Oletteko huomanneet, että ihmiset eivät muista kavereistaan enää kovin paljon?
Olen jo monta kertaa ihmetellyt, kun ihmiset eivät muista asioita, joista olen kertonut esim. edellisellä viikolla. Mutta okei, elämä on kiireistä eikä kaikkea voi muistaa, ei siinä mitään.
Mutta viime aikoina olen alkanut ihmetellyt sitä, kun suht läheiset kaverit, jotka olen tuntenut jo 10+ vuotta ja joiden kanssa ollaan keskustelu monenlaisista asioista hyvin paljon vuosien varrella, ovat unohtaneet minusta ihan perusasioita. Pari esimerkkiä: "en tiedä, millaisia kirjoja yleensä luet, varmaan romantiikkaa?" ihmiseltä, jonka kanssa ollaan keskusteltu nimenomaan kirjoista vuosikausia, ja jonka pitäisi tietää varsin hyvin, että en lue romantiikkaa. Tai "en nyt muista, sä olit varmaan millenniaali?" ihmiseltä, jonka pitäisi varsin hyvin tietää, että olemme samanikäisiä millenniaaleja.
Ei kai se dementiaakaan ole, kun nämä ovat vasta kolme-neljäkymppisiä ihmisiä. Eikä tässä ollut mitään v*ttuiluakaan taustalla, vaan nämä esimerkki-ihmiset itse asiassa esim. pyytävät minulta palvelusta.
Mutta olen hämilläni, että olen nyt monta kertaa törmännyt siihen, että minusta ei muisteta sitä sun tätä, vaikka itse muistan näistä ihmisistä kaikenlaista pikkujuttuakin, joita ovat vuosien varrella kertoneet.
Onko ihmisillä alkanut laajemminkin pätkiä muisti, vai onko kyse vain siitä, että en olekaan heille kovin mielenkiintoinen kaveri, ja se jostain syystä alkaa ilmetä vasta nyt?
Kommentit (30)
Tuhannelle maksetaan liian vähän niin yhdelle voidaan maksaa aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmille se minä itse on tärkeämpi, siksi muiden sanomiset eivät jää mieleen.
Nykyään on some, joka julkistaa kaiken ja tuuttaa joka suunnalta.
Muistan itse vielä keskarin ja ala-astekavereiden syntymäpäivät ja lankapuhelinnumerot.
Nykyään hyvä jos ihmiset muistaa omaa numeroaan.
Ja puhelin keksittiin aikoinaan että ihmiset voi olla yhteyksissä. Nykyäään kaikilla on somet ja pikaviestimet mutta viesteihin ei reagoida ja ihmiset valittaa yksinäisyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siitä ollut jotain alustavia tutkimuksia, etteivät älylaitteet tee hyvää aivojen terveydelle. Myös AI:n käyttö heikensi aivojen toimintaa tuoreessa tutkimuksessa.
Paljon on varmasti sellaista, jota ja jonka seurauksia emme vielä ymmärrä.
Noh.. Al on valmis tappamaan jos sitä uhataan 🙄
Oon tosi huolissani tästä, varsinkin lapsista ja nuorista ja todistaahan jo rikostilastot sen että älylaitteet on lisänneet rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei itseään kiinnosta samanlaiset asiat kuin sinua esim kirjallisuudessa. Ehkä siksi sanovat noin ikäänkuin eivät muistaisi. Kun eivät voi suorempaan sanoa. Ne on ehkä enemmän hyvän päivän tuttuja.
Itseäni ei kiinnosta politiikka niin en jaksa kuunnella puolue asioita, koska ihminen on täysin samaa mieltä kuin puolueensa. Siksi olen pyytänyt olemaan puhumatta minulle politiikasta.Niin siis tämän ihmisen kanssa nimenomaan luettiin samoja kirjoja ja keskusteltiin niistä.
Muuten ymmärrän kyllä, että jonkun kaverin harrastusasiat eivät jää mitenkään mieleen, jos kyseinen harrastus ei kiinnosta sinua yhtään. Mutta meillä on ollut siis sama lukuharrastus, ja yhtäkkiä kaveri ei muista sitä enää.
Kysy kaverilta mistä hänen mielestään johtuu, että hän ei muista ja huomaako sitä itse. Muita kuin dementia tulee mieleen ylirasitus, mihin voi johtaa liiallinen ajattelu tai tunnetila tai fyysinen rasitus. Mutta on vaikea tietää kysymättä.
Itsellä täytyy saada nukkua tarpeeksi ja nollata aktiivi muisti pitkäkestoiseen päivittäin eli ei voi pitää yllä ylikuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siitä ollut jotain alustavia tutkimuksia, etteivät älylaitteet tee hyvää aivojen terveydelle. Myös AI:n käyttö heikensi aivojen toimintaa tuoreessa tutkimuksessa.
Noh.. Al on valmis tappamaan jos sitä uhataan 🙄
Oon tosi huolissani tästä, varsinkin lapsista ja nuorista ja todistaahan jo rikostilastot sen että älylaitteet on lisänneet rikoksia.
Onhan se tehnyt muutakin huolestuttavaa jo. Alan asiantuntijoiden mukaan todennäköisyys sille, ettei AI tuhoa ihmiskuntaa on jotain 70%, eli on 30% mahdollisuus, että me kaikki tuhoudutaan tämän takia. Menisitkö lentokoneeseen, jonka todennäköisyys tippua taivaalta huitelisi jossain 1/3 paikkeilla?
Voi johtua elämän kuormittumisen kasvusta ihan vaan kasvaneiden vastuiden ja iän myötä. Työelämä on kovin kuormittavaa nykyisin, kyllä mulla on paljon enemmän vastuita ihan työelämässä nyt jo 31v kuin 25 vuotiaana, eikä mulla edes ole omia lapsia.
Töissä päälle 50 vuotiaat vitsailevat jatkuvasti dementiastaan, että eiköhän tää oo vaan iän myötä lisääntyvä juttu, kun aivoihin kumuloituu informaatiota..
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että informaatiotulvalla on tekemistä tämän kanssa.
Itsessäni huomaan sen että aivot kuormittuu nykyaikana niin paljon että unohdan ns ei-niin-tärkeitä asioita juurikin kavereiden kohdalla. Millään ei jää päähän esim heidän lemmikkien nimet tms ja tätä tapahtuu pelottavan paljon.
Veikkaan että kyse on somen/älypuhelimen luomasta liiallisesta informaatiotulvasta ja meidön aivot räpiköi parhaansa sen kuorman alla löytääkseen asiat jotka kannattaa painaa muistiin ja sitten hylkää samalla myös ns tärkeitä asioita. Vähän kuin tietokone jonka muisti alkaa täyttyä ja ei ole enää paikkaa minne työntää talletettavat tiedostot ja sittwn hätäpäissään poistelee edellisiä tiedostoja, nii vähemmän tärkeitä
Voin sanoa, että itselläni ainakin aivot kirjoittaa päälle tietoa. Eli muistaa selvästi sen uudemman tuoreen asian, mutta joku vanhempi juttu voi jäädä sitten pois. Joskus se kanssa yllättäen palautuukin mieleen muutaman päivän päästä, vaikka hetkessä et sitä muistanut.
Mulla on kaveri jonka tuntenut kohta 9 vuotta, ei muista mun syntymäpäiviä vieläkään, ei mistä ruoasta tykkään ja ylipäätään ei mitään perusasioita, olen loukkaantunut ,hänestä muistan kyl perusasiat ja muut asiat, mut en ole antanut sen häiritä tämän enempää:D
Johtuu koronarokotteesta. Oli tarkoituksella suunniteltu tyhmentämään ihmisiä.