Sari velkaantuu koska auttaa 28-vuotiasta poikaansa taloudellisesti
https://www.yle.fi/a/74-20227487
Maksaa myös pojan autolaina-lyhennyksiä ja pelkää pojan viestejä joissa pyydetään rahaa.
Olisiko keskustelun paikka äitin ja pojan kesken?
Kommentit (265)
Kuulostaa taloudelliselta hyväksikäytöltä ja manipuloinnilta. Pojalla voi olla myös päihdedeongelma.
Potaskaa koko juttu. Nainen itse elänyt yli varojen, hankkien isot ulosottovelat ja syyttää tilanteesta poikaansa jolle on antanut parikymppiä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 24-vuotias poika, joka pyytää minulta aika ajoin kympin tai kaksi. Annan, koska hän on syrjäytymisvaarassa. Asuu asuntolassa. Masentui teininä. Ei ne tuet pitkälle riitä, eikä hänestä ole vielä opiskelemaan saatika työelämään.
Ehkä aloituksen pojalla sama juttu. Ero on lähinnä siinä, että en aio velkautua tämän vuoksi.
Jos äiti velkaantuu, nuoren aikuisen pitäisi tuntea myötätuntoa äitiä kohtaan, mutta tämäpä kehottaa ottamaan lisää velkaa ja antamaan lisää rahaa.
Jospa poika voisisi edes yrittää tehdä jotain.
Sari, se vaikea keskustelu nyt vain on käytävä pojan kanssa. Ja sitten molemmat harjoittelemaan taloustaitoja.
Mihin ne pojan rahat edes menee, jos joka toinen päivä pitää kinuta lisää? Jos haluaa auttaa, niin sitten yhdessä kerran viikossa ruokakauppaan eikä yhtään rahana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 24-vuotias poika, joka pyytää minulta aika ajoin kympin tai kaksi. Annan, koska hän on syrjäytymisvaarassa. Asuu asuntolassa. Masentui teininä. Ei ne tuet pitkälle riitä, eikä hänestä ole vielä opiskelemaan saatika työelämään.
Ehkä aloituksen pojalla sama juttu. Ero on lähinnä siinä, että en aio velkautua tämän vuoksi.
Lähde ennemmin pojan kanssa kauppaan ja maksa ruokaostokset. Tuo kympit menevät käytännössä aina päihteisiin. Toki on paljon helpompaa antaa se raha, kun sitä ovat vailla.
t. samanlaisessa tilanteessa ollut
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole. Niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Potaskaa koko juttu. Nainen itse elänyt yli varojen, hankkien isot ulosottovelat ja syyttää tilanteesta poikaansa jolle on antanut parikymppiä joskus.
Miksi tällaista muka uutisoidaan, nimi keksitty, ääni koneesta ja poika paska?
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Auto pois...
Ei se taksilla ajelu sen halvemmaksi tule.
Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin saman suuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim. työtulovähennystä.
Minulla on lapset 22 ja 24. Kyllä ihan tuen taloudellisesti ja muutenkin heitä. Mutta Sarin malli ei ole kyllä terve ja se velka on kyllä muutakin kuin pojalle mennyttä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua tai venettä tai moottoripyörää, ne pitää myydä. Ei saa olla säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Valtiovarainministeriö on ehdottanut, että eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin.
Kädetön vanhempi. Tekee pojalleen valtavan karhunpalveluksen tuolla "auttamisella". Sitten vielä uhriutuu siitä, että ei itse osaa sanoa ei tai vaatia pojaltaan normaalin aikuisen ihmisen kykyä huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto pois...
Ei se taksilla ajelu sen halvemmaksi tule.
Työtön ei tarvitse autoa. Menköön polkupyörällä esim kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aloituksen pojalla sama juttu. Ero on lähinnä siinä, että en aio velkautua tämän vuoksi.Jos äiti velkaantuu, nuoren aikuisen pitäisi tuntea myötätuntoa äitiä kohtaan, mutta tämäpä kehottaa ottamaan lisää velkaa ja antamaan lisää rahaa.
Todennäköisesti joku addikti. Peliriippuvainen, alkoholisti tai päihteidenkäyttäjä. Noita ei kiinnosta, vaikka se läheinen joutuisi myymään koko omaisuutensa. Kunhan itse saa mitä haluaa.
Tyypillinen mahdollistaja, joka ei osaa käsitellä omiakaan tunteitaan. Ei osaa sen takia tehdä mitään vastuullista, joka aiheuttaisi toiselle hankalia tunteita.