Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyy - jopa 20-25 % länsimaisista voi olla veloja

Vierailija
12.06.2026 |

Nuorten aikuisten keskuudessa on mitattu jopa 30-40 % lukuja joissain maissa. Ikäihmiset siis painaa toistaiseksi keskiarvoa alaspäin, mutta joka vuosi luvut kasvaa tasaisesti.

Tästä on toki vielä pitkä matka Japanin ja Etelä-Korean lukuihin, joissa arviolta jopa yli puolet maan ihmisistä on veloja.

Olisiko jo pikkuhiljaa aika hyväksyä se että maailmanlaajuisesti lapsettomuus alkaa olla uusi normaali. Ihmiset ovat muutakin kuin lisääntymiskoneita. Ihmisillä on oma elämä. Viittaan poliitikkoihin jotka eivät ilmiötä hyväksy ja yrittävät heittää kapuloita rattaisiin, esim rajoittamalla aborttioikeutta, sterilisaation ikärajaa, jne....

Kumma kun mikään puolue ei aja velojen asiaa, vaikka velat on iso äänestäjäryhmä. Heiltä ollaan kyllä koko ajan vaatimassa jotain: rahaa.

Kommentit (323)

Vierailija
201/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomen väestö ei muuten kasva, kasvavat paineet tuoda maahan nuorta väestöä, jotka sitten toivottavasti jälkikasvuineen ovat ahkeria ja osaavia. Vähemmän riskiä olisi siinä, jos oma kantaväestö lisääntyisi eikä tarvitsisi olla niin huolissaan integraatio-ongelmista.

Sikäli olet oikeassa, että jos oma väestö ei lisäänny, pitää saada uutta muualta. Mutta siltikin se palaa siihen, että milläs pakotat ihmisiä lisääntymään, jos lapsia ei vain haluta? Lapsilla on oikeus syntyä haluttuina, ei vain veronmaksajiksi tai koska joku ei halua eriväristä naamaa naapuriinsa. Aika harvaa kiinnostaa lastenhankinnassa mikään muu kuin ne lapsensa, väestörakenne ei yksilöä silloin paina.

Vierailija
202/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vapaaehtoisesti lapseton" on taikasana jolla voi peittää sen, ettei saa vastakkaista sukupuolta kiinnostumaan itsestään ja perustamaan perhettä.

Eiköhän kyse ole siitä, että naiset ovat havahtuneet siihen, että perheenperustaminen tarkoittaa lähes aina naiselle orjapestiä. 

Onko kaunis sää Pietarissa?

Tiesitkö, että vapaaehtoinen lapsettomuus ja naisen aseman epäkohtien huomaaminen eivät ole mitään Venäjältä ohjattua trollailua? Ne ovat ihan meidän länsimaisten naisten omaa havahtumista elämään ja asioihin. Meitä ei kiinnosta käyttää elämäämme lastenhankintaan, jos emme lapsia edes halua tai tyytyä olemaan 24/7 kodinpyörittäjiä samalla kun mies tekee osuutensa jos viitsii.

-eri

Hauska vedota siihen, että mies ei ole kunnollinen. Tässäkin ketjussa (kuten aina) moni kommentoija kertoo olevansa parisuhteessa. No, miksi heillä on miehiä, jotka eivät tee osuuksiaan kodin hoitamisessa?

Se, ettei mies ole kunnollinen, on ihan keskeinen syy miksi niin moni nainen ei halua lapsia. Itseään kunnioittava nainen ei hommaa lapsia, jos joutuu sitten yksin kantamaan niistä vastuun vain koska ukkoa ei huvita. Muitakin syitä lapsettomuudelle on, mutta paska mies on yksi tärkeimpiä.

Ne, jotka täällä ovat ilmoittaneet olevansa parisuhteissa ja veloja, ovat kyllä aika hyvin ilmoittaneet myös sen miehen olevan vela. 

Perusteluna moni vela käyttää sitä "ettei halua lasta, eikä ole koskaan halunnut, eikä siihen tarvita muuta syytä kuin se, ettei halua", niin siltä väitteeltä menee pohja, jos syy onkin se, että liian moni mies on huono. Jos sekä velanainen että velamies ovat hyviä ja kunnollisia, niin pelko huonosta kumppanista kumoutuu. 

Kuinka moni on jo teininä on päättänyt, että otanpa huonon kumppanin, jotta voin perustella lapsettomuuttani sillä?

Veluus johtuu usein traumoista ja huonoista perhemalleista joiden siirtämisestä ei haluta ottaa riskiä. Ehkä tukiverkot ovat täysin olemattomat.

On ehdottomasti hyviä syitä jättää lapset tekemättä mutta miesten tai naisten vihaaminen yleisesti ei ole yksi niistä.

Mitä huonoja perhemalleja ja traumoja minulla oli päätökseni tueksi, kun sanoin jo 6-vuotiaana, etten halua lapsia?
T: 45v vela, kohtukin poistettu sairauden takia ja se oli elämäni paras päivä.

Happamia….. sanoi……;)

Joku tuntematon minulle, kun tietää minun asiani minua paremmin.

Täydellinen esimerkki siitä, mitä meille veloille vingutaan. Olitpa vaikka 60-vuotias, niin et silti voi tietää, että et halunnut lapsia, vaan jäit tietysti lapsettomaksi ilman omaa halua. 

15-vuotias sen sijaan voi pykätä maailmaan jo lapsia ja tietää, että hän haluaa suurperheen ja sitä ei pidetä mitenkään "mieli muuttuu" ja "happamia" tapauksena.

Kaikkein selkeimmin tämä näkyy meidän steriilisaatiossa. Ikäraja 30 vuotta. Aikuinen ei voi tietää, että haluaako hän lapsia vai ei. Transhoidot saa aloittaa jo teininä, koska pidetään itsestään selvänä, että teini-ikäinen tietää oman identiteettinsä, mutta aikuinen ei voi tietää omaa lisääntymisidentiteettiään. Tai siis sitä, että ei halua lisääntyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ateismin satoa.

Ei liity ateismiin yhtään mitenkään. Itse kuulun kirkkoon ja olen uskossa ja silti vapaaehtoisesti lapseton, samoin mieheni. Meitä ei koskaan kiinnostanut hankkia lapsia, eikä kiinnosta vieläkään.

Olette  miehesi kanssa kaksi keskenkasvuista kakaraa! Ympärillä säälittäviä ja ihmetteleviä katseita kun ajattelevat teidän lapsettomuutta. Tälläiset naiset ja miehet- vaikka elävät parisuhteessa- näyttävät vanhapiioilta sekä vanhanpojilta:),  säälittävilta siis toisten silmissä. 

Keskenkasvuinen kakara on se, joka tuottaa noin lapsellista ja älytöntä tekstiä kuin sinä. Voit kuplassasi kuvitella mitä haluat, mutta meidän lähipiirissä ei kukaan ole koskaan ihmetellyt tai säälinyt sitä, ettei meillä ole lapsia. Ne, joita taas asia häiritsee, saavat jäädä omaan arvoonsa.

Vanhapiika tai -poika muuten tarkoittaa sellaista, jolla ei ole lapsia eikä myöskään puolisoa. Meillä on jo toisemme, joten emme ihan täytä kriteeriä, eikä kiinnosta muutenkaan miltä elämämme näyttää jonkun ulisijan silmissä.

Vierailija
204/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushan on ihan normaalia kehitystä kehittyvissä valtioissa. Mitä pidemmälle valtio kehittyy ja mitä paremmin se kouluttaa kansalaisensa, sen pienemmäksi lisääntymisprosentti muuttuu. Näin käy kaikkialla maailmassa. Tämä on tiedetty jo pitkään, mutta sen sijaan, että valtiot tekisivät jotain asialle ja suunnittelisivat tulevaisuutta hoidettavaksi toisenlaisilla päätöksillä, ne keskittyvätkin maanittelemaan ihmisiä lisääntymään (rahalla ja bonuksilla tai "yhyy katsokaa meidän tulevaisuutta ilman lapsia :(((( Kamalaa!" ) tai pakottavat lisääntymään (aborttikielto, ehkäisyn saatavuuden hankaloittaminen tai kieltäminen).

Vierailija
205/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun kehitysmaalaiset saataisiin näihin talkoisiin mukaan, niin sepä olisikin, mutta eivät taida tulla.

He ovat jo niissä talkoissa mukana. Syntyvyys on laskenut kehitysmaissa enemmän ja nopeammin kuin länsimaissa.

Vierailija
206/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä on ikä, jolloin asia pitää päättää viimeistään? Milloin itse päätit?"

Sellaista ei voi kukaan määrittää kenenkään puolesta. Itse päätin noin 6-vuotiaana.

Entä missä on säädetty että sen päätöksen on kestettävä loppuelämä, jotta olisi oikeutettu tulla kutsutuksi velaksi?

Ei näistä asioista säädetä missään, mutta samoin kuin sana koira tarkoittaa koiraa eikä kissaa, sana vela tarkoittaa lapsetonta eikä lisääntyvää.

Kyllä, se tarkoittaa lapsetonta, mutta missä on sanottu sen olevan koko elämän kestävää? Ihminen voi olla vela, kunnes ei enää olekaan eikä se tee sitä aiempaa velana olemista tyhjäksi. Se on kuin ruokavaliota vaihtaisi, ei sekasyöjäksi alkaminen tarkoita ettei olisi koskaan ollut aito vegaani.

Vierailija
207/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen lapsettomuus voi johtaa myös johonkin hyvään. Vapaaehtoisesti lapsettomissa on enemmän näitä minä minä tyyppejä jotka välittävät vain omasta navastaan ja hyvästään eivätkä omaa hoivaviettiä. Kun nämä ihmiset eivät lisäänny niin seuraava sukupolvi on näiden ominaisuuksien suhteen parempi.

Vierailija
208/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei voi kukaan määrittää kenenkään puolesta. Itse päätin noin 6-vuotiaana.

Sittenhän joku 4-vuotiaana päätöksen tehnyt voi tulla sinulle sanomaan, että et taida olla oikea vela, koska istuit aidalla kaksi vuotta. Ehkä sinä vielä muutat mielesi, kun kerran et pystynyt asiaa aiemmin päättämään. 

Minulle voi kuka vain sanoa mitä vain. Se ei muuta sitä faktaa että jo lapsena lapsettomuuspäätöksen tehnyt on vela. Ihminen joka ei tiedä hankkiiko lapsia on aidallaistuja.

Siispä sanommekin, että pidämme velana sellaistakin ihmistä, joka myöhemmin muuttaa mielensä. Voit rauhassa olla niin fundamentalisti kuin haluat, mutta meihin muihin se ei vaikuta.

Vierailija
209/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Vielä kun kehittyvissä maissa naisten oikeudet ja koulutus paranee, laskee syntyvyys sielläkin. Ihmisiä on aivan liikaa, vaikka kukaan ei koko maapallolla saisi yhtäkään lasta 20 vuoteen, ihmisiä olisi siltikin liikaa. Väkiluvun ei tarvitse kasvaa, suomalaisia voisi aivan hyvin olla vaikka se kolme miljoonaa. Nyt joku alkaa ulista että valkoiset ihmiset jää vähemmistöksi ja maahanmuuttajat valtaa maan. En kyllä tasan ala lapsia hankkimaan teidän sairaan rotukilpailunne takia. 

Jonkun verran tulee netistä luettua vapaaehtoisesti lapsettomien juttuja, enkä ole tässä 10 vuoden aikana nähnyt kuin ehkä yhden kerran että joku katuu ettei hankkinut lapsia. Sen sijaan olen nähnyt tuhansien ja tuhansien vanhempien velojen kertovan, kuinka ovat erittäin tyytyväisiä elämäänsä. Että en tiedä mitä pelottelupropagandaa tuo iänikuinen katumisesta jankuttaminen on, mutta tiedoksi vain että se ei todellakaan uppoa. Sitä paitsi, kadun mielummin sitä etten hankkinut lapsia, kuin sitä että hankin lapsen. 

On laskenut jo esim. intiassa. Taitaa olla afrikka ainoa joka ei ole vielä saanut memoa.

Afrikassa syntyvyys on laskenut enemmän kuin missään muualla, ja laskee yhä.

Vierailija
210/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapsettomat on  pelkureita, joiden elämä pyörii oman navan ympärillä. 

Tiedän ihmisiä jotka ovat myöhemmin olleet ahdistuneita lapsettomuudestaan kun ovat tajunneet tehneensä emämokan, jota ei voi enää 5kymppisenä korjatakaan

Vierailija
211/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koko sivilisaatio tuhoutuu.

No sitten tuhoutuu. Miksi minun tai jonkun muunkaan pitäisi tehdä "uhraus" ja lisääntyä ilman aitoa halua? Mitäs me siitä saamme?

Miksi yhdenkään poliitikon pitäisi kiinnostua lapsettomien ihmisten asioiden hoitamisesta, kuten ap vaati? Politiikalla ei yleensä pyritä siihen, että yhteiskunta lakkaa toimimasta, vaan tekemään asioita, joiden toivotaan kestävän pitkään. 

Saattaapa olla, että tulevaisuudessa valtaosa poliitikoista onkin veloja joten alkavat lapsettomien asiat ja edut jyrätä sikiävien vastaavat. Sitä odotellessa. 

Suomen kantaväestön kuihtuessa enemmistö muodostuu tai muodostuisi muista, ja epäilen, että heidän päätöksensä olisivat ensisijaisesti kantavelojen etujen mukaisia.

Niin on käynyt ihmiskunnan historiassa lukuisia kertoja, että yksi väestö korvautuu vähitellen toisella. Ei siihen tarvitse edes liittyä mitään dramaattista.

Mutta Suomessa jos sellainen tapahtuu, se on sen verran kaukana tulevaisuudessa, että olen joko kuollut tai sitten liian vanha jaksaakseni enää välittää.

Vierailija
212/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siispä sanommekin, että pidämme velana sellaistakin ihmistä, joka myöhemmin muuttaa mielensä. Voit rauhassa olla niin fundamentalisti kuin haluat, mutta meihin muihin se ei vaikuta."

Pidä pois vain. Minä pidän kissoja koirina.

Hassu ajatus että olen fundamentalisti kun käytän termiä oikein. :D

Vierailija
213/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot haluavat lapsia, koska lapset nähdään veronmaksajina, kuluttajina, muina matemaattisina tekijöinä sekä ennen kaikkea kapitalistisen kulutusyhteiskunnan välttämättöminä jatkajina. Järjestelmä on rakennettu jatkuvalle kasvulle, mikä koskee talouden lisäksi myös ihmisiä.

Onneksi tosin nuoret ja tulevat sukupolvet tulevat luultavasti rakentamaan terveemmän ja ihanteellisemman yhteiskunnan joskus kauan minun kuolemani jälkeen.

En menis vannomaan, liikaa muslimeja ja nehän lisääntyy kuin kanit.

Vierailija
214/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen lapsettomuus voi johtaa myös johonkin hyvään. Vapaaehtoisesti lapsettomissa on enemmän näitä minä minä tyyppejä jotka välittävät vain omasta navastaan ja hyvästään eivätkä omaa hoivaviettiä. Kun nämä ihmiset eivät lisäänny niin seuraava sukupolvi on näiden ominaisuuksien suhteen parempi.

Tämä oli muuten hyvin sanottu!

Vierailija
215/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vapaaehtoisesti lapseton" on taikasana jolla voi peittää sen, ettei saa vastakkaista sukupuolta kiinnostumaan itsestään ja perustamaan perhettä.

Eiköhän kyse ole siitä, että naiset ovat havahtuneet siihen, että perheenperustaminen tarkoittaa lähes aina naiselle orjapestiä. 

Onko kaunis sää Pietarissa?

Tiesitkö, että vapaaehtoinen lapsettomuus ja naisen aseman epäkohtien huomaaminen eivät ole mitään Venäjältä ohjattua trollailua? Ne ovat ihan meidän länsimaisten naisten omaa havahtumista elämään ja asioihin. Meitä ei kiinnosta käyttää elämäämme lastenhankintaan, jos emme lapsia edes halua tai tyytyä olemaan 24/7 kodinpyörittäjiä samalla kun mies tekee osuutensa jos viitsii.

-eri

Ei vain naisten. Kyllä velamiehiäkin on. Naiset toki ovat näistä asioista enemmän äänessä. Olisi hyvä että myös velamiesten ääni kuuluisi enemmän.

Velamiesten hiljaisuus johtuu todennäköisesti siitä, että meidän miesten kohdalla lapsettomuus ei herätä niin paljon huomiota. Naisten kohdalla elää sitkeässä käsitys että lisääntymistä kuuluu haluta, miehen kohdalla se ei ole yhtä ilmeistä. Minulta on kysytty syitä lapsettomuudelle ehkä kerran tai kaksi, siinä missä lapseton naispuolinen tuttuni on saanut tämän tästä vastailla aiheeseen liittyvään tivaamiseen.

Minä tunnen muutaman velamiehen ja heidän omien sanojensa mukaan vain yhdeltä on tivattu lapsia ja lapsenlapsia. Mutta hän onkin italialainen.

Minulta on kysytty lisääntymiaikeista vain kerran ja sekin oli lääkäri,kun kävin uusimassa pillerireseptin ollessani 38-vuotias. Kukaan muu ei ole lapsiasiasta  udellut. 
Velanainen 57v

Minultakaan ei ole onneksi kysytty, tosin johtunee siitä, että olen elänyt sinkkuna koko aikuisikäni. Viimeisin suhde oli 20 vuotta sitten ja viihdyn erinomaisesti sinkkuna. 

Ainoa tilannne, jossa tämä asia nousi ongelmaksi, oli kohdunsairaus. Sen olisi saanut kohdunpoistolla heti hoidettua, mutta kun tilanne meni äärimmäisen pahaksi, suostuttiin sairautta hoitamaan vain lääkkeillä. Koska saatan sittenkin ehkä kenties haluta lapsia lääkäreiden mielessä. Vasta, kun 40 vuotta tuli mittariin, kohdunpoistoon suostuttiin mukisematta ja sairaus jäi leikkauspöydälle.

Työkaverini ei ollut yhtä onnekas. Hänellä oli myös kohdunsairaus, aikuiset lapset ja ikää yli neljäkymmentä. Hänen piti tyyliin lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia kohdunpoistoa, että loppuu se sairastelu ja jatkuvat sairauslomat. Koska kenties hän vielä haluaakin iltatähden... 

Se syntymätön lapsi, ajatustasolla, oli lääkäreille tärkeämpää kuin kummankaan meidän terveys. Ikävää, että naisen rooli on edelleen kohdun kautta ymmärretty....

Vierailija
216/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton tarkoittaa sitä, mitä se on, eli vapaaehtoista lapsettomuutta. Kaikki eivät halua lapsia, vaikka mahdollisuus olisi. 

Enemmänkin se tuntuu olevan teille joillekin kirosana, jota voi käyttää velan syyllistämiseen ja valintojen pilkkaamiseen.

Tällä palstalla kun ollaan, tuo sana on usein tarkoittanut lapsien ja heidän vanhempiensa kutsumista mitä törkeimmillä pilkkanimillä ja lasten inhoamista jokaisella elämänalueella. Missään ei saisi näkyä eikä kuulua yhtäkään alaikäistä. Itse he kuitenkin olivat lapsia elämänsä alkuvuosina ja hassusti pahoittavat mielensä, jos heiltä kysyy, miksi heidän omat vanhempansa tekivät maailmaan "räkänokkarääkyjän". 

Ja odottavat yhteiskunnan (=muiden ihmisten lasten) elättävän heidät työiän jälkeen.

Niin odotankin. Ei se omien lasten hankkiminen olisi taannut, että he minusta huolta pitäisivät. Eikä ikäihmisistä muutenkaan huolehdi tällä hetkellä heidän omat lapsensa.

Vierailija
217/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä missä on säädetty että sen päätöksen on kestettävä loppuelämä, jotta olisi oikeutettu tulla kutsutuksi velaksi?

Ei näistä asioista säädetä missään, mutta samoin kuin sana koira tarkoittaa koiraa eikä kissaa, sana vela tarkoittaa lapsetonta eikä lisääntyvää.

Kyllä, se tarkoittaa lapsetonta, mutta missä on sanottu sen olevan koko elämän kestävää? Ihminen voi olla vela, kunnes ei enää olekaan eikä se tee sitä aiempaa velana olemista tyhjäksi. Se on kuin ruokavaliota vaihtaisi, ei sekasyöjäksi alkaminen tarkoita ettei olisi koskaan ollut aito vegaani.

Se termi pitää sisällään käsitteen elämän kestävästä jutusta. Siitä nimenomaan on kyse. Kaikki lisääntyvätkin ihmisethän ovat vapaaehtoisesti lapsettomia siihen asti että hankkivat lapsia; harva lisääntyy ensimmäisestä siemensyöksystään/ovulaatiostaan. Vapaaehtoinen lapsettomuus on käsite, joka tarkoittaa ettei ihminen halua eikä hanki lapsia.

Pelottavaa millainen aines lisääntyy. Ymmärryksen taso jossain alkueläimen alapuolella.

Vierailija
218/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kyllä saa vastakkaista sukupuolta kiinnostumaan mutta vain seksiin.

Onko se joku ongelma, jos ei itsekään halua kuin seksiä?

Vierailija
219/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole itsekkäämpää kuin lisääntyminen ylikansoittuneella pallolla.

P.S. Mistä luulet velojen syntyvän? Vanhemmista jotka eivät lisääntyneet?

Vierailija
220/323 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot haluavat lapsia, koska lapset nähdään veronmaksajina, kuluttajina, muina matemaattisina tekijöinä sekä ennen kaikkea kapitalistisen kulutusyhteiskunnan välttämättöminä jatkajina. Järjestelmä on rakennettu jatkuvalle kasvulle, mikä koskee talouden lisäksi myös ihmisiä.

Onneksi tosin nuoret ja tulevat sukupolvet tulevat luultavasti rakentamaan terveemmän ja ihanteellisemman yhteiskunnan joskus kauan minun kuolemani jälkeen.

En menis vannomaan, liikaa muslimeja ja nehän lisääntyy kuin kanit.

Olet väärässä. Muslimien keskimääräinen lapsiluku on kaksi lasta, ja sekin luku alenee kokoajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi