Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2916)

Vierailija
2341/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy aiheessa. Mummo ja mummon kehitysvaiheet ei ole ketjun aihe.

Itse asiassa on. Ihan ketjun otsikossa jo lukee "muuttunut isovanhemmuus".

Se millaista isovanhemmuus (eri substantiivi) ei ole sama asia kuin se millainen mummo (eri substantiivi) oli 44-vuotiaana.

 

Tässä verrataan esimerkiksi vuoden 1950 isovanhempaa vuoden 2026 isovanhempaan. Ei sitä vuoden 2026 isovanhempaa vuonna 1986 ja vuonna 2026 keskenään.

Vierailija
2342/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

Vierailija
2344/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Vierailija
2345/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on unohtunut eräs tärkeä seikka. Nyt lapset tehdään vanhana 30-40 vuotiaina, joten vanhemmat ovat jo ikääntyneet. Itse olin 50v, kun sain ensimmäisen lapsenlapseni. Vaikka olin töissä ja olin yksin koiran kanssa. löysin aikaa monelle lapsenlastelle. Minun tehtäväni oli saada heihin läheinen kontakti. Nyt he pitävät yhteyttä ja pitävät minusta huolta. Nyt enää en jaksa pieniä hoitaa kun lähestyn 80 ikävuotta. Parasta on ollut seikkailut heidän kanssa ja kehityskeskustelut. Olkaa armollisia toisillenne täällä palstalla. Haukkuminen ei johda kuin sotaan.

Erittäin hyvä huomio. Omat vanhempani olivat 21 ja 27 kun minä synnyin. Nopeasti mietittynä myös kaikki tätini ja setäni olivat alle kolmekymppisiä kun saivat lapsensa. Ihminen on fyysisesti parhaimmassa kunnossa alle kolmekymppisenä. Sen jälkeen alkaa hidas mutta vääjäämätön "rapistuminen". Esimerkiksi nelikymppisellä ei yksinkertaisesti ole enää samalla tavalla energiaa kuin nuorempana eikä hän myöskään ole muutenkaan fyysisesti enää parhaassa terässä. Täytän tänä vuonna 45 ja on hurjaa ajatella, että minulla olisi vielä vaikkapa 5-vuotias lapsi. Vaikka pidänkin itsestäni huolta niin en yksinkertaisesti enää jaksaisi telmiä hänen kanssaan samalla tavalla kuin nuorena. En mitenkään.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja toivonkin, että he tekevät lapsensa pian, jos tekeävät, jotta minä jaksaisin kunnolla touhuta olla heidän lastensa kanssa. Kyllä minä vielä yhden viikonlopun varmasti pystyn helposti leikkimään pienenkin lapsen kanssa, mutta pitempi aika alkaisi jo takuulla tuntumaan jossain.

Ei minulla ollut mitään ongelmia vaikka sain kaksi lasta nelikymppisenä, eikä edelleenkään ole mitään jaksamisongelmaa minkään suhteen. Kyllä tuo on pään sisässä oleva ongelma, eikä niinkään todellinen.

Ihan kannattaa tutustua ihmisen biologiaa. Ihmisen parasta ennen päiväys on neljänkympin tienoilla.

Edelleen teen asiantuntijatyötä, opiskelen yliopistossa ja teen ihan samoja asioita kuin nuorena. Iso talo, iso piha, koira, jopa oma sivutoiminen firma. Miten tässä nyt nökyy se rapistuminen? 

Katsopa peiliin, ei siellä sama naama vastaan irvistele kuin kaksikymppisenä. Solut tekee kuolemaa naamassa ja ihan samalla tavalla ne tekee kuolemaa ympäri kehoa, myös lihaksissa, hermoissa ja aivoissa. Näin vain on.

Täällä haukutaan nykyihmiset, kun eivät jaksa ja sairastuvat vielä. Ja kun joku kertoo, että jaksaa, on väärässä ja vaan valehtelee. Palsta ei petä koskaan.

Vierailija
2346/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Ei ole. Lue otsikko ja ketju.

 

Kukaan ei ole vaatinut hoitamaan lapsiaan ilmaiseksi.

No jos ei kerran kukaan ole vaatinut isovanhempia lapsenlapsia hoitamaan eikä myöskään ilmaiseksi, mikä ongelma edes on?  Jos lähtee siitä olettamasta, ettei isovanhempien hoitoapua ole, silloin ei voi kuin voittaa jos ne isovanhemmat kuitenkin hoitavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2347/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä. 

Olen 70-luvulla syntynyt ja isovanhempani eivät olleet millään tavalla läsnä. Mutta ei myöskään vanhemmuus ollut samanlaista turbosuorittamista.#vapaakasvatus

70-luvulla monella perheellä oli molemmat mummot joko kotirouvia tai eläkeläisiä. Oli myös ihan tavallista lähettää lapset jopa koko kesäksi mummolaan.

 

Äitiydeksi riitti se, että suunnilleen kerran päivässä ruokki, kerran viikossa pesi vaatteet ja suunnilleen piti hengissä. Sillä tyylillä nykypäivänä lapsi on huostassa heti.

Tosiaan 80-luvulla oli normaalia, jopa lastenkirjojen aiheissa, koulukirjoissa, koulussa ja julkisessa puheessa, että ”lapset viettävät kesän mummolassa maalla”. Jos ei koko kesää niin viikkoja. Tämä on ollut ilmiö, ja ns. normaali. Tai mummolan sijaan lähetettiin leireille. 
Ja myös aiemmilla sukupolvilla muut kylän naiset tai mummot, tädit, hoitivat, eli oli hyvin normaalia että lapsia hoidettiin ristiin rastiin. 

Vietin lapsuuden 70 ja 80-luvuilla. Kukaan luokkakaverini tai tuntemani lapsi ei viettänyt kesäänsä isovanhemmillaan. Leireillä kyllä käytiin yleensä kahdellakin kesässä. Tädit olivat, ainakin omani, omissa palkkatöissään. Ja hoitivat muuten vain omia huushollejaan ja lapsiaan. Isovanhempia nähtiin pari kertaa vuodessa, tätejä ja setiä osaa useammin, osaa vielä harvemmin.

Ysärillä ja vuosituhannen taitteessa naapurin lapset olivat kaikki kesät maalla, isovanhempien luona. Mitähän merkitystä sillä on, ettet sinä tunne yhtään ja minä runnen yhden tällaisen perheen? 

Minä taas tiedän isovanhemmat, joilla lastenlapsia oli monta hoidossa lähes koko kesän ja tämä tapahtui alle kymmenen vuotta sitten. Olemme siis ihan tasoissa, vaikkei kumpaankaan aikaan mitään yleistystä että isovanhemmat hoitivat voi tehdä. Eikä sitä ennenkään kun vuosikymmeniä menee taaakse päin.

Vierailija
2348/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Nimenomaan, kudottaisiin niitä turvaverkkoja samassa elämäntilanteessa olevien ja itsensä ikäisten ihmisten kesken. 

Miten voidaan olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat, kun he itse nuoret ihmisetkään ei jaksa? 

Itse olen pyrkinyt auttamaan ihan yli omien voimienikin kaikin tavoin, koska lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkeitä. Olen hoitanut useamman yön lapsenlapsiani 45-57 vuotiaana mummona. Nyt vanhempana vain päivisin, koska nukun huonosti ja olen aika monisairas. Jo yhden illan hoitaminen (haku päiväkodista ja palautus klo 21) ottaa niin voimille, että seuraava päivä menee toipuessa. Ymmärrän hyvin itseni ikäisiä ihmisiä, jolleivät he jaksa. 

Pienten lasten hoitaminen on nuorten hommaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2349/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Nimenomaan, kudottaisiin niitä turvaverkkoja samassa elämäntilanteessa olevien ja itsensä ikäisten ihmisten kesken. 

Miten voidaan olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat, kun he itse nuoret ihmisetkään ei jaksa? 

Itse olen pyrkinyt auttamaan ihan yli omien voimienikin kaikin tavoin, koska lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkeitä. Olen hoitanut useamman yön lapsenlapsiani 45-57 vuotiaana mummona. Nyt vanhempana vain päivisin, koska nukun huonosti ja olen aika monisairas. Jo yhden illan hoitaminen (haku päiväkodista ja palautus klo 21) ottaa niin voimille, että seuraava päivä menee toipuessa. Ymmärrän hyvin itseni ikäisiä ihmisiä, jolleivät he jaksa. 

Pienten lasten hoitaminen on nuorten hommaa. 

Ketään ei kiinnosta noi sun vaivasi ja kremppasi. 

Vierailija
2350/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Nimenomaan, kudottaisiin niitä turvaverkkoja samassa elämäntilanteessa olevien ja itsensä ikäisten ihmisten kesken. 

Miten voidaan olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat, kun he itse nuoret ihmisetkään ei jaksa? 

Itse olen pyrkinyt auttamaan ihan yli omien voimienikin kaikin tavoin, koska lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkeitä. Olen hoitanut useamman yön lapsenlapsiani 45-57 vuotiaana mummona. Nyt vanhempana vain päivisin, koska nukun huonosti ja olen aika monisairas. Jo yhden illan hoitaminen (haku päiväkodista ja palautus klo 21) ottaa niin voimille, että seuraava päivä menee toipuessa. Ymmärrän hyvin itseni ikäisiä ihmisiä, jolleivät he jaksa. 

Pienten lasten hoitaminen on nuorten hommaa. 

Ketään ei kiinnosta noi sun vaivasi ja kremppasi. 

Jopa oli tyly vastaus.

 

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2351/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian käsittelyn kannalta ei ole mitään merkitystä mikä on isovanhempien elinikä, työttömyys-, tai kuolleisuus-%, menneisyyden tavat, historia, perinteet, lehmien lukumäärä navetassa, ruoan hinta, kasvatus, säät, lumen määrä talvisodan aikana, jne...

 

Aivan epärelevanttia keskustelua.

 

Mikään näistä ei muuta tosiasiaa että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää lapsenlapsia eikä olla ilmaisena lastenvahtina, vaikka itsekkäät vanhemmat näin "toivoisi" (suomeksi: vaatisi). Isovanhempien ei tarvitse perustella asiaa mitenkään. Jos joku suuttuu tästä tosiasiasta, ei ole kypsä lasten vanhemmaksi.

Missä näitä vaatimuksia on? Koko ajan tätä samaa toistetaan. Jos joku toivoo, että olisi apuja saatavilla, edes tiukassa paikassa, ei ole vaatimus.

Onhan se vaatimus jos haluaa että toinen tulee tekemään palkatonta työtä itselle. 

 

Oma halu --> toinen tottelee omaa halua

 

Miksi sitä pitää piilotella ettei kyse olisi omasta halusta?

Missä joku on vaatinut, että joku tulee tekemään palkatonta työtä? 

Tässä ketjussa ja tuhansissa muissa ketjuissa vaaditaan isoäitejä hoitamaan lastenlapsia ilmaiseksi.

Meillä toiselta mummolta on kokonaan kielletty lasten tapaaminen. Toinen mummu asuu kaukana. Ei vaadita keneltäkään hoitamista. Muiden toimintaan en ota kantaa. 

Mistä tämä jatkuva hoidon tarve kumpuaa? Kyllä me ollaan aina saatu menot saatu hoidettua ilman ulkopuolista apua. 

Vierailija
2352/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian käsittelyn kannalta ei ole mitään merkitystä mikä on isovanhempien elinikä, työttömyys-, tai kuolleisuus-%, menneisyyden tavat, historia, perinteet, lehmien lukumäärä navetassa, ruoan hinta, kasvatus, säät, lumen määrä talvisodan aikana, jne...

 

Aivan epärelevanttia keskustelua.

 

Mikään näistä ei muuta tosiasiaa että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää lapsenlapsia eikä olla ilmaisena lastenvahtina, vaikka itsekkäät vanhemmat näin "toivoisi" (suomeksi: vaatisi). Isovanhempien ei tarvitse perustella asiaa mitenkään. Jos joku suuttuu tästä tosiasiasta, ei ole kypsä lasten vanhemmaksi.

Missä näitä vaatimuksia on? Koko ajan tätä samaa toistetaan. Jos joku toivoo, että olisi apuja saatavilla, edes tiukassa paikassa, ei ole vaatimus.

Onhan se vaatimus jos haluaa että toinen tulee tekemään palkatonta työtä itselle. 

 

Oma halu --> toinen tottelee omaa halua

 

Miksi sitä pitää piilotella ettei kyse olisi omasta halusta?

Missä joku on vaatinut, että joku tulee tekemään palkatonta työtä? 

Tässä ketjussa ja tuhansissa muissa ketjuissa vaaditaan isoäitejä hoitamaan lastenlapsia ilmaiseksi.

Meillä toiselta mummolta on kokonaan kielletty lasten tapaaminen. Toinen mummu asuu kaukana. Ei vaadita keneltäkään hoitamista. Muiden toimintaan en ota kantaa. 

Mistä tämä jatkuva hoidon tarve kumpuaa? Kyllä me ollaan aina saatu menot saatu hoidettua ilman ulkopuolista apua. 

Sieltä mummon päästä. Ei sitä kukaan muu ole koko ajan tänne jatkuvasti jankuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2353/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Niin, ne on nuo kommunikoimistaidottomat mummot, jotka täälläkin nostaa itsensä hekumallisesti uhriuten keskiöön kykenemättä ymmärtämään yhtikäs mitään mistään, mutta krempat pitää luetella, nyyhkiä ja kyynelehtiä, kun on niin vaikeaa. Se aikuinen käytös ei koskaan onnistu.

Olet päässyt törkeydessä nyt ihan uudelle tasolle. Tuliko tuon viestin kirjoittamisesta hyvä olo? Voisit ihan itse miettiä minkälaista on aikuinen käytös.

Vierailija
2354/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Nimenomaan, kudottaisiin niitä turvaverkkoja samassa elämäntilanteessa olevien ja itsensä ikäisten ihmisten kesken. 

Miten voidaan olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat, kun he itse nuoret ihmisetkään ei jaksa? 

Itse olen pyrkinyt auttamaan ihan yli omien voimienikin kaikin tavoin, koska lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkeitä. Olen hoitanut useamman yön lapsenlapsiani 45-57 vuotiaana mummona. Nyt vanhempana vain päivisin, koska nukun huonosti ja olen aika monisairas. Jo yhden illan hoitaminen (haku päiväkodista ja palautus klo 21) ottaa niin voimille, että seuraava päivä menee toipuessa. Ymmärrän hyvin itseni ikäisiä ihmisiä, jolleivät he jaksa. 

Pienten lasten hoitaminen on nuorten hommaa. 

Tuo on ihan totta. Sinäkin olet ollut avuksi minkä olet jaksanut. On tosi ihmeellistä olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat loputtomasti hoitaa pikkulapsia.  Tosi törkeää on myös vanhojn ihmisten vaivojen vähättely. Jos on sairauksia, ne on. Niiden kanssa eletään minkä kyetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2355/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näemmä koko juhannus jankattu aiheesta ja aiheen vierestä. Välillä puhutaan turvaverkosta, mutta näyttää siltä, että siksi lasketaan vain isoäidit. Niitä kuitenkin on korkeintaan kaksi elossaolevaa per lapsi. Siitä ei kummoista verkkoa kudo. Helpointa olisi, kun yritettäisiin saada sitä verkkoa aikaiseksi samassa elämäntilanteessa olevista, koska heitä on paljon enemmän kuin isoäitejä 

Nimenomaan, kudottaisiin niitä turvaverkkoja samassa elämäntilanteessa olevien ja itsensä ikäisten ihmisten kesken. 

Miten voidaan olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat, kun he itse nuoret ihmisetkään ei jaksa? 

Itse olen pyrkinyt auttamaan ihan yli omien voimienikin kaikin tavoin, koska lapseni ja lapsenlapseni ovat minulle tärkeitä. Olen hoitanut useamman yön lapsenlapsiani 45-57 vuotiaana mummona. Nyt vanhempana vain päivisin, koska nukun huonosti ja olen aika monisairas. Jo yhden illan hoitaminen (haku päiväkodista ja palautus klo 21) ottaa niin voimille, että seuraava päivä menee toipuessa. Ymmärrän hyvin itseni ikäisiä ihmisiä, jolleivät he jaksa. 

Pienten lasten hoitaminen on nuorten hommaa. 

Tuo on ihan totta. Sinäkin olet ollut avuksi minkä olet jaksanut. On tosi ihmeellistä olettaa, että vanhat ihmiset jaksavat loputtomasti hoitaa pikkulapsia.  Tosi törkeää on myös vanhojn ihmisten vaivojen vähättely. Jos on sairauksia, ne on. Niiden kanssa eletään minkä kyetään.

Ei ole vaadittu hoitamaan. Mitenkäs se toisten vähättely nyt törkeäksi muuttui? 

Vierailija
2356/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Vierailija
2357/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Isä, isän, isät, isien, isiä. 

Isi, isit, isejä.

Vierailija
2358/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on että jotkut vanhemmat haluavat että joku muu hoitaa lapsia ilmaiseksi. Mummot, sisaret, joku. Ei haluta maksaa palkkaa lapsenvahdille. Vain ilmainen työ kelpaa. Se on itsekkyyttä. Ei sellaiseen tarvi kenenkään suostua eikä sitä tarvitse perustella kellekään.

 

Aiheena on siis itsekkyys.

Meillä haluaa mummo ihan itse hoitaa. Eikä ole suostunut ottamaan mitään vastaan palkaksi. 

Vierailija
2359/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Vierailija
2360/2916 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen havainnoinut ympäristöä ja nähnyt esimerkiksi juhannuksenakin tätä, että isät ovat hyvinkin virkeän näköisiä eikä huolta huomisesta, mutta äidit todella väsyneitä, turvonneita, sotkuisiakin... Enkä siis nyt moiti äitejä, vaan isejä, että ilmeisesti ei mene hommat tasan ja äidit uupuu ja kuormittuu, kun isä saa jatkaa liki normieloa... Minusta sekin on vähän niin ja näin, että onko ok, että isä lähtee juhannusaattona kavereidensa kanssa ryypiskelemään, kun äiti jää kahden lapsen kanssa mökille... Toki mökillä isovanhemmat ja muita sukulaisia, mutta silti.

Juu ei todella olisi ok, että pikkulasten vanhempi lähtee perhejuhlana jonnekin kavereiden kanssa ryyppäämään... Muitakin viikonloppuja on vuodessa.

Milloin juhannus on muuttunut perhejuhlaksi??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän