Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä itsestään selvän asian maailmasta olet tajunnut vasta vuosien kuluttua. Minä aloitan

Vierailija
14.06.2026 |

Aika pieni asia: Miksi ennen juotiin aina pienistä kahvikupeista. Nykyään vieraallekin tarjotaan usein mukista. Hienoista tilaisuuksissa on toki pienet kahvikupit edelleen. No siksi, että tapa periytyy vanhoilta ajoilta, jolloin kahvi oli tuontituote ja kallista. Sota-aikana ei saatu juuri  ollenkaan.

Myös sen olen vasta vanhemmiten ymmärtänyt, että seuraa rahaa. Lähes jokaisessa asiassa on taustalla rahan hommaaminen itselle. (Jos mietit, miksi tuo toimii noin, on raha yleensä syynä.)

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisten kesken on erittäin jyrkkä luokkajako ei se mikään kiva yhteisö ole. 

Lesbojen ja homojen joukosta löytyy todella inhottavia yksilöitä. 

Huomaan tuon luokkajaon eräällä suurella saarella. Siellä edelleen omistajasuvut pitävät itseään parempina kuin torpparisuvut. Ovat edelleen katkeria, kun joutuivat antamaan maitaan näille "palvelijoilleen" eli torpparisuvuille. Käsittämätöntä. Ruotsinkielisiä kaikki siellä ja harva enää saarella asuu kuin kesäisin lomalla. 

Minä olen huomannut suomenruotsalaisten mittailevan itselleen tuntemattomia suomenruotsalaisia aivan eri tavalla kuin ketään muuta. Jonkinlaiset jäsentenväliset heillä ovat menossa koko ajan. Nokka on pystyssä pienimmästäkin syystä,  ja puhevälit ovat mennyttä, jos katsotaan, että samaan klikkiin ei kuuluta. Keskivertosuomenkielinenkin on tervetulleempi kuin vääränlainen heimoveli.

Vierailija
62/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jotkut ihmiset eivät aikuisenakaan ole älynneet edes miettiä asioita, joilla itse vaivasi päätään jo lapsena ja etsi vastauksia. 

Mitä tällaisia asioita olet havainnut?

Olen eri kuin tuo kommentoija. Kuuntelin iranilaisen naisen kertomaa elämästään islamistisessa iranissa. Hän kasvoi hallinnon mukaosessa muslimiperheessä, mutta jo lapsena kyseenalaisti sen uskonnon ja etsi totuutta kuin  nälkäänsä, sen etsinnän kertoi seikkaperäisesti. Hän löysi Jeesuksen. On aikuistuttuaan asunut ulkomailla. 

Tuota tein itsekin lapsena. Etsin todellista Jumalaa, oli voimakas  jano siihen kuten tuolla naisella. Nyt olen tajunnut, että moni lapsi ei kaipaa Jumalaa samoin. Minulle on esim sanottu, että "olet aivopesty". Mutta ei sen niin mennyt vaan oli sisäinen halu löytää vastaus ja yhteys Jumalaan. 

Mulla on tämä sama! Olen rukoillut koko ikäni ja nyt minusta tuntuu, että Jumala on löytynyt. Sekä armo. Tottakai ihmiset luulevat, että kirkko johon aikuisiällä liityin, aivopesi minut mutta oikeasti olen etsinyt koko ikäni ja valitsin seurakunnan, jossa Jumala tuntuu olevan läsnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että paha ei todellakaan aina saa palkkaansa, eikä oikeus voita.

Kyllä saa. Sa vaan et ole sitä todistamassa eikä näkemössä eikä myös tjumassa. Mistä tulee voimattomuus, ahdistus, sairaudet, epäonnisrumiset? Luuletko, että jos et jää kiinni ja saa tuomiita oikeydwsta, niin on jäänyt ilman rangaistusta? Sinulla on vielä pirkä ja kivinen tie ymmärryksen lähtelle.

Mä en ole tehnyt  mitään pahaa ja mulla on vakava sairaus. Ei sairaudet ole rangaistuksia mistään vaan huonoa tuuria tai huonoja elintapoja siellä pohjalla. Kamala tapa ajatella sulla! Mites kehitysvammaisina syntyvät, kenen synneistä heitä rangaistaan? Onneksi en tunne sua.

Vierailija
64/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hierarkiaa ja kiusaamista on kouluissa, mutta sitä jatkuu läpi elämän vanhainkotiin saakka. 

Toinen vanhemmista oli hoitokodissa, missä viihtyi ensin, mutta sitten sinne tuli kiusaaja, joka kovaan ääneen moitti kaikkia ihmisiä. Herkkänä ihmisenä sen kuunteleminen pilasi vanhemmalta viimeiset vuodet.

Olen hoitaja ja voin sanoa että kiusaaminen on vanhusten keskuudessa todella yleistä ja siihen on vaikeaa puuttua. Siis menee muistisairauksien käytösoireiden piikkiin. Ja kun eivät muista puolta minuuttia eivätkö ymmärrä yhtään mitään niin ovat kuin eläimiä. Osaavat kuitenkin työntää toisensa nurin, lyödä ja potkia toisia, syödä toisten ruoat, ahdistella seksuaalisesti ja heitellä esineillä. 

Vierailija
65/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin ennen, että kansanedustajat ovat arvokasta ja hillittyä porukkaa. Jo yli kymmenen vuotta sitten tajusin, että ne vaan esiintyvät hienosti eduskunnassa, mutta ovat siviilissä todella värikästä sakkia. Onhan äänestäjäkuntakin värikästä. 

Istunnotkin eduskunnassa ovat jonkinlaista teatteria. 

ja tähän vielä sekin mitä moni ei tajua että yksittäisen edustajan vaalilupauksilla ei ole mitään virkaa, muuta kuin kalastella äänestäjiä. Yksittäisellä kansanedustajalla ei ole mitään valtaa eduskunnassa, lisäksi oletetaan äänestävän oman puolueen ryhmäkurin mukaan. Siitä on toki lehdissäkin ollut juttua, mikä näitä "väärinäänestäjiä kohtaa". Eli vaikka joku menee eduskuntaan lausekkeella kaikille nuorille ilmaista terapiaa 5 krt vuodessa, niin käytännössä se on vain kaunis lause. Valiokuntien kautta on pieni mahdollisuus vaikuttaa, mutta yleensä hyvin pieni.

Vierailija
66/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisten kesken on erittäin jyrkkä luokkajako ei se mikään kiva yhteisö ole. 

Lesbojen ja homojen joukosta löytyy todella inhottavia yksilöitä. 

jep ja esimerkiksi Tammisaaressa syrjitään pk-seudulta sinne muuttaneita suomenruotsalaisia, koska puhuvat väärää ruotsia :D oih tätä ankkalammikkoa.

Vierailija
67/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kulttuurit, tavat ja yksilöiden reaktiot ovat keskenään erilaisia, niin silti meitä ihmisiä ohjaa hyvin pieni määrä perustunteita. Toisin sanoen sen ymmärtäminen, mikä missäkin tilanteessa ajaa tai ohjaa ihmistä, on hyvin yksinkertaista. Se, että miksi sama tilanne ja sama tunne (esim. huoli tai pelko) saa sata ihmistä reagoimaan noin sadalla eri tavalla on sitten jo paljon monimutkaisempi kysymys. 

Vierailija
68/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmiset muuta väittäisivät, niin maailman historiassa todella monet asiat ovat paremmin kuin aiemmin historiassa. Ihmisillä on taipumus uskoa pelkovaistoa.

Vierailija
69/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten äänioikeus oli virhe

Vierailija
70/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmiset on oikeasti tyhmiä. En nyt tarkoita, että se yksi takapulpetin poika sielä koulussa oli omituinen ja tyhmä, tarkoitan ihmisiä yleisesti. Suurin osa on oikeasti tyhmiä, koulutuksesta, iästä, sukupuolesta, ihonväristä, ammatista huolimatta. Siis oikeasti tyhmiä

Vierailija
71/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanoo ääneen negatiivisen tunteen, se lievittyy.  Aikoinani uskoin, on pidettävä kiltteyden roolista kiinni, en tietenkään voisi olla väleissä sellaisen kanssa joka korostaa koko ajan omaa etuaan, vaan ajattelin.

Vierailija
72/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin ennen, että kansanedustajat ovat arvokasta ja hillittyä porukkaa. Jo yli kymmenen vuotta sitten tajusin, että ne vaan esiintyvät hienosti eduskunnassa, mutta ovat siviilissä todella värikästä sakkia. Onhan äänestäjäkuntakin värikästä. 

ja tähän vielä sekin mitä moni ei tajua että yksittäisen edustajan vaalilupauksilla ei ole mitään virkaa, muuta kuin kalastella äänestäjiä. Yksittäisellä kansanedustajalla ei ole mitään valtaa eduskunnassa, lisäksi oletetaan äänestävän oman puolueen ryhmäkurin mukaan. Siitä on toki lehdissäkin ollut juttua, mikä näitä "väärinäänestäjiä kohtaa". Eli vaikka joku menee eduskuntaan lausekkeella kaikille nuorille ilmaista terapiaa 5 krt vuodessa, niin käytännössä se on vain kaunis lause. Valiokuntien kautta on pieni mahdollisuus vaikuttaa, mutta yleensä hyvin pieni.

Tämä:

1. Edustaja lupaa eduskuntavaaleissa ajavansa äänestäjilleen tärkeitä asioita x, y ja z.

2. Valtaan päästyään edustaja asiat x, y ja z peilaantuvat puolueen linjaan A ja jos ne ovat linjassa niin hyvä niin, mutta jos eivät niin ne heitetään romukoppaan.

3. Puolue lähtee hallitusneuvotteluihin linjallaan A jota puoluejohtaja on hehkuttanut koko vaalikampanjan äänestäjilleen arvoiksi josta ei tingitä. 

4. Hallitusneuvotteluissa kaikki puolueet tinkivät linjoistaan, eli siis käytännössä vaaleissa esitellyt linjat A, B, C, D ja E (jos hallitus muodostuisi viidestä puolueesta) muodostaa yhdessä hallitusohjelman F.

5. Käytännössä vaalien jälkeen on ihan turha yhdenkään puolueen huutaa takinkäännöstä, koska aivan jokainen hallitukseen menevä puolue joutuu joustamaan, mutta joku voi toki joutua valtakiimassaan joutua joustamaan enemmän kuin toinen.

Käytännössä siis: äänestäjä ei tiedä puoluetta äänestäessään mitä hän lopulta tulee saamaan eikä hänellä ole varmuutta siitä ovatko ne puolueen pyhinä ja tinkimättöminä mainostamat arvot aidosti sellaisia, koska se miten ne arvottuvat henkilökohtaiseen vallanhaluun ja kiimaan päästä käyttämään valtaan ovat varsin yksilöllisiä.

Vierailija
73/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että paha ei todellakaan aina saa palkkaansa, eikä oikeus voita.

Kyllä saa. Sa vaan et ole sitä todistamassa eikä näkemössä eikä myös tjumassa. Mistä tulee voimattomuus, ahdistus, sairaudet, epäonnisrumiset? Luuletko, että jos et jää kiinni ja saa tuomiita oikeydwsta, niin on jäänyt ilman rangaistusta? Sinulla on vielä pirkä ja kivinen tie ymmärryksen lähtelle.

Siis sinun mielestäsi sairaudet ym. on rangaistuksia pahuudesta?

Vierailija
74/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne osaa nykyään sielläkään käyttäytyä. Jatkuvaa toisten mollaamista. Voisivat opetella tekemään yhteistyötä tämän maan eteen.

Vierailija
75/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etten saa ketään rakastamaan itseäni.

Et niin. Joku tekee se itse, jos niin haluaa. Jos rakastat muita, niin se on todennäköisempää.

Vierailija
76/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten puheet ja teot ovat yleensä täysin ristiriidassa ja tyypillisesti suorastaan vastakohtaisia. 

Vierailija
77/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei voi kasvattaa töysin sellaiseksi kuin haluaa, sillä geenit määräävät todella paljon. 

(Minä ja mies ollaan molemmat DI, mutta lapsemme ei yhtään kiinnostunut matematiikasta. Yritin lapsesta saakka auttaa häntä kiinnostumaan matematiikasta. Varoon kiitenkin, että en tupuytanut liikaakaan. Yo-kirjoituksissa hän sai lyhyen matematiikan approbaturin. Eli hänen geeninsä ovat kauempaa. Hän on hyvä ihan muissa asioissa.)

Postinjakajan mällit ei nyt kantaneet kovin pitkälle ammatillisesti :(

Vierailija
78/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ”tutkimuksia voidaan lahjoa näyttämään haluttua lopputulosta” ja ”et voi luottaa keneenkään” peukutetaan, mutta toisaalta dissataan niitä, jotka varoittaa k oron apiikeistä, että ei ole ehkä ihan luottaminen. Joku tässä mättää, että teoriassa ollaan valveutuneita, mutta käytännössä ihan unessa. Vai vastaako ja peukuttaako täällä vain botit?

Vierailija
79/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei voi kasvattaa töysin sellaiseksi kuin haluaa, sillä geenit määräävät todella paljon. 

(Minä ja mies ollaan molemmat DI, mutta lapsemme ei yhtään kiinnostunut matematiikasta. Yritin lapsesta saakka auttaa häntä kiinnostumaan matematiikasta. Varoon kiitenkin, että en tupuytanut liikaakaan. Yo-kirjoituksissa hän sai lyhyen matematiikan approbaturin. Eli hänen geeninsä ovat kauempaa. Hän on hyvä ihan muissa asioissa.)

Voihan olla niinkin, että se ei ole sinun lapsesi.

Vierailija
80/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se ei ollutkaan kirkkovene siinä pulpetin kannessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän