Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minecraft, mikä siinä koukuttaa?

Vierailija
11.01.2012 |

11vee on ihan sekaisin kyseisestä pelistä. Ei meinaa muusta elämästä mitään tulla. Ja siis ei edes usein saa pelata, mutta ajatukset ja puheet on siinä jatkuvasti.

Voiko lapselle olla periytynyt riippuvuus pelaamisesta? ex-mieheni on kovasti tietokone-ja videopeliriippuvainen. Myöskin omalla perheenjäsenilläni olen huomannut samoja oireita.

Vai onko kyse juurit tämän pelin mukaansatempaavuudesta? Kokemuksia, anyone?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice! I just got a Minecraft card code for FREE! :D freeminecraftgiftcode{dot}net

Vierailija
22/53 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä kyllästyttää katsoa, kun lapset esittelee mitä ovat taas rakentaneet. Mutta siis... Onhan se paljon fiksumpi peli kuin moni muu mm. jos haluaa aseita pitää ensin louhia malmi jne. Tai kasvattaa omat materiaalit vaatteisiin. Ja lemmikit! Olen ihan tyytyväinen, sillä sotapelit ovat (siis niiden hinkuminen) unohtuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10-v. poika myös kevään ajan ollut ajoittain kaiken tietokoneaikansa Minessä. Olen yrittänyt sivusta vähän tutustua juttuun ja minusta vaikuttaa varsin hyvältä ja kehittävältä touhulta. Kavereiden kanssa siinä rakentelee ympäristöä, oppii netti-kanssakäymistä, oppii suunnitelmallisuutta, ja tuleepa siinä jossain määrin atk-osaamistakin kun laittaa kaikenlaisia komentoja yms. Olen vaikuttuneena seurannut, kuinka pojat tekevät paperille "projektisuunnitelmaa", eli mitä rakennetaan ja missä järjestyksessä, mitä pitää muistaa asetuksista jne. Kevään ajan siis tämä on pojalla ollut harrastuksena, mutta välillä on aikoja ettei pelaa ollenkaan ja sitten tulee taas aikoja, jolloin haluaisi pelata kaiken vapaa-aikansa.

Vierailija
24/53 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9v. pelaa vain tätä peliä. Saa kesällä peliin vipin, kun ui 200 metriä. Skype käytössä ja poika pelaa parin kaverinsa kanssa ja sitten on niitä pelikavereita. Ihan pimeetä touhua toi pelin koukuttavuus.

Vierailija
25/53 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vähän isompana 12v+ voi siirtyä oikeaan peliin eli : Dwarf Fortress.

Kaverini poika 7v pelailee Mine Craftia ja kaverini (40v) on nyt koukussa Dwarf Fortressiin.

Itse olen koukussa useampaankin peliin, M40... mutta kyllä naiset on silti 1.

Vierailija
26/53 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hey, I've just received a free Minecraft Giftcode!

You can get one too!

>> minecraftcodes.me

Vierailija
27/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsukaiset tekee tälläisellä palstalla tähän aikaan?

Vierailija
28/53 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minecraft juuri hankittu.

Pojat 9v siitä puhuneet pitkään ja ilmaisversioita kokeilleet, kavereilla pelailleet. Meillä on Xbox, mutta nettiyhteyttä ei ollut vielä ladattu, erilaisia levyllä olevia pelejä vain pelanneet. Tuli sitten Prismassa vastaan Minecraft Xboxin levyhyllyssä, sisällä on vain numerokoodikortti. Xboxiin piti ensin luoda Microsoft-tili (itse asiassa kaksi, toinen itselle eli aikuiselle laajemmin käyttöoikeuksin ja toisen pojille) näytön ohjeita seuraamalla, siihen tarvii luottokorttinumeron (vain aikuiselle), ja sitten nettiyhteyden kautta löytyi tuorein versio Minecraftista ja sen sai tuolla numerokoodin pisteillä ostettua. Ensin homma meinasi tyssätä siihen että latasin pisteet poikien Microsoft-tilille ja ohjelma vain ilmoitti, että osto ei ole sallittua, ja meni aikaa ennen kuin löysin asetuksista kohdan millä sain ostamisen sallittua. Ihan luottokortillakin saa pelin ostettua, olikohan jotain 24 e. Samaan tapaan peli kai ladataan tietokoneellekin.

Rakentelevat toistaiseksi enimmäkseen, pelistä pystyy ne creeperit, vai mitä ne vaaralliset yöhiippailijat nyt ovatkaan, poissulkemaan. Sitä miten yhteispelit kavereiden kanssa onnistuvat, ei ole vielä selvitetty.

Vierailija
29/53 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen, opiskelen ja asun yksin. Pelaan aina välillä Minecraftia. Ajattelin vähän valistaa Minecraftista ja puhua myös tusta, mikä siinä viehättää ihan koukkuuntumiseen saakka.

Ihan ensimmäiseksi tietopaketti vanhemmille, jotka eivät ole ihan tietoisia kaikesta pelimaailman koukeroista:
Minecraft ei ole ilmainen peli. Siitä on olemassa Demo-versio, eli "kokeilu-tai näyteversio", mutta siinä on erittäin rajoittuneet mahdollisuudet tehdä kunnon asioita ja sen vuoksi, pahoin pelkään, en usko ollenkaan, että lapsenne pelaisi tätä versiota päivää pitempään. On olemassa "kräkättyjä" versioita Minecraftista (Cracked Minecraft), kuin myös muistakin peleistä.
Nämä "kräkätyt" pelit ovat laittomia. Ne ovat pelejä, joita on "näpelöity" niin, että sitä voi pelata ilman, että peli tarkistaa netin kautta, että onko pelaajalla oma peliprofiili ja maksanut pelistä. Peli siis "ottaa yhteyden" kyseisen pelin tekijöiden koneeseen, eli palvelimeen, että onko kyseisellä pelaajalla oikeus pelata. Jos ei ole oikeutta pelaamiseen. eli ei ole luonut profiilia kyseiselle sivustolle ja ostanut peliä, peli ei anna pelata.

Miksi esim. Minecraft koukuttaa?
Vaikka olen aikuinen, se koukuttaa minutkin aina joskus. Ei varmastikkaan ihan niin pahasti, kuin mitä se olisi aikoinaan tehnyt, mutta sellanen halu pelaamiseen jää päälle melko usein.
Mahdolliset syyt: (Teen ranskalaisin viioin listana)

-Kyseistä peliä voi pelata kavereiden kanssa. Siihen kuuluu siis omanlainen sosiaalinen kanssakäyminen tekstimuodossa tai nettipuhelimen kautta. Kaveruksien välimatkat eivät ole rajoitteena ja jopa sairaana pystyy tekemään kavereiden kanssa jotain hauskaa, luovaa ja haastavaa. Parhaimmassa tapauksessa se kehittää luovuutta, taktikointia, yhteistyökykyä ja englannin kieltä, joka on yleisin kieli peleissä. Pahimmissa saattaa aiheuttaa riitoja erimielisyyksien tai ikävän käyttäytymisien vuoksi, joka taas ei yleensä johdu pelistä.
Samoin tietenkin tämä koukuttuneisuus voi olla ongelma. Kun ei pääse toteuttamaan itseään samalla antaumuksella oikeassa elämässä ("irl", eli "in real world").

-Koska peliä voi pelata useampi pelaaja, se tarvii serverin, eli palvelimen, joka on erillinen ohjelma, jonka tehtävä on ylläpitää pelimaailmaa käynnissä (Tämän ohjelman saa pelintekijöiden sivulta, joka on laillinen). Jopa perheen oma tietokone kykenee ylläpitämään Minecraftin palvelinohjelmaa, johon muutkin kaverit pääsevät pelaamaan omalta koneeltaan, vaikka kyseisen tietokoneen äärellä ei olisikaan ketään pelaamassa.

-Minecraft on ensisijaisesti rakentelupeli, johon saa selviytymis-elementin mukaan, jos haluaa. Tämä tekee rakentelusta haastavan. Nämä kaksi yhdistelmää kiehtoo monia pelaajia. Kyseessä on siis luovuutta vaativa peli ja omanlaista taktikointia, kun kulmikkaat möröt uhkaavat pelaajaa tai pelaajan luomuksia. Paikkapaikoin peli tarjoaa jännitystä, jos pelaaja hakeutuu sellaiseen tilanteeseen. Joskus peli saattaa yllättää, jos pelaaja ei ole huolellinen mörköjen välttelyn suhteen. Silloin saattaa rakennukset vaurioitua ja osa omista tavaroista tuhoutua.

-Koska Minecraft on melko vaatimaton teknisessä mielessä ja se vaatii vähän tietokoneelta. Näin ollen perheen nettikonekin pystyy pyörittämään Minecraftia ongelmitta.

-Minecraftin luoja, Notch a.k.a Marcus Persson (jos muistin nimen oikein) antoi mahdollisuuden koodaamista osaavien pelaajien muokata peliä ei kaupallisessa mielessä. Hän antoi työkalut siihen, että Minecraftiin voi siis koodata lisää sisältöä.
Näitä kutsutaan Modeiksi (tulee sanasta "modification", eli muunnos).
Netissä on hyviä sivustoja, joista saa ilmaiseksi eri paketteja, joilla lisätä Minecraftin sisältöä mitä mielikuvituksellisilla kokonaisuuksilla. Uskallan sanoa, että pelin sisällön voi nostaa jopa 4 kertaiseksi. Esim. peli saa älyttömän määrä lisää rakennettavaa, lisää eri resursseja, lisää eläimiä ja kasveja, joita farmata ja mörköjä, lisää aarteita, lisää mahdollisuuksia muokata maailmaa, näyttävyyttä ja jopa lisää ilmasto/kasvillisuusvyöhykkeitä tai vieläpä ihan uusia ulottuvuuksia, joihin pääsee mm. mystisten ovien tai maagisten porttien kautta.

-Youtubesta löytyy jopa 75 400 000 hakutulosta minecraft-aiheista videota. Tämä peli on yksi maailman videoiduimpia pelejä. Suurin osa videoista on sitä, että yksi tai useampi pelaaja pelaa kyseistä peliä.
Ja niinku tulin sanoneeksi, pelaaja voi ylläpitää omaa pelimaailmaa omalla koneella (serveri, eli suomeksi palvelin), näin kyseinen maailma on ihan erilainen. Pelaajat voivat siis luoda kaltaisensa maailman.
Yksi syy näiden videoiden kiehtovuuteen on se, että näkee, minkälaisen maailman muut ovat saaneet aikaseksi.
Toinen syy on se, että monesti nämä videoiden tekijät ovat persoonallisia ja hauskoja luonteeltaan. Niitä on yleensä vaan niin hauska katsoa. Monesti se peli on toissijainen tekijä videossa, kun sitä vaan hekottelee niiden videossa olevien pelaajien ajatustenjuoksua.

Siinä!
Toivottavasti tämä vähän valaisi teitä. :)
Uskon, että selkeät ja perusteldut säännöt, aikatauluista pitäminen, ja vapauksien ja rajoitteden sopiva suhde ovat avain sanat myös pelinörteille. :D

Niin, jos aijotte hakkia lapsellenne pelin, sivusto on 
https://minecraft.net/
Se vaatii siis, että ensin teette profiilin. Se profiilin nimi tulee olemaan myös sen hahmon nimi, joka näkyy pelissä.
Jotta voi tehdä profiiliin, se vaatii sähköpostitunnukset, joka kannattaa olla mielellään lapsen oma sähköposti, koska kun lapsi kasvaa isoksi, hänen ei tarvitse ostaa uudestaan samaa peliä, jotta sen saa omalle sähköpostille... jos kiinnostus siihen peliin kestää niin pitkään. Se ei vaikuta oikein mukavalta, että 35 vuotiaana joutuu pyytämään äidiltä lupaa kirjautua äidin sähköpostiin, että voi tarkastaa, mikä se salasana olikaan siihen Minecraftiin. :D
Sitten kyseisen pelin voi ostaa kyseisestä sivustosta.
Se tulee olemaan äsken mainitsemastani sivustosta ladattava versio.

Huh, tulipa kirjotettua. Taidan kopioida tämän ja tallentaa Wordi-dokumentiksi, jos jossain toisessa tilanteessa saatan tarvita tätä. :D

Vierailija
30/53 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille hauska peli, mutta en ymmärrä aikuisia ja yli 13-vuotiaita jotka jaksavat kiinnostua tuosta.

Vierailija
31/53 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINECRAFT

Siis ite tykkään tosi paljon !

äiti,isi ja minä ostimme eka tablettiin halvemman version :)

olin pelannut sitä jo aika kauan ja halusin todella saada tietokoneen minecraftin

Äitiä ei oikein miellyttänyt laittaa kaikkia tietoja nettii mutta sain sen suostuteltua ja  oon nyt pelannut minecraftiä 1vuoden ja on tosi kiva peli :)

suosittelen ostamaan ja jos on xbox360 siihen saa CD version ja Playstationiin saa ladattua sieltä Storesta :) 20€ en oo varma :)

Vierailija
32/53 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/53 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pelaavana vanhempana, mieluummin annan lapsen pelata esim lauantaisin kuusi tuntia vaikkapa minecraftia kuin joka ilta hengailla tunti siellä ja täällä pitkin nettiä.

Eli meillä saa lapset peliaikaa tunnin per päivä saa kerätä viikonloppuihin. Lisätuntejakin saa tienattua liikuntapistellä.. esim lomia varten. Kuten seuraavaa syyslomaan on saanut kerätä. Ei päästä reissaamaan, ja kumpikin aikuisista duuneissa, niin pelatkoot sitten. Kunhan oma kotitöistä on hoidettu.

Pelit ovat hyviä ongelmanratkaisuissa (matikka) ja usein myös pienetkin pärjää auttavalla enkulla.. kirjoituksissa tai headsetin avulla. kehittää siis myös kielitaitoa. jnejne.

Meidän mukulat ovat 9 v ja 12 v. Ehditään jopa haravoimaan yhdessä!

Vierailija
34/53 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan minecraftiii Oon 9 vee. En tajuu miten esim. Tarja Halonen ei osaa pelata sitä.

Vierailija
35/53 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että edes sauli niinistö osaa pelata! Kekkonenkin kovin yritti mutta ei siitä mitään tullut.
Tarja halosen pitäisi vähän panostaa minecraftiin.

Vierailija
36/53 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit, joissa ei ole selkeää alkua ja loppua, koukuttavat eniten niin aikuisia kuin lapsiakin.

Tämän vuoksi myös Minecraft on niin kouluttava peli. Lapsella katoaa ajan ja paikan taju ja peliä voi jatkaa vaikka seuraavana päivänä.

[quote author="Vierailija" time="11.01.2012 klo 11:06"]

11vee on ihan sekaisin kyseisestä pelistä. Ei meinaa muusta elämästä mitään tulla. Ja siis ei edes usein saa pelata, mutta ajatukset ja puheet on siinä jatkuvasti.

Voiko lapselle olla periytynyt riippuvuus pelaamisesta? ex-mieheni on kovasti tietokone-ja videopeliriippuvainen. Myöskin omalla perheenjäsenilläni olen huomannut samoja oireita.

Vai onko kyse juurit tämän pelin mukaansatempaavuudesta? Kokemuksia, anyone?

[/quote]

Vierailija
37/53 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen nainen enkä yleensä ole tykännyt pelata. Miesystävä halusi koklata Minecraftia kanssani sillä seurauksella, että pelaan peliä pari tuntia viikossa yksin. Joskus enemmänkin, jos on aikaa. Ajattelen, että tyydytän hamstraamisen tarvettani täyttämällä pelikotini louhimillani timanteilla. En sitten tiedä, toimiiko.

En yleensä tahdo jäädä koukkuun oikein mihinkään, mutta tätä peliä olen pelannut säännöllisesti aika paljon jo yli puoli vuotta.

Vierailija
38/53 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten pelkät pojat pelaa Minecraftia. Meillä pelaavat poika 10v ja tytär 14v. Musta ihan kiinnostava eikä väkivaltainen peli. Lapset näyttävät usein, mitä ovat Minecraftissa saaneet aikaan, joten pysyn myös kärryillä siitä, mitä tekevät.

Vierailija
39/53 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 12v tyttö joka pelaa minecraftia.paras peli ikinä ;))

Vierailija
40/53 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ny on kysymys vastatkaa pliis kaikki minettäjät oon hankkimassa uutta tietokonetta saako minecraftiä i mac tai macbrookille ????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme