Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (542)

Vierailija
441/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia? 

Vierailija
442/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

Tuskinpa omistat sitten yhtään mitään keittiövälineitä 😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Vierailija
444/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusmiehiä käy ostamassa kaupasta useimmin patongin tai salaatin . Samoin siivoojat . Olisiko niin että sämpylän leipojat hommiin niistä avustusjauhoista .  Sämpylä käteen ja mehupurkki . Parempi niin . Avustusruuasta saa aikaan täytetyn sämpylän ja mehuja niillä on jakaa .  Onpa vielä teetä kahvia jos joku osaaja keittää .  Eipä tule ahmintaa eikä roskaa kun tehdään valmiiksi kuin olisivat työssä olevia tauolla. Päivällä. 

Pelkistä jauhoista et sämpylöitä tee, enkä ole koskaan saanut, tai nähnyt tai edes kuullut jonkun saaneen sieltä mehua, teetä saati kahvia(!). Tai edes mitään sämpylän päälle/väliin.

Vierailija
445/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä. 

Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.

Kannattaisi opetella sen pannukakun ja englantilaisten teeleipien skonssien resepti. Pannukakun voi tehdä suolaisen aja syödä sitä kuin leipää. 

Vierailija
446/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvän näköisiä ruokia oli tossa uutisen kuvassa. Snellmanin chorizo-makkaraa, sämpylöitä, täytekakku...

Mutta arvostaisin itsekin ruoka-aineksia, mistä saisi kunnon ruuan tehtyä. Vihanneksia, juureksia, lihaa, säilykkeitä. Mitään eineksiä en haluaisi, jotkut täytetyt leivät eivät ole riittoisia eivätkä pidä nälkää kauaa loitolla.

Vierailija
447/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun tietää millaista myrkkyä teollinen ruoka on niin onhan se nyt aika naurettavaa pakkosyöttää myrkyllistä paskaa jollekin, vaikka tämä olisikin köyhä. Ymmärrän täysin että valmiiksi pakatusta pussista menee puolet roskikseen, itsekin varmaan laittaisin ellen olisi ihan nälkäkuoleman partaalla. 

Toimii ihan hyvin ruokajono jossa on eroteltu tietyt tuotteet laatikoihin (esim. jugurtit ja maustetut rahkat, leikkeleet, leivät) ja siitä saa napata mukaansa vaikka yhden tuotteen per laatikko. Ylijääneet sitten vapaampaan jakoon, kun kaikki ovat saaneet ensin yhden. Huonosti organisoitu nämä jos eivät osaa tällaista järjestää.

Tuo einespaska nyt vaan jää kaupoilla käsiin ja siksi lahjoittavat sitä ruokajakeluun. Eihän jauhot ja perunat samalla tavalla vanhene yhden päivämäärän perusteella, niin niitä ei sitten lahjoiteta.

Minusta ei köyhänkään tarvitse epäterveellisestä ruuasta olla kiitollinen. Suomessa nyt vaan on tuo katkera mielenlaatu joka asiassa, että sitä alistettua pitää vielä lisää alistaa, kun ei herroille uskalla jumpitella. Aivan lapsellista juttua tässäkin ketjussa monelta.

Vierailija
448/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Kouluruokahan on nykyisellään pääosin vähäproteiinista hiilarimössöä. Moni henkilökuntaan kuuluvakin syö omia eväitä. Harva muu työssäkäyvä söisi vastaavaa lounaspaikoissa edes alennettuun hintaan. Ilmaiseksi sitä voisi syödäkin. Jos se ei olisi niin edullista, niin henkilökuntakin jättäisi sen pääosin syömättä. 

Ihmettelen näissä ruoka-apukasseissa jauhoja, joita monesti tyrkytetään. Nykyään harva leipoo itse. Ne pitäisi olla vain halukkaille. Voisivat jäädä valitsematta.

Niistä jauhoista voi tehdä vaikka sen kuuluisan pizzapohjan. Ei voi olla oikeasti köyhä, jos ei ikinä ole tarvinnut miettiä, mitä laittaa ruuaksi 

Tai italialaisittain focaccian.

Vierailija
449/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Voi tehdä vaikka tortilloja.

Vettä,jauhoja, kuuma pannu.

Vierailija
450/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat taas aivan mehuissaan esittelemässä ruokaniksejään, joita kukaan ei ole pyytänyt. Itsetehostusta koko ketju.

Vierailija
451/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes  sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?

Vierailija
452/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas valehtelee ja muut eivät ole viitsineet lukea juttua.

Vierailija
453/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes  sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?

Sähköhän on myös ilmaista näissä kiertoilmauuneissa :-) Kyllä joka köyhällä kunnon uuni on ja siinä ilmainen sähkö.

Vierailija
454/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista? 

Ei kai ruoka-avun ole tarkoitus olla ainoa ruuan lähde, vaan lisäapu.

Mutta ruoka-apuun yleensä mennään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki muu on syöty kaapeista pois eikä ole rahaa ostaa kaupasta lisää.

Kannattaisi varmaan vähän ennakoida ja mennä aiemmin. Jos ruokaa on viikoksi ja rahaa tulee kahden viikon päästä, niin onhan se aika mahdoton yhtälö.

Köyhyys on nykypäivän Suomessa monesti paljon muutakin kuin pelkästään rahan ja tässä nyt puhutun ruuan puutetta. Se on pitkään jatkunutta näköalattomuutta ja monia muita ongelmia samaan aikaan. Silloin ei aina onnistu se ennakointi, eikä mikään uunijuuston teko tai edes leipominen.

Olen itse ollut vähävarainen opiskelija lama-aikaan ja muistan sen toivottomuuden tunteen, mikä tuli viikonloppuisin, kun kouluruokailua ei ollut ja kaapissa oli niin vähän ruokaa että oli ihan oikeasti nälkä. Sain kerran ämpärillisen omenaa kun olin kävelyllä ja rupesin itkemään, se mummo joka niitä tarjosi ihan säikähti, ja kun sain sanottua kiitokset ja selityksen niin kutsui minut syömään, muistelen edelleen tuota liikuttuneena <3

Minäkin opiskelin ysärin laman aikaan. Kävimme opiskelijaporukalla kysymässä niistä ok-taloista, joilla olivat omenat ja luumut nurmikolla että saammeko poimia. Monet vanhukset olivat iloisia kun he välttyivät kompostihommilta. Elimme omenariisipuurolla ja omenahyveellä ilman vaniljakastiketta tai jäätelöä. 

Nämä nykyiset ruokajakelut kuulostavat luksukselta sen ajan eläneen korvissa. Silloin ei ollut mitään toivoa saada mitään syötävää mistään ilmaiseksi. Koulullakin piti maksaa ruoasta. 

Vierailija
455/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatista  voi tehdä keiton,  tai laittaa leivän pälle, jauhoista leipoa sämpylöitä jne...

Vierailija
456/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdää ruokaa

yksikertaisimmillaan voi tehdä leivän, jonka päälle levitteeksi tomaatista ja chilitahnasta tehtyä levitettä. usein ihmisllä on muutakin ainesta kotona, joita yhdistelemällä voi tehdä lisääkin erilaisia ruokia

Vierailija
457/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ihmettelin artikkelissa maitojauheen vieroksumista. Sillähän korvaa makaronilaatikossa munamaidon. Ohje on saatavilla netissä ja kerrottu jo minun aikanani peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tarviiko sitä roskiin laittaa jos se ei itselle kelpaa? Antaa vaikka naapurille tai kaverilleen sen. Sitä voi käyttää kun leipoo sämpylöitä, rieskoja jne. 

Itse hain viimeksi ruokakassin 90-luvulla ja joka kerta sai sen maitojauheen. Aina tuli käytettyä viimeiseen muruseen, leivontaan ja ruoanlaittoon. Ihmettelen myös tuota nykyihmisen avuttomuutta kun jokaisella on älypuhelimessa netti ja nykyään myös tekoäly jolta kysymällä saa vastauksia pitkän listan parissa sekunnissa. Jopa tuotepakkauksissa on käyttövinkkejä ja reseptejä.

Vierailija
458/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä vaikka tortilloja.

Vettä,jauhoja, kuuma pannu.

Kuivia tortilloja chilitahnalla. Bon appetit ja vatsa varmasti täyttyy.

Vierailija
459/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele kun keripukki on palannut Suomeen. Pelkkää leipää eri muodoissa. Ensin saat leipää kassissa ja sen jälkeen pitäisi leipoa lisää leipää.

Vierailija
460/542 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo että ihmiset valittaa ettei niistä aineksista saa tehtyä ruokaa. Mielestäni tuo on aina ollut sellainen täydentävä apu eli ihan itte saa jokainen tuunata niistä ruuista itselleen mielestä. Kaupasta saa halvalla perunaa ja porkkanaa jos ymmärtää hakea, ei ruoka-apu mikään ilmainen noutoruoka-annos ole! Tai jakaisivat siinä noudon jälkeen keskenään kassiensa sisällön jos jollekin ei joku tuote kelpaa. Miksi tästäkin pitää itkeä jaon järjestäjille.

Alapeukuttajalle tiedoksi että niitä ilmaisia valmiita ruoka-annoksia saa kaikenmaailman seurakunnan tapahtumista sun muista. Varmaan ei sekään kelpaa kun pitäis alentua vanhusten seurassa syömään hernaria nälkäänsä, lohta pitäis saada vissiin. Eettisesti pyydettyä eikä varsinkaan millään rehulla ruokittua hyh hyh. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan