Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin kotiinmyynti on monelle jopa kuolemantuomio

Vierailija
12.06.2026 |

Alkoholistina voin kertoa, että tietyn vaiheen monet alkoholistit juovat yksin kotonaan niin kauan kun jaksavat lähikaupassa käydä. Juominen loppuu ja apua jotkut hakee siinä vaiheessa. Nyt kun tämä uusi laki tulee voimaan, holisti juo pitempään kunnes on äärettömän huonossa kunnossa ja silloin ei mennä enää katkolle vaan sairaalaan. Tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon. Monet juovat itsensä hengiltä.                                                                               Nyt varmasti tulee viisaita kommentteja itseään parempana pitäviltä. Muistutan tässä vielä, ett kyse on sairaudesta ei valinnasta. Se putkijuominen on kaukana hauskasta, se on pahinta painajaista. Ehkä tässä halutaankin tietyistä ihmisistä nopeammin eroon.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää alkoholismi poikkeaa muista "sairauksista" sikäli, että tässä hoito auttaa vaan silloin, kun ihminen itse haluaa parantua. Jos et halua parantua, juot itsesi hautaan, siinä ei silloin mitkään hoidot auta. Ja katkot on turhia, pitkittävät vaan kärsimystä.

Parasta olis jos alkoholisti saataisiin pakkohoitoon ja alkuvaiheessa, mutta koska jos omaa tahtoa paranemiseen ei ole, on hoito turhaa.  Alkoholismista voi parantua, vain, jos alkoholisti itse sitä tahtoo. Muissa sairauksissa hoito auttaa tai ei auta, mutta se ei ole ihmisen omasta tahdosta kiinni. 

Alkoholistit tulee kalliiksi yhtiskunnalle. Mutta en osaa sanoa miten ongelma pitäisi ratkaista, koska näiden hoitaminenkin on usein turhaa. Arvoiden mukaan vain 1-20% pääsee alkoholista eroon, joten aika turhaa on hoitaa.

Näinhän se on. Ja aika jännää, että alkoholismista puhutaan nimenomaan sairautena. Minä en usko, että se sitä on, mutta tiedän monta alkoholistia ja etenkin heidän puolisoitaan, joita tämä "diagnoosi" lohduttaa. Onhan se kivempaa ajatella, että se rapajuoppo mies ei ole vastuussa omasta toiminnastaan, tai oikeuttaa se oma juominen sillä, että se on jotain, jota joku mystinen "sairaus" hallitsee, eikä oma käsi. Mutta juominen on valinta, piste. Epäilemättä ei yhtä helppo valinta, kuin se otanko kinkku- vai kalkkunaleikettä leivälle, mutta valinta yhtä kaikki. 

Miten pitkä kokemus sulla on asiasta ?  Vai perustuuko tuo tunteeseen. Lääketiede ainakin sanoo niin. Et sitten perusta tieteestä.

Vierailija
162/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä se todistetaan ettei ole liian humalassa eikä voi myydä? Myös kotona olevat lapset säälittävät kun joillakin on huono olot muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vain kertoo siitä että olet Ap niin mielelläsi kuin keholtasikin heikko yksilö, joka ei kestä yhtään mitään.

Kannattaisi kasvattaa luonnetta eikä olla tuollainen vätys. Vain nimittävät virukset ovat noin heikkoja, kun eivät kestä kuningas alkoholin hovin juhlintaa.🖕🤪

Koppava nulikka selittää. Noh, elämä on sillä lailla katalaa, että ne omat uhoamiset löytyy usein edestäpäin, muodossa tai toisessa.

Vierailija
164/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että pysyvät kotona, kuin että hyppäävät kännissä auton rattiin hakeakseen sitä juomista lisää.  Kaupat kun ei ole joka paikassa ihan vieressä eikä julkista liikennettä juurikaan ole.

Vierailija
165/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää alkoholismi poikkeaa muista "sairauksista" sikäli, että tässä hoito auttaa vaan silloin, kun ihminen itse haluaa parantua. Jos et halua parantua, juot itsesi hautaan, siinä ei silloin mitkään hoidot auta. Ja katkot on turhia, pitkittävät vaan kärsimystä.

Parasta olis jos alkoholisti saataisiin pakkohoitoon ja alkuvaiheessa, mutta koska jos omaa tahtoa paranemiseen ei ole, on hoito turhaa.  Alkoholismista voi parantua, vain, jos alkoholisti itse sitä tahtoo. Muissa sairauksissa hoito auttaa tai ei auta, mutta se ei ole ihmisen omasta tahdosta kiinni. 

Alkoholistit tulee kalliiksi yhtiskunnalle. Mutta en osaa sanoa miten ongelma pitäisi ratkaista, koska näiden hoitaminenkin on usein turhaa. Arvoiden mukaan vain 1-20% pääsee alkoholista eroon, joten aika turhaa on hoitaa.

Näinhän se on. Ja aika jännää, että alkoholismista puhutaan nimenomaan sairautena. Minä en usko, että se sitä on, mutta tiedän monta alkoholistia ja etenkin heidän puolisoitaan, joita tämä "diagnoosi" lohduttaa. Onhan se kivempaa ajatella, että se rapajuoppo mies ei ole vastuussa omasta toiminnastaan, tai oikeuttaa se oma juominen sillä, että se on jotain, jota joku mystinen "sairaus" hallitsee, eikä oma käsi. Mutta juominen on valinta, piste. Epäilemättä ei yhtä helppo valinta, kuin se otanko kinkku- vai kalkkunaleikettä leivälle, mutta valinta yhtä kaikki. 

Kyseessä ei olekkaan uskon asia, vaan tieteen tutkima asia, joten uskomuksillasi ei ole asiaan mitään vaikutusta. 

Tietämäni entiset alkoholistit ovat lopettaneet omalla päätöksellä, yksin. Jonain päivänä on vaan tullut mitta täyteen. Nämä lopettamiset on tehty ilman yhteiskunnan ja erityisesti ilman AA-höpsöjen apua. Että mitenkä se sairaus nyt sillai vaan yht'äkkiä loppuukin omalla päätöksellä? Ja miten nämä yhteiskunnan auttamat juopot vaan repsahtelee kerta toisensa jälkeen? Ja satasesta vetoa, että et ole yhtään näitä "tieteen tutkimia" artikkeleita koskaan lukenut, kunhan vaan yrität päteä.  

Se ei lopu yhtäkkiä, sen tuloksen tietää vasta pitkän ajan kuluessa, tosi pitkän ajan

Vierailija
166/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei olekkaan uskon asia, vaan tieteen tutkima asia, joten uskomuksillasi ei ole asiaan mitään vaikutusta. 

Tietämäni entiset alkoholistit ovat lopettaneet omalla päätöksellä, yksin. Jonain päivänä on vaan tullut mitta täyteen. Nämä lopettamiset on tehty ilman yhteiskunnan ja erityisesti ilman AA-höpsöjen apua. Että mitenkä se sairaus nyt sillai vaan yht'äkkiä loppuukin omalla päätöksellä? Ja miten nämä yhteiskunnan auttamat juopot vaan repsahtelee kerta toisensa jälkeen? Ja satasesta vetoa, että et ole yhtään näitä "tieteen tutkimia" artikkeleita koskaan lukenut, kunhan vaan yrität päteä.  

Ei se lopukkaan tuosta vain, vaan samalla tavalla sen kuntoutumisensa ja psyykkeensä eteen joutuu tekemään töitä ja kuin muistakin mielenterveys ongelmissa. Oikea alkoholisti voi heittää tuosta vain lopettamiseen henkensä, eikä niin toimi ellei ole joko saatanan tyhmä ja tietämätön kuten sinä (harva on) tai halua kuolla siihen lopettamiseen. Oikea juoppo tarvitsee lääkinnällistä apua, valvontaa ja hoitoa vieroitusoireisiin ja estämään esim. kramppeja ja deliriumia, eikä todellakaan uskalla, tai edes pysty lopetaa kuin seinään ilman edellä mainittuja. Koska menee todella huonoon kuntoon jo pelkästään vieroitusoireita (sairaalahoitoa vaativaan) vaikka kramppeja ja harhoja ei tulisikaan. Eli et sinä mitään alkoholisteja ole tuntenut vaan jotain satunnaisia tossuttelu tissuttelijoita joilla mitään oikeaa sairautta ole ollutkaan vaan joku kesän pussikaljoittelu vähän lähtenyt hetkeksi hanskasta tai muutaman viinilasin lipittely telkkarin ääressä iltaisin. 

Tunnet näköjään asiaa. Tuumailin samaa, noi on jotain tissuttelijoita. Suurin osa täällä ei tiedä mistä täällä puhutaan, ja hyvä niin. Ne luulee, että tässäkin ketjussa voi päteä,  no siinähän luulevat. Se onnistuu aina niin kauan, kunnes paikalla on ihmisiä, jotka tietää asiasta oikeasti jotain.

Kun putken jälkeen on ns psykoosit tulilla, siitä on leikki kaukana. vitt..sesti ajatellen, olisi mukava nähdä miten nää  " asiantuntijat " klaaraisi sen homman.

Vierailija
167/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mikään tuomio jos itse antaa.

Vierailija
168/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon. Monet juovat itsensä hengiltä"

Eikö tämä ole silkkaa säästöä? Nuo kaksi väitettä ovat keskenään ristiriidassa.

Jos on siinä kunnossa, että juo itsensä hengiltä, ne tuottavat työvuodet ovat kaukana takanapäin. 

Hoitaminen maksaa aivan helvetisti. Moni alkoholisti myös päätyy vammautuneena laitoshoitoon jopa kymmeniksi vuosiksi.

Hoito ei maksa, kun ei anneta rahaa hoitoihin.

Vierailija
169/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on SEKÄ oma valinta ETTÄ sairaus. Tämä teille jotka kinastelette kummasta on kyse. Itse raitistuessani Minnesota-hoidon avulla, tajusin, että ihan itse olen viinapullon huulilleni kohottanut mutta sen seurauksena myöskin sairastunut riippuvuussairauteen. Ja ei, minulla ei enää vuosiin ollut hilpeitä nousuhumalia vaan pakonomaista, järjenvastaista itsetuhokäyttäytymistä. 

On monia alkoholisteja, jotka ovat ymmärtäneet ja myöntäneet olevansa alkoholisteja ja tämän myötä lopettaneet juomisen ajaksi X, raitistuneet. Mutta sitten ovat tehneet valinnan ruveta juomaan uudelleen, vaikka hyvin tietävät, mitä ollaan ja mistä tullaan. Mutta kun loppuu se välittäminen, halu pysyä raittiina yms., jotka ovat edellytyksiä raittiina pysymiseen. Sitten heillä on alkanut taas se sama tekosyiden hakeminen, joiden varjolla saadaan juoda. Vanhoja tekosyitä uusilla mausteilla, jotka ovat syntyneet sillä, kun vaikka silloin aikoinaan juominen päätettiinkin lopettaa, niin se ei poistanut alkoholismia mihinkään ja sairaus paheni hiljalleen, mitään itse huomaamatta.

Ihminen on saattanut jo kauan ennen omaa alkoholisoitumistaan nähdä ympärillä paljon alkoholismia, kuten kaupungilla pyöriviä asunnottomia pultsareita ja muita ilmiöitä. Kun on nähnyt millaisia alkoholistit ovat, tuomitsee heidät jyrkästi ja ei halua itse sellaiseksi tulla, niin silloin sitä ei myöskään valitse itse alkoholistiksi ruveta. Mutta kun elämä menee niin kuin menee, kokee että se (alkoholismi) on heidän asia, heidän elämää ja se ei kosketa minua, niin sitten sattuukin sairastumaan alkoholismiin. 

Alkoholismi etenee hiljalleen, ihmisen itse sitä huomaamatta. Ja jos/kun ajatellaan, että alkoholisti on vain se joku ääritapaus ja nähdään, että jollain toisella menee huonommin kuin itsellä, niin ei ymmärretä sitä oman alkoholinkäytön alkoholistisuutta. Tälleen sitten lopulta ajaudutaan pohjalle, jossa vasta ymmärretään olevansa alkoholisti. 

Moni juova alkoholisti ajattelee, että en minä mikään alkoholisti ole ja ihan kontrollissa tämä minun juominen on. Todellisuudessa se oli silleen ihan silloin alussa, mutta nykyään siitä ollaan tultu kauas. Vielä ei ole tullut niitä vastoinkäymisiä ja menetyksiä, jotka olisivat herätelleet. Sitten kun on niitä kavereita, jotka ovat joutuneet viinan takia asunnottomiksi, tehneet hullumpia asioita humalassa ja olleet jopa linnassa, niin näihin kun alkoholisti, jolla on asiat vielä kunnossa, peilaa itseään, niin eihän hän ymmärrä olevansa alkoholisti. "Eihän mulla tässä mitään hätää." 

Vierailija
170/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy kalliinsi. Tulipalot lisääntyvät. Sivulliset kärsivät. Lähisuhdeväkivslta lisääntyy. 

Vierailija
171/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni alkoholisti on juonut itsensä hengiltä jo ennen kotiinkuljetusta. Myös moni suurkuluttaja kuolee alkoholin haittoihin vaikka ei sairasta alkoholismia. Aika moni alkoholisti on myös parantunut ja raitis nykyisin. 

Kukaan ei valitse onko alkoholisti vai ei mutta paraneminen on itsestä kiinni. Kyllä, sinä kuolet ennen aikojasi myös ilman kotiinkuljetusta. Aivan kuten syöpään sairastunut kuolee nopeammin jos kieltäytyy hoidosta. Sairaus ei ole valinta mutta hoito on!

Vierailija
172/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän muiden pitäisi kärsiä luonneheikkojen ongelmista? En suostu ja sillä hyvä. Holhous saa luvan loppua.

Sehän passaa. Lihavuus on useimmiten itse aiheutettu, joten hoitakoot itse ongelmansa.

Nyt puhutaankin alkoholismista, ei mistään ylipainosta. 

Vierailija
173/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni alkoholisti on juonut itsensä hengiltä jo ennen kotiinkuljetusta. Myös moni suurkuluttaja kuolee alkoholin haittoihin vaikka ei sairasta alkoholismia. Aika moni alkoholisti on myös parantunut ja raitis nykyisin. 

Kukaan ei valitse onko alkoholisti vai ei mutta paraneminen on itsestä kiinni. Kyllä, sinä kuolet ennen aikojasi myös ilman kotiinkuljetusta. Aivan kuten syöpään sairastunut kuolee nopeammin jos kieltäytyy hoidosta. Sairaus ei ole valinta mutta hoito on!

Puhut ihan asiaa, mutta kyllä se suurkulutuskin on alkoholismia, kun siihen kerran kuolee. Vaatii alkoholismin, jotta alkoholiin kuolee.

Vierailija
174/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samalla tavalla syöminen on valinta, ja lihavuus oma syy. Tai liikkumattomuus tai mikä tahansa addiktio.

Joidenkin on helppo olla juomatta, koska alkoholi aiheuttaa pelkästään epämiellyttävän reaktion. Esim. Itä-Aasiassa on yleinen geenivariantti, jossa alkoholidehydrogenaasi puuttuu. Pienestäkin määrästä tulee kova ja pitkä krapula. 

Tietyt geenit altistavat mm. Alkoholismille ja muille riippuvuuksille, samoin on tunnistettu esim. rähinäviinageeni. Juominen on valinta, mutta se ei ole samanlainen valinta kaikille. Minun on helppo olla juomatta viinaa tai olla käyttämättä heroiinia, mutta ymmärrän, että kaikille se ei ole yhtä helppoa.

Se on itse asiassa todella vaikeaa, kuten rottakokeillakin on todistettu. Esim. kunnon kokaiinikoukussa oleva rotta valitsee aina kokaiinin, jos tarjolla on vettä, ravintoa tai parittelua. Renkkaa sitä kokaiinivipua, vaikka kuolee janoon. Kovan janon kokeneena voin sanoa, että vähän vaikea tehdä järjellisiä valintoja, jos on noin pahassa koukussa.

Voi valita olla syömättä ja kuolla nälkään, jos sellaisen lopun itselleen välttämättä haluaa. Voi tehdä 10-vuotiaana valinnan, etten aio koskaan kokeilla ja maistaa alkoholia ja sitten kanssa pitää sen päätöksen, niin sillä ainakin varmasti välttää alkoholismiin sairastumisen ja sen julmat seuraukset. 

Vierailija
175/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän muiden pitäisi kärsiä luonneheikkojen ongelmista? En suostu ja sillä hyvä. Holhous saa luvan loppua.

Kuulostaa tarhaikäisen inttämiseltä. Niin kauan kun elät tällä pallolla miljardien muiden ihmisyksilöiden kanssa, tulet kärsimään heidänkin ongelmistaan tavalla tai toisella, halusitpa tai et.

Vierailija
176/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokarobotit ja lähetit tuli, niin puhuttiin että syrjäytyneet ei enää poistu asunnostaan edes kauppaan. Mitään ongelmia ei kuitenkaan tullut.

Oletko ihan varma? Montako syrjäytynyttä tunnet?

Vierailija
177/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset täytyy pitää tyhminä ja lauhkeina niin niiltä voidaan viedä lisää ja lisää. Tämä on ihan suunniteltu juttu. 

Sääliksi käy ne lapset, jotka alkoholistiperheessä joutuu kärsimään. Tulee lisäämään vielä monen lapsen kärsimystä entisestään tämä muutos. Viimeksi kun kirjotin tämän konmentin se poistettiin! Lisäksi moni tulee juomaan itsensä ennen aikaiseen hautaan vielä nopeammin. Poliiseilla työmäärä tulee myös kasvamaan. Meillä on pskin hallitus ikinä!

Vierailija
178/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No samalla tavalla syöminen on valinta, ja lihavuus oma syy. Tai liikkumattomuus tai mikä tahansa addiktio."

Vain typerys selittää, että viinan juominen on samanlainen asia kuin syöminen. 

Vain typerys jaksaa jankata, että yksi riippuvuus ei olekaan riippuvuus ja toinen on ja juupas eipäs

Vierailija
179/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen toimissa ei ole mitää logiikkaa.

Alkoholin kotiinmyynti sallitaan mutta huumeiden käyttöhuoneita ei.

Äärimmäisen loogista. 

Haitat maksimoiva linja on oikeiston linja nyt ja aina.

Vierailija
180/180 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen toimissa ei ole mitää logiikkaa.

Alkoholin kotiinmyynti sallitaan mutta huumeiden käyttöhuoneita ei.

Puhumattakaan kannabiksen laillistamisesta. 

Hupaisaa, hupaisaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi