Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2916)

Vierailija
2361/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Vierailija
2362/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Sinäkö tämän asian päätät?  

Vierailija
2364/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Tottakai lapsiöerheellä on vappu, uusi vuosi ja juhannus lapsiperheen juhla. Ei ikinä olisi tullut mieleen dumbata lapsia jonnkin. Ilmapallot y. Vappuun, uusi vuosi tinan valuu ja juhlaruoka, juhannus yhdessäoloa ulkona kokoin ja kukin.  Nimenomaan lapsille kokemusyen tuottaminen. 

Vierailija
2365/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Sinäkö tämän asian päätät?  

Itsehän sinä julistit mikä se on.

Vierailija
2366/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Meillä haluaa mummo ihan itse hoitaa. Eikä ole suostunut ottamaan mitään vastaan palkaksi. 

Saako kysyä koetko tuon hyvänä vai pahana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2367/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Sinäkö tämän asian päätät?  

Itsehän sinä julistit mikä se on.

Väärin, sinua edellisen viestin kirjoittaja ei ole kirjoittanut aiheesta mitään aiemmin. Sinulla on taas harha, että täällä on vain yksi kirjoittaja sinulle vastaamassa.

Vierailija
2368/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2369/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei jaksa arkea lastensa kanssa eikä edes juhlapyhiä viettää heidän kanssaan. Lasten vappuriemut, juhannusyön valvominen luonnossa amuyöhön, uuden vuoden tinat joulukuusen vielä luodessa tunnelmaa,  niistä lapsillekin  perinteitä ja hyviä kokemuksia.

Vierailija
2370/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Meille tuli vanhempien ystäviä ja me menimme kyläilemään vanhempien ystäville, vappuna aina perinteinen piknik. Ei me mihinkään mummolaan menty silloin. Joulu ja pääsiäinen vietettiin sukulaisten kanssa. Vappu, juhannus ja uusivuosi oli ystävien kanssa vietettyjä juhlia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
HALOO?
2371/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden pojan äiti. Mikään ei ole rikkaampaa ja rakkaampaa kuin lasten kanssa vietetty aika. 

Kaikki hommelit soljuu omalla painollaan. Ei äitiys ole taakka. Takana onnellisia ja hauskoja ja välillä vaikeitakin aikoja. Isovanhempia ei tarvitse hyväksikäyttää, heillähän on jo ollut oma lapsielämä minut sisarukseni mukaanlukien.

Vierailija
2372/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2373/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Ei mun lapsilla edes ole mummoja. Ei heitä mihinkään ole koskaan jätetty tai viety. Tai minua sen kummemmin lapsena. Mutta ei me sukulaisissa mitään juhannuksia vietetty. Joulu ja pääsiäinen oli niitä juhlia, kun "piti" tavata sukulaisia perhejuhlissa.

Vierailija
2374/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALOO? kirjoitti:

Olen kahden pojan äiti. Mikään ei ole rikkaampaa ja rakkaampaa kuin lasten kanssa vietetty aika. 

Kaikki hommelit soljuu omalla painollaan. Ei äitiys ole taakka. Takana onnellisia ja hauskoja ja välillä vaikeitakin aikoja. Isovanhempia ei tarvitse hyväksikäyttää, heillähän on jo ollut oma lapsielämä minut sisarukseni mukaanlukien.

No voi kun ihanaa ja hurskasta ja omahyväistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2375/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Ei mun lapsilla edes ole mummoja. Ei heitä mihinkään ole koskaan jätetty tai viety. Tai minua sen kummemmin lapsena. Mutta ei me sukulaisissa mitään juhannuksia vietetty. Joulu ja pääsiäinen oli niitä juhlia, kun "piti" tavata sukulaisia perhejuhlissa.

Silloinhan teilläkin on ollut nuo juhlat perhejuhlia ei erossa perheestä vietettyjä aikoja. 

 

Muistaakseni sinä itse muuten halusit aiemmin rajata perheen vain vanhempiin ja alaikäisiin lapsiin.

Vierailija
2376/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Ei mun lapsilla edes ole mummoja. Ei heitä mihinkään ole koskaan jätetty tai viety. Tai minua sen kummemmin lapsena. Mutta ei me sukulaisissa mitään juhannuksia vietetty. Joulu ja pääsiäinen oli niitä juhlia, kun "piti" tavata sukulaisia perhejuhlissa.

Silloinhan teilläkin on ollut nuo juhlat perhejuhlia ei erossa perheestä vietettyjä aikoja. 

 

Muistaakseni sinä itse muuten halusit aiemmin rajata perheen vain vanhempiin ja alaikäisiin lapsiin.

Perhejuhla on häät, isommat syntymäpäivät jne. eli ne on niitä joita vietetään sukulaisten kanssa. En tiedä miksi nimi on harhaanjohtava.

Vierailija
2377/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Meille tuli vanhempien ystäviä ja me menimme kyläilemään vanhempien ystäville, vappuna aina perinteinen piknik. Ei me mihinkään mummolaan menty silloin. Joulu ja pääsiäinen vietettiin sukulaisten kanssa. Vappu, juhannus ja uusivuosi oli ystävien kanssa vietettyjä juhlia.

Niin mitä? Sinun perheesi on sinun vanhemmat. Eli perhejuhla, vietitte perheenä näitä juhlia.

Vierailija
2378/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Ei mun lapsilla edes ole mummoja. Ei heitä mihinkään ole koskaan jätetty tai viety. Tai minua sen kummemmin lapsena. Mutta ei me sukulaisissa mitään juhannuksia vietetty. Joulu ja pääsiäinen oli niitä juhlia, kun "piti" tavata sukulaisia perhejuhlissa.

Silloinhan teilläkin on ollut nuo juhlat perhejuhlia ei erossa perheestä vietettyjä aikoja. 

 

Muistaakseni sinä itse muuten halusit aiemmin rajata perheen vain vanhempiin ja alaikäisiin lapsiin.

Perhejuhla on häät, isommat syntymäpäivät jne. eli ne on niitä joita vietetään sukulaisten kanssa. En tiedä miksi nimi on harhaanjohtava.

Sinä yrität nyt tehdä perhejuhlaa joksikin muuksi mitä se on. Lapset+vanhemmat=perhe. Muut on sukujuhlia.

Vierailija
2379/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

No, kyllä se meillä ainakin on ollut aina ja monella muulla tuntemallani perheellä. Kun lapsia tulee kuvioihin, niin heidän kanssa vietetään luonnollisesti tällaiset juhlapäivät ja pidemmät vapaat. 

Se on samanlainen juhla kuin vappu tai uusivuosi. Ei se perhejuhla ole.

Hah! Ei jumalauta. Mitä sinä lapsena teit vappuna, uutena vuotena tai juhannuksena? 

Tai voi kysyä mitä tuon sinua edellisen kirjoittajan omat lapset tekivät lapsena uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena. Ehkä ne oli viety hätähoitoon mummolle? Tai niissä oli mystinen on/off-nappula.

Ei mun lapsilla edes ole mummoja. Ei heitä mihinkään ole koskaan jätetty tai viety. Tai minua sen kummemmin lapsena. Mutta ei me sukulaisissa mitään juhannuksia vietetty. Joulu ja pääsiäinen oli niitä juhlia, kun "piti" tavata sukulaisia perhejuhlissa.

Silloinhan teilläkin on ollut nuo juhlat perhejuhlia ei erossa perheestä vietettyjä aikoja. 

 

Muistaakseni sinä itse muuten halusit aiemmin rajata perheen vain vanhempiin ja alaikäisiin lapsiin.

Perhejuhla on häät, isommat syntymäpäivät jne. eli ne on niitä joita vietetään sukulaisten kanssa. En tiedä miksi nimi on harhaanjohtava.

Sinä yrität nyt tehdä perhejuhlaa joksikin muuksi mitä se on. Lapset+vanhemmat=perhe. Muut on sukujuhlia.

Sukujuhlat on ihan eri asia, sukukokoontumisia, eivät mitään jouluja ja pääsiäisiä. 

Vierailija
2380/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on unohtunut eräs tärkeä seikka. Nyt lapset tehdään vanhana 30-40 vuotiaina, joten vanhemmat ovat jo ikääntyneet. Itse olin 50v, kun sain ensimmäisen lapsenlapseni. Vaikka olin töissä ja olin yksin koiran kanssa. löysin aikaa monelle lapsenlastelle. Minun tehtäväni oli saada heihin läheinen kontakti. Nyt he pitävät yhteyttä ja pitävät minusta huolta. Nyt enää en jaksa pieniä hoitaa kun lähestyn 80 ikävuotta. Parasta on ollut seikkailut heidän kanssa ja kehityskeskustelut. Olkaa armollisia toisillenne täällä palstalla. Haukkuminen ei johda kuin sotaan.

Erittäin hyvä huomio. Omat vanhempani olivat 21 ja 27 kun minä synnyin. Nopeasti mietittynä myös kaikki tätini ja setäni olivat alle kolmekymppisiä kun saivat lapsensa. Ihminen on fyysisesti parhaimmassa kunnossa alle kolmekymppisenä. Sen jälkeen alkaa hidas mutta vääjäämätön "rapistuminen". Esimerkiksi nelikymppisellä ei yksinkertaisesti ole enää samalla tavalla energiaa kuin nuorempana eikä hän myöskään ole muutenkaan fyysisesti enää parhaassa terässä. Täytän tänä vuonna 45 ja on hurjaa ajatella, että minulla olisi vielä vaikkapa 5-vuotias lapsi. Vaikka pidänkin itsestäni huolta niin en yksinkertaisesti enää jaksaisi telmiä hänen kanssaan samalla tavalla kuin nuorena. En mitenkään.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja toivonkin, että he tekevät lapsensa pian, jos tekeävät, jotta minä jaksaisin kunnolla touhuta olla heidän lastensa kanssa. Kyllä minä vielä yhden viikonlopun varmasti pystyn helposti leikkimään pienenkin lapsen kanssa, mutta pitempi aika alkaisi jo takuulla tuntumaan jossain.

Ei minulla ollut mitään ongelmia vaikka sain kaksi lasta nelikymppisenä, eikä edelleenkään ole mitään jaksamisongelmaa minkään suhteen. Kyllä tuo on pään sisässä oleva ongelma, eikä niinkään todellinen.

Ihan kannattaa tutustua ihmisen biologiaa. Ihmisen parasta ennen päiväys on neljänkympin tienoilla.

Edelleen teen asiantuntijatyötä, opiskelen yliopistossa ja teen ihan samoja asioita kuin nuorena. Iso talo, iso piha, koira, jopa oma sivutoiminen firma. Miten tässä nyt nökyy se rapistuminen? 

On ihan tieteellisiä tosiasioita, että ihmisen fyysinen suoritukyky on parhaimmillaan 20 - 30-vuotiaana. Siis lihasvoima ja kestävyys. Älylliset kyvyt ovat parhaimmillaan nelikymppisenä. Iässä noin 44-v. tulee ensimmäinen suurempi hyppyri vanhenemiseen. Toinen tulee vähän päälle kuusikymppisenä. Lihaskunto heikkenee merkittävästi viisikymppisenä vaikka treenaaisit kuinka.  Naisilla alkaa vaihdevuodet, jolloin hormonitasot muuttuvat ihan kokonaan. Kuusikymppisenä ei voi enää vanhenemiselle mitään, vaikka kuinka yrittää. Kahdeksankymppisenä kaikki motoriset taidot väistämättä heikkenevät aivoja myöten, samoin stressistä palautuminen. Tämä ei siis ole kuvio, ettet sairastu tai vanhene jos et halua, vanhenet ja sairastut silti. 

 

Tässä yksi linkki aiheeseen: https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/ikaantymisen-v…

Tuolla pohjalla nykyajan vaatimukset isovanhempia kohtaan tuntuvat todella kovilta.

Ai sekin on heille liikaa, että hätätilanteessa voisivat auttaa omaa lastaan. Kukahan se itsekäs onkaan!

Onko nyt oikeasti niin, että lähellä asuvat toimettomat eläkeläisisovanhemmat ovat kieltäytyneet antamasta lapsilleen hätätilassa apua? Tämä tuntuu vaikealta uskoa, koska auttaisin itse vaikka lapsiperhettä naapurissa jos siellä olisi hätä. Toki voimme keskustella mikä se hätätila on ollut.

Täällä ollaan kovasti selitetty, ettei kukaan saa olettaa kenenkään auttavan missään tilanteessa. Sehän on koko tämän ketjun viesti ollut. Ite pitää tai olet saamaton luuseri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi