Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v. poika ei tunnista kakkahätäänsä ajoissa, vaan kakat tulee housuun

Vierailija
16.05.2007 |

Tuossa luettuani tuota aikaisempaa keskustelua ajttelin kirjoittaa meidän ongelmasta. Eli ongelmana on juuri toi kakkaaminen housuun. Poika oppi muutenkin aika myöhään oleen ilman vaippaa. Vuosi sitten jätettiin vaippa pois, vasta. Mutta kun ei kertakaikkiaan tunnistanut sitä hätäänsä ajoissa ennen sitä. Pottaharjoittelut aloitettiin kun lapsi oli n. 10kk, väliin meni ihan hyvin, pissat tuli pottaa syönnin jälkeen ja sillai, mutta kakka todellakin harvemmin. Sitten oli välillä vaiheita jolloin kammoksui koko pottaa ja se sai aikaan vaan huutoa ja protestointia.

Ja nyt siis tilanne se, että kakat tulee harva se päivä housuihin. Vaippaa ei enää pidetä, muuta kuin yöllä, sillä poika pissaa yöllä myös vaippaan. Tätä ei tehnyt pitkään aikaan, vaan oli yökuiva jo noin vuoden verran, mutta nyt se on taas alkanut,m että aamuisin on usein vaippa märkä. Nukkuu kai niin sikeesti ettei herää pissahätäänsä. Eli öisin pidetään vaippaa, sillä en jaksa sitä pyykkirumbaa pyörittää joka päivä, jos aina joutuis peseen lakanat. Ja muutenkin siinä kärsis kaikkien meidän nukkumiset.

Mutta siis tää kakkaaminen on todella iso ongelma. Tunnistaa kyllä siinä mielessä hätänsä, että hakeutuu jonnekin piiloon kakalle, pöydän alle tai johonkin. Pönttöön kakkaaminen onnistuu vain, jos satun huomaan,että nyt poika vilahti piiloon ja sitten ohjaan hänet pöntölle. Yhdessä vaiheessa ihan hätääntyi, että ei oo kakkahätä, kun ehdotti pöntölle menoa. Joskus on sanonut pelkäävänsä, että tippuu vessanpönttöön. En enää käsitä mitä tässä pitäis tehdä. Meillä on tarrataulu käytössä ja poika on ilmiselvästi mielissään kun saa onnistuneesta kakkaamisesta tarran. Ja sitten kun on tietty määrä tarroja kerätty niin tehdään jotain kivaa. Mutta ei vieläkään mitään edistystä.

Eli tää meidän ongelma stressaa mua tosi paljon ja varmasti myös poika kärsii. Paljon tulee mietittyä, että missä olen itse tehnyt väärin, kun ei homma suju. Ja että kuinka poika ikinä oppii tuon pöntölle kakkaamisen. Tää on meinaan ihan hirvittävä ongelma tuolla jossain liikenteessä, vieraissa ym. Aina täytyy raahata vaihtovaatteet mukaan ja pelätä että koska se kakka on housuissa, kun ollaan jossain, missä on hankala pestä pylly. Ja kun 4v. kakka on jo niin inhottava pestä ja samoin ne vaatteet. Kyllä ottaa hermoon koko juttu.

Kysynkin nyt, onko kokemuksia vastaavasta ja kuinka tässä pitäisi asiaan suhtautua. Onko pojalla oikeesti jotain pidätysongelmia, mistä voi johtua että tunnistaa kakkahädän vasta viime tipalla, että heti kun sanoo, että kakkahätä, niin se on jo melkeen housuissa ja onkin yleensä ennenkuin ehditään sitten potalle.

Meillä on kohta 4v. neuvola, täytyy ottaa asia siellä puheeksi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet yhdessä lapsen kanssa viikkokalenterin muutamaksi viikoksi ja laitatte sen seinälle. JOkaisesta kakasta pottaan tai pönttöön hän saa tarran ja esimerkiksi kolmesta peräkkäisestä onnistuneesta päivästä isomman palkinnon. Muista, että on tärkeää laittaa kalenteri näkyville, jolloin voitte kaikki ihailla onnistuneita jaksoja. Tee siitä lapsen ja sinun yhteinen tavoitejuttu, positiivisessa hengessä. Takaan, että jos hyvin ja innostuneesti asiaa harjoittelet, niin tulette onnistumaan.

Vierailija
2/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se tarpeeksi selkeä ja motivoiva? Minkä palkinnon hän saa tarrat kerättyään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itsehän teet asiasta ihan valtavan numeron ja poika käyttää sitä hyväkseen.

Nyt saman tien lopetat pojan vaipoissa nukuttamisen, herranjestas!

Vierailija
4/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä. Kyllä se vielä alkaa sujua!

Vierailija
5/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain otat aikuisen otteet ja selvität pojalle, että nyt tämä kakka-asia on tullut tiensä päähän. Hän opettelee potalle ja sinä otat vaipat pois yöllä. Illalla käydään vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa, jottei tule pissat housuun. Rohkaise ison pojan identiteettiin- vain pikkulapset pissaavat ja kakkaavat housuun.

Onko teillä jotain stressiä perheessä? Onko parisuhde kunnossa? Onko muita lapsia?

Vierailija
6/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen systeemi, että poika saa tavallaan itse päättää, että mitä kivaa tehdään. Kerran käytiin elokuvissa, sitten pirtelöllä, leikkipaikassa. Ja poikakin on ihan innoissaan näistä tarroista. Kehun kovasti aina kun kakat tulee onnistuneesti.

Iltaisin poika pissaa ennen nukkumaan menoa ja hänet tarvii pissattaa n. tunti nukkumaan menon jälkeen, muuten vaippa on kohta märkä. Nukkuukin kyllä todella sikeesti. jos ei ehdi pissattaa tarpeeksi pian nukahdettua, niin vaippa on siis märkä ja monesti saattaa olla vielä aamulla.

Vuoden alussa syntyi pikkuveli, joka on sotkenut kuvioita tietenkin, mutta kun tää ongelma on ollut jo ennen sitä. Ei auta puheet hyvällä eikä tietenkään suuttuminen, johon olen valitettavasti syyllistynyt useita kertoja kun kakat on housuissa. Alan oleen niin väsynyt tähän, että en kohta enää jaksa kannustaa. Omat tunteet tätä asiaa kohtaan vaihtelee suuttumuksesta myötätuntoon. Välillä säälittää todella paljon että lapseni on tavallaan jäänyt jälkeen tässä vessa-asiassa. KOvasti olen huolissani, että koska oppii vai onko taustalla ihan oikeesti jotain " elimellistä" vikaa. Ettei jostain syystä pysty pidättään.

Tavallista on, että olen juuri hetki aikaisemmin kysynyt, että onko kakkahätä, niin vastataan että ei ja parin minuutin päästä sattaa tulla kakat housuissa. Kun kysyn, että miksi taas kakkasit housuun, niin vastaus on yleensä, että en mä tiedä tai että en ehtiny pöntölle.

Esim. eilen oltiin kauppaasioilla ja poika hääräili hetken sovituskopissa sillä välin kun katselin vaatteita. Mies piti poikaa siinä silmällä ja sitten poika oli hiljentynyt siellä kopissa, josta mies arvas, että nyt on kakka tulollaan. Äkkiä siitä sitten kaupan vessaan ja pieni kikkare oli jo housuihin tullut. Toinen papana tuli sitten pönttöön. Mutta arvaatte varmaan että tää on tosi kamalaa jo nykyään. Jos poika ei oo kakannut ennen asioille lähtöö, sitä miettii monesti, että laittaako vaipan vai ei, säästyis vaipan kans ainakin isommalta sotkulta.

Pissahädän poika tunnistaa, mutta siinäkin olen viime aikoina huomannut, että usein on housut pissassa, eli pääsee lirahtamaan housuun, ennen kuin ehtii pöntölle. Mutta kylläkin pystyy jonkin verran pidättään pissaa.

Vielä kakka-asiasta sen verran. tänäkin aamuna aamupalaa syödessään poika alkoi vääntelehtiä ja kääntyillä tuolillaan, josta arvasin, että kakka on tulossa. ei muuta kun vessaan ja sinnehän se kakka tuli. Mutta ellen ois ohjannut poikaa pöntölle, kakka ois todennäköisesti tullut hetken päästä tai sitten poika ois pidättänyt kakkaa, niin että maha olis taas kovalla. Meillä ei myöskään toimi sellanen, että mentäis vaikka aamupalan jälkeen varmuuden vuoksi pöntölle, poika vain hermostuu siitä.

Kertokaahan onko kellään kokemuksia vastaavasta, onko mulla syytä epäillä että kyse on jostain pidätyskyvyttömyydestä vai miten tulkitsette tämän.

Vierailija
7/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanikäinen poika, jätin vaipat pois ja aloiteltiin pottailu hiukka vajaa 3-vuotiaana, ja samantien oppi yö-ja päiväkuivaksi, kakat tuli housuun vielä parin kk:n ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan