Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2902)

Vierailija
2661/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskikoulu vaikka se oli maksuton oli oppikoulua.  Oli kansakoulu ja vaihtoehto oppikoulu. Oppikoulu oli kaksiosainen, keskikoulu ja lukio.

Koulut fyysisesti oli erinimisiä, Kuusikylän keskikoulu,Kuusikylän oppikoulu, Kuusikylän lyseo, Kuusikylän tyttökoulun, Kuusikylän yhteiskoulu jne.

Olen eri ihminen.

 

Kuten totesin, siirtymävaiheessa oli erilaisia kokeiluja ja toteutuksia eri kunnissa.

 

Ei se keskikoulu ollut millään tavalla osa sen ihan toisen kaupungin lyseota. Se oli kunnallinen kokeilu, jonka kaksi kuntaa maksoi. Vastasi toki nykyisiä luokkia 5-9 kuten se oppikouluosuus lyseossakin, mutta kaksi aivan eri koulua, eri systeemiä eri paikkakunnilla.

Siis oppikoulu kulki sillä nimellä ihan 1914 - 1981, ei se mikään lyhytaikainen tilapäisnimi ollut.

Ei se oppikoulu sillä nimellä kulkenut. Ihan oli kuule oppikoulu nimeltänsä. 

Enkö minä juuri niin tuossa edellä kirjoittanut? Oppikoulu kulki todella sillä nimellä oppikoulu koko tuon ajan 1914 - 1981. Siihen kuului keskikoulu ja lukio. Kaikki keskikoulun oppimäärän suorittaneet eivät menneet lukioon. Oppikoulu loppui siis siihen kun ensimmäiset peruskoulun suorittaaneet pullahtivat lukiosta ulos.

Keskikoulu meillä päin = nykyiset luokat 5-9

Oppikoulu meillä päin = nykyiset luokat 5-9

Lyseon lukio meillä päin = nykyiset lukioluokat 1-3

 

Lyseon lukion tilalle saattoi valita kaksivuotisen kauppaopiston tai 1-2-vuotisen ammattikoulun.

Tai tietty mennä suoraan töihin.

 

Lyseon lukio, kauppaopisto ja ammattikoulu - maksettiin itse matkat, kirjat ja ruoka.

Se lyseon lukio kuului myös siihen oppikouluun, vaikka se oli nimeltään lyseo. Eikä oppikoulua tarvinut käydä samassa koulussa tai samalla paikkakunnalla ennenkään. Se meni siis näin: Oppikoulu = keskikoulu + lukio. Ihan millä nimillä nuo koulut sitten olivatkaan, eikä niiden fyysinen pikkakunta vaikuttanut myöskään asiaan. Ihan sama oppikoulunimitys koski koko Suomen vastaavia kouluja.  Jos kävi keskikoulua, silloinkin kävi todella oppikoulua, silloinkin vaikkei lukioon mennytkään.     

 

Ammattikoulut ja opistot olivat tietysti ihan eri koulutussysteemejä.

Vierailija
2662/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Vierailija
2664/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Vierailija
2665/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Vierailija
2666/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2667/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

Vierailija
2668/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Oliko perinnönjako miten rauhallinen kun vanhempanne kuolivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2669/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Oliko perinnönjako miten rauhallinen kun vanhempanne kuolivat?

Veljeni riitautti sen 8 vuodeksi.

Vierailija
2670/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

Edelleen, kumpikin teistä kävi oppikoulua ei vain veljesi. Mitä ne viisi kieltä olivat? Meillä oli pakollisena tietenkin suomi, ruotsi, englanti, mutta myös saksa. Ranskan saattoi valita vapaaehtoisena lukiossa. Tämä oli siis pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2671/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Kuitenkin jos kumpikin saa 7 ällää ei sillä ole merkitystä loppuelämässä. Kumpikin pääsee yliopistoon ilman pääsykoetta. Tietysti se ressun käynyt voi elvistellä helsinkiläisyydellä ja ressulla.  

Vierailija
2672/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Oliko perinnönjako miten rauhallinen kun vanhempanne kuolivat?

Veljeni riitautti sen 8 vuodeksi.

Mutta sinä et riidellyt yhtään...😁😁😁 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2673/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Kuitenkin jos kumpikin saa 7 ällää ei sillä ole merkitystä loppuelämässä. Kumpikin pääsee yliopistoon ilman pääsykoetta. Tietysti se ressun käynyt voi elvistellä helsinkiläisyydellä ja ressulla.  

Ressussa saa parempitasoisen opetuksen ja vertaisryhmän jossa opiskella. Sekä kontaktit jatkoon. Ja on muuten pistämätön kielivalikoimakin, A-kiinaa myöten.

 

Ja jos lapsi on lahjakas, vain kusipäinen vanhempi tuuppaa sen lapsen sinne 5,33 lukioon lapsen sukupuolen perusteella.

Vierailija
2674/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Oliko perinnönjako miten rauhallinen kun vanhempanne kuolivat?

Veljeni riitautti sen 8 vuodeksi.

Mutta sinä et riidellyt yhtään...😁😁😁 

En. Hän halusi enemmän kuin lakiosansa ja riiteli siksi. Minä en ollut missään vaiheessa vailla enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2675/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

Edelleen, kumpikin teistä kävi oppikoulua ei vain veljesi. Mitä ne viisi kieltä olivat? Meillä oli pakollisena tietenkin suomi, ruotsi, englanti, mutta myös saksa. Ranskan saattoi valita vapaaehtoisena lukiossa. Tämä oli siis pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa.

Minä kävin keskikoulua. Hän kävi oppikoulua. 

Vierailija
2676/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Meillä sisarukset syntyneet välillä -49 - 65. Oli se kunnallinen keskikoulu ja lukio paikkakunnalla. Kaikki saivat mennä ja pääsivät keskikouluun, lukioon halusi kaksi nuorinta tytärtä. 

Vierailija
2677/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

No siksi sen nimi kai oli peräkylän keskikoulu eikä peräkylän yhteiskoulu tai peräkylän kunnallinen oppikoulu.

Kyllä keskikoulun oppimäärään ja  päästötodistukseen samat opetushallituksen vai mikä lie silloin kriteerit olipa se käyty kunnan ylläpitämässä koulussa vai yksityisessä.

Mitään välimuotoa en muista kansakoulun ja oppikoulun välissä olleen. Joko kansakoulu tai vähintään keskikoulu.

Vierailija
2678/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

Edelleen, kumpikin teistä kävi oppikoulua ei vain veljesi. Mitä ne viisi kieltä olivat? Meillä oli pakollisena tietenkin suomi, ruotsi, englanti, mutta myös saksa. Ranskan saattoi valita vapaaehtoisena lukiossa. Tämä oli siis pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa.

Minä kävin keskikoulua. Hän kävi oppikoulua. 

Olen vanhempi kuin sinä mutta oppikoulussakin käytiin keskikoulua 5 ensimmäistä vuotta.  Niinkuin siinäkin koulussa jonka nimessä oli sana keskikoulu.

Vierailija
2679/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikoulu oli oppikoulua. Olipa se kunnallinen, yksityisen lyseon 1-5 lk tai mikä tahansa. Se oli oppimäärän nimi.

Ihan samalla lailla sieltä lyseosta sai keskikoulun päättötodistuksen keskikoulun oppimäärästä.

 

Miten nää on niin vaikeita asioita?  Oli kansakoulu ja oppikoulu.  Olipa oppikoulu yksityinen tai kunnallinen. Oppimäärä oli keskikoulu ja osalle lukio sitten jatkoksi.

Miksi sinä jauhat? Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei.

 

Rautalangasta:

 

Tarjolla kotipaikkakunnallani oli minun kouluaikanani 

 

- ilmainen kansakoulu kaikille neljä luokkaa ja sen jälkeen

 

- kansalaiskoulu eli käytännössä 2-3 luokkaa lisää siellä kansakoulun 3-4 luokan opetuksen takarivissä.

- kunnallinen ilmainen keskikoulu

- maksullinen naapurikaupungin oppikoulu (joka oli osa lyseota)

"Olennaista oli se, että veljelleni maksettiin maksullinen hienompi koulu, minulle ei."

 

Sinun menostasi keskikouluun (oppikouluun) on nyt 56 vuotta. Ja edelleen olet katkera ja kateellinen siitä, että veljellesi sama oppimäärä maksettiin ja sinä sait sen vain ilmaiseksi. Jösses sentään. Kaikesta sitä voi ihminen katkeruuden elämäänsä ammentaa! 

Ei ole. Keskustelu lähti siitä, että ennen muka koulutettiin fiksu poika. Meillä ei koulutettu, vaan ihan vaan poika. Ei sitä fiksua.

 

Ja se koulutuksen taso oli täysin erilainen, veljelle maksettiin 8 vuotta jo sitä oppikouluakin, eikä se sovinistinen suosiminen siihen suinkaan jäänyt. 

 

Hänellehän maksettiin myös se jatko-opiskelu, kaksi vuotta opiskelua ulkomailla ja ensiasunto.

Oliko perinnönjako miten rauhallinen kun vanhempanne kuolivat?

Veljeni riitautti sen 8 vuodeksi.

Mutta sinä et riidellyt yhtään...😁😁😁 

En. Hän halusi enemmän kuin lakiosansa ja riiteli siksi. Minä en ollut missään vaiheessa vailla enempää.

Miksi saitte vain lakiosat, vanhemmillanne testamentit?  Tai mitäpä se minulle kuuluu.

Vierailija
2680/2902 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.

Jotkuthan puhekielessäkin  puhuivat  erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun.  Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa.

Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. 

Tuo ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Itse olen myös käynyt oppikoulun pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa ja saimme valtakunnallisesti verrattuna lukiovertailussa todella kovat tulokset kirjoituksissa.

No meillä se piti. Keskikoulussa oli ihan jo suppeampi kielivalikoimakin. Oppikoulussa pystyi opiskelemaan viittä eri kieltä, keskikoulussa vain kahta.

 

Enkä puhu nyt lukiosta, ei siellä keskikoulussa edes ollut lukiota.

Edelleen, kumpikin teistä kävi oppikoulua ei vain veljesi. Mitä ne viisi kieltä olivat? Meillä oli pakollisena tietenkin suomi, ruotsi, englanti, mutta myös saksa. Ranskan saattoi valita vapaaehtoisena lukiossa. Tämä oli siis pienen paikkakunnan kunnallisessa keskikoulussa.

Minä kävin keskikoulua. Hän kävi oppikoulua. 

Edelleen, kaikki Suomen  keskikoulut ovat ollet  osa oppikoulua ihan vuodesta 1914 lähtien. Jos olet käynyt keskikoulun, olet silloin ihan 100 % varmasti käynyt oppikoulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän