Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (2915)
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta ei löydy sanaa sikiintyä, saati sikiintynyt.
Sellaista sanaa ei siis suomen kielessä ole.
Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on että jokainen perhe hoitakoon synnyttämänsä lapset, ei kuulu enää isovanhempien lapsenlapsiaan hoidella. Isovanhemmat ovat jo sen urakan suorittaneet. Turha niitä lapsia on synnyttää mikäli ei jaksa hoitaa. Vastuu on aina lapsen vanhemmilla!
Opo onpas mielenkiintoinen tulokulma aiheeseen. Eipä ennen ole tullut mieleenkään...
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta ei löydy sanaa sikiintyä, saati sikiintynyt.
Sellaista sanaa ei siis suomen kielessä ole.
Case closed.
Ai yhteenveto:
Sikiäminen tarkoittaa biologista prosessia, jossa eliö saa alkunsa. Se viittaa hedelmöitykseen, jossa munasolu ja siittiö yhtyvät ja uuden yksilön kehitys eli alkanut elämä kohdussa käynnistyy. Sanaa käytetään myös yleisemmin kuvaamaan lisääntymistä, kasvua tai jonkin uuden syntymistä.
Case truly closed 👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta ei löydy sanaa sikiintyä, saati sikiintynyt.
Sellaista sanaa ei siis suomen kielessä ole.
Case closed.
Ai yhteenveto:
Sikiäminen tarkoittaa biologista prosessia, jossa eliö saa alkunsa. Se viittaa hedelmöitykseen, jossa munasolu ja siittiö yhtyvät ja uuden yksilön kehitys eli alkanut elämä kohdussa käynnistyy. Sanaa käytetään myös yleisemmin kuvaamaan lisääntymistä, kasvua tai jonkin uuden syntymistä.
Case truly closed 👏
Sikiäminen on eri sana kuin tuo sun epäsanasi sikiintynyt, idiootti.
Kotuksen sanakirja on se raamattu, josta suomen kielen sanat löytyy, tollo.
Vierailija kirjoitti:
Sikiintynyt?? Mitä kieltä tuokin on?
Se sikiö on sikiintynyt. Mut tämä käytti sitä väärin viitaten siihen vanhempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikiintynyt?? Mitä kieltä tuokin on?
Se sikiö on sikiintynyt. Mut tämä käytti sitä väärin viitaten siihen vanhempaan.
Se on siittynyt. Siittyä on harvinainen suomen kielen verbi.
Vierailija kirjoitti:
Se on edelleen lisääntynyt… täytyypä googlettaa riehujalle diagnoosi.
No toi on se idiootti joka on hokenut vuosia täällä palstalla porsimisesta. Hulluhan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hakee sanaa lisääntynyt… reppana on vähän yksinkertainen.
Jotkut osaa käyttää sivistyssanoja ja kirjoittaa muutakin kuin wt-tyyliä vaikka se sinulta ei luonnistu. Siinä muuten taas uusi sana jonka voit opetella.
PS. Lause aloitetaan isolla kirjaimella.
Sivistynyt tai ei, tuossa kohtaa sana oli väärässä yhteydessä tai väärässä muodossa. Joka tapauksessa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä.
Aivan, emme elä enää agraariyhteiiskunnassa jossa perheet asuivat hyvinkin lähellä toisiaan.
Se isoäitikin on vielä työelämässä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä.
Aivan, emme elä enää agraariyhteiiskunnassa jossa perheet asuivat hyvinkin lähellä toisiaan.
Se isoäitikin on vielä työelämässä nykyään.
Se ei silti kyllä estä auttamasta omaa lastaan hätätilanteessa. Täytyy olla todella häiriintynyt, jos ei edes siihen pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sana on lisääntynyt. Ei sikiintynyt. Et edes ymmärrä mitä lainaat.
Kuten tuossa jo mainitsin, voit googlettaa sanan jota et ymmärrä.
Lainaus on sivistyssanakirjan sivuilta.
Suosittelen kokeilemaan, voit oppia uutta.
Enempää en tästä lähde jankuttamaan, alkaa mennä "opeta sialle tangon alkeet" tyyliseksi.
"Esimerkiksi siittiön hedelmöittämä munasolu tai muu elollinen alku voi sikiintyä ja kasvaa kohdussa tai kasvualustassa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sana on lisääntynyt. Ei sikiintynyt. Et edes ymmärrä mitä lainaat.
Kuten tuossa jo mainitsin, voit googlettaa sanan jota et ymmärrä.
Lainaus on sivistyssanakirjan sivuilta.
Suosittelen kokeilemaan, voit oppia uutta.
Enempää en tästä lähde jankuttamaan, alkaa mennä "opeta sialle tangon alkeet" tyyliseksi.
"Esimerkiksi siittiön hedelmöittämä munasolu tai muu elollinen alku voi sikiintyä ja kasvaa kohdussa tai kasvualustassa."
SIITTYÄ, hyvä ihminen.
Ja ei se äiti ole siittynyt, vaan se sikiö.
Sinä väitit että joku äiti olisi siittynyt jonkun kanssa. Ei ole.
Saati sitten sikiintynyt. Edelleenkään ei voi äidista sanoa niin, paitsi jos puhut hänestä oman äitinsä kohdussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta ei löydy sanaa sikiintyä, saati sikiintynyt.
Sellaista sanaa ei siis suomen kielessä ole.
Case closed.
Ai yhteenveto:
Sikiäminen tarkoittaa biologista prosessia, jossa eliö saa alkunsa. Se viittaa hedelmöitykseen, jossa munasolu ja siittiö yhtyvät ja uuden yksilön kehitys eli alkanut elämä kohdussa käynnistyy. Sanaa käytetään myös yleisemmin kuvaamaan lisääntymistä, kasvua tai jonkin uuden syntymistä.
Case truly closed 👏
Niin, se sikiö on sikiintynyt. Ei sillä erää tämä lisääntyvä äiti. Äiti on sikiintynyt itse silloin, kun isänsä siittiö hedelmöitti äitinsä munasolun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sanakirjasta ei löydy sanaa sikiintyä, saati sikiintynyt.
Sellaista sanaa ei siis suomen kielessä ole.
Case closed.
Ai yhteenveto:
Sikiäminen tarkoittaa biologista prosessia, jossa eliö saa alkunsa. Se viittaa hedelmöitykseen, jossa munasolu ja siittiö yhtyvät ja uuden yksilön kehitys eli alkanut elämä kohdussa käynnistyy. Sanaa käytetään myös yleisemmin kuvaamaan lisääntymistä, kasvua tai jonkin uuden syntymistä.
Case truly closed 👏
Niin, se sikiö on sikiintynyt. Ei sillä erää tämä lisääntyvä äiti. Äiti on sikiintynyt itse silloin, kun isänsä siittiö hedelmöitti äitinsä munasolun.
Ja se tuon ääliön sikiintynyt on jonkinlainen muunnos RAAMATUN lauseesta "sikisi Pyhästä Hengestä" jne.
sikisi
verbi
Menneen ajan muoto sanasta sikiää, joka tarkoittaa kehittymistä tai kasvamista.
Kasvi sikisi nopeasti uudessa ympäristössä.
Mitä jos alkaisit taas vain jankuttaa sitä porsimista, höntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.
Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.
Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??
Siinä vaiheessa, kun lapsia on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.
Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.
Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??
Siinä vaiheessa, kun lapsia on hankittu.
Ei lapset vaadi sitä että juhannus vietetään sukulaisten kanssa…
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt nuorten vanhempien väsymistä.
Minulla on 3 lasta, jotka ovat nyt jo aikuisia. Minä nautin niistä lapsistani. Minulla ei ollut enää vanhempiani ja myöskään mielelläni ei ollut enää vanhempia. Elikkä lapsilla ei ole ollut mummoja tai ukkeja.
Minä rakastin niitä vuosia, kun sain olla lasten kanssa kotona. Meidän lähellä oli puisto, jossa oli oikein mukava nainen jolle saattoi 3 vuotiaan jättää leikkimään valvotusti . Eli itse kävin nuorimman kanssa kaupassa ja saatoin myös itse olla siellä pienimmän kanssa. Lapset saivat kavereita ja me aikuisetkin tutustuttiin toisiimme. Se oli meidän henkireikä,
Sitten syötiin kotona ja lapset menivät päiväunille. Keksimme sen jälkeen jotain kivaa touhua ja vielä iltapäivällä ulkoilua. Kun mieheni tuli töistä, niin hän tykkäsi ruuan laitosta,eli pääsimme valmiiseen pöytään. Mieheni hassutteli ja kylvetti aina lapset ihan vauvasta alkaen. Isommat olivat jo kylpyammeessa, mutta heitäkin piti valvoa,ettei käy mitään.
Ja välillä menimme vanhaan mummolaan, mutta mummoni oli jo kuollut. Paikka oli järven rannalla ja rannassa vene ja sillä pääsi kaupunkiin. Siellä oli ihana luonto ja pienen matkan päässä Vuori, missä oli hyvät lenkkipolut ja marjamaat. Kyllä oli lapset hyvän näköisiä kun naama oli ihan mustikasta. Ja tätini asui aivan vieressämme ja hänen lapset ja lastenlapset tulivat sinne, niin lapsilla oli sielläkin kavereita.
Minusta lasten kanssa on ollut ihan parasta aikaa Mieheni kanssa myös, kesti vain vuosia ennenkuin saimme esikoisen mutta sen jälkeen tulivat muutkin vauvat.
Missä maassa? Suomessa ei ole vuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.
Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.
Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??
Siinä vaiheessa, kun lapsia on hankittu.
Ei lapset vaadi sitä että juhannus vietetään sukulaisten kanssa…
Vietetään perheen kanssa, ei lähdetä ryyppäämään kaverien kanssa, ymmärrätkö? Kaverien kanssa bilettäminen ei sitten ole sellainen hätätilanne, jota varten isovanhempien pitää hoitaa lapsenlapsia.
Se on edelleen lisääntynyt… täytyypä googlettaa riehujalle diagnoosi.