Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2913)

Vierailija
2601/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli helpompaa. Vain isien tarvitsi käydä töissä. Äidit oli kotiäiteinä ja siltikin oli isovanhemmat auttamassa lasten kaitsemisessa.

 

Nykyään molempien vanhempien täytyy käydä töissä selvitäkseen, sen jälkeen kotityöt ja lasten kaitseminen jää äidin vastuulle. Ilman isovanhempien apua. 

Älä puhu paskaa. Minunkin äitini kävi töissä jo 60-luvulla, teki jopa kolmivuorotyötä. Isäni ei silti osallistunut kotitöihin eikä lastenhoitoon, koska ne olivat akkojen hommia.

Juu, 80-luvulla suuri ongelma oli miesten Turhapuro-syndrooma, kun heillä ei ollut kerrostaloissa mitään tekemistä.  Vaimolla oli kyllä tekemistä, liikaakin.

Sain esikon 80-luvulla. Ristiäiset oli kevättalvella, asuttiin kaupungissa kerrostalossa. Äiti tuli ristiäisiin edellisenä päivänä jo, mieheni joka muutenkin osallistui arjen askareisiin, oli juuri parvekkeella pesemässä ikkunaa. Tuo oli äidistäni niin uskomattoman erikoista ja sopimatonta, että sitä piti seuraavana päivänä kovaan ääneen nauraa jopa papille kesken niitä ristiäisiä.

 

Myöhemmin otin tuon ikkunanpesun äidille puheeksi, siis mitä ns. miesten töitä hänen mielestään siellä kerrostalossa on ja kun niitä ei ole, pitäisikö isien ja miesten yleensäkin vain huilailla sohvalla kun kotiorja äiti oman päivätyönsä lisäksi tekee kotona kaiken. Äidin mielesstä miesten olisi pitänyt saada levätä ja naisten tehdä tuplatyöt. Isot oli asenne-erot.

Olet jo itse meitä parjattuja mummoja, onko kiva lukea miten kelvottomia olemme.

Äitisi oli vanhan kansan nainen.

Olen kyllä hyvin sinikkäästi päin vastoin puolustanut t'ss' ketjussa kaikkia mummoja. Tietenkin äiti oli oppinut tapansa ihan eri aikaan. Olipahan tuo teksti vain yksi ajankuvaus miten maailma muuttuu.  Ja muuttuu se maailma tulevaisuudessakin. Nykyäidit pitävät äitejään kalkkiksina, jotka ovat aina väärässä. Niin tulevat heidänkin lapsensa pitämään heitä ihan samalla tavalla kalkkiksina.

Vierailija
2602/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli helpompaa. Vain isien tarvitsi käydä töissä. Äidit oli kotiäiteinä ja siltikin oli isovanhemmat auttamassa lasten kaitsemisessa.

 

Nykyään molempien vanhempien täytyy käydä töissä selvitäkseen, sen jälkeen kotityöt ja lasten kaitseminen jää äidin vastuulle. Ilman isovanhempien apua. 

Älä puhu paskaa. Minunkin äitini kävi töissä jo 60-luvulla, teki jopa kolmivuorotyötä. Isäni ei silti osallistunut kotitöihin eikä lastenhoitoon, koska ne olivat akkojen hommia.

Juu, 80-luvulla suuri ongelma oli miesten Turhapuro-syndrooma, kun heillä ei ollut kerrostaloissa mitään tekemistä.  Vaimolla oli kyllä tekemistä, liikaakin.

Sain esikon 80-luvulla. Ristiäiset oli kevättalvella, asuttiin kaupungissa kerrostalossa. Äiti tuli ristiäisiin edellisenä päivänä jo, mieheni joka muutenkin osallistui arjen askareisiin, oli juuri parvekkeella pesemässä ikkunaa. Tuo oli äidistäni niin uskomattoman erikoista ja sopimatonta, että sitä piti seuraavana päivänä kovaan ääneen nauraa jopa papille kesken niitä ristiäisiä.

 

Myöhemmin otin tuon ikkunanpesun äidille puheeksi, siis mitä ns. miesten töitä hänen mielestään siellä kerrostalossa on ja kun niitä ei ole, pitäisikö isien ja miesten yleensäkin vain huilailla sohvalla kun kotiorja äiti oman päivätyönsä lisäksi tekee kotona kaiken. Äidin mielesstä miesten olisi pitänyt saada levätä ja naisten tehdä tuplatyöt. Isot oli asenne-erot.

Äitiäsi et ehkä voi verrata nykypäivän mummoihin. Hänhän on ollut boomerien äidin ikiä, noita n 20-luvulla syntyneitä.  Tuon ikäisillä maalaisnaisilla saattoi vielä tuota asennetta olla.

Kyllä kaupunkilaiset  boomerimiehet, siis kuten miehesi, tekivät jo kotitöitä.

Tottakai ne kaupunkimiehet teki. Vastasin vain tuohon edelliseen kommenttiin miesten turhapuro-syndroomaan. Toki jotkut miehet varmaan kokivatkin olevansa lähinnä tiellä, eivätkä osanneet tupatöihin tarttua. Mutta kaikki minun tietämäni miehet osallistuivat kyllä. Jopa velipoikani, jolle kuitenkin samainen äiti nuorena opetti, ettei tupatöihin sopinut tarttua.

Niin, keskusteluun nykyaikaisista mummoista joista vanhimpia me boomerit ei enää oikein sovi meidän vanhempamme, jo kuolleet, ihan eri aikakauden ihmiset etenkin maataloissa eläneet. 

Vai onko jollain boomerilla vielä äiti elossa.  Seitsenkymppisiä tiedän joilla on.

Äitini eli 98-vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli helpompaa. Vain isien tarvitsi käydä töissä. Äidit oli kotiäiteinä ja siltikin oli isovanhemmat auttamassa lasten kaitsemisessa.

 

Nykyään molempien vanhempien täytyy käydä töissä selvitäkseen, sen jälkeen kotityöt ja lasten kaitseminen jää äidin vastuulle. Ilman isovanhempien apua. 

Älä puhu paskaa. Minunkin äitini kävi töissä jo 60-luvulla, teki jopa kolmivuorotyötä. Isäni ei silti osallistunut kotitöihin eikä lastenhoitoon, koska ne olivat akkojen hommia.

Juu, 80-luvulla suuri ongelma oli miesten Turhapuro-syndrooma, kun heillä ei ollut kerrostaloissa mitään tekemistä.  Vaimolla oli kyllä tekemistä, liikaakin.

Sain esikon 80-luvulla. Ristiäiset oli kevättalvella, asuttiin kaupungissa kerrostalossa. Äiti tuli ristiäisiin edellisenä päivänä jo, mieheni joka muutenkin osallistui arjen askareisiin, oli juuri parvekkeella pesemässä ikkunaa. Tuo oli äidistäni niin uskomattoman erikoista ja sopimatonta, että sitä piti seuraavana päivänä kovaan ääneen nauraa jopa papille kesken niitä ristiäisiä.

 

Myöhemmin otin tuon ikkunanpesun äidille puheeksi, siis mitä ns. miesten töitä hänen mielestään siellä kerrostalossa on ja kun niitä ei ole, pitäisikö isien ja miesten yleensäkin vain huilailla sohvalla kun kotiorja äiti oman päivätyönsä lisäksi tekee kotona kaiken. Äidin mielesstä miesten olisi pitänyt saada levätä ja naisten tehdä tuplatyöt. Isot oli asenne-erot.

Olet jo itse meitä parjattuja mummoja, onko kiva lukea miten kelvottomia olemme.

Äitisi oli vanhan kansan nainen.

Olen kyllä hyvin sinikkäästi päin vastoin puolustanut t'ss' ketjussa kaikkia mummoja. Tietenkin äiti oli oppinut tapansa ihan eri aikaan. Olipahan tuo teksti vain yksi ajankuvaus miten maailma muuttuu.  Ja muuttuu se maailma tulevaisuudessakin. Nykyäidit pitävät äitejään kalkkiksina, jotka ovat aina väärässä. Niin tulevat heidänkin lapsensa pitämään heitä ihan samalla tavalla kalkkiksina.

Hyvä. Itse olen kertonut näkökulmia miten me nykyisetkin mummot elimme aikoinaan ilman mummoja ja nykyetuuksia.

Vierailija
2604/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit eivät jaksa edes perusasioita lapsilleen opettaa. Älytön sotku kaikkialla näiden nuorten ja heidän lasten jälkeen joka paikassa. Ei mitään käytöstapoja eikä kunnioitusta ketään eikä mitään kohtaan. Lapsilla ei ole mitään rajoja eikä sääntöjä, kuulemma turhia moiset. 

Vierailija
2605/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Vierailija
2606/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen melko tuore isoäiti. Totta kai haluamme olla mukanan lapsenlapsemme elämässä, mutta olemme puolisoni kanssa vielä molemmat työelämässä pitkän aikaa. Ei meistä siis ole viikkokausiksi kesähoitoavuksi.

Omat lapseni kun olivat pieniä, olivat heidänkin kaikki isovanhempansa vielä tiukasti työelämässä kiinni. Toki saimme hoitoapua viikonloppuisin tarvittaessa, mutta ymmärrettävästi mahdollisuutta mihinkään jatkuvaan ja toistuvaan apuun ei ollut. Eikä hoitoapua tullut mieleenkään pyytää kuin todelliseen tarpeeseen.

Itse kun olin lapsi (70-luvun alkupuolella), olivat kaikki isovanhempani vielä työelämässä ja asuivat kaupungissa. Ei siis todellakaan ollut silloinkaan mitään mummolaa, missä lapset olisivat voineet olla kesällä viikkokaupalla. Toki meitäkin isovanhemmat joskus hoitivat, mutta mitään sellaista jatkuvaa hoitoapua ei ollut heiltäkään saatavilla.

Ei se isovanhemmuus siis ainakaan oman elämäni aikana ole mitenkään erityisesti muuttunut. Ihan samassa elämäntilanteessa ovat olleet omat vanhempani kuin nyt ovat omat lapseni. Apua on saatavilla, mutta ei se ole aina mahdollista. Isovanhemmilla on aina ollut oma elämänsä, mutta lapsenlapset ovat aina olleet tervetulleita, kun aikataulut ovat sen sallineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2607/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä. 

Minä sanoin jokaiselle 3 tytölleni että ennenkun teette lapsia ottakaa selvää niistä apujoukoista onko niitä.  Iteåse mummona kannatus vain silloin kun stasan minulle sopii.   Lapsineen kylässä voi käydä koska vain.   Ne lapset tehdään itselle eikä muiden riesaksi . Aamen.  👵😊

Omat lapseni ovat jo aikuisia. Nuorena tyttönä äitini sanoi myös minulle monesti, ettei ole sitten mikään lapsenvahti, jos lapsenlapsia tulee, vaan nauttii lapsenlapsista, kun ne on pesty ja puhtaissa vaatteissa.

 

Kun sain sitten lapsia, äitini oli aina kiinnostunut tapaamaan ja viettämään aikaa heidän kanssaan, mutta niin, että olin itse paikalla huoltopuolesta vastuullisena.

 

Välillä kuulee vältettävän, että jos isovanhemmat eivät voi olla lapsenlasten kanssa läheisiä, jos eivät ole kakkavaippoja vaihtaneet ja räkää pyyhkineet. Ainakin äitini on enemmän leikkinyt lasteni kanssa kuin minä ja ollut valmis hoputtamatta kuuntemaan ja painamaan mieleen lasteni juttuja, vaikka on tehnyt selväksi aina ettei ole hoitovastuussa. 

 

Eikö isovanhemmalla ole oikeus määritellä itse millaiseen isovanhemmuuteen on valmis. Sitten perilliset sen voivat ottaa vastaan tai olla ottamatta vastaan, mutta eihän nyt omat lapsensa aikuisiksi kasvattaneita voi enää velvoittaa uudelle kierrokselle.

Kuulostaa aivan ihanalta isovanhemmuudelta. Samoin sinun suhtautumisesi. 

Vierailija
2608/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen asian kyllä niinpäin, että minä olen siinä lasteni elämän ulkokehällä. He voivat turvautua minuun, kun heillä on tarve tukeen.

 

En niinpäin, että he jotenkin kiertävät minua ja kun minä sanon, että nyt minulla on heille aikaa, he voivat syöttää asioita minulle minun tarpeeni mukaan.

 

Ei se normaalikaan turvaverkko sillä lailla toimi, että perjantaina kello 18 voit vahingossa pudota, mutta maanantaina aamukasilta jos horjahdat, mätkähdät maahan ja kuolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2609/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Vierailija
2610/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Juuri eilen puhuttiin siskon kanssa miten surku aikoinaan oli kun edes erittäin teräväpäiset tytöt eivät päässet kouluun. Meillä oli yksi tällainen täti, terävä kuin partaveitsi, kävi pakollisen kansakoulun ja päätyi siivoojaksi. 

Saman ikäinen eno kävi keskikoulun ja kauppakoulun,  siitä tuli merkonomi. Pääsi tuolla meriitillä pankinjohtajaksi ja lopulta viimeisinä vuosina alaisina oli ekonominaiset.  Siis sitten kun naiset pääsivät kouluun, niiden piti olla paljon pätevämpiä kuin miesten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2611/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo joka kirjoitti miten itse hoiti kaiken ei tajunnut edes sitä että aikamoinen apu on jo se peritty hieno huvila…

Mitä apua on peritystä hienosta huvilasta? Siitä on vain kuluja ja vaivaa. On siivottava, puunattava ja ylläpidettävä sitäkin.

Eikö sen huvilan voi sitten myydä pois jos se noin kova ankeuttava rasite on?

Vierailija
2612/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Juuri eilen puhuttiin siskon kanssa miten surku aikoinaan oli kun edes erittäin teräväpäiset tytöt eivät päässet kouluun. Meillä oli yksi tällainen täti, terävä kuin partaveitsi, kävi pakollisen kansakoulun ja päätyi siivoojaksi. 

Saman ikäinen eno kävi keskikoulun ja kauppakoulun,  siitä tuli merkonomi. Pääsi tuolla meriitillä pankinjohtajaksi ja lopulta viimeisinä vuosina alaisina oli ekonominaiset.  Siis sitten kun naiset pääsivät kouluun, niiden piti olla paljon pätevämpiä kuin miesten.

Idioottivanhempien valinta. Meillä paukut pantiin lukihäiriöiseen adhd-veljeeni. Kallis oppikoulu (kolme vikaa luokkaa tuplasti), kauppaopisto, kaksi vuotta Saksassa opiskelemassa. Ainoa jolla oli oma huone lapsuudenkodissa ja ainoa jolle hankittiin yksiö Helsingistä.


Minä jouduin menemään töihin ja käymään lukionkin iltaversiona sen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2613/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Niin, hän vaan dumppasi lapsensa pärjäilemään ja lopetti vähäisenkin aivotoiminnan.

Vierailija
2614/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siinä että nuoret naiset haukkuvat somessa milloin oman äitinsä tai anoppinsa? Kuka haluaisi tuollaisia prinsessoja auttaa yhtään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2615/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Niin, hän vaan dumppasi lapsensa pärjäilemään ja lopetti vähäisenkin aivotoiminnan.

No ajattelen isoisoäitisi ikäistä tai ehkä isoisoisoäitiäisi.  Hän tosiaan joutui dumppaamaan 15-vuotiaansa pärjäilemään jos heitä ei ollut varaa kouluttaa.

Ja jos ei ollut virkamiehen tms rouva jolla palvelijoita teki kotiäitinäkin kovaa työtä, maataloissa suorastaan ylikovaa.

Minulla on 20-luvun opas perheenemännille. Opastus tuhkaluukkujen tyhjennyksestä tiskasmiseen ja lapsenhoitoon.  Oma lukunsa kirjassa palvelijoiden kohteleminen ja opastaminen.

Vierailija
2616/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Niin, hän vaan dumppasi lapsensa pärjäilemään ja lopetti vähäisenkin aivotoiminnan.

No ajattelen isoisoäitisi ikäistä tai ehkä isoisoisoäitiäisi.  Hän tosiaan joutui dumppaamaan 15-vuotiaansa pärjäilemään jos heitä ei ollut varaa kouluttaa.

Ja jos ei ollut virkamiehen tms rouva jolla palvelijoita teki kotiäitinäkin kovaa työtä, maataloissa suorastaan ylikovaa.

Minulla on 20-luvun opas perheenemännille. Opastus tuhkaluukkujen tyhjennyksestä tiskasmiseen ja lapsenhoitoon.  Oma lukunsa kirjassa palvelijoiden kohteleminen ja opastaminen.

Hän dumppasi lapsensa jo ihan vauvoina. Ei niitä lapsia silloin hoidettu, vaan ne pyöri siinä aikuisten jaloissa miten pystyivät.

 

Mihin tuo opas edes nyt taas liittyy???

Vierailija
2617/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Varmaan veisit, jos se lapsi siellä olisi ja haluaisit että saa myös äitiysvapaasi jälkeen samassa paikassa ja saisit jopa sen seuraavankin samaan paikaan. Sen sijaan että ottaisit kotiin ja lapsi joutuisi sitten taas uuteen paikkaan ja se nuorempi toiseen paikkaan. Ja sinä olisit nykyajan äiti, jonka on pakko yrittää pysyä työelämässä kiinni myös perhevapailla, ettei pullahda ulos siitä.

Vierailija
2618/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Niin, hän vaan dumppasi lapsensa pärjäilemään ja lopetti vähäisenkin aivotoiminnan.

No ajattelen isoisoäitisi ikäistä tai ehkä isoisoisoäitiäisi.  Hän tosiaan joutui dumppaamaan 15-vuotiaansa pärjäilemään jos heitä ei ollut varaa kouluttaa.

Ja jos ei ollut virkamiehen tms rouva jolla palvelijoita teki kotiäitinäkin kovaa työtä, maataloissa suorastaan ylikovaa.

Minulla on 20-luvun opas perheenemännille. Opastus tuhkaluukkujen tyhjennyksestä tiskasmiseen ja lapsenhoitoon.  Oma lukunsa kirjassa palvelijoiden kohteleminen ja opastaminen.

Hän dumppasi lapsensa jo ihan vauvoina. Ei niitä lapsia silloin hoidettu, vaan ne pyöri siinä aikuisten jaloissa miten pystyivät.

 

Mihin tuo opas edes nyt taas liittyy???

No joo. Eiköhän ne lapset niin isoisoäidilläsi kuin hänenkin äidillään pyörineet ihan siinä jaloissa minnekään dumppaamatta.  Huostaanototkin on uudempi juttu.  Ennen orvot olivat huutolaisia, kunta maksoi kuka halvimmalla otti lapsen hoitoonsa.

Enempää keskustele lapsellisesti ja tietämättömästi  ajattelevien kanssa. Joidenkin ongelmakodit ei ole olleet minkään aikakauden yleisin.

Vierailija
2619/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Varmaan veisit, jos se lapsi siellä olisi ja haluaisit että saa myös äitiysvapaasi jälkeen samassa paikassa ja saisit jopa sen seuraavankin samaan paikaan. Sen sijaan että ottaisit kotiin ja lapsi joutuisi sitten taas uuteen paikkaan ja se nuorempi toiseen paikkaan. Ja sinä olisit nykyajan äiti, jonka on pakko yrittää pysyä työelämässä kiinni myös perhevapailla, ettei pullahda ulos siitä.

Kovasti täällä on arvosteltu boomereita jotka veivät kolmikuisensa hoitoon etteivät pullahda työelämästä.

Vierailija
2620/2913 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella typerää perustella paskamainen toiminta vain että no, se oli silloin. Kyllä ihmisellä ne ihan samat aivot on ollut ja niitä on ollut mahdollista käyttää. 

Sinulla on tämän ajan katsanto asioihin.

Vaikka isoisoäidilläsi olisi ollut yhtä terävät tai jopa terävämmät aivot hän oli oman aikansa ihminen. Ei hän olisi voinut ajatella kuten kotiäitinäkin lapsensa hoitoon vievä nykynainen.

Ja niin, itsekin veisin leikki-ikäisen pienellä tuntimäärällä viikossa päiväkotiin jos olisin nuori äiti. En tiedä onko 2o tuntia pienin aika?

Niin, hän vaan dumppasi lapsensa pärjäilemään ja lopetti vähäisenkin aivotoiminnan.

No ajattelen isoisoäitisi ikäistä tai ehkä isoisoisoäitiäisi.  Hän tosiaan joutui dumppaamaan 15-vuotiaansa pärjäilemään jos heitä ei ollut varaa kouluttaa.

Ja jos ei ollut virkamiehen tms rouva jolla palvelijoita teki kotiäitinäkin kovaa työtä, maataloissa suorastaan ylikovaa.

Minulla on 20-luvun opas perheenemännille. Opastus tuhkaluukkujen tyhjennyksestä tiskasmiseen ja lapsenhoitoon.  Oma lukunsa kirjassa palvelijoiden kohteleminen ja opastaminen.

Hän dumppasi lapsensa jo ihan vauvoina. Ei niitä lapsia silloin hoidettu, vaan ne pyöri siinä aikuisten jaloissa miten pystyivät.

 

Mihin tuo opas edes nyt taas liittyy???

Eikö olisi hyvä jos olisi kodinhoidon oppaita 2020-lukulaisillekin nuorille perheenemännille? Ja lastenhoidon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä