Voiko uskovainen olla narsisti
Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö? Rakkaus lähimmäistä kohtaan sulkee pois narsismin?
Kommentit (275)
Varmasti heitä niissä piireissä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki instanssit, joissa käytetään valtaa ja tässä tapauksessa uskonto houkuttelevat narsisteja
Yleensä se 90% riviporukka ei ole narsisteja. Vaan johtohahmot, pastorit ja saarnaajat. Ovat opiskelleet seurakunnan kielen, vaikkeivat itse olisi uskossa. Esittävät vailla omantunnontuskia.
Narsisti janoaa ihailua ja valtaa.
Nämä ovat myös äärimmäisen kateellisia, toisen onnistuminen tai muu hyvä niin on näiltä pois. Tarvitsee jatkuvaa pönkitystä itselleen, ei kestä kritiikkiä.
Päällepäin supervahva, sisältä heikko ja heiveröinen joka hajoaa katseestakin palasiksi. Ristiriitainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti janoaa ihailua ja valtaa.
Nämä ovat myös äärimmäisen kateellisia, toisen onnistuminen tai muu hyvä niin on näiltä pois. Tarvitsee jatkuvaa pönkitystä itselleen, ei kestä kritiikkiä.
Päällepäin supervahva, sisältä heikko ja heiveröinen joka hajoaa katseestakin palasiksi. Ristiriitainen ihminen.
Nimenomaan näyttävät ja näkyvillä olevat "sankarit" saattavat olla narsisteja. Tai ne joita ihaillaan.
Piilonarsisteja "vähäeleisen" ulkoasun kanssa olen myös tavannut. Jälkimmäistä ei helposti erota tavallisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
"MINÄ olen syntynyt oikeaan uskontoon, kaikki muut ovat väärässä. Voi niitä raukkoja tuolla toisella puolella maailmaa jotka uskovat kaikkiin hassutuksiin eikä tähän ainoaan oikeaan eli MINUN näkemykseeni. Olen aina moraalisesti oikeassa ja muita ylempänä ja uskoni on kritiikin yläpuolella. Sattumalta MINULLE on varattuna paikka paratiisissa ja kaikki jotka tekee asioita joista en pidä joutuvat ikuiseen kadotukseen :) "
Juuh, elikkäs...
Kristinusko perustuu siihen, että se paikka taivaassa ei aukea moraaliselle ylemnyydellä tai syntymällä oikeaan uskontoon.
Se paikka taivaassa aukeaa nimenomaan sillä, että tajuaa olevansa syntinen, virheellinen, puutteellinen, ja tarvitsevansa pelastajaa. Tämä täytyy tunnustaa ja nähdä, tarve pelastajalle, Jeesukselle.
Taivaaseen mennään Jeesuksen työn perusteella, ei omien töiden perusteella.
Kyllä, valitettavasti. Suvussani yksi mielenvikainen narsisti, joka pakenee omaa huonoa oloaan uskonnon taakse. Tällä oikeuttaa itsellensä kaiken sen henkisen väkivallan, jota kohdistaa lähipiiriinsä.
Eri seurakunnan pastorit jakavat sitä lähimmäisen rakkautta eri tavoin. Toisille olet tervetullut, mutta ei ole pakko.
Toisille olet tervetullut jos mahtuu muottiin.
Uskoa voi narsistikin. Apee kuuluu muottiseurakuntaan. Jossa kuvitellaan kaikkin uskovaisten tekevän samaa. Narsisti voi olla uskovainen.
Ainakin vastenmielisiä ja hulluja on tuossa sakissa paljon. Vaarallisen paljon
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vastenmielisiä ja hulluja on tuossa sakissa paljon. Vaarallisen paljon
Sellaista ilkikurista hulluutta.
Niin ja tämä uskovainen niin kiristivät ja pitivät minua kauan todella ikävässä tilanteessa.
Mustamaalaus siksi että jos kertoisin niin kukaan ei uskoisi, pyrki pilaamaan maineen. Voi kun kaikki tietäisi totuuden!
Ihan väkivaltaa ja omaisuuden tuhoamista, varastamista ym.
Kateus taisi olla yksi syy.
Tiedän silti että totuus tulee aina julki lopulta.
Tämä uskovainen yritti uskovaista helluntai naista saada avioonkin ja samaan aikaan ainakin 3 eri naista oli muualla joiden kanssa oli "silleen". Kaikkia en edes tiedä, 3 varmasti jotka tiedän. En tiedä tajusiko tämä nainen tätä mutta jätti lopulta tämän "herrasmiehen". :D
Mitähän jos uskovainen helluntai nainen olisi avioitunut tämän sankarin kanssa ja saanut tietää että aviomiehellä ollut lukuisia seksikumppaneita samaan aikaan kun piirittänyt tätä? Shokki voisi olla jopa :D
Kertoo myös raitistuneensa vuosia sitten :D todellisuudessa ei ole ollut raittiina koskaan, lyhyitä jaksoja jolloin ei päihteitä. Muuten jatkuvaa päihteilyä.
Kirkkain silmin kertoo vuosien raittiudesta :D todellisuudessa ei koskaan edes puolta vuotta ole ollut.
Isäni oli hellaripastori ja oikein oppikirjaesimerkki narsusta.
Todellinen Jeesukseen uskova ei voi olla narsisti. Koska usko ja narsismi kumoaa toisensa. Miten voit pyyteettömästi palvella ja rakastaa lähimmäistäsi, jos haluat tuhota hänen elämänsä? Kyllä sellaset uskovat on "hiilikellari"-osastoa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko narsisti pyöriä uskovaisissa piireissä? Tottakai voi. Voiko sydämestään uskoa kristinuskon opit ja samaan aikaan ajattelultaan täyttää narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit? Se onkin sitten vaikeampi kysymys. En tiedä.
Voi, koska narsisti kyllä uskoo niihin omiin valheisiinsa. Eli uskoo myös palvelevansa Jumalaa ja että kaikki synnit saa anteeksi.
Kyllä uskovissa sairaita ihmisiä on ja paljon.
Rakkauden kaksoiskäsky on kyllä jossa ihminen toteuttaa koko lain, mutta uskovissa on kateutta, persoonallisuushäiriöö jne.
Jumala kyllä tuomitsee pahat teot jo tässä ajassa, eli kyllä niille pahantekijöille itsellekin pahaa tulee. Ärsyttää välillä vaan.
Tosin psalmeja juuri luin ja älä vihastu mieheen joka juonia punoo jne.. :D
Herra tuo oikeuden aina ajallaan
Herra ohjaa kaiken.
Kaikki on hänen käsissään ja hän tietää kaiken.
Juonittelu ei ole viisasta.
Puhdassydäminen elämä kristuksessa on.
Herra tekee juonet tyhjäksi ja vanhurskasta vastaan juonittelu typerää vasta onkin.
Tietenkin voi. Ei narsisti valitse persoonallisuushäiriötään. Myös narsisti voi tiedostaa ongelmansa ja pyrkiä olemaan htvä muille ja itsellensä. Minäkin uskon Luojaan, koin heräämksen 2021 ja minulla on 8/9 narsismin kohdalla ollut persoonallisuushäiriötesteissä. 5 riittää diagnoosiin. Tiedostan ongelmani, pyrin olemaan kaikki huomioonottava ja ennen kaikkea toivon koko maailmalle hyvää, en vain itselleni ja läheisilleni.
Narsismi on lapsuudessa kehittynyt itsetuntovaurio, tälläinen ihminen ei yleensä ole kontaktissa omaan tunne-elämäänsä samalla lailla kuin normaali ihminen ja rakentanut tuollaisen persoonallisuusrakenteen joka kokee olevansa kaiken yläpuolella. Parantumaton tila ja nämä voi olla todella häikäilemättömiä toiminnassaan.
Ovat erittäin viehättäviä myös usein.
Mutta tuottavat pettymyksen aina ja aiheuttavat paljon pahaa muille.
Eivät kykene normaaliin ihmissuhteeseen.