Siis onko se pikkuveli kuollut tai jotain laulussa Pikkuveljen joulupuuro?
Mantelinetsintä jää ja ikävä on jne.
Mikä joululaulu tuollainen oikein on?
Kommentit (37)
Surullisia joululauluja on muuten todella monta. Esim. juuri nämä Suvin tekemät Pikkuveljen joulupuuro ja Hei mummo. Sitten on "Varpunen jouluaamuna", "Sylvian joululaulu", ja Jari Sillanpäältä ainakin kolme vuoden 1996 joululevyltä.
Esim. "Lapsuusjouluissa" laulaja muistelee lapsuusjouluja.
"Voi miten paljon siitä mä antaisin,
Jos lapsuusjouluun löytäisin tien.
Kotiin vanhemmille kynttilät kantaisin,
Ne jotka nyt haudalle vien."
"Kaksi kynttilää", jossa vanhus on jouluna hautausmaalla.
"Hän tulen laittaa kahteen kynttilään
Ja puiseen ristiin koskettaa.
Silloin tuokion jälleen
Rakkaansa luona hän olla saa."
"Jouluyön hiljaisuus", jossa yksinäinen kulkee pitkin autiota katua ja löytää kohmettuneen varpusen.
"Jouluyön hiljaisuus
Yksinäinen vain kujalla kulkee
Poissa on juhlavuus
Viima polkua perässään sulkee"
Sylvian joululaulun sanat eivät ehkä ole kovin surulliset, mutta sen taustat ovat. Se 'häkkiin suljettu sirkuttaja' on italialainen pikkulintu, jolta on puhkaistu silmät. Se kuuluu öisin laulavaan pikkulintulajiin, joka sokeana luulee että on jatkuvasti yö ja laulaa koko ajan; sillä tavoin se houkuttelee lajitovereitaan ansaan ja sitten metsästäjät syövät ne. Topelius inhosi tätä metsästystapaa ja kirjoitti sen pohjalta laulun.
Mikä on satelliittikissa? Ja miksi sille veljelle laitetaan puurolautanen vaikka se on kuollut?
Minun pikkuveli kuoli joulun alla enkä varpusta jouluaamuna ole sen jälkeen voinut itkemättä kuunnella. Aikaa kulunut 41 vuotta 🕯254
Oikeasti se mummo on introvertti ja sitä vituttaa kun puoli sukua änkee sen kämppään passattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se mummo on introvertti ja sitä vituttaa kun puoli sukua änkee sen kämppään passattavaksi.
Ei tässä ketjussa puhuttu ”Hei mummo” kappaleesta.
Vierailija kirjoitti:
"Hei mummo mitä kuuluu sinne teille?
Me lomalla taas tullaan pohjoiseen.On pohjoisessa päivä yksinäinen,
autioitui aikaa karu maa.
Vie mökkiin polku iljakas ja jäinen,
jossa mummo yksin asustaa.Mies kuoli lapset lähti aikanaan,
maailmalle kukin vuorollaan.
Kun joulun aikaan hanki peittää maan,
lapsenlapset muistaa mummoaan.Hei mummo, mitä kuuluu sinne teille?
Me lomalla taas tullaan pohjoiseen.
Ja mummo kohta pukki saapuu meille.
Se tulee sieltä tänne poroineen.Nyt yksinäisen mökin kaamos saartaa,
päivisin on pelkkää hämärää,
vain kesäaikaan auto pihaan kaartaa.
Viikko vierii mummo yksin jää.Hei mummo...
Lasten soitto mummon mieltä piristää.
Muistot tulvii mieleen aika häviää.
Kuusi tuoksuu tuikkii monta kynttilää.
On pirtti täynnä hälinää.Hei mummo... "
Kun vain kesällä lapsenlapset tulevat kylään. ap
Nämä on Hei mummo kappaleen sanat ei Pikkuveljen joulupuuro laulun.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis Suvi teräsniskan pikkuveli kuolut ja muuten pikkuveljen joulupuuro on tosi surullinen laulu😥😭
Ei ole.
ono zinulla jokin vit... ongelma siitä kun tänne availet?
Jotkut joululaulujen sanat ovat vähän outoja kun alkaa oikein ajattelemaan. Mulla on se käsitys että Sylvian joululaulussa se sirkuttaja on jokin kerttulintu, mustapääkerttu tai jokin, joka on muuttolintu, muuttaa talveksi etelään ja kaipaa Suomeen Ei siis ole italialainen pikkulintu.
Suomalaiset joululaulut on aina jotenkin mollivoittoisia. Harvasta jää hyvä mieli.
Vastakohtana sitten kaikki aivottomat rallatukset.
Jotkut vanhat joululaulut vielä menee, mutta ei näitä itkuvirsiä...
Mitä ihmettä te Suvi Teräsniskasta ja sen perhekuvioista selvitätte? Laulut on lauluja. Ei laulun "minä" ole oikea henkilö. Laulut on runoutta, ne voi toki tulkita miten haluaa Ja tekeekö Suvi Teräsniska edes itse laulujensa sanoja?
Ite kun kuulin ton laulun radiosta, ajattelin että siinä vanhemmat on kuollu äkillisesti onnettomuudessa vastikään ja pikkuveli ja vanhempi sisarus on sijoitettu toiseen perheeseen. Pikkuveljellä on niin paha olla, ettei se halua syödä joulupuuroaan, koska mantelin löytämisellä ei oo enää väliä sille. Ja ilo on kadonnu sen silmistä.
Pikkuveljen joulupuuro jäi lautaselle, koska veli tukehtui manteliin. Ei ole enää kinaa mantelista.
Vierailija kirjoitti:
Mummohan on ihan yksin mökissään kun lapsenlapset soittaa sille että tulevat sitten kesälomalla.
Itse pikkuveljeni haudanneena kappale vaan "herkistää".
Häpeäisit!!!