 

Mitä minä nyt Ile trollannut? Veljeni on kauppias ja satunnkyllä tietämään että ei hän niistä remonteista yksinään päätä. 

Kirjoituksestasi kyllä näkee, että taitaa koko suku olla keskolaisia. Työ on mennyt koulutuksen edelle. 

Vierailija
86/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-ketjussa on varmaan standardimmat jutut. k-kauppiaille annetaan kulissien takana omat luvat toimia miten huvittaa. Liian monta kertaa olen nähnyt saatanallisen paskaisia takahuoneita k-marketeissa, cittareissa.

S-ryhmällä on valtakunnalliset toimivat prosessit, joita alueosuuskaupat toteuttavat ja valvovat. Keskolla on sanahelinää vuosikertomuksessa ja kauppiaat tekevät, kuten parhaaksi näkevät. Ero on kuin yöllä ja päivällä - S-ryhmän eduksi. 

Sille on syynsä miksi S-ryhmä on markkinajohtaja -> vahva ketjuohjaus ja toimivat prosessit. 

Vierailija
87/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-ketjussa on varmaan standardimmat jutut. k-kauppiaille annetaan kulissien takana omat luvat toimia miten huvittaa. Liian monta kertaa olen nähnyt saatanallisen paskaisia takahuoneita k-marketeissa, cittareissa.

S-ryhmällä on valtakunnalliset toimivat prosessit, joita alueosuuskaupat toteuttavat ja valvovat. Keskolla on sanahelinää vuosikertomuksessa ja kauppiaat tekevät, kuten parhaaksi näkevät. Ero on kuin yöllä ja päivällä - S-ryhmän eduksi. 

Sille on syynsä miksi S-ryhmä on markkinajohtaja -> vahva ketjuohjaus ja toimivat prosessit. 

Moi sinne ässän konttorille.

Aika läpinäkyvää propagandaa 

Vierailija
88/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksestasi kyllä näkee, että taitaa koko suku olla keskolaisia. Työ on mennyt koulutuksen edelle. 

No mun ala on kyllä kaukana kaupanalasta, kunhan nyt kommentoin yleistystäsi että kaikilla kauppiailla olisi Audi tai kaikki olisivat miljonäärejä. 
Ihan kaupan kassalta ovat kaikki kauppiaat uransa aloittaneet. 
Ei se Audi sille kauppiaalle tyhjästä tule, kyllä sen eteen on tehty töitä monta vuotta ja velkaakin otettu. Cm-kauppias ei todellakaan ole sama asia kuin k-market kauppias.

Se on hyvä nimettömänä arvostella ja vitt*illa vaikkei mistään mitään tiedä.

Vierailija
89/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuitenkaan kyennyt kumoamaan väitettäni, miksi?

Vierailija
90/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Lidl vielä parempi hygienia. Ainoana puhtaat paperit. "Tuoreudessa on eroja".

Trololol.

Vierailija
91/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun ala on kyllä kaukana kaupanalasta, kunhan nyt kommentoin yleistystäsi että kaikilla kauppiailla olisi Audi tai kaikki olisivat miljonäärejä. 
Ei se Audi sille kauppiaalle tyhjästä tule, kyllä sen eteen on tehty töitä monta vuotta ja velkaakin otettu. Cm-kauppias ei todellakaan ole sama asia kuin k-market kauppias.

Lopeta jo. En ole missään väittänyt, että kaikilla kauppiailla olisi Audi tai kaikki olisivat miljonäärejä. Osa kauppiaista vain tuntuu viittaavan kintaalla elintarvikehygienille ja siitähän tässä on loppujen lopuksi kyse. Se mikä on kunnossa S-ryhmässä, ei ole kunnossa K-ryhmässä. 

Vierailija
92/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Lidl vielä parempi hygienia. Ainoana puhtaat paperit. "Tuoreudessa on eroja".

Trololol.

Trolli laittoi uutta matoa koukkuun :D 

Vierailija
93/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te siellä ässän  konttorilla luulette että tavallinen kuluttaja käyttäisi ässän omia fraaseja?

Vierailija
94/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo. En ole missään väittänyt, että kaikilla kauppiailla olisi Audi tai kaikki olisivat miljonäärejä. Osa kauppiaista vain tuntuu viittaavan kintaalla elintarvikehygienille ja siitähän tässä on loppujen lopuksi kyse. Se mikä on kunnossa S-ryhmässä, ei ole kunnossa K-ryhmässä. 

Lopeta itse. Kyllä sä aika yleistäen kirjoitit että tärkeintä on että Audissa kylmälaitteet toimivat.

Ja sitten kun vastasin sinulle että harvoin se on kauppiaan päätettävissä aloit vit*uilemaan minulle että koko suku keskolaisia. 

Että sellasta… voidaan mun puolesta lopettaa.

Vierailija
95/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkkalan K-supermarket on paskainen kauppa. Alkaen sisääntulomatosta, se on aina paskainen ja likainen, siinä on myös useasti koiran paskaa, eikö ole ihanaa. Kauppa on muutenkin epäsiisti, itsepalvelukassat ovat lähmäisiä ja paskaisia.

Koiria saa kuskata kauppaan haisemaan, levittämään karvaa ja hilsettä, kuolaa, hyi helvetti. Kauppaan tullaan paskaisilla lastenrattailla, lapset lääppivät myyntituotteita, nämä niiden aivottomat nuoret vanhemmat eivät koskaan kiellä ja komenna näitä, oksettaa tällainen käytös. 

Kaupassa myös jätetään huoneenlämpöön nämä tuotteet, mitkä menevät sinne alennushyllyyn. Olen huomauttanut tästä kauppaa, että tuotteet mitkä pitäisi olla kylmässä kerätään kärryyn ja säilytetään huoneenlämmössä jäävät siihen vain lojumaan ennen laittoa sinne alennushyllyyn. Kaupassa työskentelee joku lähi-idästä oleva ukko, tämä juuri toimi tällä tavalla, tästä valitin kaupalle. 

Olen siirtynyt muualle asioimaan, koska kauppa on paskainen, likainen ja kallis. En pysty ymmärtämään miten kauppaa voidaan hoitaa noin huonosti. Omistaja ei ole koskaan paikalla, että tälle voisi palautetta jättää paskaisesta kaupasta. 

Vierailija
96/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika räikeä omavalvonnan laiminlyönti yhdessä Cittarin kalatiskissä, kun vasta viranomaisen toiminta sai aikaan muutoksen. Eli joko lämpötiloja ei olla mitattu tai sitten liian lämpimästä tiskistä ei ole vain välitetty. Hyvä, että asiat ovat nyt kuitenkin kunnossa. 

Hyvä, että tarkastajia on alkanut kiinnostaa nämä isot toimijatkin. Yleensä vaan ilmeisesti oletetaan, että onhan heillä asiat kunnossa. Oiva raportit voivat olla vuosien takaa.

Vierailija
97/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te siellä ässän  konttorilla luulette että tavallinen kuluttaja käyttäisi ässän omia fraaseja?

Kumoa nyt vaan ne väitteet mikäli onnistuu?

Vierailija
98/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus osoittaa sen, että Keskolla on vielä paljon parannettavaa elintarviketurvallisuudessa ja myymälöiden hygieniassa. Olisin kuvitellut, että Keskon omavalvonnasta vastaavalla olisi ollut tarjota vastauksia ja toimenpiteitä asian korjaamiseksi, mutta hän vain levitteli käsiään. 

S-ryhmällä oli sentään selvät sävelet:

S-ryhmän laatuasiantuntija Tea Kaskeala sanoo, että kyseessä ei ole mikään taikatemppu, vaan onnistumisen avain on pitkäjänteinen työ ja vahva ketjuohjaus. Se tarkoittaa sitä, että myymälöille on yhteiset ohjeet, käytännöt ja mallit.

- Myymälöitä tuetaan ja niille on rakennettu hyvät työkalut ja käytännöt, että tekeminen on helppoa. Silloin se tulee myös tehtyä, Kaskeala sanoo ja viittaa esimerkiksi siihen, että myymälät itse mittaavat säännöllisesti kylmäkalusteiden lämpötiloja.

Vierailija
99/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus osoittaa sen, että Keskolla on vielä paljon parannettavaa elintarviketurvallisuudessa ja myymälöiden hygieniassa. Olisin kuvitellut, että Keskon omavalvonnasta vastaavalla olisi ollut tarjota vastauksia ja toimenpiteitä asian korjaamiseksi, mutta hän vain levitteli käsiään. 

S-ryhmällä oli sentään selvät sävelet:

S-ryhmän laatuasiantuntija Tea Kaskeala sanoo, että kyseessä ei ole mikään taikatemppu, vaan onnistumisen avain on pitkäjänteinen työ ja vahva ketjuohjaus. Se tarkoittaa sitä, että myymälöille on yhteiset ohjeet, käytännöt ja mallit.

- Myymälöitä tuetaan ja niille on rakennettu hyvät työkalut ja käytännöt, että tekeminen on helppoa. Silloin se tulee myös tehtyä, Kaskeala sanoo ja viittaa esimerkiksi siihen, että myymälät itse mittaavat säännöllisesti kylmäkalusteiden lämpötiloja.

Olen itse ollut ässällä töissä ja noita omakirjauksia tein kiireen takia ihan omasta päästä viitearvoihin sopivilla lämpötiloilla.

Että se näiden luotettavuudesta

Vierailija
100/162 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumoa nyt vaan ne väitteet mikäli onnistuu?

En ollut kumoamassa mitään.

Yksikään tavallinen kuluttaja ei käytä sanoja "toimivat prosessit" ja ketjuohjaus.

Eli olet ässän oma konttoripöhisijä.

T. Ässällä töissä ollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän