Tee vauvanruoat itse, säästät! PYH!!
Laskeskelin eilen mitä tuli hintaa yhdelle soseannokselle. Summa oli reilu 0,50¿. Eipä paljon säästä.. Vrt. sosepurkki 5kk ikäiselle 0,70-0,85¿.
Teen ruoan yleensä bataatista+kasviksista, eilen bataattia, pussi keittojuureksia ja pussi kukkakaalia. Lihat keitän aina erikseen ja laitan jääpalakuutioihin.
Mulla on liian kallit vihannekset ja kasvikset käytössä, bataatti maksaa aika paljon.
Mitä muita voi käyttää vauvan (11kk) ruokaan, mikä kestää pakastusta? Perunaa käytetään tosi vähän kun en ehdi niitä keittelemään juuri ipanan ruoka-ajaksi..
Jotain vinkkiä nyt, muuten siirryn purkkiruokaan (kuukaudeksi).
Kommentit (21)
Voit keittää lihat ja kasvikset, soseuttaa ne ja laittaa pakastimeen. Ottaa sieltä aina ja sekoittaa mikroperunoihin. Toimii. Ja tulee huomattavasti halvemmaksi kuin purkkiruoat.
Siinä lähtee niitä vitamiineja jne.
Tuore kotiruoka on paras vaihtoehto, mutta jos ei ehdi tehdä kuin välillä pakkaseen niin on miltei sama käyttääkö kaupan ruokia vai ei.
No kuorineen ne muistaakseni pistellään haarukalla, ja kääritään talouspaperiin? Mut mä olen kuorinut, pilkkonut ja laittanut sellaseen kannelliseen mikrokippoon ja sinne vettä, kun soseeks ne kuitenkin pistän.. =)
mutta liharuuat tuli kyllä halvemmaksi. olin säästänyt kauheen kasan noita pilttipurkkeja, joihin pakastin 4 kattilallista sosetta. yhteen esim. kasviksia, possua ja oreganoa, yhteen kattilaan kalaa, juureksia ja tilliä, kolmanteen kanaa, kasviksia ja persiljaa. sitten vaan soseutin sauvalla ja avot, varmaan kuukauden satsi pakkaseen. aamulla aina päivän tarve huoneenlämpöön sulamaan. mikrossa voi lasipurkki poksahtaa liiasta lämmönvaihtelusta.
keität siinä samalla yhden ylimääräisen porkkanan, perunan, palan parsakaalia jne. ja otat ne erilleen ennen maustamista. Samoin keität nokareen jauhelihaa/kalaa/kanaa vaikka mikrossa ennen kuin teet lopusta ruokaa muille. Sitten vaan soseutat vauvan ruoat ja laitat ylimääräisen osan pakastimeen tai jääkaappiin seuraavaa päivää varten. Tulee halvaksi, on helppoa ja vauvakin tulee sillä lailla pikku hiljaa tutuksi perheen ruokien kanssa, kun syö samoista aineista tehtyä sapuskaa. Madaltuu se kynnys siirtyä tavalliseen ruokaa sitten aikanaan.
Pakastusrasioihin, pestyihin partajugupurkkeihin, margariinirasioihin.. Kaksosilla kun sitä ruokaa meni ihan kiitettävät määrät..
eli kuorin ja pilkoin aika pieniksi paloiksi ja sit vaan vettä kippoon ja kiehumaan noin 5 min.
Ja valmista tuli :)
Mä laskin pari vuotta sitten , että liha-kasvissose purkin hinnaksi tuli jotian 30 senttiä, että kyllä siinä säästää. Tein isot satsit tuoreista raaka-aineista ja pakastin.
Jos syötiin sellaista ruokaa, mitä vauvakin voi syödä, annettiin tietenkin sitten sitä, eikä pakasteesta.
Eli riippuu ihan raaka-aineista yms. tuo säästöjuttu.
Hedelmien kohdalla huomasin, että se purkkisose tuli halvemmaksi.
a tiskissä ja kotona. eli siinä saa luvallisesti olla laiska. hintaerosta en tiedä
Niistä on puolet vettä! Laita kotonakin vauvanruokaan puolet vettä ja saosta tämä kusiliru sitten pektiinillä " soseeksi" , niin johan alkaa kilohinta pudota!
Viimeksi tänään jäi hyllyyn mangosose, josta 30 % on mangoa. Loppu on vettä. Eli siis purkissa on mangomehua, joka on saostettu. Kotona tehdyissä hedelmäsoseissa on sentään 100 % hedelmää eikä yhtään vettä. Ja sama koskee tietenkin muitakin kuin näitä hedelmäsoseita, katsokaa vaikka itse.
suolan voi jokainen laittaa itse omaan annokseen.
Tee kerralla isompia annoksia ja pistä pakkaseen kiireisiä päiviä varten.
lisäksi muita pakastevihanneksia ja esim seitä. halpaa ja nopea tehdä!!
Tottakai itse tehty tulee kalliimmaksi, jos raaka-aineetkin on kalliimpia.
Otan hänelle osan muiden ruuasta erilleen (esim. keitosta, padasta tms), ja laitan suolaa yms sopimattomia ainesosia sitten vain meidän isojen ruokaan. Perusainekset ovat kuitenkin samat.
Muutenkin minulla on periaatteena, että syötän lapselle vain sellaista ruokaa jota voisin itsekin kuvitella syöväni. Se valmisruokapurkista tuleva haiseva, hyllyvä massa ei kelpaa meillä kuin roskikseen.
Jos tekevät lastenruuista sellaista vetistä lirua, niin laittaisivat sitten rehellisesti sitä lirua sinne purkkiin ja katsoisivat kuinka moni ostaa! Samaa vetistä moskaahan se on, vaikka onkin saostettu sosetta muistuttavaan muotoon. Ei kotikeittiössäkään kukaan mitään pektiineitä käytä, kotona laitetaan vettä sen verran vähemmän, ettei ruuasta tule nestemäistä!
Meille sattui kerran hedelmäsoseesta viallinen purkki, erästä oli jäänyt tärkkelys pois ja oli aivan vettä. Minusta hedelmäsosepurkissa pitäisi lukea, että kiisseliä, sitähän se oikesti on.
Meillä lapset ovat harvoin syöneet purkkiruokia, lähinnä hätätilanteissa, mutta olen huomannut, että niitä syötyä on nälkä paljon nopeammin kuin saman verran kotitekoista syötyään.
Vierailija:
Niistä on puolet vettä! Laita kotonakin vauvanruokaan puolet vettä ja saosta tämä kusiliru sitten pektiinillä " soseeksi" , niin johan alkaa kilohinta pudota!Viimeksi tänään jäi hyllyyn mangosose, josta 30 % on mangoa. Loppu on vettä. Eli siis purkissa on mangomehua, joka on saostettu. Kotona tehdyissä hedelmäsoseissa on sentään 100 % hedelmää eikä yhtään vettä. Ja sama koskee tietenkin muitakin kuin näitä hedelmäsoseita, katsokaa vaikka itse.
Teen tottumuksesta, rutiinista, edelleen " vauvansoseita" . Meillä on ollut kamalasti muutoksi viimeaikoina, nyt en jaksaisi vielä harjoittamaan " tavallisia" ruokia vauvalle joka niitä nihkeästi syö. Myöskään kaupan purkkisoseet eivät maistu.
Ruoat on maustettuja mutta suolattomia.
Koen hankalaksi alata erottelemaan vauvalle ruokaa meidän omasta ruoasta, keittää erikseen tms. Mieluumin olen tehnyt vaikka kerran viikossa isomman satsin pakkaseen.
Ja olen kokeillut riisiä ja perunaa pakastaa kasvisten kanssa, ei onnistu kumpikaan, vettyy koko sose.
Itse olen tehnyt pakkaseen soseita parsasta, kukkakaalista, porkkanasta ja perunasta. Jos tekee esim. peruna-parsa ja peruna-porkkana soseita, voi ottaa molempia aamulla sulamaan, jos haluaa monta kasvista.