Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.
Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.
Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.
Jotenkin nykyihmiset tyhmentyneet, netti pullollaan eri ohjeita mutta jostain syystä tyhmemmät ihan hoomoilasena. Tuo on surkeuden huipentuma jos lapsiperheille pitää ihan kädestä pitäen näyttää miten tehdään perusruoasta kastike, kaskun ei näytetä miten keitetään perunat 😅
Rt:na joutuu senkin osalle vanhemmista opettamaan kun he tulevat oman allergisen lapsensa kanssa. Ei se ole nykyään kaikkien kotonaan oppima juttu, että osattaisiin keittää perunoita. Vaatii monta käyntiä, että sellainen perhe saa ruokittua allergisen lapsensa kunnialla. Tai ainakin yrittävät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt siitä, kuinka paljon Suomessa on KÖYHIÄ JA UUSAVUTTOMIA ihmisiä nykyään.
Olin 90-luvulla 20-30 vuotias, silloin oli lama ja minulla ja poikaystävälläni ei ollut aina töitä, elimme todella pienellä budjetilla, emme koskaan käyneet missään ruoka-avuissa. Teimme kaiken ruoan itse, söimme vähemmän, leivoin itse, emme ostaneet mitään ylimääräistä.
Suomessa asiat on olleet liian hyvin liian pitkään ja ihmisistä on tullut röyhkeitä ja uusavuttomia, ruokajakelussakin pitäisi olla heille lohta ja täytekakkua, HALOO NYT.
Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni ja alkakaa pärjätä omillanne, Suomessa on Kela mistä saa rahaa, jos hassaatte rahanne muualle kuin ruokaan, kuolkaa sitten vaikka nälkään mun puolesta.
Ei mekään syöty mitään lohta ja täytekakkua 90-luvulla, vaan ihan perusruokaa.
Mulla on Kela Gold...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.
Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.
En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.
Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän alle toimeentulotuen rajan, koska olen ulosotossa mutta yritän välttää ettei enää enempää laskuja joudu sinne koska kulut vain kasvaisi. Ruoka- ja hygieniabudjetti on sata euroa kuussa. En silti käy ruoka-avussa juuri siksi, että siellä on liikaa lämpimästä jaettavia eineksiä, jogurtteja, makkaroita ym. sellaista, mitä en syö. Toivoisin raaka-aineita: perunoita, riisiä, pastaa, papuja, linssejä, porkkanoita, jauhoja, sokeria, kananmunia, voita, öljyä, tomaattimurskaa ja mausteita. Lihaa olisi kiva saada pakasteena. Toki sitä voisi sitten ostaa, jos säästäisi noista perusraaka-aineista. Mutta tällä hetkellä en siis käy ollenkaan koska hukkaan menisi kuitenkin kun valikoima on tuo.
Jessus sentään...
Toivo vaan. Eikö ihmiset tajua, että jaetaan sitä mitä kaupoista saa? Ei me voida itse ostaa juuri sulle sopivaa ruokaa.
Oon mukana noissa hommissa kummallakin puolella, jakajana ja avun saajana. Jakajat ei rohmua, me ollaan vapaaehtoisia ja samalla tavalla köyhiä.
Meillä on jako järjestetty niin, että eväät on osioissa, joista voi yleensä ottaa yhden jokaisesta tai olla ottamatta. Allergikot ja perheelliset pyritään huomioimaan, mutta se vaan ei ole mahdollista että kaikille on sopivaa, koska sitä ei kaupoista tule. Ihmiset ei edes tajua ottaa omaa kassia mukaan???
Viimeksi saatiin hitosti paistopistetuotteita ja vihanneksia. En sit tiedä miten muut niistä kokkaa, mutta paistopistepitsat meni kaikki, hedelmiä jäi. Avokadothan on tosi kalliita, niistä yksinään ei varsinaista ruokaa saa mutta kyllä ne elossa pitää.
Me myös tarjotaan koulujen ylijäämäruokaa, sillekään ei mahdeta mitään mitä sieltä tulee jos tulee.
Aivan totta että ruokajako ei varmasti anna kaikille kaikkea tarpeellista mutta en yhtään ymmärrä tätä kitinää. Jos oot köyhä eikä kelpaa syystä tai toisesta niin sä tiedät että voit anoa esim harkinnanvaraisena ttt tai diakonialta maksusitoumusta ruokakauppaan.
Mäkin olin joskus kasvissyöjä mutta kun jouduin ruoka-avun varaan niin kyllä mä mieluummin otan sen makkarapaketin ja oon kiitollinen siitä että näitä edes järjestetään.
Mulla muuten on ruokabudjetti n 30-100e/kk. En pärjäisi ilman ruokajonoja.
Ja kyllä oon kiitollinen.
Jostain syystä ne ronkeleimmat ihmiset on aina ylipainoisia.
Päiväysvanha ruoka on jaettavaa. Parasta Ennen päiväyksellä sitä saa jakaa 3 päivää. Viimeisellä käyttö päivällä olevat on kaupat pakastaneet, eli ne on täysin syötäviä. Ainakin täällä kylmäketjusta he pitää huolen ja yleensä ihmiset valmistaa siitä päivän ruuan.
Dyykkaamista voi toki harrastaa tai sit ihan vaan itse ostaa sen ruuan jos ei ole sopivaa omiin makunystyröihin.
Tuo ihminenhän juurikin sanoi, että hän ei käy noissa jakeluissa, koska siellä ei ole hänelle mieluista ruokaa. Joten mitä ihmettä sinä kitiset?
Minä en myöskään ole koskaan noissa käynyt samasta syystä, tarjolla on käsittääkseni ainakin pääsääntöisesti ruokaa, jota en todennäköisesti halua syödä/pysty syömään. Lisäksi pitäisi mennä bussilla, mikä sekin maksaa. Silloin harvoin kun rahat ovat olleet loppua kesken, olen lainannut joltain kympin tai kaksi tai sitten tilannut kauppatavaraa laskulle. Yleensä rahat kyllä riittävät.
Ja eikö se ole ihan hyvä, että ne ruoat jätetään sellaisille, jotka haluavat niitä syödä ja jotka niitä ehkä enemmän tarvitsevatkin?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Oikeistotrollit ymmärtävät tahallaan väärin jotta pääsevät lietsomaan yhä enemmän vihaa työttömiä ja muita köyhiä kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan.
Törkeää!
Voihan ne jakelut lopettaakin kun kerran ei kelpaa. Tai sitten jätät käymästä leipäjonoissa.
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
ihmsiet siis odottaa saavansa kaiken ruoan ruokajakelusta. Siinähän se ongelma on. Lisäksi sitten kyvyttömyys osata nähdä mitä kaikkea ruokajakelun kassinsisällöstä voi saada tehtyä
ruoka-avun tuotteita voisi ajatella vaikka lisukkeina tai muuten täydentävinä tuotteina. Sitten itse käy ostamassa kaupasta vaikka linssejä, makaronia, kaalia, perunaa, porkkanaa (kaikki aika edullisia).
Joskus tarjottiin kaupunkimme ruokajakeluihin puutarhastamme tulevaa ylijäämää, tuli eräänä syksynä ihan hrmuinen sato. Sieltä kieltäydyttiin kohteliaasti ja sanottiin ettei kotipuutarhureiden sato kelpaa heidän asiakkaille, koska halutaan isoa ja virheetöntä ja samoja lajikkeita kuin kaupassa. Omenat on liian pieniä ja raparpereissä voi olla multaa varressa ja kerätyissä marjoissa voi olla mukana hyönteisiä (hui hirveää :D). Ja marjatkin olisi pitänyt olla valmiiksi siivottuja. Mustikoissa ei saisi olla mukana lehtiä ja herukoissa ei varsia :D
Pistettiin sitten sana kiertämään ja seuraavana päivänä kaikki oli mennyt. Huomionarvoista oli se, että yksikään ei tosiaan ollut ruokajonoihmisiä (olisimme vielä voineet viedä tuotteet, jos joku ei olisi pääsyt hakemaan) Yleensä hakijat olivat toisia ok-taloasujia, joilla itsellään ei kasvanut juuri siä mitä meillä kasvoi, tai kerrostalossa asuvia työssäkäyviä, jotka olivat sitä mieltä, että parhaanmakuiset tuotteet löytyy muualta kuin kaupan tiskiltä, koska kotipuutarhoissa on tuoreempaa tavaraa.
Täytyy sanoa, että tuolloin ajattelin, että kylläpä suomessa on hyvinvoivia ruokajonoasiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
No nämä, jotka niin tekevät, ovatkin pölvästejä. Tuskin edes tarvitsevat tuota ruoka- apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
ihmsiet siis odottaa saavansa kaiken ruoan ruokajakelusta. Siinähän se ongelma on. Lisäksi sitten kyvyttömyys osata nähdä mitä kaikkea ruokajakelun kassinsisällöstä voi saada tehtyä
ruoka-avun tuotteita voisi ajatella vaikka lisukkeina tai muuten täydentävinä tuotteina. Sitten itse käy ostamassa kaupasta vaikka linssejä, makaronia, kaalia, perunaa, porkkanaa (kaikki aika edullisia).
Joskus tarjottiin kaupunkimme ruokajakeluihin puutarhastamme tulevaa ylijäämää, tuli eräänä syksynä ihan hrmuinen sato. Sieltä kieltäydyttiin kohteliaasti ja sanottiin ettei kotipuutarhureiden sato kelpaa heidän asiakkaille, koska halutaan isoa ja virheetöntä ja samoja lajikkeita kuin kaupassa. Omenat on liian pieniä ja raparpereissä voi olla multaa varressa ja kerätyissä marjoissa voi olla mukana hyönteisiä (hui hirveää :D). Ja marjatkin olisi pitänyt olla valmiiksi siivottuja. Mustikoissa ei saisi olla mukana lehtiä ja herukoissa ei varsia :D
Pistettiin sitten sana kiertämään ja seuraavana päivänä kaikki oli mennyt. Huomionarvoista oli se, että yksikään ei tosiaan ollut ruokajonoihmisiä (olisimme vielä voineet viedä tuotteet, jos joku ei olisi pääsyt hakemaan) Yleensä hakijat olivat toisia ok-taloasujia, joilla itsellään ei kasvanut juuri siä mitä meillä kasvoi, tai kerrostalossa asuvia työssäkäyviä, jotka olivat sitä mieltä, että parhaanmakuiset tuotteet löytyy muualta kuin kaupan tiskiltä, koska kotipuutarhoissa on tuoreempaa tavaraa.
Täytyy sanoa, että tuolloin ajattelin, että kylläpä suomessa on hyvinvoivia ruokajonoasiakkaita.
Ei ruokajonossa voi lain mukaan tarjota yksityishenkilöiden omenoita. Oma puutarhani tyhjennettiin päivässä kun laitoin lapun ruokajonon portille. Sitä ei oltu kielletty. Keräsivät jopa marjapensaat tyhjiksi.
Minusta noissa ruokajaoissa pitäisi ottaa huomioon myös kasvisruokavaliot. Itse haluaisin vegaanina vain kasvikunnan tuotteita. Niitä jää paljon yli kuitenkin: juureksia, banaaneja, leipää, feikkilihaa ja kasviproteiinivalmisteita jne.
Omituista keskustelua. Aikoinaan köyhänä kaikki olisi kelvannut ja mennyt.
Nuorena miehenä olisin vain hakenut kirjastosta reseptit. Nykyään nekin saa heti netistä.
Vaikea uskoa, että tuolla on tosiköyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Omituista keskustelua. Aikoinaan köyhänä kaikki olisi kelvannut ja mennyt.
Nuorena miehenä olisin vain hakenut kirjastosta reseptit. Nykyään nekin saa heti netistä.
Vaikea uskoa, että tuolla on tosiköyhiä.
Ei Suomessa nykyään oikeasti köyhiä olekaan, on vain suhteellisesti köyhiä.
Niitä joilla ei ole varaa syödä lohta ja katkarapuja, ainakaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt
Periaatteessa voi, mutta sille pitää ensin tehdä jotakin. Ehkä netissä voitaisiin jakaa helppotekoisia ja (tärkeää) halpoja ohjeita kuivahtaneen leivän käytölle.
Leipävanukas!
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
Älä nyt, saa vihanneksiakin! Yhden kerran olen saanut muoviin pakatun parsakaalin! Tosin se oli luonnollisesti homeessa, mutta kuitenkin. Muuten saman vakiot; hedelmäpusseissa riisiä ja kinkun rämmäleitä. Kuivaa leipää. Siinä ne.
Mä en usko tuohon niin äärettömään köyhyyteen, että ei olisi varaa ostaa ruokaa. Alkoholiin ja tupakkaan tuntuu aina kuitenkin rahaa löytyvän. Tiedän, koska teen töitä ihmisten parissa, joilla rahat tiukilla. Ok, ehkä joillakin on, mutta kun se alkoholi ja tupakka tuntuu menevän kaiken ohitse. Pariin kertaan olen testannut sen, että kun Citymarketissa on euron-päivät, niin olen ostanut ruokaa 15 eurolla. Kummasti vain sillä sai ja ihan hyvää ruokaa useammaksi päiväksi. Tietenkin, jos on lapsia monta, niin silloin tekee tiukkaa, mutta eikös esim. diakoniatyö ja monet muut tahot auttavat lapsiperheitä? Se on tietenkin totta, että ruokaa tarvitsee enemmän yksi ihminen kuin kolme eli ruokakassien sisällön tulisi vastata perheen koon kokoa. Myös tuo, että saisi itse vaikuttaa siihen, mitä siinä ruokakassissa on, olisi järkevää. Ei tulisi hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tomaatin siemenet olivat itäiset sisällä. Omenat olivat ruskeita sisältä vaikka päältä näyttivät hyvältä. Perunoissa oli ituja. Tässä vihannestarjonta.
Tätä käy myös meille jotka omalla rahalla kaupasta ostavat, sori siitä.
Ei kai se kassi ole tarkoituskaan olla mikään 'tee tästä kokonainen ateria'. Jauhoja voi käyttää leivontaan ja kastikkeeseen ja chilitahna olisi ihan huippulisä maustamiseen. Pienituloisena sitä ei ehkä raaskisi muuten ostaa. Ainakin meillä srirachaa ja sambal oelekia menee, en tiedä olisiko tuo ollut saman tyylinen.
Osittain vastauksissa näkyy tietynlaista avuttomuutta ja ymmärtämättömyyttä, "millaisen ruuan teen jauhoista ja chilitahnasta?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka.
Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.
Et sinä 595 maksa kaikkea,aivan turhaa uhriutumista.Sinulla on puoliso tai omaisuutta.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Ei tule onnistukaan.
Koska tuossa mennään jonotus periaatteelle.
Ketkä olisivat jonossa ekana saisivat varmaan ne parhaat ja viimeisenä tulleet ne huonoimmat.
Jos kaivaavat kalaa.
Mato-onki ei paljoa maksa tokmannilla ja matoja löytyy maasta (niitä voi kerätä kannelliseen purkkiin) sitten vaan lähin kalastus paikka etsimään.
Minä olen kalastanut lapsesta asti.
Kyllä aina jotain kalaa olen saanut.
Lohi kaiken lisäksi vaatii kalastusluvan.
Pilkillä saa kalastaa ilman kalastuslupaa. Viimeksi sain pilkillä silakoita.