Vihdoinkin Nordea tunnustaa korkojen nousevan, tämä ei tiedä hyvää asuntovelkaisille!
Vielä viime vuoden puolella pankkien ekonomisit väittivät, että korot ei nouse yli 4% !
Nordea: Asuntolainojen korot nousevat vuoden kuluessa yli viiden prosentin
Julkaistu 16.05.2007, klo 07.59 (päivitetty 16.05.2007, klo 08.08)
Nordea-pankki ennustaa asuntolainojen korkojen nousevan vuoden kuluessa yli viiden prosentin.
Aamu-TV:ssä vieraillut Nordean pääekonomisti uskoo, että Euroopan Keskuspankin ohjauskorko nousee kesällä noin neljään prosenttiin ja jos Yhdysvaltain talous piristyy odotetusti, koronnostopaine kasvaa myös ensi vuonna.
Mörttisen mukaan ohjauskorko saattaa päätyä ensi vuonna 4,5 prosenttiin, mikä asuntolainoissa tarkoittaa yli 5 prosentin korkoa. Historiallisesti korot pysyvät kuitenkin kohtuullisella tasolla (ei enää alhaisella tasolla!!).
Kommentit (62)
Vierailija:
Tämän takia:Vierailija:
Ainoastaan tekstistäsi sai lukea rivien välistä, että nyt kun olet kohdannut yhden kusettaja-duunarin, niin sillä perusteella myös muutkin duunarit ovat samanlaisia epärehellisiä vedättäjiä.
Ikään kuin mieheni menestys alallaan johtuisi vain siitä, että hän vedättää asiakkaitaan.
Voin kertoa, että sillä tyylillä ei ihan oikeasti pitkälle pötkitä.
Hyvät työntekijät menestyy ja hyvällä tuurilla myös tienaa, ja huonot... noh, he eivät pidemmän päälle tule menestymään.Se oli logiikka...
Joko ymmärsit?Entä miksi sinä alunperin kommentoit minun viestiini?
Syy siihen oli selkeästi tulkittavissa; " happamia sanoi kettu..."
Eli sillä logiikalla.Kyllä sinä olet nyt herkkä hermostumaan. :)
Sitten ihan pakko kysyä vielä tuosta sinun itse ongelmastasi:
Oletko soittanut jo kuluttaja-asiamiehelle? Mitä he neuvoivat?
Itse olen sitä kautta saanut aina avun vastaavissa tilantessa. Yleensä asia on hoitunut niin helposti, että he ovat sieltä päästä soittaneet ns.
vedättäjälle, selittäneet kuluttajan oikeudet yms. ja kummasti onkin asia selvinnut asiakkaan hyväksi. (Joskus olen saanut kinata asian kanssa parikin kuukautta, mutta aina on oikeus tapahtunut ja tullut vielä hyvitys päälle.)t:24
Otsikoit ekan viestisi minulle, joten oletin, että koko viesti koski minua. Ja miksi minä kommentoin? Siksi, koska osoitit viestisi minulle ja halusin oikaista muutamia väärinkäsityksiäsi. Happamia-vertaus ei sovi tähän. Et taida oikein ymmärtää sitä... Vertauksella tarkoitetaan, että ihminen haukkuu/vähättelee jotain, mitä hän itse asiassa haluaisi. Haluaisinko minä siis olla duunari? Vai duunarin vaimo? Vai mitä? En nyt oikein tajunnut...
En ole vielä ollut kuluttaja-asiamieheen yhteyksissä, sillä yritämme ensin neuvotella asiasta sähkömiehen esimiehen kanssa. Jos asia ei ala selvitä, olemme kyllä kuluttaja-asiamieheen yhteydessä. Tarvittaessa myös poliisiin.
t. kyrpiintynyt sähkömiehen asiakas
Vierailija:
Monissa tuon alan firmoissa laskutetaan myös matkoista. Laskun maksamatta jättäminen voi tulla myös hiton kalliiksi, jos on vain sana vastaan sana siitä, kuinka pitkään joku on paikalla ollut.
Jos sinä haluat maksaa tekemättömästä työstä, niin siitä vain. Me emme maksa.
Unohditko kokonaan ensimmäisen viestisi? Siihen mielestäni sopii erittäin hyvin tuo " happamia" -vertaus.
Tässä sinulle nyt vielä kertaukseksi SINUN kirjoittama viesti:
Vierailija:
Ihan vain off topic...
Vierailija:
...enkä koe olevani mikään katkera siitä, päin vastoin. Mies elättää perheen firmallaan paremmin kuin hyvin. Kenelläköhän akateemisella on samat vuositulot? ;) Eli se siitä amis-duunareiden jatkuvasta mollaamisesta.Miehesi kusettaa asiakkaitaan. Laskutetaan tunnin työstä kahden tunnin palkka, niin kyllähän siinä kivat vuositulot saa. Voisinhan minäkin laskuttaa konsultoinnistani sen normaalin 150 euron tuntitaksan sijasta 300 euroa, mutta siellä yliopistossa opetettiin, katsos, sellaista mikä taitaa unohtua ammattikouluissa: MORAALIA!!
Siksi osoitin viestini SINULLE, kun ihan selkeästi syyllistit miestäni kusettamisesta.
Vierailija:
Miehesi kusettaa asiakkaitaan.
Siinä haiskahti " lievä " katkeruus, kun oletit että mieheni on rikastunut kusettamisella tms.
Mieheni ei todellakaan kuseta asiakkaitaan, vaan tekee selkä savessa rehellistö työtä (ja muuten laskuttaa urakkapalkalla, vaikka joskus hommaan saattaa mennä koko päivä [18h], vaikka normaalisti hoituisi vaikka 4h:ssa).
t:24
todeta että kyllä vetää nyt duunarin vaimo aika roimasti pisteet kotiin. On paljon sivistyneemmän kuuloinen ihminen. Tämä " kyrpiintynyt sähkömiehen asiakas" vaikuttaa hyökkäävältä ja itserakkaalta ääliöltä. Että se siitä akateemisuuden tuomasta sivistyksestä, hah :-)
Ei saa kuluttaja omia oikeuksiaan vaatia, vaan heti tuomitaan hyökkääväksi. Ihan vain tiedoksi, että jos en itse olisi nyt tässä asiassa bitch, niin joku toinen kuluttaja olisi seuraava kusetuksen uhri.
Ja duunarin vaimolle tiedoksi: jos rehelliseen duunariin törmään, niin lupaan vetää ristin seinään.
t. kyrpiintynyt sähkömiehen vaimo
Tämä oli korkojen noususta. Ketuttaa kun kaikki ääliöt alkaa riitelemään asiallisissa ketjuissa. Kiitos.
olet itse sähkömiehen vaimo, ainakin allekirjoitat tekstisi niin. Outo tyyppi.
Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että vkorot nousevat vielä yli 8% (12kk euribor) vuoden sisällä!
t.Finanssi-mamma
Jossain aiemmassa viestissäsi kirjoitit, että rahan määrä kasvaa. Ymmärsin sen niin, että porukka ottaa lisää lainaa, mutta mistä se lainaraha on peräisin?
Keskuspankki painaa rahaa. Raha tulee sijoittajilta ja säästäjiltä
Vierailija:
Jossain aiemmassa viestissäsi kirjoitit, että rahan määrä kasvaa. Ymmärsin sen niin, että porukka ottaa lisää lainaa, mutta mistä se lainaraha on peräisin?
Lisäksi minulle on tiedossa lähivuosina perintöä vajaa 30 t eur, joka käytetään lähes kokonaisuudessaan lainanlyhennyksiin. Lisäksi meillä on rahastosijoituksia n. 15 t euron edestä.
Sori jos olen tyhmä, en ole mikään finanssi-mamma. Joten mistä se lisäraha tulee kun sanotaan, että rahan määrä kasvaa? Firmojen voitoista ja talouskasvustako? Missä olet finanssi-mamma? Vastaa! :)
Vierailija:
Keskuspankki painaa rahaa. Raha tulee sijoittajilta ja säästäjiltäVierailija:
juuri pankissa mulle, että korot nostetaan hiukan reilummin siis yli viiteen, jotta voivat sitten taas laskea niitä - Psykologinen merkitys, kun voidaan ihmisille sitten sanoa, että nyt korot laskevat
että varmaankin täällä on pari henkilöä, jotka toivovat voivansa nostattaa kylmää hikeä asuntovelallisten otsalle.
Huvinsa kullakin.
Ainakin meidän perheessä. Velkaa 300teur ja yli 5% korko tuntuu jo aika pahalta. Joudutaan jo kituuttamaan tällä nykyiselläkin tasolla.
Joka kerta kun pankki päivittää uuden koron niin nousee pintaan vähän muutakinkuin vain hiki (esim. v...) !
Henkilökohtaisesti en tajua että ihmiset eivät varaudu korkojen nousuun.
Juuri nostimme lyhennys erää kolmella sadalla eurolla jotta lyhennys pysyy suurempana kuin korko.
Ei pelota yli 5%korko, harmittaa kyllä tietenkin.
Se on rajusti alakanttiin! Voidaan olettaa todellakin sitä yli 8% korkoa lähi tulevaisuudessa. Koskahan Sampokin joutuu perumaan puheensa ja myöntämään, että nousua riittää?
säännöllisin väliajoin maalaamassa kauhukuvia korkojen noususta. kaikki varmaan tietää muutenkin, ettei korot todellakaan pysy samana. ja siihen kuuluu varauttua. eikä kaikilla myöskään ole satoja tuhansia velkaa...
Siksiskö että, on kiva kun ystäväperheet ehkä joutuvat kuseen?
Mulla ei ole asuntolainaa eikä muitakaan velkoja, asutaan vuokralla. Mutta en silti saa iloa siitä että, korot nousevat ja moni joutuu kiristämään vyötänsä.
Ja kun itsekin olen miettinyt oman asunnon ostoa, niin ei korkojen nousu kivaa ole.
Vierailija:
Monet sähköfirmat ilmoittaa kyllä jo etukäteen, että minimiveloitus on 2 tuntia, ehkä sulta meni se tieto ohi?
Sopimus oli tuntiveloitus. Ei kaksi tuntia -veloitus. Minimiveloitusta ei ole mainittu, joten sellaista ei voi tässä tapauksessa soveltaa, vaikka miten olisi tapana.
Monissa tuon alan firmoissa laskutetaan myös matkoista. Laskun maksamatta jättäminen voi tulla myös hiton kalliiksi, jos on vain sana vastaan sana siitä, kuinka pitkään joku on paikalla ollut.
Ja naurettavaa vääntöä näistä akateemisista ja ei akateemisista, taitaa ne isoimmat talouskuprut olla ihan akateemisten tekemiä!
Meilläkin on iso laina, kahdella opistoasteisen tutkinnon suorittaneilla, silti asiantuntijatehtävissä työskennellään molemmat, ja akavaan olisi oikea ammattiliitto, mutta molemmat kuulumme vain kassoihin. Mutta kyllä me olemme koron nousuun myös varautuneet.