Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (480)
Mun äiti 1903 syntynyt. Karjakko ammatiltaan ennen avioitumista. Hoiti karjan , lapset, laittoi hyvää ruokaa, kasvatti salaatit, tomaatit, juurekset. Keritsi lampaat ja niistä lankaa ja neuleita. Kasvatti pellavaa ja niistä lankaa. Osasi luoda loimet kangaspuuhun ja kutoa kankaita ja mattoja. Syksyt juoksi marjassa ha säilöi. Kesät heinäpellolla ja viljapelloilla mukana. 10 lasta. Kuoli 86-vuotiaana, itse soitti taksin ja meni päivystykseen ja aamuyöstä kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin se syy kaikkeen vietitetään aina jollekin muulle. Yleensä yhteiskunnalle, mutta myös muille.
Isistä ei mainita. Harvoissa perheissä isä haluaa ja huolehtii lapsista, että äitikin välillä lepää. Isän vastuu on yhtä suuri kuin äidinkin. Ihan naurettavaa juttu taas iltalehdeltä. Onko vauvapalstaa luettu?
Tutkimusten mukaan kotityöt ja lastenhoito jakaantuu nykyajan perheissä täysin tasan, toki imetykseen mies ei osallistu joka näky tilastoissa ja luonnollisesti onkin erityisen tuomittavaa epätasa-arvoa.
Mutta asiaa, naapurissa nuori perhe 3 lasta, heidän vanhempansa käyvät noin kerran vuodessa lyhyesti kylässä, ovat hyväkuntoisia ja hyvätuloisia eläkeläisiä.
Säälillä katson kuinka väsyneitä lasten vanhemmat ovat, eivät koskaan saa työstä ja lastenhoidosta lomaa. Avioero tulee varmasti koska eivät voi jaksaa suhdetta ylläpitää, lapsetkin melko vilkkaita ja haastavia. Meillä onneksi toinen mummo asui lähellä ja auttoi edes silloin tällöin.
Suuret ikäluokat on kyllä uskomattoman narsistinen itsekäs sukupolvi, noin keskimäärin, toki poikkeuksia on. Hoidattivat omat lapsensa kokonaan vanhemmillaan, itse eivät juuri vaivaudu, on matkat, rakastajat, ja harrastukset ja koirat jne .tärkeämmät kuin lastenlapset.
Ei jakaannu. Metatyöt jää melkein töysin naisille.
Metatyö, tuo niin keksimällä keksitty ongelma.
Normaalilla toimintakyvylöä varustettu ihminen ei tee erikseen metatyötä tai ainakaan tee siitä ongelmaa. Siinä ne sivussa hoituu.
Jokaisessa lapsiperheessä joku tekee ihan koko ajan sitä metatyötä, koska siihen perustuu se koko lapsiperheen arjen pyöriminen. Kukaan ei ole väittänyt ongelmaksi, mutta työtä se on.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun ensin lapset ovat päiväkodeissa tai koulussa koko päivän, sitten niitä kuskataan harrastuksiinsa illat läpeensä niin eihän siinä sellaista perheen yhteistä aikaa ehdi olla montaakaan tuntia jos yöt nukutaan.
Sitten jos ne lapset tuupataan vielä viikonlopuksi jonnekin mummolaan tai toisten hoitoon, niin herää kysymys että miksi niitä lapsia/perhe on ylipäätään päätetty hankkia.
Lapset käyvät kerran viikossa harrastuksissa, ja ovat olleet mummolassa hoidossa elämänsä aikana yhden käden sormilla laskettavan määrän. Teinejä jo onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isovanhempi, ja osallistun lapsenlapsen hoitoon, kuten äidinpuoleisessa suvussani on sukupolvien ajan tehty.
Sama täällä, nytkin tuossa lapsenlapsi katselee aamupiirrettyjä, syötiin jo aamiainen. Kohta lähdetään ulkoilemaan. Minusta on ihana viettää lastenlasten kanssa aikaa, mutta onhan se myös väsyttävää, kun teen vuorotöitä ja myös ikääntyvät vanhempani kaipaavat apua.
Niin täälläkin, kaksi pikkuista on ollut koko viikonlopun meillä. Nyt on ehditty sunnuntai-iltapäivään ja syöty jo lounas, savustettua lohta, jota pikkumies oli savustamassa pappan apuna ja sitten päiväunien jälkeen kinkku-perunamunakasta välipalaksi. Kohta vanhemmat tulevat hakemaan heidät kotiin.
Jaksaako ne varmasti iltapäivän ihan ite olla lastensa kanssa?
Hoitakaa itse tekemänne lapset ja antakaa isovanhempien olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat nykyään jo melkoisen iäkkäitä jos ovat edes jotakuinkin terveitä ja elossa siinä vaiheessa kun nykynuoriso lopultaa päättää hankkia lapsia. Tietenkin apu on silloin vähäisempää.
Hoitavatkohan lähes kahdeksankymppisinä isäksi tulleiden vanhemmat vielä lapsenlapsiaan😂. Vanhemmuus kun voi alkaa teini-ikäisestä hoivakoti-ikäisiin. Viriileillä hopeakettuvaareilla on oma vauva jolla samanikäinen vauva-iso-iso-täti.
Eipä enään ole isovanhempien syytinkiä sitten pihapiirissä jos tuota aikaa kaipaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti 1903 syntynyt. Karjakko ammatiltaan ennen avioitumista. Hoiti karjan , lapset, laittoi hyvää ruokaa, kasvatti salaatit, tomaatit, juurekset. Keritsi lampaat ja niistä lankaa ja neuleita. Kasvatti pellavaa ja niistä lankaa. Osasi luoda loimet kangaspuuhun ja kutoa kankaita ja mattoja. Syksyt juoksi marjassa ha säilöi. Kesät heinäpellolla ja viljapelloilla mukana. 10 lasta. Kuoli 86-vuotiaana, itse soitti taksin ja meni päivystykseen ja aamuyöstä kuoli.
Osaan minäkin kutoa mattoja, ommella ja neuloa vaatteita. Tänään viimeksi olen tehnyt lapsille vaatetta. Joka kesä ja syksy käymme koko perhe marjassa. Lisäksi käyn kokopäivätöissä, kuten miehenikin, joka tekee ihan tavallisesti 12 tunnin työpäiviä. Elämä on varmasti helpompaa ja kevyempää kuin 100 vuotta sitten, mutta kyllä nykynaisetkin osaavat ja ovat ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lapsia tehdään ja sitten niitä ei hoideta. Milloin isovanhemmat saisivat vaan olla, kun ovat omat lapsensa hoitaneet ja vielä niidenkin lapset pitäisi hoitaa?
Ja? Ne sen 10 lasta loipotti itsekseen siinä jossakin, kun mummo juoksi siellä täällä. Kerran viikossa sauna, kerran vuodessa uusi vaatekerta. Vanhimmat lapset hoiti ne pienemmät.
Nyt puhutaan äitiydestä ja sen nykyisistä vaatimuksista.
Sössötyksesi ei liity aiheeseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lapsia tehdään ja sitten niitä ei hoideta. Milloin isovanhemmat saisivat vaan olla, kun ovat omat lapsensa hoitaneet ja vielä niidenkin lapset pitäisi hoitaa?
Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja? Ne sen 10 lasta loipotti itsekseen siinä jossakin, kun mummo juoksi siellä täällä. Kerran viikossa sauna, kerran vuodessa uusi vaatekerta. Vanhimmat lapset hoiti ne pienemmät.
Ai ei vain? Lapsistakin tuli osaavia ja pärjääviä.
Miksi halveksit naisia joilla ei ollut koti automatisoitu ja työ tietokoneen näpyttelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin se syy kaikkeen vietitetään aina jollekin muulle. Yleensä yhteiskunnalle, mutta myös muille.
Isistä ei mainita. Harvoissa perheissä isä haluaa ja huolehtii lapsista, että äitikin välillä lepää. Isän vastuu on yhtä suuri kuin äidinkin. Ihan naurettavaa juttu taas iltalehdeltä. Onko vauvapalstaa luettu?
Tutkimusten mukaan kotityöt ja lastenhoito jakaantuu nykyajan perheissä täysin tasan, toki imetykseen mies ei osallistu joka näky tilastoissa ja luonnollisesti onkin erityisen tuomittavaa epätasa-arvoa.
Mutta asiaa, naapurissa nuori perhe 3 lasta, heidän vanhempansa käyvät noin kerran vuodessa lyhyesti kylässä, ovat hyväkuntoisia ja hyvätuloisia eläkeläisiä.
Säälillä katson kuinka väsyneitä lasten vanhemmat ovat, eivät koskaan saa työstä ja lastenhoidosta lomaa. Avioero tulee varmasti koska eivät voi jaksaa suhdetta ylläpitää, lapsetkin melko vilkkaita ja haastavia. Meillä onneksi toinen mummo asui lähellä ja auttoi edes silloin tällöin.
Suuret ikäluokat on kyllä uskomattoman narsistinen itsekäs sukupolvi, noin keskimäärin, toki poikkeuksia on. Hoidattivat omat lapsensa kokonaan vanhemmillaan, itse eivät juuri vaivaudu, on matkat, rakastajat, ja harrastukset ja koirat jne .tärkeämmät kuin lastenlapset.
Onko sinusta 80-vuotias mikään lasten hoitaja? Puolet suurista iläluokista on jo kuollutkin ja elossa olevien pitäisi hoitaa keski-iläistensä lapset. Kun niitä tehdään vasta liki viiskymppisi.
Ei todellakaan ole! Naapurissa noin 80 vuotias pariskunta, joille viittäkymppiä lähestyvä tyttärensä jättää esikoulu- ja alakouluikäiset lapset hoitoon ja lähtee itse lomailemaan. Ukki on suhteellisen hyväkuntoinen mutta mummu tarvitsee itse apua ja liikkuu huonosti. Asuvat vielä järven rannalla. Mitä, jos ukki saakin vaikka jonkun infarktin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan. Siis ennenhän isovanhemmat antoivat hoitoapua, nykyään ei. Eli jos ei ole hoitanut omia lapsiaan, niin silloin ei kiinnosta hoitaa lapsenlapsiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi halveksit naisia joilla ei ollut koti automatisoitu ja työ tietokoneen näpyttelyä?
Miksi sinä jauhat niistä kotitöistä ja keksit fiktiomummoja, kun kyse on äitiydestä, joka ennen hoidettiin just niinkuin kuvasin. Eli ei tehty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan minäkin kutoa mattoja, ommella ja neuloa vaatteita. Tänään viimeksi olen tehnyt lapsille vaatetta. Joka kesä ja syksy käymme koko perhe marjassa. Lisäksi käyn kokopäivätöissä, kuten miehenikin, joka tekee ihan tavallisesti 12 tunnin työpäiviä. Elämä on varmasti helpompaa ja kevyempää kuin 100 vuotta sitten, mutta kyllä nykynaisetkin osaavat ja ovat ahkeria.
Niin meilläkin jo kolmannen polven naisetkin hyvin näppäriä. Pojantytär tehnyt itse vanhojen tanssiasit ja yo-juhlapuvun , taidokkaat täytekakut juhliinsa, ei isoäitiä siihen tarvitse.
Mutta kuten luettu, joillekin jo lasten olemassaolo on rasitus ja nykyaikaisen kodin kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa ei ole lapsiaan hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä jauhat niistä kotitöistä ja keksit fiktiomummoja, kun kyse on äitiydestä, joka ennen hoidettiin just niinkuin kuvasin. Eli ei tehty mitään.
Hyvänen aika sinua sentään? Mekin osasimme kaikki lukeakin jo ennen koulua, siihenkin riitti äidin tarmo. Isä teki omaa pitkää työpäiväänsä ja opetti taas esim pojille kädentaidot.
Äitiys on muutakin kuin istua lapsi symissä sanoittamassa ja valittaa äitiyden raskautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä.
Olen 70-luvulla syntynyt ja isovanhempani eivät olleet millään tavalla läsnä. Mutta ei myöskään vanhemmuus ollut samanlaista turbosuorittamista.#vapaakasvatus
70-luvulla monella perheellä oli molemmat mummot joko kotirouvia tai eläkeläisiä. Oli myös ihan tavallista lähettää lapset jopa koko kesäksi mummolaan.
Äitiydeksi riitti se, että suunnilleen kerran päivässä ruokki, kerran viikossa pesi vaatteet ja suunnilleen piti hengissä. Sillä tyylillä nykypäivänä lapsi on huostassa heti.
Olen syntynyt 1973 ja näin mummoani aina kerran kesässä kun käytiin kyläilemässä. Siinä se. Parhailla kavereilla oli sama juttu. Vanhemmat oli muuttaneet etelään työn perässä. Ei ne isovanhemmat mitenkään osallistuneet.
Minulla 60-luvulla syntyneellä oli sama tilanne. Ainoa elossa ollut isovanhempi asui toisella puolen Suomea ja hänellä oli karja hoidettavana eli ei päässyt sieltä minnekään. Korkeintaan kerran kesässä matkustettiin äidin kanssa sinne, julkisilla kulkuvälineillä suuntaansa saattoi mennä lähes vuorokausi, omaa autoa meillä ei ollut. En tiedä mistä jotkut ovat saaneet päähänsä, että ennen isovanhemmat olivat aina apuna. Päin vastoin minusta näyttää siltä, että nykyään isovanhemmat auttavat paljon enemmän.
Suurin ero taitaa olla siinä, että nykyään pieniä lapsia ei voi enää laittaa isompien sisarusten vastuulle. Joskus aikoinaan 8 vuotias kelpasi oikein hyvin pitämään huolta pienemmistä, nykyään puhutaan kuinka alle 12 vuotiasta ei saisi jättää ilman aikuisen valvontaa.
Ei tuupata hoitoon. Se nimenomaan oli jutun pointti, että ei ole hoitoa. Pienten lasten äidit käyvät töissä, hoitavat kotia, tekevät ruokas, valvovat öisin lasten valvoessa, eivätkä saa apua, eivät edes univelkoja nukuttua paria tuntia pois. Etkö sinä osaa lukea juttua?