Voiko uskovainen olla narsisti
Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö? Rakkaus lähimmäistä kohtaan sulkee pois narsismin?
Kommentit (84)
Uskovaisten piirit on täynnä näitä, varsinkin kaikenlaiset kulttijohtajat. Ja sitten toiset seuraa bää bää, ei auta vaikka ihan "Jumalan sanalla" varoitettiin näihin uskomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Narsisti on henkilö, jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Hänen toimintaansa ohjaavat voimakas ihailun tarve, empatian puute ja suuruuskuvitelmat. Narsisti voi olla viehättävä, mutta hän käyttää usein muita hyväkseen omien tavoitteidensa saavuttamiseksi ja syyttää muita omista virheistään"
Tuossa AI:n määritelmä ja joka sana sopii sukulaiseeni joka on ainakin täällä päin tunnettu, hyvänä, hurskaana ja uskovana pidetty. Uskossa on juu, mutta lähimmäisenrakkaus on vain kiiltokuvapintaa eikä totta, ja itsekkyys, itserakkaus ja rahanahneus on totta myös, vaikka ulospäin se ei näykään kuin meille läheisille.
Meil on varmaan sama sukulainen! Tuohon listaan vois lisätä viel julkisuus hakuisuuden, valehtelun, äkkipikaisuuden ja kaikkitietävyyden eli ei usko ketään, ei ota neuvoi vastaan. Sit ollaan niin helvetin uskovaista ja mukamas vaatimatonta. Ai nii ja otetaa kunnia muiden tekemisist 😡
Onko kala?
Mutta siis uskovaisuus, yhtälailla narsisti, epävakaa, psykopaatti tai mikävaan voi uudestisyntyä, Jumala ajan kanssa kyllä hioo ja parantaa ihmistä mutta olen nähnyt että voi olla uudestisyntynyt uskova ja narsisti samaan aikaan.
Aikamoista vahinkoa nämä voi aiheuttaa.
Narsistinen ihminen on äärimmäisen viehättävä ja miellyttävä myös parhaimmillaan. Näihin ei silti kannata luottaa tai päästää elämään.
Eivät kykene terveeseen ihmissuhteeseen.
Uskonnoilla hallitaan ihmisiä joten narsismi taitaa kulkea käsikädessä eri uskontojen kanssa, etenkin saarnaajilla. Sitten on seurakuntalaiset alistettuja narsistin pelinappuloita. Lähimmäisenrakkaus on vain kulissia ja lyömäase. Rajoitukset, syytökset, pelottelu erottamisella ja eristämisellä, pelolla johtaminen on ihan tavanomaista narsistin käytöstä.
Joo on olemassa paljon narsisteja, jotka käyttävät uskontoa hyväkseen. En sitten tiedä kuinka paljon on oikeasti jumalaan/jumaliin uskovia narsisteja. No ehkä joku ääritapaus voi oikeasti uskoa olevansa profeetta.
Narsismi on lapsuudessa kehittynyt itsetuntovaurio, tälläinen ihminen ei yleensä ole kontaktissa omaan tunne-elämäänsä samalla lailla kuin normaali ihminen ja rakentanut tuollaisen persoonallisuusrakenteen joka kokee olevansa kaiken yläpuolella. Parantumaton tila ja nämä voi olla todella häikäilemättömiä toiminnassaan.
Ovat erittäin viehättäviä myös usein.
Mutta tuottavat pettymyksen aina ja aiheuttavat paljon pahaa muille.
Eivät kykene normaaliin ihmissuhteeseen.
Varmasti heitä niissä piireissä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki instanssit, joissa käytetään valtaa ja tässä tapauksessa uskonto houkuttelevat narsisteja
Yleensä se 90% riviporukka ei ole narsisteja. Vaan johtohahmot, pastorit ja saarnaajat. Ovat opiskelleet seurakunnan kielen, vaikkeivat itse olisi uskossa. Esittävät vailla omantunnontuskia.
Narsisti janoaa ihailua ja valtaa.
Nämä ovat myös äärimmäisen kateellisia, toisen onnistuminen tai muu hyvä niin on näiltä pois. Tarvitsee jatkuvaa pönkitystä itselleen, ei kestä kritiikkiä.
Päällepäin supervahva, sisältä heikko ja heiveröinen joka hajoaa katseestakin palasiksi. Ristiriitainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti janoaa ihailua ja valtaa.
Nämä ovat myös äärimmäisen kateellisia, toisen onnistuminen tai muu hyvä niin on näiltä pois. Tarvitsee jatkuvaa pönkitystä itselleen, ei kestä kritiikkiä.
Päällepäin supervahva, sisältä heikko ja heiveröinen joka hajoaa katseestakin palasiksi. Ristiriitainen ihminen.
Nimenomaan näyttävät ja näkyvillä olevat "sankarit" saattavat olla narsisteja. Tai ne joita ihaillaan.
Piilonarsisteja "vähäeleisen" ulkoasun kanssa olen myös tavannut. Jälkimmäistä ei helposti erota tavallisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
"MINÄ olen syntynyt oikeaan uskontoon, kaikki muut ovat väärässä. Voi niitä raukkoja tuolla toisella puolella maailmaa jotka uskovat kaikkiin hassutuksiin eikä tähän ainoaan oikeaan eli MINUN näkemykseeni. Olen aina moraalisesti oikeassa ja muita ylempänä ja uskoni on kritiikin yläpuolella. Sattumalta MINULLE on varattuna paikka paratiisissa ja kaikki jotka tekee asioita joista en pidä joutuvat ikuiseen kadotukseen :) "
Juuh, elikkäs...
Kristinusko perustuu siihen, että se paikka taivaassa ei aukea moraaliselle ylemnyydellä tai syntymällä oikeaan uskontoon.
Se paikka taivaassa aukeaa nimenomaan sillä, että tajuaa olevansa syntinen, virheellinen, puutteellinen, ja tarvitsevansa pelastajaa. Tämä täytyy tunnustaa ja nähdä, tarve pelastajalle, Jeesukselle.
Taivaaseen mennään Jeesuksen työn perusteella, ei omien töiden perusteella.
Kyllä, valitettavasti. Suvussani yksi mielenvikainen narsisti, joka pakenee omaa huonoa oloaan uskonnon taakse. Tällä oikeuttaa itsellensä kaiken sen henkisen väkivallan, jota kohdistaa lähipiiriinsä.
Eri seurakunnan pastorit jakavat sitä lähimmäisen rakkautta eri tavoin. Toisille olet tervetullut, mutta ei ole pakko.
Toisille olet tervetullut jos mahtuu muottiin.
Uskoa voi narsistikin. Apee kuuluu muottiseurakuntaan. Jossa kuvitellaan kaikkin uskovaisten tekevän samaa. Narsisti voi olla uskovainen.
Ainakin vastenmielisiä ja hulluja on tuossa sakissa paljon. Vaarallisen paljon
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vastenmielisiä ja hulluja on tuossa sakissa paljon. Vaarallisen paljon
Sellaista ilkikurista hulluutta.
Niin ja tämä uskovainen niin kiristivät ja pitivät minua kauan todella ikävässä tilanteessa.
Mustamaalaus siksi että jos kertoisin niin kukaan ei uskoisi, pyrki pilaamaan maineen. Voi kun kaikki tietäisi totuuden!
Ihan väkivaltaa ja omaisuuden tuhoamista, varastamista ym.
Kateus taisi olla yksi syy.
Tiedän silti että totuus tulee aina julki lopulta.
Tämä uskovainen yritti uskovaista helluntai naista saada avioonkin ja samaan aikaan ainakin 3 eri naista oli muualla joiden kanssa oli "silleen". Kaikkia en edes tiedä, 3 varmasti jotka tiedän. En tiedä tajusiko tämä nainen tätä mutta jätti lopulta tämän "herrasmiehen". :D
Mitähän jos uskovainen helluntai nainen olisi avioitunut tämän sankarin kanssa ja saanut tietää että aviomiehellä ollut lukuisia seksikumppaneita samaan aikaan kun piirittänyt tätä? Shokki voisi olla jopa :D
Kertoo myös raitistuneensa vuosia sitten :D todellisuudessa ei ole ollut raittiina koskaan, lyhyitä jaksoja jolloin ei päihteitä. Muuten jatkuvaa päihteilyä.
Kirkkain silmin kertoo vuosien raittiudesta :D todellisuudessa ei koskaan edes puolta vuotta ole ollut.
On siis uskovaisia jotka ovat narsisteja, aiheuttavat todella paljon pahaa seurakunnassa. Yleensä kokevat että ovat oikeutettuja "kostamaan" jos loukkaa heidän tunteitaan tms, vahingossakin. Tuo ylivertaisuus näkyy siinä ettei huomaa omia rajojaan vaan elää ikäänkuin kaikkivoipaisuudessa. Itse jouduin tälläisten uhriksi ja kun kiristys/hyväksikäyttö loppui niin alkoi järkyttävä mustamaalaus. Tarkoituksena hiljentää ettei kukaan uskoisi minua.
Herra itse puuttui tapahtumiin myös ja sain nähdä oikeuden tulevan myös.