Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2915)

Vierailija
2421/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mikä on tämän ketjun aihent on mutta vastaan otsikon mukaan.

Nuoret äidit tarviivat nykyään kokemukseni mukaan isovanhempia enemmän kuin 60-2000 luvulla.

Tarvitaan omaa aikaa! Helou...olet juuri saanut vauvan... ja meidät mummot pyydetään  hoitamaan vastasyntynyttä öisin että saa äiti nukuttua. 

Mummot on n 50-65 vuotiaita. MEILLÄ ON MYÖS OMAAKIN ELÄMÄÄ!!!! HALOO.

Voihan toki kieltäytyä mutta vastasyntynyt tarvii kunnon hoitoa eikä väsymyksestä itkevää äitiä. Pakko siis auttaa että homma toimii.

Et vastaa. Sinä tulit vain solvaamaan. Haloo!

Mitä solvausta tuossa oli? 

 

Jokainen ihminen on itse vastuussa omasta jälkikasvustaan. Jos ei tähän kykene, on edesvastuutonta lisääntyä. 

Ymmärrän että silloin tällöin (ja tällä tarkoitan muutaman kerran vuodessa) pyydetään esimerkiksi isovanhempia hoitamaan hetki lapsenlasta. Mutta sitten on näitä tapauksia jotka mankuvat ilmaista lapsenhoitajaa useita kertoja kuukaudessa. 

Tässä menee jo vanhemmuuden roolikin sekaisin; ei isän/ äidin rooli ole yrittää dumpata omaa lastaan jatkuvasti muiden hoidettavaksi vaan hoitaa se lapsi itse. Omassa suvussakin näitä dumppaajia joille tuntuu tulleen yllätyksenä se että harrastuksissa ja baareissa ei hypätä lapsen syntymän jälkeen samalla tavalla kuin ennen. Ei voi kuin ihmetellä että miten tällainen asia tulee yllätyksenä kolmikymppisille ihmisille. 

Mutta tietenkään ei olla valmiita maksamaan siitä hoidosta vaan lapsenhoitajan tulee olla ilmainen. 

Ketjun aihe ei ole sinun sukusi ja senkään haukkuminen.

Eikä ketjun tarkoitus myöskään sinun mielipiteiden jatkuva esille tuominen. 

 

Mutta jotenkin voin arvata että sinä olet henkilö joka on sikiintynyt useamman eri henkilön kanssa ja dumppaa lapsensa jatkuvasti muiden ilmaishoitoon nostaen samalla täydet tuet yhteiskunnalta jotta saa "omaa aikaa" eikä tarvitse itse hoitaa omia velvollisuuksia tai edes käyttää siihen tarkoitettuja tukia. Tuollaisella ajatusmaailmalla lisääntyminen ei kannata. 

Vierailija
2422/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on että jokainen perhe hoitakoon synnyttämänsä lapset, ei kuulu enää isovanhempien lapsenlapsiaan hoidella. Isovanhemmat ovat jo sen urakan suorittaneet. Turha niitä lapsia on synnyttää mikäli ei jaksa hoitaa. Vastuu on aina lapsen vanhemmilla! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Jos sinulla on perhe ja on juhla, on se silloin perhejuhla. Kun perhe ei yleensä häviä sen juhlan ajaksi. Toki toisinaan perhe lähtee, yhden juhlijan takia.

Vierailija
2424/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiintynyt?? Mitä kieltä tuokin on?

Vierailija
2425/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikiintynyt?? Mitä kieltä tuokin on?

Suomea. 

 

"Kehittyä tai kasvaa uudesta alusta, usein jälkeläisestä."

 

Sivistyssanakirja löytyy googlettamalla. Kokeile joskus. 

Vierailija
2426/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sikiintynyt on siis jonkun jälkeläisen jälkeläinen? Mihin ihmeeseen se liittyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2427/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koira ja on juhla. Onko juhla siis koirajuhla?

Vierailija
2428/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset, mies ja nainen perustavat perheen, niin silloin ne ovat vastuussa tulevista lapsistaan ja niiden elättämisestä.

Ei kenenkään isovanhemman tai muun sukulaisen velvollisuuksiin kuulu, että olisivat lapsiperheiden hoitajina ja perheen tukena.

Kenelle tätä jankutat? Mikä on uusi näkökulma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2429/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hakee sanaa lisääntynyt… reppana on vähän yksinkertainen.

Vierailija
2430/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on unohtunut eräs tärkeä seikka. Nyt lapset tehdään vanhana 30-40 vuotiaina, joten vanhemmat ovat jo ikääntyneet. Itse olin 50v, kun sain ensimmäisen lapsenlapseni. Vaikka olin töissä ja olin yksin koiran kanssa. löysin aikaa monelle lapsenlastelle. Minun tehtäväni oli saada heihin läheinen kontakti. Nyt he pitävät yhteyttä ja pitävät minusta huolta. Nyt enää en jaksa pieniä hoitaa kun lähestyn 80 ikävuotta. Parasta on ollut seikkailut heidän kanssa ja kehityskeskustelut. Olkaa armollisia toisillenne täällä palstalla. Haukkuminen ei johda kuin sotaan.

Erittäin hyvä huomio. Omat vanhempani olivat 21 ja 27 kun minä synnyin. Nopeasti mietittynä myös kaikki tätini ja setäni olivat alle kolmekymppisiä kun saivat lapsensa. Ihminen on fyysisesti parhaimmassa kunnossa alle kolmekymppisenä. Sen jälkeen alkaa hidas mutta vääjäämätön "rapistuminen". Esimerkiksi nelikymppisellä ei yksinkertaisesti ole enää samalla tavalla energiaa kuin nuorempana eikä hän myöskään ole muutenkaan fyysisesti enää parhaassa terässä. Täytän tänä vuonna 45 ja on hurjaa ajatella, että minulla olisi vielä vaikkapa 5-vuotias lapsi. Vaikka pidänkin itsestäni huolta niin en yksinkertaisesti enää jaksaisi telmiä hänen kanssaan samalla tavalla kuin nuorena. En mitenkään.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja toivonkin, että he tekevät lapsensa pian, jos tekeävät, jotta minä jaksaisin kunnolla touhuta olla heidän lastensa kanssa. Kyllä minä vielä yhden viikonlopun varmasti pystyn helposti leikkimään pienenkin lapsen kanssa, mutta pitempi aika alkaisi jo takuulla tuntumaan jossain.

Ei minulla ollut mitään ongelmia vaikka sain kaksi lasta nelikymppisenä, eikä edelleenkään ole mitään jaksamisongelmaa minkään suhteen. Kyllä tuo on pään sisässä oleva ongelma, eikä niinkään todellinen.

Ihan kannattaa tutustua ihmisen biologiaa. Ihmisen parasta ennen päiväys on neljänkympin tienoilla.

Edelleen teen asiantuntijatyötä, opiskelen yliopistossa ja teen ihan samoja asioita kuin nuorena. Iso talo, iso piha, koira, jopa oma sivutoiminen firma. Miten tässä nyt nökyy se rapistuminen? 

On ihan tieteellisiä tosiasioita, että ihmisen fyysinen suoritukyky on parhaimmillaan 20 - 30-vuotiaana. Siis lihasvoima ja kestävyys. Älylliset kyvyt ovat parhaimmillaan nelikymppisenä. Iässä noin 44-v. tulee ensimmäinen suurempi hyppyri vanhenemiseen. Toinen tulee vähän päälle kuusikymppisenä. Lihaskunto heikkenee merkittävästi viisikymppisenä vaikka treenaaisit kuinka.  Naisilla alkaa vaihdevuodet, jolloin hormonitasot muuttuvat ihan kokonaan. Kuusikymppisenä ei voi enää vanhenemiselle mitään, vaikka kuinka yrittää. Kahdeksankymppisenä kaikki motoriset taidot väistämättä heikkenevät aivoja myöten, samoin stressistä palautuminen. Tämä ei siis ole kuvio, ettet sairastu tai vanhene jos et halua, vanhenet ja sairastut silti. 

 

Tässä yksi linkki aiheeseen: https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/ikaantymisen-v…

Tuolla pohjalla nykyajan vaatimukset isovanhempia kohtaan tuntuvat todella kovilta.

Ai sekin on heille liikaa, että hätätilanteessa voisivat auttaa omaa lastaan. Kukahan se itsekäs onkaan!

Onko nyt oikeasti niin, että lähellä asuvat toimettomat eläkeläisisovanhemmat ovat kieltäytyneet antamasta lapsilleen hätätilassa apua? Tämä tuntuu vaikealta uskoa, koska auttaisin itse vaikka lapsiperhettä naapurissa jos siellä olisi hätä. Toki voimme keskustella mikä se hätätila on ollut.

Täällä ollaan kovasti selitetty, ettei kukaan saa olettaa kenenkään auttavan missään tilanteessa. Sehän on koko tämän ketjun viesti ollut. Ite pitää tai olet saamaton luuseri.

Voi tuota uhriutumisen määrää taas.

Mitä tuossa oli uhriutumista? Selostus ketjun sisällöstä. Vai voitko väittää muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2431/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sikiintynyt on siis jonkun jälkeläisen jälkeläinen? Mihin ihmeeseen se liittyy?

Jos älykkyystaso on sitä luokkaa ettei ymmärrä lukemaansa eikä osaa käyttää nettiä selvittääkseen sanaa jota ei ymmärrä, onko NETIN KESKUSTELUPALSTA oikea paikka missä viettää aikaa? 

Vastaus: Ei. 

Vierailija
2432/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton mutta siskoni ei. Hänen asenteensa on aivan uskomaton; hän on monesti sanonut että on sukulaisten velvollisuus hoitaa hänen lastaan. 

Monesti vielä niin että hoitajalle tulee itselleen kuluja tuosta hoidosta (eli hoitaja ostaa ruuat lapselle, maksaa matkat, jne). 

 

Kerran antoi kympin minulle lapsensa ruokiin. Seuraavana päivänä soitti ja kysyi eikö kympistä muka jäänyt mitään. Sanoin että jäi reilu euro ja etten arvannut että se pitää siirtää hänelle takaisin. Rupesi räyhäämään miten yritän rahastaa oman siskontytön hoidosta 😂 

 

Kun satojen kilometrien päässä asuva äitimme ei matkustanut hoitamaan lasta silloin kun sisko niin halusi, alkoi hirveä valitus. Sanoin että palkkaa maksullinen lapsenhoitaja niin voit itse määrätä milloin hoitaja tulee. Tämähän ei tule kysymyksen; ei hänen kuulu maksaa siitä että lapselle tulee hoitaja, koska "se on sukulaisten velvollisuus". 

Siskosi on siis idiootti, kaikki muut äidit ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2433/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hakee sanaa lisääntynyt… reppana on vähän yksinkertainen.

Jotkut osaa käyttää sivistyssanoja ja kirjoittaa muutakin kuin wt-tyyliä vaikka se sinulta ei luonnistu. Siinä muuten taas uusi sana jonka voit opetella. 

PS. Lause aloitetaan isolla kirjaimella. 

Vierailija
2434/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sana on lisääntynyt. Ei sikiintynyt. Et edes ymmärrä mitä lainaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2435/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton mutta siskoni ei. Hänen asenteensa on aivan uskomaton; hän on monesti sanonut että on sukulaisten velvollisuus hoitaa hänen lastaan. 

Monesti vielä niin että hoitajalle tulee itselleen kuluja tuosta hoidosta (eli hoitaja ostaa ruuat lapselle, maksaa matkat, jne). 

 

Kerran antoi kympin minulle lapsensa ruokiin. Seuraavana päivänä soitti ja kysyi eikö kympistä muka jäänyt mitään. Sanoin että jäi reilu euro ja etten arvannut että se pitää siirtää hänelle takaisin. Rupesi räyhäämään miten yritän rahastaa oman siskontytön hoidosta 😂 

 

Kun satojen kilometrien päässä asuva äitimme ei matkustanut hoitamaan lasta silloin kun sisko niin halusi, alkoi hirveä valitus. Sanoin että palkkaa maksullinen lapsenhoitaja niin voit itse määrätä milloin hoitaja tulee. Tämähän ei tule kysymyksen; ei hänen kuulu maksaa siitä että lapselle tulee hoitaja, koska "se on sukulaisten velvollisuus". 

Siskosi on siis idiootti, kaikki muut äidit ei ole.

Ei sillä ole siskoa. Se keksii haukkuakseen.

Vierailija
2436/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sikiintynyt on siis jonkun jälkeläisen jälkeläinen? Mihin ihmeeseen se liittyy?

Jos älykkyystaso on sitä luokkaa ettei ymmärrä lukemaansa eikä osaa käyttää nettiä selvittääkseen sanaa jota ei ymmärrä, onko NETIN KESKUSTELUPALSTA oikea paikka missä viettää aikaa? 

Vastaus: Ei. 

Tossa sun omassa lainauksessasi se selitettiin noin… 

Vierailija
2437/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu olevan vallalla ajatus, että omat lapset ovat pahimpia vihollisia ja heidän auttaminen on pahinta tuskaa, jota voi kuvitella.

Vierailija
2438/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 64-vuotias, vaikeita perussairauksia on ja teen kaksivuorotyötä. Minun on nukuttava yöni joten ihan pieniä en voi ottaa yökylään. Sitten, kun osaavat itse hoitaa yölliset vessakäynnit ym. Tytär ei oikein ymmärrä vaan laiskana pitää. Päivähoidossa ovat kyllä usein. 

Olen saman ikäinen. Kun aikoinaan hankimme lapsia, hoidimme heidät itse, vaikka molemmat olimme töissä, eikä päivähoitoa ollut saatavissa kuten nyt. Kävimme osin eri aikaan töissä ja palkkasimme lastenhoitajan muutamaksi tunniksi päivässä. Isovanhemmille tarjosimme rusinat pullasta, menimme kylään lapset ruokittuna ja hyväntuulisina. Pari kertaa vuodessa meillä oli yhteistä aikaa kodin ulkopuolella niin, että ruokimme lapset ja pistimme nukkumaan, joku isovanhemmista tuli päivystämään. Sitten kun lapset oli omatoimisia, saatoimme pyytää isovanhempaa katsomaan perään pari tuntia ennen nukkumaan menoa. 

 

Turvaverkkoina meillä oli lisäksi ystäväperheitä, joiden luona kyläiltiin vuoroin ja he meillä. Kun oli jotain pakollista menoa, mihin ei voinut ottaa lasta mukaan, vuorottelimme lasten kaitsemista tässä ringissä. Lomilla Euroopan reissuja myöden mentiin aina perheenä, samoin vaellukset ja retkeilyt. Harrastukset sovitettiin sellaisiksi, että voitiin olla perheenä niissä. Perhe-elämähän on elämäntapa, eikö?

Aloitus on tää sama, mitä täällä jankutetaan: itse hoidimme lapsemme. Kuitenkin olette saaneet apuja, just tilanteisiin joista täällä on puhuttu. Ja nämä tarpeet tuomittu. 

Niinhän se sun vastauksesikin on ollut  ihan samaa jankutusta ja uhriutumita  jo montakymmentä sivua.

Kenen kuvittelet täällä vastailevan? Kommentoijia on useampi, kuin sinä ja joku muu.

Vierailija
2439/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi räyhääjä tärisee vihasta. Mikä ihme sitä vaivaa? Löytyisköhän sill sivistyssana-diagnoosi?

Vierailija
2440/2915 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sana on lisääntynyt. Ei sikiintynyt. Et edes ymmärrä mitä lainaat.

Kuten tuossa jo mainitsin, voit googlettaa sanan jota et ymmärrä. 

Lainaus on sivistyssanakirjan sivuilta. 

Suosittelen kokeilemaan, voit oppia uutta. 

 

Enempää en tästä lähde jankuttamaan, alkaa mennä "opeta sialle tangon alkeet" tyyliseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä