Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa/päivystyksessä?

Vierailija
14.06.2026 |

Uutisissa oli lääkäri kommentoinut, että enemmän pitäisi päivystyksen asiakkaiden soittaa siihen neuvontapuhelimeen.

Tiedätkö ihmisiä, jotka menee päivystykseen vähäpätöisistä syistä tai asioista, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä terveysasemalla?

Tiedän, että omista sukulaisista on käytetty mm. lapsi pitkittyneen yskän takia, ihan tavallinen vaiva, olisi voitu hoitaa terveysasemalla, mutta aika vähän kuitenkaan mitään turhia käyntejä tulee mieleen.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa olla niin, että harva suomalainen menee pienestä syystä päivystykseen ja siihen vielä alkukarsinnat päälle, niin hyvä jos hengissä selviää.

Vierailija
142/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En soittele enää mihinkään. Muuta en ole siitä numerosta saanut kuin oman terveysaseman numeron, joka minulla kyllä on, ja ohjeen hakeutua sinne virka-aikana. Viimeksi postasin tämän numeropalvelun takaisinsoittoa yli neljä tuntia. Sen jälkeen lähdin päivystykseen. Keuhkokuume, jouduin jäämään osastolle. 

Soitin päivystykseen kun epäilin kuumeetonta keuhkokuumetta, ollut aieminkin niin tuttua. Antoivat ajan 6 päivän päähän. No menin sitten annetulla ajalla lääkäriin niin 3 päiväähän siellä sairaalassa sitten meni ja haukuttiin miksi et tullut aiemmin. Mietin että saa soitot jäädä, menen illalla peiton kanssa odottamaan käytävälle niin kai joku sieltä kerää jaloista jos tiellä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi tykkäsi saada hengenahdistusta ja rintakipuja, jos perheemme oli lähdössä lomalle (ilman häntä) tai minun sukuni juhliin. Sitten tarvittiin poika viemään ja saattamaan päivystykseen. Pitkät jonot olivat anopille vain plussaa. 

Vierailija
144/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 2000-luvulla 15v:na kuumetta oli ollut jo 2 viikkoa. Isä sitten sanoi että terkkariin on mentävä. Hänellä (ja minulla silloin) ei vissiin hajuakaan mitkä asiat on päivystyksellisiä ja mitkä ei. Aika monta tuntia sai odotella vuoroaan ja taisi kuume laskea ihan itsestään parin päivän päästä.

Noin pitkään jatkuneen kuumeen takia pitääkin mennä lääräriin. Mun lapsella oli viidettä päivää kuume. Soitin terveysasemalle, niin siellä sanoi se puheluun vastannut, että ei tarvi tulla lääkäriin.

Seitsemäntenä kuumepäivänä lähdin päivystykseen soittamatta etukäteen. Lääkäri kysyi, että miksi ette aiemmin tulleet. Sanoin, että meille sanoi se puhelun vastaanottanut, että ei tarvi tulla. Lääkäri suorastaan suuttui tästä, että näin oli sanottu. Lapsen keuhkot kuvattiin. Hänellä oli keuhkokuume. Varjostumia keuhkoissa. Lääkkeet määrättiin, ja toipuminen kotona kesti viikon päivät.

Joo lääkäriin on hyvä mennä mutta ajanvarauksella eikä päivystykseen, jos vointi on tasainen. Ajanvarauksella saa yleensä paremman palvelun kun päivystyshenkilökunnalla ei ole painetta hoitaa kiireellisempiä tapauksia. 

Vierailija
145/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin rouva (joka yleisesti tunnettiinkin "alatisairaaksi") kertoi, että hänellä on jo kolmatta päivää nuha. Eniten hämmästelin sitä, että miten hän oli päässyt tuollaisella oireella sisään päivystykseen. 

Vierailija
146/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 2000-luvulla 15v:na kuumetta oli ollut jo 2 viikkoa. Isä sitten sanoi että terkkariin on mentävä. Hänellä (ja minulla silloin) ei vissiin hajuakaan mitkä asiat on päivystyksellisiä ja mitkä ei. Aika monta tuntia sai odotella vuoroaan ja taisi kuume laskea ihan itsestään parin päivän päästä.

Noin pitkään jatkuneen kuumeen takia pitääkin mennä lääräriin. Mun lapsella oli viidettä päivää kuume. Soitin terveysasemalle, niin siellä sanoi se puheluun vastannut, että ei tarvi tulla lääkäriin.

Seitsemäntenä kuumepäivänä lähdin päivystykseen soittamatta etukäteen. Lääkäri kysyi, että miksi ette aiemmin tulleet. Sanoin, että meille sanoi se puhelun vastaanottanut, että ei tarvi tulla. Lääkäri suorastaan suuttui tästä, että näin oli sanottu. Lapsen keuhkot kuvattiin. Hänellä oli keuhkokuume. Varjostumia keuhkoissa. Lääkkeet määrättiin, ja toipuminen kotona kesti viikon päivät.

Joo lääkäriin on hyvä mennä mutta ajanvarauksella eikä päivystykseen, jos vointi on tasainen. Ajanvarauksella saa yleensä paremman palvelun kun päivystyshenkilökunnalla ei ole painetta hoitaa kiireellisempiä tapauksia. 

Aikoja ei tänä päivänä kylläkään saa terveyskeskuksesta. Minulla oli jo 2 kuukautta kestänyt vaiva. Sanoivat, että aikoja on noin reilun kuukauden päähän. Ja että he sitten ilmoittelevat noin kuukauden kuluttua, että milloin saisin ajan.

Vierailija
147/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ihmiset lainkaan lukeneet tämän ketjun otsikkoa?

Täällä yksi jos toinenkin kertoilee, miten on ollut niin kauhean sairas, että henki on ollut juuri pakenemassa, eikä ole päässyt päivystykseen. Otsikossa kysyttiin mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa. 

Vastatkaa vain kysymykseen, älkää kertoko omia sairauskertomuksianne. 

Vierailija
148/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkki lapojen välissä selässä. En ylettänyt itse siihen eikä mies uskaltanut koskea. Oli pakko mennä päivystykseen. Hoitaja poisti sen ja desinfioi reiän.

Miten tämä esimerkiksi vastaa otsikon kysymykseen?

Vierailija
149/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu raivosi Facebookissa ettei heidän Mikkoa otettu päivystykseen, vaikka kolmatta päivää kuume ja paha yskä.

Mikko on hänen aviomiehensä.

Vierailija
150/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt huimauksen takia. Tosin keskustelin ensin puhelimessa jonkun hoitajan kanssa pitkään, kun hän oli sitä mieltä että korjaantuu vettä juomalla ja lepäämällä. Päivystyksessä mitattiin korkeat tulehdusarvot. Olin sairaalassa tiputuksessa neljä päivää.

No sellaista se on hoitajien kanssa. Minulle sanottiin kun soitin ja valitin sahaavaa kuumetta että on flunssaa ja jää kotiin. Onneksi menin silti päivystykseen koska ottivat tulehdusarvot ja veriviljelyn ja minulla oli verenmyrkytys. Olin tiputuksessa osastolla kaksi viikkoa, kotona jatkui antibiootti vielä 6 kk ja jouduin käymään magneettikuvissa 3 kertaa, sen verran vakava bakteeri oli. Onneksi olen vielä hengissä, jos olisin hoitajaa kuunnellut en enää olisi tässä.

Miten tämäkin vastasi otsikon kysymykseen? 

Vierailija
151/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkki lapojen välissä selässä. En ylettänyt itse siihen eikä mies uskaltanut koskea. Oli pakko mennä päivystykseen. Hoitaja poisti sen ja desinfioi reiän.

No aika hyvin. Ihan älytön syy.Mies ei siis voinut pinseteillä tai hanskat kädessä edes auttaa?

Vierailija
152/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika hyvin. Ihan älytön syy.Mies ei siis voinut pinseteillä tai hanskat kädessä edes auttaa?

No, mun äiti soitti mulle, että tule ottamaan punkki pois. Isä ei uskaltanut yrittää, kun oli kuulemma liian lyhyet kynnet.

Otin pois, jatkuvasti noita nypin kissoista ja koirista. Puoliso (mies) ei ole koskaan pystynyt niitä irrottamaan. Markka-aikaan maksoi 50mk eläinlääkärille, että irrottaa punkin koirasta 🙄

Vierailija
153/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tykkäsi saada hengenahdistusta ja rintakipuja, jos perheemme oli lähdössä lomalle (ilman häntä) tai minun sukuni juhliin. Sitten tarvittiin poika viemään ja saattamaan päivystykseen. Pitkät jonot olivat anopille vain plussaa. 

Nämä olivatkin ennen, varsinkin kun se ei maksanut mitään tai maksua ei mennyt enää kolmen kerran jälkeen. Ihan huvikseen kävivät ja reseptiä uusimassa sekä lätisemässä joutavia. Nyt lähenevät jo sataa vuotta ja lääkitykset on kohdallaan.

Vierailija
154/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoja ei tänä päivänä kylläkään saa terveyskeskuksesta. Minulla oli jo 2 kuukautta kestänyt vaiva. Sanoivat, että aikoja on noin reilun kuukauden päähän. Ja että he sitten ilmoittelevat noin kuukauden kuluttua, että milloin saisin ajan.

Nöyrille tehdään tuota jatkuvasti. On siellä aikoja.

Vierailija
155/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää puoleksi irti. 

Pitäs olla kokonaan että saa mennä. 

Tohtori Sarkasmi

Vierailija
156/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden mielestä varmasti älytön syy: ihminen meni pyhäpäivänä (kaikki muut paikat kiinni) päivystykseen, kun oli alkanut pistellä ja kihelmöidä kämmeniä omituisesti. Lääkäri epäili, että on varmaan joku jumi ranteissa tms. Lähetti potilaan kotiin.

Selvisikin vähän myöhemmin, että potilas oli vakavasti ja parantumattomasti sairas. Kihelmöinti oli ollut ensimmäinen isompi oire.

Voitko kertoa, mistä tuo kihelmöinti sitten johtui? Kiinnostaisi, kun minulla itselläni on ollut sellaista. Tosin sairastan essentiaalista trombosytoosia. 

Vierailija
157/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksihän siihen neuvontapuhelimeen ei soiteta, kun sitä kautta ei lähetetä koskaan päivystykseen. 

Aijaa? Mä olen saanut sieltä jopa ohjeistuksen, että odottele kotona ja tule klo X, koska silloin pitäisi olla pahin ruuhka ohi ja pääsisin vähemmällä odotuksella. Ja hoito-ohjeet siihen saakka. 

Vierailija
158/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä digitaalisia sotekeakuksia on, jossa voit keskustella sairaanhoitajan tai tarvittaessa lääkärin kanssa. Ainakin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on. Sairaanhoitaja kerää tiedot ja antaa hoito-ohjeet, ja jos tarviit lääkärin arviota voi varata seuraavalle päivälle ajan tai jos asia hoituu etänä, varaa sulle videovastaanoton lääkärin kans samalle päivälle. Hyvin toimii.

Pohjois-Pohjanmaalla, tai ainakin Oulussa, toimii julkinen ja nuo netin kautta käytettävätkin todella hyvin. Ja ainakin muutama vuosi sitten oli arkisin Kontinkankaan akuuttivastaanotto, jonne sai vain mennä aamusta istumaan ja odottamaan ilman ajanvarausta ja sai hoitoa varmasti. Oli melkoinen järkytys muuttaa sieltä toiselle hyvinvointialueelle. 

Vierailija
159/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä todistin kerran hysteeristä äitiä alakouluikäisen lapsen kanssa. Olivat olleet jossain mökillä kylässä ja äiti oli saanut jostain päähänsä, että lasta on purrut käärme, koska alueella on kuulemma käärmeitä. 

Lapsella ei ollut mitään puremajälkiä eikä oireita - äiti olisi tarvinnut psyykkistä hoitoa, lapsi näytti olevan kunnossa. 

Vierailija
160/161 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex mies: "mulla on vähän heikko olo"

Minä: Mitkä oireet, kuinka kauan?

Ex: "No nyt tämän iltapäivän, ei ole kuumetta, kurkkukipua tai muutakaan, sellainen heikko olo vaan...   ...pitäisikö lähteä lääkäriin?"

Minä: No et hel**tissä mene! Mitä sä luule sulle tekevän? Neuvovat levätä ja hoitaa oireita. 

Jos itse menisin lääkäriin naisena lääkäriin jokaisesta heikosta olosta, niin voisin siirtää vakituisen osoitteeni sinne.