Brutto 3500€ saman verran jää käteen kuin naapurin tt- asiakkaalla
Vuora 800€
Vesi, vakuutus ja sähkö 200€
Lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit 50€
Eli käteen jää kuukaudessa näiden pakollisten menojen jälkeen hieman alle 1500€
Saman saa naapuri joka elää tt- tuella.
Molemmilla 2 opiskelevaa lasta (17- vuotiaat)
Asutaan naapureina kaupungin samankokoisissa asunnoissa. Molemmilla vuoro-viikko asuminen lasten suhteen.
Pitäisikö verotukselle tehdä jotain? Että työssäkäyvällä jäisi enemmän käteen?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulet eläkeikään, huomaat, että kannatti tehdä töitä.
Sinun palkkasi kuitenkin pysyy samana tai jopa vähän nousee ajan mittaan, kun taas tämä työtön ystäväsi menettää ne lapsista saamansa korotukset, kun ne lapset tulee täysi-ikäisiksi.
Ja muutenkin, tukien varassa elävä ei voi koskaan olla varma siitä, tuleeko niiden maksuun muutoksia, vähennetäänkö niitä jne. Sinulla taas työssäkäyvänä on varma toimeentulo. Jos jäät työttömäksi, saat ansiosidonnaista. En sinuna edes pohtisi sitä, kannattaako tässä tehdä töitä. Olet jopa onnekas, kun sinulla on työpaikka, tänä päivänä.
No jos olet sitä mieltä, että parempi heittäytyä työttömäksi, niin sehän on sitten jonkun muun hyöty, hän kenties saa viimeinkin töitä, kun yksi tyhmä päätti vaihtaa hänen kanssaan paikkaa.
Tämmönen on typerää höpötystä. Tavallisen pienipalkkaisen ihmisen eläke on umpisurkea. Itselläni 35 vuoden työstä jää eläkettä käteen 1290€/kk. Jos ikinä en olisi työtä tehnyt olisi summa himpun yli 990€/kk. Siitä VUOKRA pois ja mieti mikä on lopputulos siitä 35 vuoden työstä.
Pienipalkksisen EI KANNATA työtä tehdä eläkettä silmällä pitäen. Tulee olemaan suuri pettymys.
Sinä saat myös eläkkeensaajan asumistuen, minkä "unohdit" mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Käyn töissä ja kaksi lasta. Olen yksinhuoltaja.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Jää työttömäksi sitten ja kokeile elää niillä jumalattoman runsailla tukirahoilla! Ai miksi ei? Aivan, koska tiedät puhuvasi pelkkää paskaa.
No en ala. Enkä puhu paskaa, voit itse tarkistaa asian heti kelan sivuilta.
Kahden 17-vuotiaan lapsen perheessä laskettava toimeentulotuen perusosien yhteissumma on 1 471,52 euroa kuukaudessa,
Eli molemmille jää asumiskulujen jälkeen sama summa käytettäväksi.
Toki voit itse etsiä faktatietoa ja jakaa tänne kun kerran valheeksi väität.
ApPlus lisäksi yhteiskunta maksaa kotivakuutuksen, hammashuollon, matkat terveydenhuoltoon 0,33e/km.
Kotieläimien eläinlääkärilaskutkin voi viedä Kelalle. Kolme koiraa on ja hammaslääkäriinkin tarvii joskus käydä.
Voihan sinne Kelaan kiikuttaa vaikka mitä, mutta ei varmasti makseta lemmikkien kuluja, eikä taatusti auton huoltoa ( joku aikaisemmin väitti).
Jos tt-tuki asiakkaalla on ylipäätään auto Kela ei maksa mitään ennenkuin auto on myyty.
Hirveetä peetä täällä taas jauhetaan.
Älähän nyt Persujen vaalityötä noin törkeästi lyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun palkkasi kuitenkin pysyy samana tai jopa vähän nousee ajan mittaan, kun taas tämä työtön ystäväsi menettää ne lapsista saamansa korotukset, kun ne lapset tulee täysi-ikäisiksi.
Ja muutenkin, tukien varassa elävä ei voi koskaan olla varma siitä, tuleeko niiden maksuun muutoksia, vähennetäänkö niitä jne. Sinulla taas työssäkäyvänä on varma toimeentulo. Jos jäät työttömäksi, saat ansiosidonnaista. En sinuna edes pohtisi sitä, kannattaako tässä tehdä töitä. Olet jopa onnekas, kun sinulla on työpaikka, tänä päivänä.
No jos olet sitä mieltä, että parempi heittäytyä työttömäksi, niin sehän on sitten jonkun muun hyöty, hän kenties saa viimeinkin töitä, kun yksi tyhmä päätti vaihtaa hänen kanssaan paikkaa.
Tämmönen on typerää höpötystä. Tavallisen pienipalkkaisen ihmisen eläke on umpisurkea. Itselläni 35 vuoden työstä jää eläkettä käteen 1290€/kk. Jos ikinä en olisi työtä tehnyt olisi summa himpun yli 990€/kk. Siitä VUOKRA pois ja mieti mikä on lopputulos siitä 35 vuoden työstä.
Pienipalkksisen EI KANNATA työtä tehdä eläkettä silmällä pitäen. Tulee olemaan suuri pettymys.
Sinä saat myös eläkkeensaajan asumistuen, minkä "unohdit" mainita.
Ei kannata luottaa siihen, että 20 v (tai edes 2 v) kuluttua on mitään eläkkeensaajan asumistukea. Tienattu työeläke on suht varma asia jatkossakin, tuet eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siksihän pienipalkkaisen pitää sijoittaa! Kun sijoittaa koko työuransa 5% nettotuloista, niin saa tuplakokoisen eläkkeen ja lisäksi jättää mojovan perinnön jälkipolville.
Himoverottaja Purra kyllä tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Tajusin tuon lukion lyhyellä matematiikalla ja jätin lukionkin kesken. Kävin amiksen mutta suoritin sen loppuun vastentahtoisesti. Maksoin yhdelle tyypille että teki mun puolesta lopputyön. Maksoin luonnossa.
Yli kaksikymmentä vuotta sitten tajusin saman kuin te alatte nyt vasta availla silmiä. Mahtaa vituttaa kun on duunannut vuosikymmeniä. Etenkin ne joilta ei pitäisi ottaa yhtää veroja, siis alle 2000e kk tienaavat ja pitkää päivää tekevät.
Olen kyllä käynyt huumorimielessä ja huvittelumielessä töissä. En siis koskaan ajatellut että sillä tienaisi mitään. Pikemminkin joinain kuukausina jäät tappiolle ja menetät tuet. Sitten olet nälässä. Töissä käydään lähinnä näkemässä ihmisiä ja juttelemassa niille. Työnteko ei ole se juttu ollut sukupolveen.
Yllättää vain ihmisten tyhmyys, että nyt tajutaan vasta että työnteko ei kannata. Senhän laskee lyhyellä matematiikalla lonkalta ettei kannata.
Toki joillain ihmisillä ei ole omalle vapaalle ajalle hintaa. Huom. vapaa-aika on sun rakkaat ja läheiset.
Työssäkäymällä liikaa menetät ne suhteet ja katkot sillat sukuun, kavereihin, veriveljiin ja siskoihin.
Jos haluat syrjäytyä, niin mene töihin ja tee pitkää päivää väsyttäen itsesi avovangiksi, joka palaa aina illalla orjakoppiinsa ja lähtee aamulla viideltä töihin ja palaa kasilta nukkumaan orjakoppiinsa. Mitään et saa säästöön. Vuokravankilan omstaja vie 3/4 osaa palkastas. Elät x-estralla, pirkalla ja coopin paskalla hivenaine ja vitamiini puutoksissa. Kuljet talvetkin kesävaatteissa ja tukka kasvaa, kun ei ole varaa käydä leikkauttamassa sitä.
Onneksi olkoon, jos tajusit nyt vasta.
Noinhan se on ollut noin ennen 2010 lähtien. Kiihtyi 2014 ja tasaisen tappavaa tahtia täysin kannattamattomuuden aalloilla surffaaa monia ihmisiä, mutta enimmäkseen muuata tulleita. Ne on käyneet duunissa joita se on kannattanut. Nyt ollaan siinä tilanteessa, jossa ap:n kaltaiset tuntee nahoissaan sen mitä muut on tunteneet jo parikytvuotta. Kannattamattomuuden tunnetta. Tämä hymyilyttää minua suuresti. Vihdoinkin mutkin kokee tämän tunteen. Tervetuloa köyhyyteen, siihen tottuu. Jos töissä haluaa käydä, niin siihen pitää löytää jotain muuta kannustinta kuin palkka. Työpaikka voi olla kuin clubi tai baari, jossa näkee ihmisiä. Ei sen kummallisempi paikka. Käytännössä saman saat kun menet kirjastoon. Kukin makunsa mukaan. Minä valisen kirjaston.
Tietenkin ap ja kaltaisensa ei ole vielä joutuneet nöyrtymään leipäjonoon. Että ovat edelleen ja varmasti aina paljon hyväosaisimpia, mutta itkettää jo vähän.
Nyt tiedätte melkein mistä meistä muista on tuntunut vuosikymmeniä herätä duuniin ilman motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siksihän pienipalkkaisen pitää sijoittaa! Kun sijoittaa koko työuransa 5% nettotuloista, niin saa tuplakokoisen eläkkeen ja lisäksi jättää mojovan perinnön jälkipolville.
Mitään ei jää säästöön. Käytännössä olet pari viikkoa kuukauden lopulta jauhojen ja ryynien varassa että saisit ladattua bussikortin tulevaa työkuukautta varten... Mitään et saa säästöihin. Tämä on sietämätön tilanne. Nyt tarvittaisi työnantajilta lisää boonuksia ja kannustusta että töissä voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkit ovat kärjistettyjä, mutta on niissä vähän aihettakin. Työttömän brutto on usein työssäkäyvän netto. Pääkaupunkiseudulla asuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä asunnoissa joihin minulla ei työläisenä olisi ikinä varaa.
Tämäkin on totta, ja tähän on syyllinen viallinen asumistukijärjestelmä, jonka avulla vuokria on tarkoituksellisesti hilattu ylöspäin. Vuokrakaton poisto oli virhe.
Ei se Kela maksa kuin sen max. määrän vaikka asunto olisi linna. Ihan jo yksilstä työtön maksaa 100-400€/kk asumistuen jälkeen.
Mun perheen ero oli ihan kaksion hinnan syytä. Oli pieni lapsi tullut ja olin juuri valmistunut, mutta en saanut oman alani töitä. Vaimo teki myös hanttihommia kellon ympäri koneellaan. Tienattiin yhdessä vähän päälle paritonnia. Minä tienasin ylitöineen sen 1200e ja jos hyvin kävi niin sain 1400e. Vuokra oli pälle tonnin, jostain syystä siinä neljän vuoden aikana aina nostettiin jopa viidellä kympillä vuodessa hintaa...
Autoon ei olut enää varaa kustannuksien takia ja autoilustakin oli jo aikaa. Olin ajanut viimeksi lukion lopulla ja armeija-aikana. Noin neljä vuotta täysin autottomana.
En olisi osanut enää ajaakaan samalla tatsilla, tuhosin vähän työsuhdeautoakin vahingossa tästä syystä. Tässä tilanteessa on sama ottaako palvelujen keskeltä kalliimman kämpän vai auton ja halvemman vuokrakämpän taajama-alueelta. Sama erotus tulee. Autoilusta enemmän tappiota kuitenkin lopulta köyhälle. Loputa tuli ero tai konkurssi. Vaimo otti erot ja muutti rikkaiden vanhempiensa luokse, jossa lapsi oli parempi kasvattaa. Tätä voi spekuloida että syy oli muualla, mutta kyllä taloudellinen niukkuus aiheutti eron ja lapsi oireilee pahasti eron jälkeen ja kaipaa isäänsä. Minulle tilanne on sellainen että otan perheen tai en ota mitään. Joten hylkäsin kaikkih! Meidän tuloilla olisi vuokran kohtuullinen hinta voinut olla korkeintan sen 700e kk, kuten ne oli 2000-luvun alussa kohtuulliset. Mielellään 500e kk. Sillä summalla olisi selvitty.
Nykyään noissa on puolet liikaa hintaa. Varmaan ymmärrätte että en enää käy töissä tai maksele mitään elareita. Olen todella katkera vihassa kylpevä nuorimies. Appiukko olisi tarjonnut mulle hyväpalkkaista hyväntekeväisyystyötä, ylpeydestä en ottanut vastaan ja hyväksynyt alentavaa tarjousta.
Tykkään lenkkeillä rikkaiden asuinalueella ja katsella miten ne elää ja miten minäkin olisin elänyt, jos olisin joskus saanu alaani vastaavia töitä.
Jos näet mut lenkkeilemässä hämärän aikaan, niin moikkaa mua. Ei mua tarvi pelätä, olen ihminen siinä missä sinäkin olet. Päiväsaikaan en kulje missään, koska olen perinteinen mies ja elän häpeässä, vihassa ja katkeruudessa. Saan siitä energiani.
Vuokranomistaja varmasti hymyilee, kun mun lapsi itkee isäänsä. Kuinka monta perhettä no mahdollisesti nämä olennot rikkoneet?
Eikä kauheesti voi kiittää työnantajiakaan. Perheenrikkojat.
Tässä ketjussa on niin kamalia tarinoita luettavaksi, että ap:n pieni kateus tuilla elävää kohtaan tuntuu naurettavan pieneltä huolelta.
Mitä te marisette rahattomuudesta, pahempaa on ajattomuus. Itsellä vakiduuni jossa palkka 6200e/kk. Vapaapäivinä teen keikkaa omalle firmalle, tulot välillä tonnin välillä 5 per kuukaus mut niitä en nosta kun yritän kerätä taseeseen. Sijoitan myös aktiivisesti pörssiin. Sitten pari asuntoa joista toinen lyhytvuokralla niin siihenkin menee aikaa. Jos jotain jää niin sitten menee liikuntaharrastuksissa, onneksi töissä usein aikaa pitää pitempi ruokatunti niin edes salille kerkeää.
Ansiotuloja ei kannata enää yrittää kasvattaa jos tienaa mediaanipalkat verran, marginaaliverotus on siinä vaiheessa sen verran tiukkaa. Pääomaveroissa progressio on suht lievää ja osingot listatuista on 25.5-29 ja listaamattomasta (omasta firmasta) ne saa vielä halvemmalla kunhan tietyt ehdot täyttyy.
Tyypit pistää satasia kaikenmaailman paskaan ja itkee kun rahat ei riitä.
On kyllä elämänhallinta täysin perseellään kun ei sen vertaa osaa talouttaan hoitaa, ei jumaleisson
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Tajusin tuon lukion lyhyellä matematiikalla ja jätin lukionkin kesken. Kävin amiksen mutta suoritin sen loppuun vastentahtoisesti. Maksoin yhdelle tyypille että teki mun puolesta lopputyön. Maksoin luonnossa.
Yli kaksikymmentä vuotta sitten tajusin saman kuin te alatte nyt vasta availla silmiä. Mahtaa vituttaa kun on duunannut vuosikymmeniä. Etenkin ne joilta ei pitäisi ottaa yhtää veroja, siis alle 2000e kk tienaavat ja pitkää päivää tekevät.
Olen kyllä käynyt huumorimielessä ja huvittelumielessä töissä. En siis koskaan ajatellut että sillä tienaisi mitään. Pikemminkin joinain kuukausina jäät tappiolle ja menetät tuet. Sitten olet nälässä. Töissä käydään lähinnä näkemässä ihmisiä ja juttelemassa niille. Työnteko ei ole se juttu ollut sukupolveen.
Yllättää vain ihmisten tyhmyys, että nyt tajutaan vasta että työnteko ei kannata. Senhän laskee lyhyellä matematiikalla lonkalta ettei kannata.
Toki joillain ihmisillä ei ole omalle vapaalle ajalle hintaa. Huom. vapaa-aika on sun rakkaat ja läheiset.
Työssäkäymällä liikaa menetät ne suhteet ja katkot sillat sukuun, kavereihin, veriveljiin ja siskoihin.
Jos haluat syrjäytyä, niin mene töihin ja tee pitkää päivää väsyttäen itsesi avovangiksi, joka palaa aina illalla orjakoppiinsa ja lähtee aamulla viideltä töihin ja palaa kasilta nukkumaan orjakoppiinsa. Mitään et saa säästöön. Vuokravankilan omstaja vie 3/4 osaa palkastas. Elät x-estralla, pirkalla ja coopin paskalla hivenaine ja vitamiini puutoksissa. Kuljet talvetkin kesävaatteissa ja tukka kasvaa, kun ei ole varaa käydä leikkauttamassa sitä.
Onneksi olkoon, jos tajusit nyt vasta.
Hauska logiikka. Työnteko ei ole mun juttu, mutta onneksi on muiden, koska jonkunhan tämä asenne on maksettava.
Työnteossahan on se porkkana tärkein. Eli ne ilmiselvästi edelleen käy joita se kannattaa. HE kokee saavansa kannattavuutta työstä. Turha niiitä on syyttää, jotka ei saa sellaisia tarjouksia elämässä jossa kannattavuus puuttuu.
kapitalismia ystäväiseni. Siksi niitä hyväksikäytettäviä haetaan satojen tai tuhansien kilometrien päästä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä olen tässä yrittänyt takoa näille, että ei vaadita kummallsempaa laskupäätä saadakseen tuo selväksi. Toinen asia on että kannattaako koulussa opettaa ihmisiä laskemaan. Voi nimittäin olla paljon onnellisempi ihmisenä, jos ei osaisi laskea ja ain laulain työtä tekis tyhjä katse silmillä.
Kokoomuslaisten ja apupuolueidensa unelma:
Mitä huonommat työolot ja mitä huonompi palkka, sitä vihaisempia ihmiset on niitä kohtaan, jotka sinnittelevät tukien varassa. Viimeisenä oli taas tuo ehdotus palkan alennuksesta arkipyhien avulla, kutsumatta sitä palkan huonontamiseksi.
Siksi heidän kannattaa vain tehdä työssäkäyvien elämästä entistä kiireisempää ja joustamattomampaa, ja jatkaa leikkauspolitiikalla. Riittää rahaa jaettavaksi yritystukiin ja omistajaluokan veronkevennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tukiloisen elämäkään niin leppoisaa ole kun koko ajan saa tehdä selvityksiä tuloistaan ja menoistaan ja olemisestaan. Minusta se jos mikä olisi stressaavaa, ja mielelläni "maksan" siitä erilaisesta vapauden tunteesta mikä työssäkäyvällä on. Ja ihan oikeesti töistä kyllä jää enemmän rahaa käteenkin.
Olishan se joo kiva puuhailla kaikenlaista omaa projektia päivät pitkät mutta tuilla ei olisi välttis varaa. Töistä saa onneksi palkatontakin lomaa niin saa järkättyä aikaa tämmösille tai voi testaa kuinka pian siihen kotona makaamiseen kyllästyykään. Oma työ ja työkaverit sen verran kiinnostavia että mielellään siellä käy.
Verotuksesta tähän liittyen ei ole mielipidettä. Hurjaa kyllä että joistakin tuista menee aina oletuksena se 25%. Vaikka eikös tähänkin saa haettua muutosverokortin etuuksille, sillä ainakin itse aikanaan sain "suurennettua" kk-tuloja. Oma veroprosentti palkasta on 13 joten ei voi valittaa.
Siis ite en edes osaa hakea noita tukia. Asun kaverin (veli) nurkissa ja putosin systeemistä vuonna 2015 Sipilän kautena. Ollut siitä lähtien "kodittomana" asuen hänen luona nurkassa patjalla. Hän hakee tuet mun puolesta ja saa suurimman osa niistä hiluista ja minä syön leipää ja saan asua.
En oikein kaipaa mitään parempaa enää. Kokeilin työntekoa, mutta mitä niistä tonnin kuussa palkoista oikein saa käteen? Selkä on kipeä ja polvet menee rikki. Jos painat ylitöitä niin palkka voi olla jopa 1600e. Ei sillä elä Suomessa. Mielellään sitten en ota mitään kuin leivän ja patjan. Petyin suoraan sanottuna työelämään sydänjuuriani myöten.
Toisen työn hankit etkä itke Somessa
Vierailija kirjoitti:
Mitä te marisette rahattomuudesta, pahempaa on ajattomuus. Itsellä vakiduuni jossa palkka 6200e/kk. Vapaapäivinä teen keikkaa omalle firmalle, tulot välillä tonnin välillä 5 per kuukaus mut niitä en nosta kun yritän kerätä taseeseen. Sijoitan myös aktiivisesti pörssiin. Sitten pari asuntoa joista toinen lyhytvuokralla niin siihenkin menee aikaa. Jos jotain jää niin sitten menee liikuntaharrastuksissa, onneksi töissä usein aikaa pitää pitempi ruokatunti niin edes salille kerkeää.
Ansiotuloja ei kannata enää yrittää kasvattaa jos tienaa mediaanipalkat verran, marginaaliverotus on siinä vaiheessa sen verran tiukkaa. Pääomaveroissa progressio on suht lievää ja osingot listatuista on 25.5-29 ja listaamattomasta (omasta firmasta) ne saa vielä halvemmalla kunhan tietyt ehdot täyttyy.
Ajattomuus yhdistettynä siihen että teet 10-12h työpäiviä 10e tuntipalkalla ja saat alle 2000e kk.
Niin ottaisin mieluummin sun ajattomuuden kuin tän thaimaalaisen tai ukrainalaisen ajattomuuden. Sun aikauhrilla sentään kannattaa ja jää säästöön. Voi erota koska vaan kun potti on tarpeeksi suuri.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on niin kamalia tarinoita luettavaksi, että ap:n pieni kateus tuilla elävää kohtaan tuntuu naurettavan pieneltä huolelta.
Ap el ymmärrä elämän realiteetteja tai edes matematiikkaa. Varmaan sama tyyppi joka huutaa palstalle et menkää töihin loiset.
Käteen jää? Mistä sille tt asiakkaalle se 1500 käteen jää? Eiköhän ne mee kuluihin kaikki....
Rohkenen epäillä. Sitäpaitsi omaan korvaan 1500 e kolmelle kuulostaa tosi vähältä jos sillä pitää maksaa kaikki muut perheen kulut.