Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä itsestään selvän asian maailmasta olet tajunnut vasta vuosien kuluttua. Minä aloitan

Vierailija
14.06.2026 |

Aika pieni asia: Miksi ennen juotiin aina pienistä kahvikupeista. Nykyään vieraallekin tarjotaan usein mukista. Hienoista tilaisuuksissa on toki pienet kahvikupit edelleen. No siksi, että tapa periytyy vanhoilta ajoilta, jolloin kahvi oli tuontituote ja kallista. Sota-aikana ei saatu juuri  ollenkaan.

Myös sen olen vasta vanhemmiten ymmärtänyt, että seuraa rahaa. Lähes jokaisessa asiassa on taustalla rahan hommaaminen itselle. (Jos mietit, miksi tuo toimii noin, on raha yleensä syynä.)

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksiakin voidaan lahjoa näyttämään haluttua lopputulosta. 

Esim tupakkatehtaan lahjoitat tutkimuksia näyttämään, että tupakointi ei ole vaarallista. Kamalaa!!!!

Ei niitä lahjota vaan kysymykset vain asetetaan niin että tietynlaiset vastaukset ovat todennäköisempiä ja saadaan toivottu tulos. Tämä on ihan sallittua.

Vierailija
22/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että paha ei todellakaan aina saa palkkaansa, eikä oikeus voita.

Miten tuo tapahtuisikaan itsestään? Se vaatii aina taakseen heitä jotka välittävät asiasta ja tietävät/näkevät miten taitavasti paha toimii - ja miten nopeasti se tekeytyy auktoriteetiksi, joka itse tuomitsee mieleisensä kohteet syyllisiksi pitääkseen omat jalkansa kuivina. Ja palkitsee vuolaasti kaikkia itseään tukevia, vahvistavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tajunnut, että jopa oman äidinkielen kirjoittaminen on monelle todella haastavaa, myös ap:lle.

Vierailija
24/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hierarkiaa ja kiusaamista on kouluissa, mutta sitä jatkuu läpi elämän vanhainkotiin saakka. 

Toinen vanhemmista oli hoitokodissa, missä viihtyi ensin, mutta sitten sinne tuli kiusaaja, joka kovaan ääneen moitti kaikkia ihmisiä. Herkkänä ihmisenä sen kuunteleminen pilasi vanhemmalta viimeiset vuodet.

Vierailija
25/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksiakin voidaan lahjoa näyttämään haluttua lopputulosta. 

Esim tupakkatehtaan lahjoitat tutkimuksia näyttämään, että tupakointi ei ole vaarallista. Kamalaa!!!!

Ei niitä lahjota vaan kysymykset vain asetetaan niin että tietynlaiset vastaukset ovat todennäköisempiä ja saadaan toivottu tulos. Tämä on ihan sallittua.

Ehkä nykyään, mutta nuo mainitut tupakkatehtaita koskevat tutkimukset olivat ihan suoraa valehtelua.

Vierailija
26/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hierarkiaa ja kiusaamista on kouluissa, mutta sitä jatkuu läpi elämän vanhainkotiin saakka. 

Toinen vanhemmista oli hoitokodissa, missä viihtyi ensin, mutta sitten sinne tuli kiusaaja, joka kovaan ääneen moitti kaikkia ihmisiä. Herkkänä ihmisenä sen kuunteleminen pilasi vanhemmalta viimeiset vuodet.

Sairaudet ja lääkkeetkin voivat muuttaa ihmisen kovaääniseksi haukkujaksi, mutta yhtä kaikki. Hoitolaitosten todellisuutta.

Vierailija
27/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähes jokaisessa asiassa on taustalla rahan hommaaminen itselle."

Mainitsitkin tämän seikan, joka minulle tuli ensimmäisenä mieleen. Raha pyörittää ja samalla hajottaa maailmaa ja ihmisiä. Hullummaksi tuon tekee se, mitä ihmiset hankkivat itselleen sillä rahalla, jonka ovat vieneet joltakulta toiselta tai ainakin tämän nenän edestä ja jopa katkoneet samalla ihmissuhteita. 

Vierailija
28/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit jatkuvan seksuaalisen ahdistelun!

Vierailija
29/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että paha ei todellakaan aina saa palkkaansa, eikä oikeus voita.

Totta. Tuon voi todeta jo sen perusteella, että miljoonat ihmiset ympäri maailman kuolevat vanhoina ja varakkaina rikollisen tai muuten vain ilkeänä viettämänsä elämän jälkeen. 

Se, että Jonne riuhtaisee Jannelta puhelimen ja pakoon juostessaan katkaisee koipensa, ei ole merkki siitä, että karma olisi muuta kuin satua ja toiveajattelua.

Vierailija
30/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tajunnut, että jopa oman äidinkielen kirjoittaminen on monelle todella haastavaa, myös ap:lle.

Yritän ylläpitää oikeakielisyyttä. Välillä tulee näppäilyvirheitä tai autocorrect korjaa vääräksi. 

Ap

Vierailija
31/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikulttuuri EI ole rikkaus.

Oikeasti.

Kyllä se on erittäin mittava rikkaus ja Suomen elinehto.

-Poltsi

Vierailija
32/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa, että hoivapaikkaa ei ole sallittua vaihtaa hyvinvointialueen sisällä. 

Vierailija
33/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän ylläpitää oikeakielisyyttä. Välillä tulee näppäilyvirheitä tai autocorrect korjaa vääräksi. 

Ap

Eipä noita lauserakenteita voi näppäilyvirheiden tai autocorrectin piikkiin laittaa. Mutta ei se haittaa, et todellakaan ole ainoa, joka ei osaa kirjoittaa hyvin.

Vierailija
34/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ymmärtää kun tietää että seuraa rahaa on käännös sanonnasta follow the money. Moni on sokea sille miten heidän mielensä omistetaan palkan tai tienestien kautta. He luulevat ajattelevansa tai toimivansa itsenäisesti, kun näin ei ole. Ja tämä voi mennä hyvin moneen suuntaan, tietynlainen vaivaton mukautuvuus ja tottelevaisuus, jotta ei tarvitse kokea olevansa outo, poikkeava, jopa epäilyttävä. Moni ei edes tajua pelkäävänsä tälläistä ulkopuolisuutta. Heistä se on ehkä aina häpeällinen epäonnistuminen jossain.

Vierailija
35/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen passiivinen, vaikka pidän itseni kiireisenä. Sitä, että reaktiivisuus on eri asia kuin proaktiivisuus.

Vierailija
36/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä noita lauserakenteita voi näppäilyvirheiden tai autocorrectin piikkiin laittaa. Mutta ei se haittaa, et todellakaan ole ainoa, joka ei osaa kirjoittaa hyvin.

Suurin osa täällä on huomattavasti epäkiinnostavampia aloituksia.

Vierailija
37/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ymmärtää kun tietää että seuraa rahaa on käännös sanonnasta follow the money. Moni on sokea sille miten heidän mielensä omistetaan palkan tai tienestien kautta. He luulevat ajattelevansa tai toimivansa itsenäisesti, kun näin ei ole. Ja tämä voi mennä hyvin moneen suuntaan, tietynlainen vaivaton mukautuvuus ja tottelevaisuus, jotta ei tarvitse kokea olevansa outo, poikkeava, jopa epäilyttävä. Moni ei edes tajua pelkäävänsä tälläistä ulkopuolisuutta. Heistä se on ehkä aina häpeällinen epäonnistuminen jossain.

Kiitos päivän nauruista. Imitoit hienosti Kumman Kaa ohjelmasta tutun Ellu Jokisen keittiöpsykologiaa jossa hölynpölyä sekoitetaan pseudopsykologiaan ja yritetään kuulostaa viisaalta.

Vierailija
38/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain asiaa markkinoidaan monelta taholta tienaamistarkoituksessa, vaikka olisi tiedossa, että argumentit eivät päde. Hyvä markkinamies saa asiat läpi.

Esimerkiksi vuosikausia väitettiin kilpaurheilun tukeminen järkeväksi, jotta tavallinenkin kansa alkaisi liikkua enemmän ja kansanterveys kohenisi. 

Myöhemmin  tunnustettiin, että tuo ei ole totta. Kilpaurheilussa menestyminen ei lisää tavallisten ihmisten kiinnostusta liikkua. 

Tietyt tuotteet myös markkinoidaan näyttävästi. Niiden kaari on jo mietitty. Esim vesisängyt. Niitä oli Amerikassa jo 1970-luvulla. Suomeen tulivat 1980-luvulla. Ensin tavalliset, sitten yhä hienompia malleja vaimennuksineen, jotta ne tavallisen ostaneet ostaisivat yhä parempia malleja. 

Crocsit tulivat myös ryminällä. Ensin tavalliset ja sitten monet muutkin tuotteet. Perustettiin crocs-myymälöitäkin jne. 

Ternimaitokapselit oli uusi ja suosittu juttu, mutta kun niiden markkinoija kuoli, ei ternimaitoa enää ollut markkinoilla. (Petteri Jussila hukkui.)

Vierailija
39/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei voi kasvattaa töysin sellaiseksi kuin haluaa, sillä geenit määräävät todella paljon. 

(Minä ja mies ollaan molemmat DI, mutta lapsemme ei yhtään kiinnostunut matematiikasta. Yritin lapsesta saakka auttaa häntä kiinnostumaan matematiikasta. Varoon kiitenkin, että en tupuytanut liikaakaan. Yo-kirjoituksissa hän sai lyhyen matematiikan approbaturin. Eli hänen geeninsä ovat kauempaa. Hän on hyvä ihan muissa asioissa.)

Seli seli, taitaa olla v ajakki...

Vierailija
40/84 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että olen passiivinen, vaikka pidän itseni kiireisenä. Sitä, että reaktiivisuus on eri asia kuin proaktiivisuus.

Olet sellainen turha touhottaja vaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan