Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (384)

Vierailija
101/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä. 

Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.

Niistä jauhoista voi tehdä vaikka sen kuuluisan pizzapohjan. Ei voi olla oikeasti köyhä, jos ei ikinä ole tarvinnut miettiä, mitä laittaa ruuaksi 

Vierailija
102/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.

Ihanko teet noista 3 aineksesta pizzan. Kerro ihmeessä resepti! 

Ei pizzaan tarvita kuin kolme ainesta, sehän sen idea on alunperinkin ollut 

No kerro sitten se pizza resepti, noista kolmesta aineksesta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista? 

Ei kai ruoka-avun ole tarkoitus olla ainoa ruuan lähde, vaan lisäapu.

Mutta ruoka-apuun yleensä mennään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki muu on syöty kaapeista pois eikä ole rahaa ostaa kaupasta lisää.

Kannattaisi varmaan vähän ennakoida ja mennä aiemmin. Jos ruokaa on viikoksi ja rahaa tulee kahden viikon päästä, niin onhan se aika mahdoton yhtälö.

Vierailija
104/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.

Minä kyllä pystyisin käyttämään litran smetanaa. Yhden hengen talous. Ymmärrän, jos mustuvat banaanit viikosta toiseen eivät houkuta kaikkia, mutta niistä voi leipoa banaanileivän tai kakun, jopa sen smetanan kanssa. 

Anteeksi nyt vain, mutta ei taida olla nälkä. 

Haluatko leirille? Takaan, että ruoka maistuu...

Oletko Pietarin suunnalta, kun tuo leiritysinto on niin kova?

Sitähän tässä eräät tahot hakevat, kovaa vastakkainasettelua suomalaisten välille. 

Olen arjalainen ja yhteiskunnallisiin ongelmiin löytyy kyllä ratkaisuja jos on vain tahtoa ja selkeät päämäärät.

Henkisesti jälkeenjäänyt, empatiakyvytön leirijankkaaja sinä olet.

Eri

Vierailija
105/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ruoka-avuissa sai itse valita mitä haluaa ruokakassiinsa. 

Ei onnistuisi enää suuren ulkomaalaisjoukon takia. Siitä tulisi kaaos. Kun he rynnistäisisivät kaikki samaa aikaan täyttämään ruokakassinsa. 

Miksi ruoka-avun sivut ovat nykyisin myös englanniksi? Alunperinhän Ruoka-apu oli vain suomalaisille työttömille. 

Woke...

Vierailija
106/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä. 

Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.

Suurin osa ihmisistä syö leipää, ja itse tehden se on halvempaa. Jos ei ole varaa hiivaan, voi herätellä itse juuren, saa parempaakin. Ei silloin ole oikeasti köyhä tai nälkäinen, jos jättää leipomatta, koska ei huvita. 

Gluteenittomuuden ymmärrän perusteeksi, en muuta. 

Vierailija
107/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kasvissyöjä, joka haukut kouluruoka ja huudat hiilarimössöistä: niistä vehnäjauhoista voi itse tehdä erittäin proteiinipitoista, vähähiilarista seitania. 

Lisäksi hiilaripitoinen ruoka ei ole ongelma kuin liikuntaa vihaaville sohvaperunoille. 

Vierailija
108/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti on nälkä, niin oppii mitä vaan, vaikka leipomaankin.

Vierailija
109/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois. 

Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.

Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ? 

Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?

Ei taatusti ole jauhoja kaapissa, koska ruoka-avun saajat heittää jauhot pois. Lohta jne pitäisi olla, tai jauhelihaa enemmän kuin 200 grammaa.

Vierailija
110/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun maksaa syömisensä, voi valita mitä ostoskassista löytyy. Mutta jos asuu, syö, vaatettaa itsensä, maksattaa joulut ja lasten harrastukset muiden palkasta, sitten olkoot mukisematta. Jos tuoretta kaipaa, viljelkööt itse. Ei ole rakettitiedettä tomaattien kasvatus.

Vierailija
111/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kasvissyöjä, joka haukut kouluruoka ja huudat hiilarimössöistä: niistä vehnäjauhoista voi itse tehdä erittäin proteiinipitoista, vähähiilarista seitania. 

Lisäksi hiilaripitoinen ruoka ei ole ongelma kuin liikuntaa vihaaville sohvaperunoille. 

Anteeksi? En mä ole huutanut mitään hiilarimössöistä. Täällä on muitakin kirjoittajia, kuten varmasti ymmärrät? Ei mua hiilarit pelota. Seitania en tekisi, se on aivan hlvetin pahaa.

Vierailija
112/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.

Pussillinen halvinta valmista juustoraastetta maksaa euron kaupassa. Mutta kun ei pysty tekemään 

Missä kaupassa? Minäkin haluan euron juustoraastetta.

s-marketissa. Edamia raasteena. Eihän se maksa kokonaisenakaan paljon mitään 

Kannattaisi joskus pitää silmät auki 

Höpönpöpö 

Vierailija
113/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän avutonta meininkiä ruoka-avun saajilta. Lohi kelpaa, mutta makkara menee roskiin. Jauhoista ei muka voi tehdä ruokaa. (Kukaan kuullut esim. helppotekoisista teeleivistä tai pannukakusta?). Ruskeita banaaneja luullaan mädiksi ja heitetään pois. 

Noista ylikypsistä banaaneista saa muuten erittäin hyvää banaanileipää, jopa sokerinkin voi jättää pois, kun banaanista saa makeuden. Vain ääliö heittää banaanit roskiin.

Jatkan omaan viestiini. Ihmettelin myös sitä, joka heittää maitojauheen pois, kun ei maistu maidolle. Ihan älyttömän uusavutonta menoa. Maitojauheesta, kananmunista ja kermasta/maidosta saa älyttömän hyvää ja ravitsevaa uunijuustoa. Maitojauhetta, kananmunia ja niitä paljon parjattuja jauhoja==> pannukakku tai lettuja. Miten joku oikeasti kehtaa Ylen sivuilla selittää, että heittää jauheen pois?? Kuinka moni ruoka-avun ihminen on oikeasti noin HÖLMÖ? 

Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?

”Jos sillä ihmisellä olisi jo kotona kananmunia, maitoa ja jauhoja, olisiko se mennyt hakemaan ruoka-apua? Vai oletatko, että noita tulee ilman muuta mukaan ruoka-apukassiin?”

Ja juuri äsken joku uhriutui, miten väärin on, kun ruoka-avusta tyrkytetään jauhoja 🥲

Onhan tässä vähän elämänhallinnan haasteiden ja suunnittelun puutteen makua. 

Vierailija
114/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä syö leipää, ja itse tehden se on halvempaa. Jos ei ole varaa hiivaan, voi herätellä itse juuren, saa parempaakin. Ei silloin ole oikeasti köyhä tai nälkäinen, jos jättää leipomatta, koska ei huvita. 

Leipäpussi lidlissä 1,19 ainakin 15 siivua. Ei taatusti kannata leipoa otse. 

Vierailija
115/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on  kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.

Anteeksi ohis, mutta missä päin on syöty pettua 1900-luvulla? Omat isovanhempani olivat köyhiä ja tietämättömiä ja keräsivät keväisin nokkosia nälkäänsä, mutta hekin tiesivät että pettu tuhoaa sisäelimet.

Omat isovanhempai olivatkin lapsia 1800- luvun puolella ja äitini s 1913 ja hänkin oli kuulema lapsena syönyt pettua. 

Kermapersukset olisi silloin kuolleet nälkään.

Vierailija
116/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista? 

Ei kai ruoka-avun ole tarkoitus olla ainoa ruuan lähde, vaan lisäapu.

Mutta ruoka-apuun yleensä mennään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki muu on syöty kaapeista pois eikä ole rahaa ostaa kaupasta lisää.

Kannattaisi varmaan vähän ennakoida ja mennä aiemmin. Jos ruokaa on viikoksi ja rahaa tulee kahden viikon päästä, niin onhan se aika mahdoton yhtälö.

Köyhyys on nykypäivän Suomessa monesti paljon muutakin kuin pelkästään rahan ja tässä nyt puhutun ruuan puutetta. Se on pitkään jatkunutta näköalattomuutta ja monia muita ongelmia samaan aikaan. Silloin ei aina onnistu se ennakointi, eikä mikään uunijuuston teko tai edes leipominen.

Olen itse ollut vähävarainen opiskelija lama-aikaan ja muistan sen toivottomuuden tunteen, mikä tuli viikonloppuisin, kun kouluruokailua ei ollut ja kaapissa oli niin vähän ruokaa että oli ihan oikeasti nälkä. Sain kerran ämpärillisen omenaa kun olin kävelyllä ja rupesin itkemään, se mummo joka niitä tarjosi ihan säikähti, ja kun sain sanottua kiitokset ja selityksen niin kutsui minut syömään, muistelen edelleen tuota liikuttuneena <3

Vierailija
117/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma suosikkini on tämä: "Ruoka-avun hävikkiruuassa korostuvat kalliit tuotteet, joita en ikinä ostaisi."

Mikä siitä tekee suosikin?

Mikään muu kuin omat suosikit ei kelpaa. Ei edes kalliit luksussapuskat, joiden ostamiseen ei monen työssäkäyvänkään budjetti taivu.

Niin. Miksiköhän niitä "luksustuotteita" löytyy sieltä? Siksi, kun kukaan ei niitä kaupasta osta. Miksi? Koska kukaan ei perusarjessa tarvitse kultahippusilla marinoituja oliiveja tai tryffelipähkinätahnaa. Niillä ei yksinkertaisesti tee mitään. Samoin varmasti suunnilleen jokainen nälkäinen ottaisi ennemmin makaronia tai parsakaalia kuin jonkun valmiin prinsessakakun, mutta arvaapa kumpaa jää kaupasta yli?

Eihän tuossakaan artikkelissa kukaan sanonut, että vain omat suosikit kelpaa. Ihme köyhien dissaamista taas.

Prinsessakakku sopii oikein hyvin köyhälle prinsessalle.

Ei mulla muuta.

Vierailija
118/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se tietenkin paras jos kassissa olisi vaikkapa paketti jauhelihaa, purkki tonnikalaa, tomaattikastiketta, juustoa, jugurttia, täysjyväleipää, kananmunia ja valikoima hedelmiä ja vihanneksia. Mutta jos ruoka on pääasiassa hävikkiruokaa niin se on mitä on. Beggars can't be choosers.

Vierailija
119/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäpussi lidlissä 1,19 ainakin 15 siivua. Ei taatusti kannata leipoa otse. 

Täällähän nämä itkevät, ettei ole varaa ostaa kananmunia lettuihin tai uunijuustoon, ja ettei kaapissa ole mitään. Kuitenkaan jauho ei kelpaa, leipä ei kelpaa. 

Jos on muutama euro käyttää ruoka-avun tueksi, mahdollisuudet moninkertaistuvat. Jos sinulla on varaa ostaa se euron leipä, niin mahtavaa. Kaikilla ei näy olevan. 

Vierailija
120/384 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä teki uunijuustoa siitä maitojauheesta kun haki ruoka-avusta, jauhot se anto tutuille kun ei itse käyttänyt.

Nötkötit söi itse ja hernekeiton. Ainoa mitä ei pystynyt sieltä käyttää, enkä minäkään oli pasta juustokastike, se oli aivan hirveän makuista.

Ja jossain vaiheessa ne vaihtoi lihapulla säilykkeet nötkötti säilykkeeseen.

Itse en ole nyt hakenut mitään kun koen että on olemassa minuakin huono osaisempia jotka tarvitsevat ruoka-apua vaikka itselleni ei jää kuin 200€ kuussa käteen ruokarahaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme