Alkoholin kotiinmyynti on monelle jopa kuolemantuomio
Alkoholistina voin kertoa, että tietyn vaiheen monet alkoholistit juovat yksin kotonaan niin kauan kun jaksavat lähikaupassa käydä. Juominen loppuu ja apua jotkut hakee siinä vaiheessa. Nyt kun tämä uusi laki tulee voimaan, holisti juo pitempään kunnes on äärettömän huonossa kunnossa ja silloin ei mennä enää katkolle vaan sairaalaan. Tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon. Monet juovat itsensä hengiltä. Nyt varmasti tulee viisaita kommentteja itseään parempana pitäviltä. Muistutan tässä vielä, ett kyse on sairaudesta ei valinnasta. Se putkijuominen on kaukana hauskasta, se on pahinta painajaista. Ehkä tässä halutaankin tietyistä ihmisistä nopeammin eroon.
Kommentit (166)
"Muistutan tässä vielä, ett kyse on sairaudesta ei valinnasta."
Kuinka moni Suomessa saa alkoholismi-sairauden juomatta alkoholia? Varmasti on jonkun verran porukkaa, joka äitinsä kohdussa saa niin paljon viinaa, että on vauvasta asti alkoholisti, mutta eivät kaikki aikuisena juovat voi siihen vedota. Alkoholin juominen ei ole pakko.
Mutta! Mielestäni syy ei kuitenkaan ole vain yksilössä itsessään vaan koko yhteiskunnan asenteissa. Niin kauan kun väitetään, että jokainen voi yhden saunakaljan ottaa tai juoda pihvin kanssa lasin punaviiniä, niin unohdetaan, että sille alkoholistigeeniin omaavalle näin ei olekaan. Kaikkia ei pidä houkutella juomaan edes teelusikallista alkoholia perustellen sitä aikuisuuteen kuuluvalla asialla ("ei yksi annos haittaa"-vale).
Valistuksen jälkeen on oma valinta juoda alkoholia. Olen vakuuttunut, että hyvin harva absolutistina koko elämänsä pysynyt sairastuu alkoholismiin. On osittain virhe puhua sairaudesta, koska alkoholistit voivat siten kätevästi unohtaa oman vastuunsa.
Väkevää alkoholia on saanut tilattua kotiovelle ulkomailta jo tätä ennenkin. Tunsin alkoholistin, joka joi itsensä hautaan.
Kotiin tilailemalla rahat ainakin loppuu aikaisemmin ja sitten loppuu juominen. Ellei nyt satu olemaan rikas alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos vaikka on kilometri kauppaan, voi se olla muutaman kuukauden putken jälkeen ylittämätön matka. Tai jos joko alkoholismin, jonkin perussairauden tai näiden yhdistelmän takia on liikuntarajoitteinen. Jos vaikka jokin sairaus aiheuttaa lihasheikkoutta, parin kuukauden humalan jälkeen liikkuu jo tosi huonosti.
Muutaman kuukauden jälkeen ei mennä kuule edes ovesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se juominen on aluperin ihan oma valinta. Alkoholistin on helppo nimetä se sairaudeksi, näin hän välttyy vastuusta.
Vai niin, pysy puheissasi. Luulet olevasi saleteissa. Entä lapsesi, ovatko hekin, tai lapsen lapset. Muut perheenjäsenet ?
Nää kaikista koppavimmat tyypit kokee aina sen suurimman yllätyksen. ( en olis kyllä ikinä uskonu )
"Jos on rahaa päihteisiin niin ihme kun ei muka hoitoon sitten olisi."
Miksi jotkut luulevat, että alkoholisti ostavat kalleinta laatua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se juominen on aluperin ihan oma valinta. Alkoholistin on helppo nimetä se sairaudeksi, näin hän välttyy vastuusta.
Vai niin, pysy puheissasi. Luulet olevasi saleteissa. Entä lapsesi, ovatko hekin, tai lapsen lapset. Muut perheenjäsenet ?
Nää kaikista koppavimmat tyypit kokee aina sen suurimman yllätyksen. ( en olis kyllä ikinä uskonu )
Mitä? Oletko jo tähän aikaa jurrissa, kun en ymmärrä yhtään mitä kommentoit. Ja kyllähän sinäkin toki voit selitellä ihan mitä vaan, ei se asiaa miksikään muuta.
Totta. Mutta mikä se "itse" on, joka ns. valinnat tekee? Tämä on vähän samanlainen juttu kuin että maapallo voi syyttää vain itseään siitä, että elämä tuntuu kiertävän samaa kehää - itsehän se sitä Aurinkoa kiertää.
On melko selvää, että vapaa tahto on illuusio.
Huom: vaikka uskon vapaan tahdon olevan illuusio, niin silti katson, että ihminen on vastuussa teoistaan.
Tämä vain kertoo siitä että olet Ap niin mielelläsi kuin keholtasikin heikko yksilö, joka ei kestä yhtään mitään.
Kannattaisi kasvattaa luonnetta eikä olla tuollainen vätys. Vain nimittävät virukset ovat noin heikkoja, kun eivät kestä kuningas alkoholin hovin juhlintaa.🖕🤪
Eikös Saksassa ole joku turva asuntola, jossa holisteille kannetaan viinat ilmaiseksi kotiin. Elikkäs poissa muiden haittoina, itse saavat mitä himoitsevat, elävät sen aikaa mitä elävät, mutta tyydytettyinä. Kuka tässäkään on häviäjä, lähiomaistenkin luulisi olevan tyytyväisiä, kun omainen saa olla oma itsensä eikä tarvi laahustella pitkin katuja kylmissään etsimässä edes vähäistä ryyppyä, sitten juo korviketta, päätyy sairaalaan kuormittamaan terveydenhuoltoa.
Miksi meidän muiden pitäisi kärsiä luonneheikkojen ongelmista? En suostu ja sillä hyvä. Holhous saa luvan loppua.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin tilailemalla rahat ainakin loppuu aikaisemmin ja sitten loppuu juominen. Ellei nyt satu olemaan rikas alkoholisti.
Rahaa ei aina tarvita. Valitettavasti moni alkoholistinainen antaa hyväksikäyttää itseään viinaa saadakseen.
Kotimyynti avaisi mahdollisuudet pimeälle kaupalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahassa lasketaan niin kannattaa tilata eu maista koska suomesta tilaaminen on vähintään tuplaten kalliimpaa.
Kotimyynti on poliitikkojen salahanke säästösyistä. Kun vanhukset ryyppäävät kotonaan itsensä hengiltä, säästöt ovat valtaisat.
Vierailija kirjoitti:
Tää alkoholismi poikkeaa muista "sairauksista" sikäli, että tässä hoito auttaa vaan silloin, kun ihminen itse haluaa parantua. Jos et halua parantua, juot itsesi hautaan, siinä ei silloin mitkään hoidot auta. Ja katkot on turhia, pitkittävät vaan kärsimystä.
Parasta olis jos alkoholisti saataisiin pakkohoitoon ja alkuvaiheessa, mutta koska jos omaa tahtoa paranemiseen ei ole, on hoito turhaa. Alkoholismista voi parantua, vain, jos alkoholisti itse sitä tahtoo. Muissa sairauksissa hoito auttaa tai ei auta, mutta se ei ole ihmisen omasta tahdosta kiinni.
Alkoholistit tulee kalliiksi yhtiskunnalle. Mutta en osaa sanoa miten ongelma pitäisi ratkaista, koska näiden hoitaminenkin on usein turhaa. Arvoiden mukaan vain 1-20% pääsee alkoholista eroon, joten aika turhaa on hoitaa.
Sama käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Tää alkoholismi poikkeaa muista "sairauksista" sikäli, että tässä hoito auttaa vaan silloin, kun ihminen itse haluaa parantua. Jos et halua parantua, juot itsesi hautaan, siinä ei silloin mitkään hoidot auta. Ja katkot on turhia, pitkittävät vaan kärsimystä.
Parasta olis jos alkoholisti saataisiin pakkohoitoon ja alkuvaiheessa, mutta koska jos omaa tahtoa paranemiseen ei ole, on hoito turhaa. Alkoholismista voi parantua, vain, jos alkoholisti itse sitä tahtoo. Muissa sairauksissa hoito auttaa tai ei auta, mutta se ei ole ihmisen omasta tahdosta kiinni.
Alkoholistit tulee kalliiksi yhtiskunnalle. Mutta en osaa sanoa miten ongelma pitäisi ratkaista, koska näiden hoitaminenkin on usein turhaa. Arvoiden mukaan vain 1-20% pääsee alkoholista eroon, joten aika turhaa on hoitaa.
Näinhän se on. Ja aika jännää, että alkoholismista puhutaan nimenomaan sairautena. Minä en usko, että se sitä on, mutta tiedän monta alkoholistia ja etenkin heidän puolisoitaan, joita tämä "diagnoosi" lohduttaa. Onhan se kivempaa ajatella, että se rapajuoppo mies ei ole vastuussa omasta toiminnastaan, tai oikeuttaa se oma juominen sillä, että se on jotain, jota joku mystinen "sairaus" hallitsee, eikä oma käsi. Mutta juominen on valinta, piste. Epäilemättä ei yhtä helppo valinta, kuin se otanko kinkku- vai kalkkunaleikettä leivälle, mutta valinta yhtä kaikki.
Alkoholistina totean ettei vaikuta omaan juomiseen millään tavalla kun en tilaa kotiin yhtään mitään muutakaan ja juomieni viinien ainekset olen tähänkin asti noutanut ruokakaupasta. Olen juonut kymmeniävuosia vain oma tekemää viiniä, eikä sitä saa tilattua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ja aika jännää, että alkoholismista puhutaan nimenomaan sairautena. Minä en usko, että se sitä on, mutta tiedän monta alkoholistia ja etenkin heidän puolisoitaan, joita tämä "diagnoosi" lohduttaa. Onhan se kivempaa ajatella, että se rapajuoppo mies ei ole vastuussa omasta toiminnastaan, tai oikeuttaa se oma juominen sillä, että se on jotain, jota joku mystinen "sairaus" hallitsee, eikä oma käsi. Mutta juominen on valinta, piste. Epäilemättä ei yhtä helppo valinta, kuin se otanko kinkku- vai kalkkunaleikettä leivälle, mutta valinta yhtä kaikki.
Kyseessä ei olekkaan uskon asia, vaan tieteen tutkima asia, joten uskomuksillasi ei ole asiaan mitään vaikutusta.
No tiettävästi ei ole kyse mistään pikatoimituksesta.