Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2915)

Vierailija
2401/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

Mutta ihan helvetillinen trollaus tuli anopin rahoista ja kaapeista kun mummujen rahallista kapasiteettia selvitä lastenlasten pitkistä toivotuista hoidoista tuli.

Vierailija
2402/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

Mutta ihan helvetillinen trollaus tuli anopin rahoista ja kaapeista kun mummujen rahallista kapasiteettia selvitä lastenlasten pitkistä toivotuista hoidoista tuli.

Todettiin että se että miniä alkaa jäljittää anopin työhistoriaa, tutkimaan eri alojen palkkataulukkoja ja penkoo anoppilan komerot, koska anoppi itse on mykkä on aika hemmetinmoisen typerä VAATIMUS.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

Mutta ihan helvetillinen trollaus tuli anopin rahoista ja kaapeista kun mummujen rahallista kapasiteettia selvitä lastenlasten pitkistä toivotuista hoidoista tuli.

Todettiin että se että miniä alkaa jäljittää anopin työhistoriaa, tutkimaan eri alojen palkkataulukkoja ja penkoo anoppilan komerot, koska anoppi itse on mykkä on aika hemmetinmoisen typerä VAATIMUS.

Voit lopettaa tuon jankutuksen aiheest tuohon, olemme lukeneet tuota trollausta asiasta jo ainakin kymmenen sivun verran.

Vierailija
2404/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

Mutta ihan helvetillinen trollaus tuli anopin rahoista ja kaapeista kun mummujen rahallista kapasiteettia selvitä lastenlasten pitkistä toivotuista hoidoista tuli.

Todettiin että se että miniä alkaa jäljittää anopin työhistoriaa, tutkimaan eri alojen palkkataulukkoja ja penkoo anoppilan komerot, koska anoppi itse on mykkä on aika hemmetinmoisen typerä VAATIMUS.

Voit lopettaa tuon jankutuksen aiheest tuohon, olemme lukeneet tuota trollausta asiasta jo ainakin kymmenen sivun verran.

Älä valehtele niin valheitasi ei tarvitse korjata.

Vierailija
2405/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Vierailija
2406/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ja hänen ruokakaappinsa olivat täpösen täynnä ruokaa, joten siitäkään ei kyllä pystynyt mitään päättelemään, suurin osa oli leftovereita sieltä ruokalasta, niiden iästäkään ei kyennyt sanomaan yhtään mitään kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2407/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ja hänen ruokakaappinsa olivat täpösen täynnä ruokaa, joten siitäkään ei kyllä pystynyt mitään päättelemään, suurin osa oli leftovereita sieltä ruokalasta, niiden iästäkään ei kyennyt sanomaan yhtään mitään kyllä.

Silmälaseja hänellä ei ollut, joten mahdoton sanoa, panttasiko hän niiden ostamista. Enkä ole painanut mieleeni, mitä vaatteita hänellä on tai ei ole.

Vierailija
2408/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Et ollut puheväleissä miehesi etkä anopin kanssa. Eikä kiinnostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2409/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Et ollut puheväleissä miehesi etkä anopin kanssa. Eikä kiinnostanut.

Anoppini ei muistanut edes sukunimeäni, saati ammattiani, joten ehkä minunkaan ei tarvinnut opetella hänen työhistoriaansa. 

Vierailija
2410/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ennen oli ihan tavallista mennä työelämään viisitoistavuotiana tai jo nuorempana. Kansakoulu oli vielä ennen viisikymmenluvun loppua vain kuusivuotinen. Sekin oli ylipäätään pakollinen vain jos koulu oli alle 5 km päässä. Tosin monissa kylissä kiersi opettajat pitämässä kiertokoulua. Kahdeksanvuotiseksi kansakoulu muuttui 1958.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2411/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ennen oli ihan tavallista mennä työelämään viisitoistavuotiana tai jo nuorempana. Kansakoulu oli vielä ennen viisikymmenluvun loppua vain kuusivuotinen. Sekin oli ylipäätään pakollinen vain jos koulu oli alle 5 km päässä. Tosin monissa kylissä kiersi opettajat pitämässä kiertokoulua. Kahdeksanvuotiseksi kansakoulu muuttui 1958.

Niin. Minäkin olen mennyt kesätöihin 14-vuotiaana ja vakituiseen työhön 17-vuotiaana. Mihin tämä liittyy?

Vierailija
2412/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ennen oli ihan tavallista mennä työelämään viisitoistavuotiana tai jo nuorempana. Kansakoulu oli vielä ennen viisikymmenluvun loppua vain kuusivuotinen. Sekin oli ylipäätään pakollinen vain jos koulu oli alle 5 km päässä. Tosin monissa kylissä kiersi opettajat pitämässä kiertokoulua. Kahdeksanvuotiseksi kansakoulu muuttui 1958.

Niin. Minäkin olen mennyt kesätöihin 14-vuotiaana ja vakituiseen työhön 17-vuotiaana. Mihin tämä liittyy?

Siihen kun epäilit oliko totta että viisikymppisellä anopillasi oli 35 vuoden työhistoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2413/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli 50-vuotias kun tapasin hänet ekaa kertaa. Hänellä oli työmaaruokala. Kertoi silloin olleensa 35 vuotta työelämässä 35 vuotta. Minulla ei ole edelleenkään mitään käryä missä ja milloin tai oliko tuo edes totta vai ei.

Ennen oli ihan tavallista mennä työelämään viisitoistavuotiana tai jo nuorempana. Kansakoulu oli vielä ennen viisikymmenluvun loppua vain kuusivuotinen. Sekin oli ylipäätään pakollinen vain jos koulu oli alle 5 km päässä. Tosin monissa kylissä kiersi opettajat pitämässä kiertokoulua. Kahdeksanvuotiseksi kansakoulu muuttui 1958.

Niin. Minäkin olen mennyt kesätöihin 14-vuotiaana ja vakituiseen työhön 17-vuotiaana. Mihin tämä liittyy?

Siihen kun epäilit oliko totta että viisikymppisellä anopillasi oli 35 vuoden työhistoria.

Mitenköhän se just siihen liittyy, voihan niitä aukkoja olla siellä välissäkin. 

Vierailija
2414/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mikä on tämän ketjun aihent on mutta vastaan otsikon mukaan.

Nuoret äidit tarviivat nykyään kokemukseni mukaan isovanhempia enemmän kuin 60-2000 luvulla.

Tarvitaan omaa aikaa! Helou...olet juuri saanut vauvan... ja meidät mummot pyydetään  hoitamaan vastasyntynyttä öisin että saa äiti nukuttua. 

Mummot on n 50-65 vuotiaita. MEILLÄ ON MYÖS OMAAKIN ELÄMÄÄ!!!! HALOO.

Voihan toki kieltäytyä mutta vastasyntynyt tarvii kunnon hoitoa eikä väsymyksestä itkevää äitiä. Pakko siis auttaa että homma toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2415/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mikä on tämän ketjun aihent on mutta vastaan otsikon mukaan.

Nuoret äidit tarviivat nykyään kokemukseni mukaan isovanhempia enemmän kuin 60-2000 luvulla.

Tarvitaan omaa aikaa! Helou...olet juuri saanut vauvan... ja meidät mummot pyydetään  hoitamaan vastasyntynyttä öisin että saa äiti nukuttua. 

Mummot on n 50-65 vuotiaita. MEILLÄ ON MYÖS OMAAKIN ELÄMÄÄ!!!! HALOO.

Voihan toki kieltäytyä mutta vastasyntynyt tarvii kunnon hoitoa eikä väsymyksestä itkevää äitiä. Pakko siis auttaa että homma toimii.

Et vastaa. Sinä tulit vain solvaamaan. Haloo!

Vierailija
2416/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme määkymistä! Kai noilla (vahinko)lapsilla isätkin on? Miksi he eivät ole uupuneita?

Vierailija
2417/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

No jos ei kerran kukaan ole vaatinut isovanhempia lapsenlapsia hoitamaan eikä myöskään ilmaiseksi, mikä ongelma edes on?  Jos lähtee siitä olettamasta, ettei isovanhempien hoitoapua ole, silloin ei voi kuin voittaa jos ne isovanhemmat kuitenkin hoitavat.

Aiheena on äitien väsymys. Ei vaatimukset. Palstan superäidit vaan jankuttaa omasta erinomaisuudestaan. Kun eivät ikinä ole ketään tarvinnut.

Vierailija
2418/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mikä on tämän ketjun aihent on mutta vastaan otsikon mukaan.

Nuoret äidit tarviivat nykyään kokemukseni mukaan isovanhempia enemmän kuin 60-2000 luvulla.

Tarvitaan omaa aikaa! Helou...olet juuri saanut vauvan... ja meidät mummot pyydetään  hoitamaan vastasyntynyttä öisin että saa äiti nukuttua. 

Mummot on n 50-65 vuotiaita. MEILLÄ ON MYÖS OMAAKIN ELÄMÄÄ!!!! HALOO.

Voihan toki kieltäytyä mutta vastasyntynyt tarvii kunnon hoitoa eikä väsymyksestä itkevää äitiä. Pakko siis auttaa että homma toimii.

Et vastaa. Sinä tulit vain solvaamaan. Haloo!

Mitä solvausta tuossa oli? 

 

Jokainen ihminen on itse vastuussa omasta jälkikasvustaan. Jos ei tähän kykene, on edesvastuutonta lisääntyä. 

Ymmärrän että silloin tällöin (ja tällä tarkoitan muutaman kerran vuodessa) pyydetään esimerkiksi isovanhempia hoitamaan hetki lapsenlasta. Mutta sitten on näitä tapauksia jotka mankuvat ilmaista lapsenhoitajaa useita kertoja kuukaudessa. 

Tässä menee jo vanhemmuuden roolikin sekaisin; ei isän/ äidin rooli ole yrittää dumpata omaa lastaan jatkuvasti muiden hoidettavaksi vaan hoitaa se lapsi itse. Omassa suvussakin näitä dumppaajia joille tuntuu tulleen yllätyksenä se että harrastuksissa ja baareissa ei hypätä lapsen syntymän jälkeen samalla tavalla kuin ennen. Ei voi kuin ihmetellä että miten tällainen asia tulee yllätyksenä kolmikymppisille ihmisille. 

Mutta tietenkään ei olla valmiita maksamaan siitä hoidosta vaan lapsenhoitajan tulee olla ilmainen. 

Vierailija
2419/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mikä on tämän ketjun aihent on mutta vastaan otsikon mukaan.

Nuoret äidit tarviivat nykyään kokemukseni mukaan isovanhempia enemmän kuin 60-2000 luvulla.

Tarvitaan omaa aikaa! Helou...olet juuri saanut vauvan... ja meidät mummot pyydetään  hoitamaan vastasyntynyttä öisin että saa äiti nukuttua. 

Mummot on n 50-65 vuotiaita. MEILLÄ ON MYÖS OMAAKIN ELÄMÄÄ!!!! HALOO.

Voihan toki kieltäytyä mutta vastasyntynyt tarvii kunnon hoitoa eikä väsymyksestä itkevää äitiä. Pakko siis auttaa että homma toimii.

Et vastaa. Sinä tulit vain solvaamaan. Haloo!

Mitä solvausta tuossa oli? 

 

Jokainen ihminen on itse vastuussa omasta jälkikasvustaan. Jos ei tähän kykene, on edesvastuutonta lisääntyä. 

Ymmärrän että silloin tällöin (ja tällä tarkoitan muutaman kerran vuodessa) pyydetään esimerkiksi isovanhempia hoitamaan hetki lapsenlasta. Mutta sitten on näitä tapauksia jotka mankuvat ilmaista lapsenhoitajaa useita kertoja kuukaudessa. 

Tässä menee jo vanhemmuuden roolikin sekaisin; ei isän/ äidin rooli ole yrittää dumpata omaa lastaan jatkuvasti muiden hoidettavaksi vaan hoitaa se lapsi itse. Omassa suvussakin näitä dumppaajia joille tuntuu tulleen yllätyksenä se että harrastuksissa ja baareissa ei hypätä lapsen syntymän jälkeen samalla tavalla kuin ennen. Ei voi kuin ihmetellä että miten tällainen asia tulee yllätyksenä kolmikymppisille ihmisille. 

Mutta tietenkään ei olla valmiita maksamaan siitä hoidosta vaan lapsenhoitajan tulee olla ilmainen. 

Ketjun aihe ei ole sinun sukusi ja senkään haukkuminen.

Vierailija
2420/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian käsittelyn kannalta ei ole mitään merkitystä mikä on isovanhempien elinikä, työttömyys-, tai kuolleisuus-%, menneisyyden tavat, historia, perinteet, lehmien lukumäärä navetassa, ruoan hinta, kasvatus, säät, lumen määrä talvisodan aikana, jne...

 

Aivan epärelevanttia keskustelua.

 

Mikään näistä ei muuta tosiasiaa että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää lapsenlapsia eikä olla ilmaisena lastenvahtina, vaikka itsekkäät vanhemmat näin "toivoisi" (suomeksi: vaatisi). Isovanhempien ei tarvitse perustella asiaa mitenkään. Jos joku suuttuu tästä tosiasiasta, ei ole kypsä lasten vanhemmaksi.

Missä näitä vaatimuksia on? Koko ajan tätä samaa toistetaan. Jos joku toivoo, että olisi apuja saatavilla, edes tiukassa paikassa, ei ole vaatimus.

Onhan se vaatimus jos haluaa että toinen tulee tekemään palkatonta työtä itselle. 

 

Oma halu --> toinen tottelee omaa halua

 

Miksi sitä pitää piilotella ettei kyse olisi omasta halusta?

Missä joku on vaatinut, että joku tulee tekemään palkatonta työtä? 

Tässä ketjussa ja tuhansissa muissa ketjuissa vaaditaan isoäitejä hoitamaan lastenlapsia ilmaiseksi.

Meillä toiselta mummolta on kokonaan kielletty lasten tapaaminen. Toinen mummu asuu kaukana. Ei vaadita keneltäkään hoitamista. Muiden toimintaan en ota kantaa. 

Mistä tämä jatkuva hoidon tarve kumpuaa? Kyllä me ollaan aina saatu menot saatu hoidettua ilman ulkopuolista apua. 

En ole nähnyt yhtään kommenttia, jossa olisi varsinaisesti vaadittu mitään. Mut monen monta kommenttia, jossa tuomitaan nämä vaatimukset, joita ei ole esitetty missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän