Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

Kommentit (1259)

Vierailija
1201/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä isovanhempien osallistumattomuus johtuu myös eläkeiän nostosta: isovanhemmat ovat nykyään usein vielä työelämässä silloin, kun lapsenlapset on pieniä. 
Minun molemmat mummoni eläkelöityi jo alle 60-vuotiaina, mikä silloin oli normaalia. Olivat siis eläkkeellä, kun lapsenlapset pieniä. 
Nyt kun ollaan työelämässä jonnekin 65v asti, ja jos lapset tehdään 30v, niin aika monessa tapauksessa mummot on vielä töissä pikkulapsivaiheessa. 

Ei työelämässä eläminen ole mikään syy sille ettei auta.

No miten se isovanhempi tulee auttamaan sairaan lapsen kanssa tai vanhempien sairastellessa tai jos vanhempien pitää viedä yhtä lasta lääkäriin ja toinen vanhempi on työssä, joka ei jousta, ja toista lasta pitäisi tulla vahtimaan/kiikuttamaan päiväkotiin tms., jos isovanhemman itsensä pitää mennä töihin? Kyllä eläkelaisenä on paljon paremmin saatavilla. 

Vanhempi ottaa vaan sen toisenkin mukaan kun menee lääkäriin yhden kanssa. Ei siihen muita tarvita.

Sairastelukierteessäkin auttaa valtavasti ihan vaikka se, että tulee auttamaan pyykkien kanssa jälkeenpäin tai jos kiikuttaa ruokaa ja lääkkeitä oven taa. Meillä molemmilla vanhemmilla työt kasaantuvat aina järkyttävästi ja sitten sairastelun jälkeen on ihan hoippuva. Samaan aikaan koti on räjähtänyt käsiin. Siinä vaiheessa tosi pienikin apu tuntuu.

Ihan naurettavaa valitusta. Perusterveet  aikuiset jaksavat kyllä lasten sairastelukierteet ja omansakin ilman apuja ja harvemmin kumpikin vanhempi on täysin toimintakyvytön. Töihin jaksaa mennä vaikka uuvuttaa, se menee muutamassa päivässä ohi, kun asenne on oikea. Ja ne kotityöt, ei kaiken tarvitse kokoajan kiiltää ja olla järjestyksessä, kannattaa vähän priorisoida asioita, muuten kyllä tulee burn out nopeasti kaikkeen.

Väitettiin ettei voi auttaa mitenkään. Kyllä voi. Minulta pamahti lopulta kilpirauhanen kun aikani helposti selvisi kaikesta tuosta.

Vierailija
1202/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei hoida. On ajoittaa yhteydessä äitiinsä, eli välit eivät ole huonot. Ovat vaan aika olemattomat. Mutta minä pidän anoppiini yhteyttä, samoin molemmat lapseni. Lapsenlapsenlastakin tapaa viikottain.

Mitään järkeähän tuossa ei ole.

Miten niin ei ole? Anoppini ei ole yksinäinen, kun perhe on läheinen.

Eli sillä on perhe? Mites se nyt liittyy tähän? 

Niin, me olemme se perhe. Mitä ihmeen saivartelua tää taas on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mummoista ole hyötyä ihmiset yleensä ostavat sitten apua tilanteissa.  Kilpirauhanen on silleen hermostosairaus ettei oikein kestä räjähtelemättä mutta onko se anopin syy?

Vierailija
1204/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mummoista ole hyötyä ihmiset yleensä ostavat sitten apua tilanteissa.  Kilpirauhanen on silleen hermostosairaus ettei oikein kestä räjähtelemättä mutta onko se anopin syy?

Minun anoppini on kuollut. Puhun yleisellä tasolla ja kerroin sitten esimerkin miten käy kun ihminrn on lujilla pitkään. Kilpirauhanen ei ole hermostoa.

Vierailija
1205/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, taas ei osata mitään adhd nepsy vanhemmat syyttää muita virheistään.

Vierailija
1206/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei hoida. On ajoittaa yhteydessä äitiinsä, eli välit eivät ole huonot. Ovat vaan aika olemattomat. Mutta minä pidän anoppiini yhteyttä, samoin molemmat lapseni. Lapsenlapsenlastakin tapaa viikottain.

Mitään järkeähän tuossa ei ole.

Miten niin ei ole? Anoppini ei ole yksinäinen, kun perhe on läheinen.

Eli sillä on perhe? Mites se nyt liittyy tähän? 

Niin, me olemme se perhe. Mitä ihmeen saivartelua tää taas on?

Asuuko se teillä?

Vierailija
1207/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun anoppini on kuollut. Puhun yleisellä tasolla ja kerroin sitten esimerkin miten käy kun ihminrn on lujilla pitkään. Kilpirauhanen ei ole hermostoa.

Oireilee raivotautina. Liikakasvuna apaattisuutena.

Vierailija
1208/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä. 

Olen 70-luvulla syntynyt ja isovanhempani eivät olleet millään tavalla läsnä. Mutta ei myöskään vanhemmuus ollut samanlaista turbosuorittamista.#vapaakasvatus

70-luvulla monella perheellä oli molemmat mummot joko kotirouvia tai eläkeläisiä. Oli myös ihan tavallista lähettää lapset jopa koko kesäksi mummolaan.

Äitiydeksi riitti se, että suunnilleen kerran päivässä ruokki, kerran viikossa pesi vaatteet ja suunnilleen piti hengissä. Sillä tyylillä nykypäivänä lapsi on huostassa heti.

Lieneekö pelkkää legendaa, että 70-luvulla lähetettiin lapset koko kesäksi isovanhemmille. Itse olin lapsi - nuori silloin enkä tiedä yhtään kaveria jotka olisivat olleet mummolassa koko kesän enkä toisaalta tiedä yhtään perhettä johon olisi tullut jostain muualta lapsia koko kesäksi kylään. Toki joksikin aikaa, mutta ei todellakaan koko kesäksi. Varmasti joitakin oli mutta ei tainnut niin yleistä olla kuin näissä jutuissa täällä väitetään.

Ei ole legendaa. 

Ehkä jossain, mutta harvinaista. Itse olin kouluikäinen 70-luvulla enkä tiedä ketään, joka olisi kuukausia ollut mummolassa. Itse kävin äidin kanssa viikon verran heinäntekoaikaan, joskus taisin olla pari viikkoa yksinkin. 10 vuotias pystyy jo haravoimaan heinää tai ainakin 70-luvulla pystyi. 

Vierailija
1209/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oireile, vaan kyse on autoimmuunireaktiosta.

Vierailija
1210/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä. 

Olen 70-luvulla syntynyt ja isovanhempani eivät olleet millään tavalla läsnä. Mutta ei myöskään vanhemmuus ollut samanlaista turbosuorittamista.#vapaakasvatus

70-luvulla monella perheellä oli molemmat mummot joko kotirouvia tai eläkeläisiä. Oli myös ihan tavallista lähettää lapset jopa koko kesäksi mummolaan.

Äitiydeksi riitti se, että suunnilleen kerran päivässä ruokki, kerran viikossa pesi vaatteet ja suunnilleen piti hengissä. Sillä tyylillä nykypäivänä lapsi on huostassa heti.

Lieneekö pelkkää legendaa, että 70-luvulla lähetettiin lapset koko kesäksi isovanhemmille. Itse olin lapsi - nuori silloin enkä tiedä yhtään kaveria jotka olisivat olleet mummolassa koko kesän enkä toisaalta tiedä yhtään perhettä johon olisi tullut jostain muualta lapsia koko kesäksi kylään. Toki joksikin aikaa, mutta ei todellakaan koko kesäksi. Varmasti joitakin oli mutta ei tainnut niin yleistä olla kuin näissä jutuissa täällä väitetään.

Ei ole legendaa. 

Ehkä jossain, mutta harvinaista. Itse olin kouluikäinen 70-luvulla enkä tiedä ketään, joka olisi kuukausia ollut mummolassa. Itse kävin äidin kanssa viikon verran heinäntekoaikaan, joskus taisin olla pari viikkoa yksinkin. 10 vuotias pystyy jo haravoimaan heinää tai ainakin 70-luvulla pystyi. 

Mun kaverin mummo kiersi junalla puoli Suomea ja keräsi kolmen lapsensa lapset luokseen kesäksi. Joka vuosi kun he oli alle teini-ikäisiä.

Vierailija
1211/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin esim masennusta valittavilta ihan ekaks otetaan kilpirauhasarvot.

Työkaveri räjähteli, ohjattiin työterveyteen, kilpirauhanen syynä. 

Vierailija
1212/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tanskalainen tutkimus: Poikalapsen synnyttänyt äiti elää 1,6 vuotta vanhemmaksi kuin tyttölapsen synnyttänyt,

Jotkut hormonit siirstyvät äidin elimistöön raskauden aikana ja  mieshormonit naisessa estävät esim. joitakin syöpälajeja

lähde:  .https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-kvinnor-som-fott-pojkar-… SVT

Vierailija
1213/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herjaat. Ei liity masennukseen, ei laiskuuteen, ei hermoihin, ei raivoamiseen. Kyse oli siitå että kun ihminen on liian lujilla liian pitkään, elimistö pettää. Surullista että sinä toivot sitä lasten huoltajille.

Vierailija
1214/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi tanskalainen tutkimus: Poikalapsen synnyttänyt äiti elää 1,6 vuotta vanhemmaksi kuin tyttölapsen synnyttänyt,

Jotkut hormonit siirstyvät äidin elimistöön raskauden aikana ja  mieshormonit naisessa estävät esim. joitakin syöpälajeja

lähde:  .https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-kvinnor-som-fott-pojkar-… SVT

Mistä tällainen tutkimus? Kaikki aiemmat väestötason tutkimukset ovat todenneet tyttölasten äitien elävän pidempään.

Vierailija
1215/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuisivatko siksi ettei vanhemmuuden vastuu edelleenkään jakaudu tasaisesti, vaan naisille kasautuu isompi vastuu lapsista? Omassakin kaveripiirissä pariskunnan mies juoksee päivittäin punttisalilla tunteja kerrallaan, kun nainen kantaa vastuun kodista ja lapsesta.

Monella myös ne isovanhemmat asuu maakunnissa ja perheet asuu nykyään Helsingissä.

Eipä sillä, itse en ensimmäisestäkään kersasta jaksaisi huolehtia. Minulle jo viherkasvien hengissä pitämisessä on lähes liikaa vastuuta, saati sitten ihmisen.

Vierailija
1216/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herjaat. Ei liity masennukseen, ei laiskuuteen, ei hermoihin, ei raivoamiseen. Kyse oli siitå että kun ihminen on liian lujilla liian pitkään, elimistö pettää. Surullista että sinä toivot sitä lasten huoltajille.

Jos sairastat kilpirauhasta etkä ole edes perehtynyt miten se oireilee kummassakin tapauksessa ihmettelen suuresti.  En tiedä mistä se saa alkunsa muttei ainakaan anopista.

Minulta ylipainoisena diabeetikkona otetaan vuositarkastuksissa aina kilpirauhasarvot mutta vika ei ole niissä.  Eikä ainakaan liikakasvua, en raivoa enkä arsyynny helposti.

Vierailija
1217/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia on syntynyt paljon ja äidit ovat saaneet tyttöjä sekä poikia. Itselläni myös molempia. 

Vierailija
1218/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsetkin olivat sellaisia, että heidän hoitonsa ei vienyt liialti voimia. Olen pakosta katsonut tai nähnyt jo kolmen sukupolven lapsia ja on pakko todeta, että liian suuri osa nykylapsista ovat jollain tapaa erikoisia, jopa vaativia. Johtuuko siitä, että vanhemmat eivät osaa pitää kuria, ovat jopa ns curling vanhempia, vai siitä, että tehdään lapsia väärän ihmisen kanssa. Mitä voi lapsista odottaa kehittyvän, kun itse ollaan joko adhd tai autismin kirjolla ja on erityisherkkyyttä sun muuta. Lapsetkin ovat samoilla diagnooseilla kirjoilla, sekin on nähty. Lapsilla on liikaa virkikkeitä. Laoselle annetaan älykännykkä jo ennen koulunkäyntiä ja siitä sei hyvää seuraa. Sen on asiantuntijat huomanneetkin ja monissa maissa pyritään rajoittamaan somen käyttöä. Se on myöhäistä kun tyhmyys on jo tehty. 

Allekirjoitan tuon. Neuvoisin, että kaikki naiset jotka haluavat perustaa perheen kartoittaisivat onko miehen suvussa tiettyjä sairauksia, oireyhtymiä ym. Ja tietysti pitää ne omankin suvun " geenit" huomioida. Amerikassa kuulema tarkkaan kartoittavat periytymisriskit. On luonnollista että mm adhd on yleistynyt koska perimä määrää. Tajuatte varmaan.

Vierailija
1219/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sairastat kilpirauhasta etkä ole edes perehtynyt miten se oireilee kummassakin tapauksessa ihmettelen suuresti.  En tiedä mistä se saa alkunsa muttei ainakaan anopista.

Minulta ylipainoisena diabeetikkona otetaan vuositarkastuksissa aina kilpirauhasarvot mutta vika ei ole niissä.  Eikä ainakaan liikakasvua, en raivoa enkä arsyynny helposti.

Anoppini on kuollut. Minun kilpirauhaseni tulehtui. Autoimmuunireaktio. Ei liity ylipainoon, eikä ärsyyntymiseen. Se petti. Olin vuoden kuumeessa kun tulehdusta ei saatu sammumaan. Sitten se leikattiin pois. Nyt syön tyroksiinia sitten loppuikäni.

Vierailija
1220/1259 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on kuollut. Minun kilpirauhaseni tulehtui. Autoimmuunireaktio. Ei liity ylipainoon, eikä ärsyyntymiseen. Se petti. Olin vuoden kuumeessa kun tulehdusta ei saatu sammumaan. Sitten se leikattiin pois. Nyt syön tyroksiinia sitten loppuikäni.

Siis ylipaino liiallisessa, hermostuneisuus alhaisessa ovat oireita, eivät sairastumisen syy. Siksi masentuneilta ja raivokkailta otetaan kilpirauhasarvot sen oireen poissulkemiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä