Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä

Vierailija
12.06.2026 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html

Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia. 

Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää? 

Kommentit (419)

Vierailija
361/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna sinne mistä tulikin ja lapset myös.

Me suomalaiset uskotaan sisuun ja ollaan kärsivällisiä. Me ei luovuteta Munan suhteen. Asia viedään loppuun ja lopussa Muna osaa joku suomen kieltä tai ruotsin kieltä. 

Meillä ei ole perinteisesti tapana ollut luovuttaa ja lyödä asioita läskiksi kuten venäjällä tehdään.

Emme me ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Hän itse on. Eiköhän hän ole ihan riittävästi jo suomalaisilta saanut. Nyt olisi hänen vuoronsa toimia.

Suomalaisuuteen ei ole kuulunut valitus ja itkuvirret. Aina on korjattu asioita ja löydetty ratkaisu ongelmiin. 

Se että joku on aikuinen tai lapsi, ei ole mikään syy luovuttaa. Emme ole luovuttajia vaan sisukkaasti asian ratkaisijoita. 

Pitää saada työnantajat mukaan talkoisiin ja maksattaa kielenopetus ja joku diili työssäoppimiseen. Niin moni nainen tarvitsisi töitä ja itsenäistymistä.

Kun tulet kultuurissa missä nainen on nyrkin ja hellan välissä, niin ei sitä osaa haaveilla edes omasta rahasta ja siitä että saisit itse päättää elämästäsi ja mitä ostat itsellesi. 

Nainen on aina alempi kuin mies. Samalla tavalla kuin 1930-luvulla Suomessa oli. Kunnes tehtaat tuli ja naiset pääsi töihin. 

Naiset alkoi nousta ylös yhteiskunnassa. Tämä sama mahdollisuus pitää tarjota myös muualta tulleille. 

Tukien sijaan porkkanaa töihin ja muissa maissa myös työelämä järjestää lastenhoidon ja kielenopetuksen kuntoon. 

Nyt tarvitaan enemmän työnantajia mukaan talkoohenkeen!

Ratkaisu kyllä löydetään yhdessä ja marssimme auringonlaskuun samalla rytmillä! yy kaa! yy kaa! 

No nyt hänellä on elämänsä tilaisuus aikuistua ja hoitaa asiansa kuntoon. Siitä vaan. Ihan itse.

ootko opetellut ruotsin kielen jo kuntoon?

Aika paljon työtunteja meni suhun ja verovaroja kansakoulun tai peruskoulun aikana... aattelitko opetella kielen kuntoon tai maksela mulle ne verovarat mitkä mun vanhemmat sulle makseli aikoinaan että opiskelisit kieltä? 

Odottelen mulle kuuluvia rahoja.

Olen kaksikielinen eli kyllä, osaan ruotsia erinomaisesti sekä yhdeksää muuta kieltä, joista suurimman osan olen itsekseni opiskellut. 😂😂

Vierailija
362/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdeksantoista vuotta Suomessa ja haastattelu ei onnistu Suomen kielellä. Tuollaista ei pitäisi voida tapahtua. Ymmärrän, että ihmisten haasteet ovat erilaisia ja oppiminen voi olla ongelma monelle, mutta silti kielen oppimisen pitäisi olla maahanmuattajalle ykkösprioriteetti ja velvollisuus. Kieliopetusta pitäisi myös järjestää, jos otamme vastaan ihmisiä, niin valtiolla pitäisi olla keinoja. Kun ajattelen pelkästään ihmisten elämistä tietyllä tapaa yhteiskunnan ulkopuolella kielitaidottomana, niin millainen riski ja kuluerä se on.

Mites jos on ollut 600 VUOTTA Suomessa ja silti soome kieli ei suju? Kaikki halutaan, anteeksi vaaditaan, anteeksi saadaan ruotsiksi, tarha, peruskoulu, yläaste, yliopisto ja armeija? Oikeestaan, meillä tulisi olla myös somalinkielinen prikaati! PV, hox hox!

Ruotsi on toinen kotimainen kieli. Suurin osa suomenruotsalaisista osaa suomea vähintään yhtä hyvin kuin sinä! 

Suomenruotsalaiset ovat tosiaan vuosisatojen mittaan suurelta osin oppineet suomea, joten ehkä sitä heidän äidinkieltään ei enää tarvittaisi virallisena kielenä.

Kyllä kieliä on hyvä osata. Elämässä pitää haastaa itseä ja näyttää esimerkkiä muille että kyllä opitaan vanhalla iälläkin ja teillä on myös mahdollisuus oppia!

Sisukasta toimintaa. Mestari osaa myös monia kieliä. Suomalaisten pitää olla näinä aikaina entiästä kansainvälisempiä!

Ongelma ei ratkea että lähetetään ihmisiä pois Suomesta. Vaan meidän pitää nyt oppia ja ratkaista ongelma että voidaan keskustellla suomeksi asioista. 

Meillä on kielimuuri tällä hetkellä ihmisten välillä. Näissä ihmisissä on valtava potentiaali työelämään ja maanpuolustukseen.

Ei pidä pelata venäjän laariin nyt.

Ilmoitan viestisi asiattomaksi koska et käyttänyt sanaa väestönvaihto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, kommenttini eiliseltä on (ei kovin) yllättäen poistettu.

Sanotaan sitten uudelleen: Tässä moni ei nyt ymmärrä, kun ajattelee länsimaalaisen kulttuurin logiikalla, että muissa kulttuureissa ei ajatella samalla tavalla.

Toisesta kulttuurista tulija voi ajatella, että minä ansaitsen kaiken tekemättä mitään vain sillä, että olen olemassa. Myös lapseni ansaitsevat saman. Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Suomalaisen tehtävä on maksaa veroja ja kustantaa mukava elämä.

Tätä ei moni jostain syystä ymmärrä.

Vierailija
364/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan sitten uudelleen: Tässä moni ei nyt ymmärrä, kun ajattelee länsimaalaisen kulttuurin logiikalla, että muissa kulttuureissa ei ajatella samalla tavalla.

Toisesta kulttuurista tulija voi ajatella, että minä ansaitsen kaiken tekemättä mitään vain sillä, että olen olemassa. Myös lapseni ansaitsevat saman. Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Miksi ihmeessä se pitäisi ymmärtää? Helvettiin täältä.

Vierailija
365/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suomenkielellä enää tekee esim vantaalla, jossa suurin osa lapsista on jo vieraskielisiä?

Vierailija
366/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaiset uskotaan sisuun ja ollaan kärsivällisiä. Me ei luovuteta Munan suhteen. Asia viedään loppuun ja lopussa Muna osaa joku suomen kieltä tai ruotsin kieltä. 

Meillä ei ole perinteisesti tapana ollut luovuttaa ja lyödä asioita läskiksi kuten venäjällä tehdään.

Emme me ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Hän itse on. Eiköhän hän ole ihan riittävästi jo suomalaisilta saanut. Nyt olisi hänen vuoronsa toimia.

Suomalaisuuteen ei ole kuulunut valitus ja itkuvirret. Aina on korjattu asioita ja löydetty ratkaisu ongelmiin. 

Se että joku on aikuinen tai lapsi, ei ole mikään syy luovuttaa. Emme ole luovuttajia vaan sisukkaasti asian ratkaisijoita. 

Pitää saada työnantajat mukaan talkoisiin ja maksattaa kielenopetus ja joku diili työssäoppimiseen. Niin moni nainen tarvitsisi töitä ja itsenäistymistä.

Kun tulet kultuurissa missä nainen on nyrkin ja hellan välissä, niin ei sitä osaa haaveilla edes omasta rahasta ja siitä että saisit itse päättää elämästäsi ja mitä ostat itsellesi. 

Nainen on aina alempi kuin mies. Samalla tavalla kuin 1930-luvulla Suomessa oli. Kunnes tehtaat tuli ja naiset pääsi töihin. 

Naiset alkoi nousta ylös yhteiskunnassa. Tämä sama mahdollisuus pitää tarjota myös muualta tulleille. 

Tukien sijaan porkkanaa töihin ja muissa maissa myös työelämä järjestää lastenhoidon ja kielenopetuksen kuntoon. 

Ratkaisu kyllä löydetään yhdessä ja marssimme auringonlaskuun samalla rytmillä! yy kaa! yy kaa! 

No nyt hänellä on elämänsä tilaisuus aikuistua ja hoitaa asiansa kuntoon. Siitä vaan. Ihan itse.

Aika paljon työtunteja meni suhun ja verovaroja kansakoulun tai peruskoulun aikana... aattelitko opetella kielen kuntoon tai maksela mulle ne verovarat mitkä mun vanhemmat sulle makseli aikoinaan että opiskelisit kieltä? 

Länk:http://www.friatider.se

Vierailija
367/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan kummallista, kun ottaa huomioon miten meillä tämä "minulla on oikeus muttei mitään velvollisuuksia"-aate saa aina vaan enemmän suosiota ja itketään kaiken maailman yhdentekeväisyysvaltuuskunnille ja ihmisoikeustuomioistuimelle suvivirrestä lähtien  ihan kaikesta.

Muna-asenne on ai-van perseestä.

Vierailija
368/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ankkurilapsiperheet opiskele mitään Suomea. Meillä on kymmeniätuhansia kelarikollisia Suomessa elätettävänä. Tämä kyseinen henkilö kokeen elämänsä helpoksi ja hyväksi, sekä voi olla jo kelatuilla Espanjassa sun muualla. Miksi hän koskaan opiskelisi sanaakaan suomea? Hän pärjää tuilla ja elää omaa elämäänsä, hänen ei ole mikään pakko opiskella suomea. Hän tekee mitä hän haluaa, ja me maksetaan, 

Oikeuslaitos päättää oikeusvaltiossa rikollisuudesta ja rikoksesta. Sinä et sitä päätä. 

Pötypuhetta koko roska mitä tänne oksennat. Pelkkää vihan lietsontaa jälleen. 

TE maksatte myös NATO:n tällä hetkellä. Köyhiltä leikataan mutta muut ei osallistu talkoisiin. Velkaa otetaan ja maksatetaan jatkossa köyhillä se. 

Ihan väärään osotteeseen oksentelet ja osottelet sormellasi.

Hieno saarna muuten, mutta kun ne köyhät eivät "maksa" mitään ja mitä heiltä leikataan, se on kaikki tukimaksuista.

Vierailija
369/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna pysyy kovana ja seisoo ylväänä asiansa takana!

Vierailija
370/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suomenkielellä enää tekee esim vantaalla, jossa suurin osa lapsista on jo vieraskielisiä?

Noinko helpolla sen luovutat? Olet kuitenkin ollut maksajan roolissa, eli hyödyllinen idiootti

Vierailija
371/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Amerikassakin kielitesti, mikä pitää osata saadakseen kansalaisuuden.

Eikä tuet pyöri noin vaan.

USA:ssa osataan kotouttaminen. Puolessa vuodessa tulija osaa auttavasti kieltä, tekee töitä tai opiskelee ja hänellä on asunto ja hän huolehtii omista asioistaan. Ystävälliset tukijoukot huohottaa niskaan ja tyrkkii eteenpäin. Sama systeemi toimii kouluissa oppilaanohjauksessa.

Vierailija
372/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä aamun aikana luuta lakaissut. Ihmettelin miten Hezzarilta oli päässyt lipsahtamaan tällainen uutinen ulos, kun jo. Kohteista kirjoitetut jutut on yleensä aina sankaritarinoita. 

Vierailija
373/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä rva Muna on töissä?

Vierailija
374/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa ja Kenessa muna. 

Vierailija
375/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollan pieni maa ja ollaan (halusit tai et) vastuussa toisistamme. Pidetään yhtä ja toistemme puolia. Olemme yhtä voimakas kuin ketjun heikoin lenkki! 

Tän voimaantumisen taustalla soi Rainbow - im coming home. 

Yhteen tullaan ja pidetään huoli Munasta kuin lintuemo pitää huolen omistaan. Yhtenäinen ja voimakas kansakunta. Ketään ei jätetä yksin. 

Vierailija
376/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna löytyy mutta lyötyyko kansalta palleja opettaa kieltä? 

Ei voi olla vaikea rasti hoitaa kielenopetusta kuntoo.

Vierailija
377/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla jotain piilovihaa näillä kulttuuria kohtaan.  

Vierailija
378/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä aamun aikana luuta lakaissut. Ihmettelin miten Hezzarilta oli päässyt lipsahtamaan tällainen uutinen ulos, kun jo. Kohteista kirjoitetut jutut on yleensä aina sankaritarinoita. 

Onhan toi tärkeä hätähuuto että ja Hesarilta jälleen tarkkaa uutisointia mitä tässä maassa tapahtuu tai on tapahtumatta?

Työpaikat himoaa halpatyövoimaa, mutta ei ota vastuuta kielenopetuksesta tai integroi porukkaa mitenkään. Viimeksi luin että firma otti passit talteen ettei kukaan poistu mihinknään ja syötetiin kalanpäitä ja mitä kauheeta sielä oli. 

Onko toi parasta mihin pystytään? 

Nyt kun alkaa sanomalehti uutisoida epäkohtia kuin Karpo aikoinaan, niin mun usko herää, että asioita alkaa tapahtua parmpaan päin. Syntyy keskustelua ja painetta muutokselle! Hyvä Hesari!

Vierailija
379/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla jotain piilovihaa näillä kulttuuria kohtaan.  

Sitten tiedetään että venäjä on tukenut pitkään erilaisia äärioikeistolaisia liikkeitä pitkään. 

Pitää osata lukea asioita myös että mikä järki on luoda riitaa kansan sisällä? 

Jos meillä on ihmisiä ja heitä on pitkään ruokittu ja elättty, niin ei suomalaiseen mentaliteettiin kuulu lähettää heitä pihalle ja luovuttaa asiassa. 

Nyt koulutus kuntoon. Meillä on paljon suomen kielen opettajia työttöminä ja tekee ärsyttäviä pätkätöitä huonoilla työehdoilla Suomessa, kun osa nauttii viroista ja palkallisista lomista ja muista eduista. Reserviä löytyisi opettaa kieltä! 

Asia kuntoon nyt hallitus. Missään nimessä ei pidä lähettää pois. Me emme luovuta. Opettajat töihin sopivalla porkkanalla.

Vierailija
380/419 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaksikielinen eli kyllä, osaan ruotsia erinomaisesti sekä yhdeksää muuta kieltä, joista suurimman osan olen itsekseni opiskellut. 😂😂

Mäki osaan voltin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi