Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin
Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään.
En ole mikään asiantuntija, mutta tulee mieleen ainakin kaksi ryhmää, joihin tuo ei välttämättä päde: opiskelijat ja omistusasujat.
Oon kuullut makaronia,jauhoja, näkkileipää.Nehän lihottaakin.Lihapurkki joskus,hernekeitto ehkä..On ollut joskus kauppojen ylimäärä, päivämäärä lähestyy, parempia ruokia tarjolla kuulemma .Nyt ei ruokaa kunnollista kuulemma saa.Nälänhätää on ennustettu.Tällä menolla se tulee aivan varmasti.Lähtekää rohkeasti itse omavaraistalouteeb ketkä voi??,Kasvata itse syötäviä, jos vaan mahdollisuus.Suomal.puhdas ruoka kunniaan.Ruoka on kallista kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Minä kyllä pystyisin käyttämään litran smetanaa. Yhden hengen talous. Ymmärrän, jos mustuvat banaanit viikosta toiseen eivät houkuta kaikkia, mutta niistä voi leipoa banaanileivän tai kakun, jopa sen smetanan kanssa.
Anteeksi nyt vain, mutta ei taida olla nälkä.
Haluatko leirille? Takaan, että ruoka maistuu...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Tuo on aivan ruhtinaallinen summa. Ei ihme, että tänne tunkee kaiken maailman juhlapaikanhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap valehtelee jutun sisällöstä? Lohi ja täytekakku olivat esimerkkejä ruoista, joita kasseissa toisinaan ON, eivät avun saajien toiveita.
Lainaus artikkelista: "Välillä sieltä saa lohta ja joskus täytyy alistua siihen, että pitää sietää makkaraa. Joskus on tarjolla myös täytekakkua ja kuivaa leipää. Olen jakanut tuttaville niitä ruokia, jotka eivät minua miellytä. Makkaraa lukuun ottamatta lähes kaikki on syötävää, joten poisheitettävää ei ole."
Ilmeisesti ap:ta ei haittaisi sekään, jos hänestä itsestään leviteltäisiin perättömiä väitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Ei makseta. jos sun kaikki ansiosi on tuossa, niin saat lisäksi myös asumistuen ja tt-tukea sähkö- ja vesilaskuun, sekä yllättäviin menoihin
Älä jaksa esittää, että kukaan eläisi tässä maassa tuolla kuudella sadalla eurolla kuukaudessa pelkästään.
En mä ainakaan elä kun kaikkien noiden (paitsi mitään ylimääräistä "yllättäviin menoihin" en ole koskaan saanut) jälkeen käteen jää vähemmän kuin 600€. Eikä vuokrani ole liian kallis.
Koko ruokajakelun saisi lopettaa ja ihmisille pitäisi jakaa ostokortteja millä voisi ostaa suoraan kaupasta vaikka niitä alennukseen siirrettyjä tuotteita. Ruokajakelu ei edes tavoita kaikkia vähävaraisia ja apua tarvitsevia ja ilmaista ruokaa hakevat myös ihmiset, jotka pystyisivät kyllä ostamaan rahoillaan ruokansa kaupasta. Yhteiskunnan rahaa palaa myös ruokajakeluiden järjestämiseen (henkilöstäuulut, kuljetuskulut, jakelupisteen vuokra jne.) ja tämänkin rahan voisi käyttää niihin jaettaviin ostokortteihin. Koska Suomessa tuntuu olevan paljon perheitä joiden on vaikea saada rahat riittämään ruokaan, niin koulujen ylijäämäruoka pitäisi pyrkiä jakamaan koululaisille ja heidän perheilleen eikä kuskata kouluruokalasta jonnekin esim. yleishyödyllisten yhdistyksen tiloihin missä sitä käyvät syömässä sellaiset ihmiset, jotka eivät ole ollenkaan ilmaisen ruuan tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Minä kyllä pystyisin käyttämään litran smetanaa. Yhden hengen talous. Ymmärrän, jos mustuvat banaanit viikosta toiseen eivät houkuta kaikkia, mutta niistä voi leipoa banaanileivän tai kakun, jopa sen smetanan kanssa.
Anteeksi nyt vain, mutta ei taida olla nälkä.Haluatko leirille? Takaan, että ruoka maistuu...
Oletko Pietarin suunnalta, kun tuo leiritysinto on niin kova?
Sitähän tässä eräät tahot hakevat, kovaa vastakkainasettelua suomalaisten välille.
Perusosan on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]
ravinto ja vaatetus
vähittäiset henkilökohtaiset ja kodin puhtaanapitoon liittyvät menot
puhelimen käyttö
sanomalehden tilaus
harrastus- ja virkistystoiminta
vastaavat muut jokapäiväiseen elämään kuuluvat tavanomaiset menot.
Aiemmin ruoka-avuissa sai itse valita mitä haluaa ruokakassiinsa.
Ei onnistuisi enää suuren ulkomaalaisjoukon takia. Siitä tulisi kaaos. Kun he rynnistäisisivät kaikki samaa aikaan täyttämään ruokakassinsa.
Miksi ruoka-avun sivut ovat nykyisin myös englanniksi? Alunperinhän Ruoka-apu oli vain suomalaisille työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä.
Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Koko ruokajakelun saisi lopettaa ja ihmisille pitäisi jakaa ostokortteja millä voisi ostaa suoraan kaupasta vaikka niitä alennukseen siirrettyjä tuotteita. Ruokajakelu ei edes tavoita kaikkia vähävaraisia ja apua tarvitsevia ja ilmaista ruokaa hakevat myös ihmiset, jotka pystyisivät kyllä ostamaan rahoillaan ruokansa kaupasta. Yhteiskunnan rahaa palaa myös ruokajakeluiden järjestämiseen (henkilöstäuulut, kuljetuskulut, jakelupisteen vuokra jne.) ja tämänkin rahan voisi käyttää niihin jaettaviin ostokortteihin. Koska Suomessa tuntuu olevan paljon perheitä joiden on vaikea saada rahat riittämään ruokaan, niin koulujen ylijäämäruoka pitäisi pyrkiä jakamaan koululaisille ja heidän perheilleen eikä kuskata kouluruokalasta jonnekin esim. yleishyödyllisten yhdistyksen tiloihin missä sitä käyvät syömässä sellaiset ihmiset, jotka eivät ole ollenkaan ilmaisen ruuan tarpeessa.
Tuossakin on omat ongelmansa. Kylmäketju katkeaa, ja on lapsille leimaavaa kanniskella kouluruokaa kotiin. Ennemmin vaikka vähävaraisille perheille yhteinen jämäruokailu iltiksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.
Pussillinen halvinta valmista juustoraastetta maksaa euron kaupassa. Mutta kun ei pysty tekemään
Missä kaupassa? Minäkin haluan euron juustoraastetta.
s-marketissa. Edamia raasteena. Eihän se maksa kokonaisenakaan paljon mitään
Kannattaisi joskus pitää silmät auki
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen hävikki vähenee koko ajan/systeemit hävikin minimoimiseen kehittyy. Eiköhän tätäkin teemaa muutamien vuosien kuluttua vain muistella, että voi, kun vuonna -26 saikin vielä hyvin kauppojen lahjoituksia....
Juuri oli Hesarissa kuvitettu juttu miehestä, joka dyykkaa. Aivan käsittämättömiä määriä syömäkelpoista ruokaa päätyy roskiin.
Itse dyykkaisin, jos olisi vielä vähän tiukempaa rahasta. Olen miettinyt ihan koemielessäkin. Dyykkari saa valita, mitä ottaa 💡
Vierailija kirjoitti:
Perusosan on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]
ravinto ja vaatetus
vähittäiset henkilökohtaiset ja kodin puhtaanapitoon liittyvät menot
puhelimen käyttö
sanomalehden tilaus
harrastus- ja virkistystoiminta
vastaavat muut jokapäiväiseen elämään kuuluvat tavanomaiset menot.
Ja perusosa nykyisellään riittää nippanappa noista kolmeen ensimmäiseen.
Onhan tämä selviö, että kun nykymeno ilmapiiriltään alkaa muistuttamaan kolmannen valtakunnan raivoa, että köyhillä ei näköjään ole mitään oikeutta sanoa mielipidettään avustuskassin sisällöstä.
Kuitenkin lähtökohta varmaan oli selvittää, miksi tulee edelleen hävikkiä ja miten ruokakassien sisältöä voitaisiin parantaa siten, että siitä olisi hyötyä saajalleen. Mutta palstapirujen mukaan köyhän pitäisi järsiä kaarnaa.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta ei taida olla nälkä.Haluatko leirille? Takaan, että ruoka maistuu...
Oletko Pietarin suunnalta, kun tuo leiritysinto on niin kova?
Sitähän tässä eräät tahot hakevat, kovaa vastakkainasettelua suomalaisten välille.
Olen arjalainen ja yhteiskunnallisiin ongelmiin löytyy kyllä ratkaisuja jos on vain tahtoa ja selkeät päämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.
Pussillinen halvinta valmista juustoraastetta maksaa euron kaupassa. Mutta kun ei pysty tekemään
s-marketissa. Edamia raasteena. Eihän se maksa kokonaisenakaan paljon mitään
Kannattaisi joskus pitää silmät auki
Tässä kaupungissa ei ole S-markettia. Mitenköhän mun silmieni auki pitäminen asiaan liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.
Olet kyllä täysin oikeassa.
Oma mummonikin söi pettuleipää ja kallioimarteen juuria ja keitti teetä jäkälästä ja mustikanlehdistä.
Toki marjoja ja sieniä oli, mutta rajalliset olivat säilöntämahdollisuudet.