HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (749)
Mussakin on muna. Ja valitettavan pieni sellainen... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun virolainen vaimoni muutti suomeen 2008 ja osasi suomea hyvin jo 2011. Me tutustuttiin 2009 ja alettiin seurustelee. Se meni kouluun ja opiskeli ja oppi suomen kielen melko hyvin.
Miksi virolaisella kesti kolme vuotta opetella suomea?Suomen kieli on niin helppo virolaiselle että sen oppii hetkessä.
Onko sinulla omaa kokemusta? Aikuisiällä pitää olla ns. kielipäätä, että suomen ja viron kielten erot oppisi nopeasti, varsinkin itse kieltä tuottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se, mikä minua noissa tulijoissa eniten ärsyttää.
Ei voi puhua yksittäistapauksesta, mutta ei voi yleistääkään kaikkia koskevaksi. Tapaus kertoo ongelmista kotouttamisessa, ei kotouttamistoimien kohteesta. Miten voidaan jättää vuosikausiksi suomen kielen kurssien ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En oikeasti tajua miksei Suomi ota näistä koppia. Kuitenkin tänne haluttu ja tilattu, niin miksei tehdä sitä työtä loppuun. Tulee vaan ongelmia jos on nuoria ilman kielitaitoa."
Taustoja tuntematta, mutta jos on kouluttamaton ja kielitaidoton, niin tuskin on Suomeen haluttu ja tilattu, mutta jos on jollakin konstilla päässyt hakemaan t paikkaa jollakin perusteella, niin that's it, tuskin koskaan joutuu palaamaan takaisin, oli päätös t paikan suhteen mikä tahansa.
Hänellä voi olla töissä käyvä puoliso. Hän on ehkä itse viettänyt nämä vuodet kotiäitinä. Onhan täällä ulkomaalaisia valkokaulustyöläisiä, jotka eivät opettele kumpaakaan kansalliskieltämme kun kerran kaikki puhuvat englantia. Eivät kaikki täällä asuvat ulkom ole t-paikamhakijoita tai påkoläoiziä.
Luulen että tässä tapauksessa on nimenomaan tällainen tilanne. Siihen viittaa jo se, että lapset on englanninkielisessä koulussa ja kotona perhe puhuu myös englantia. Kouluttamattomat etiopialaiset ei edes osaa englantia.
Vastaavia länsimaalaisia perheitä on Suomessa vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä onelma? SuurinosaSuomessa syntyneet kantasuomalaiset ei ossa maan toista kieltä! Se vasta häpeällistä!
Sinun äidinkielesi ei ainakaan ole suomi, olipahan taas turaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se, mikä minua noissa tulijoissa eniten ärsyttää.
Ei voi puhua yksittäistapauksesta, mutta ei voi yleistääkään kaikkia koskevaksi. Tapaus kertoo ongelmista kotouttamisessa, ei kotouttamistoimien kohteesta. Miten voidaan jättää vuosikausiksi suomen kielen kurssien ulkopuolelle?
Kenties siksi ettei perhe elä yhteiskunnan avustusten varassa?
Kyllä ukrainalaiset oppivat, kun halusivat oppia. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En oikeasti tajua miksei Suomi ota näistä koppia. Kuitenkin tänne haluttu ja tilattu, niin miksei tehdä sitä työtä loppuun. Tulee vaan ongelmia jos on nuoria ilman kielitaitoa."
Taustoja tuntematta, mutta jos on kouluttamaton ja kielitaidoton, niin tuskin on Suomeen haluttu ja tilattu, mutta jos on jollakin konstilla päässyt hakemaan t paikkaa jollakin perusteella, niin that's it, tuskin koskaan joutuu palaamaan takaisin, oli päätös t paikan suhteen mikä tahansa.
Hänellä voi olla töissä käyvä puoliso. Hän on ehkä itse viettänyt nämä vuodet kotiäitinä. Onhan täällä ulkomaalaisia valkokaulustyöläisiä, jotka eivät opettele kumpaakaan kansalliskieltämme kun kerran kaikki puhuvat englantia. Eivät kaikki täällä asuvat ulkom ole t-paikamhakijoita tai påkoläoiziä.
Luulen että tässä tapauksessa on nimenomaan tällainen tilanne. Siihen viittaa jo se, että lapset on englanninkielisessä koulussa ja kotona perhe puhuu myös englantia. Kouluttamattomat etiopialaiset ei edes osaa englantia.
Yritätkö kaunistella. Kaksikymmentä vuotta. Korkeakoulutetut osaajat on toisenlaisia. Jos jäävät, opettelee kielen, jos vain käyvät , niin silloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö etiopialaisista on kristittyjä. Jutun henkilö ei taida edustaa heitä.
Lähti kristittyjen vainoa pakoon.
Kristittyyn maahan? Menepä opiskelemaan muutakin kuin koraania.
Miksipä sitä suomea opiskelemaan. Saattaa joutua töihin.
Ranskassa on koulupakko kaikille yli 3-vuotiaille siksi, että muualta tulleet oppisivat kielen. Se on tosiaan pakko, mikään vapaaehtoisuus ei tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö etiopialaisista on kristittyjä. Jutun henkilö ei taida edustaa heitä.
Kristittyyn maahan? Menepä opiskelemaan muutakin kuin koraania.
Suomi on sekulaari maa. Täällä ovat kristittyjen vainoamatkin turvassa, paitsi Päivi Räsäseltä.
Jopa Ruotsissakin pitää osata ruotsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden takia halutaan suomalaisiltakin sitten viedä kotihoidontuki. Kantaväestön pitää vain sopeutua eli kärsiä.
Näinpä.
Totta. Jos Suomi-nainen haluaisi hoitaa lapsensa varhaisvuosina kotona, ei käy! Lasta tarvitaan kielen opettamiseen päiväkodissa maa hanmuuttajalapsille...
Sitäpaitsi ei afrikkalainen äiti lähde töihin vaikka kotihoidontuki vietäisiin ja vaikka niitä töitä oliskin, se pitää tärkeämpänä äitinä olemista. Ja lapsia tulee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö kaunistella. Kaksikymmentä vuotta. Korkeakoulutetut osaajat on toisenlaisia. Jos jäävät, opettelee kielen, jos vain käyvät , niin silloin ei.
Melko harvoin opiskelevat suomen koska eivät koe sitä tarvitsevansa. Työt on englanniksi ja sillä pärjäävät myös vapaa-ajalla. Itsekin tiedän vuosikausia asuneita, joilta suomen kieli ei suju. Osa on jopa naimisissa suomalaisen kanssa!
On tästä julkisuudessakin ollut keskustelua:
ME EI PÄRJÄTÄ ILMAN
( anteeksi jankutus 😟 )
Vierailija kirjoitti:
LOPETA TYPERÄ SPÄMMÄYS.
Toi ei oo spämmäys, jos se pitää paikkansa
Kohta on pakko ottaa englanti kolmanneksi kieliksi
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankutat? Olet tehnyt saman aloituksen ties kuinka monta kertaa.
Asia täytyy saada perille