Talot vajoavat Turussa savimaahan. Älkää herrantähden ostako Martista tai Portsasta mitään!
Asun Turun Martissa vanhassa puutalorivarissa. Ostin sijoitusmielessä ja että muuttaisin eläkepäiviä viettämään sinne. Taloon tarvitaankin uusi paalutus, mikä tuo minulle n. 90 000 euron lisäkulut.
Niin romanttiselta ja ihanalta se silloin pari vuotta sitten kuulostikin ja näytti ostaa vanha talo niin olisi pitänyt miettiä vähän pidemmälle :-(. Voin toki yrittää myydä sitä, mutta eihän kukaan ole niin hölmö, että sitä enää ostaisi nykyvalossa.
HS: Suomessa on yksi kaupunki, jossa talot vajoavat – Asiantuntija: ”Ei tapahdu missään muualla”
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä, että saa lukea rehellisiä kirjoituksia ennen kuin menee tekemään elämänsä virheen. En ole koskaan asunut vanhassa talossa, joten se on mielikuvissani romanttista ja ihanaa. Lattialankut ovat viehättävästi kuluneet ja portaat voivat vähän narista. Kauniiseen kakluuniin ja keittiön puuhellaan laitetaan talviaikaan tulet rätisemään. Ikkunat ovat vanhat ja katto korkealla. Pinkopahvien alta paljastuu kaunis hirsiseinä. Kaikki sisustusesineet näyttävät siinä ympäristössä kauniilta.
Panu Kaila on sanonut, että vanhat talot on turvallisia, sillä ne ei olisi säilyneet, jollei olisi hyvin rakennettu.
Silti: on saatettu pilata remonteissa tai puupaalut ovat lahonneet, kun pohjavedenpinnan on laskenut.
Joku vastuu pitäisi mielestäni yhteiskunnallakin olla. Paalut lahoavat, kun uudet rakennukset vedenpoistojärjestelmineen laskevat pohjaveden pintaa.
Olen rak ins.
Samaa roskaa halutaan helsinkiin kun malmin syövyttäväsavinen suo pitää väenvängällä rakentaa että siitä saa lakkautettua siinä 100 vuotta olleen lentokentän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä, että saa lukea rehellisiä kirjoituksia ennen kuin menee tekemään elämänsä virheen. En ole koskaan asunut vanhassa talossa, joten se on mielikuvissani romanttista ja ihanaa. Lattialankut ovat viehättävästi kuluneet ja portaat voivat vähän narista. Kauniiseen kakluuniin ja keittiön puuhellaan laitetaan talviaikaan tulet rätisemään. Ikkunat ovat vanhat ja katto korkealla. Pinkopahvien alta paljastuu kaunis hirsiseinä. Kaikki sisustusesineet näyttävät siinä ympäristössä kauniilta.
Panu Kaila on sanonut, että vanhat talot on turvallisia, sillä ne ei olisi säilyneet, jollei olisi hyvin rakennettu.
Silti: on saatettu pilata remonteissa tai puupaalut ovat lahonneet, kun pohjavedenpinnan on laskenut.
Joku vastuu pitäisi mielestäni yhteiskunnallakin olla. Paalut lahoavat, kun uudet rakennukset vedenpoistojärjestelmineen laskevat pohjaveden pintaa.
Olen rak ins.
Jos talosi säilyvyys on riippuvainen maanalaisen veden pinnantasosta niin ei tuo ole kestävä tapa rakentaa missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvita mitään paalutusta. Vaikka miten on savelle perustettu, niin ensimmäisen kymmenen vuoden aikana rakennuksen loppupainumasta tapahtuu 70%. Seuraavan kymmenen vuoden aikana loput 30%. Mutta ei se talo siis painu ikuisesti. Niin, että lopulta olisi näkyvissä enää savupiippu. Nuo Turun kaupunkipuutalot on järjestäin noin satavuotiaita. Vanhan talon omistajana pitää ymmärtää ja osata elää sen talon kanssa. Joskus jotain ovea pitää vähän höylätä jotta se taas sulkeutuu ongelmitta. Jos ei halua tai osaa, niin sitten pitää muuttaa uuteen taloon. Siihen paalutettuun.
Tämä ei ole totta!
Moni rakennus on perustettu puupaaluille ja ne on kestäneet aikoinaan, kun pohjavesi piti ne märkänä. Tilanne on muuttunut, kun uudet rakennukset ovat laskeneet pohjavettä ja ne paalut alkavat lahota.
Hirveetä hysteriaa aina. Et sä siihen kuole, relaa. Elämä on.
Mun sukulaiset eli eläkeläispariskunta osti kolmion kerrostalosta Eerikinkadulta eläkeläisasunnokseen entistä pääpostin vastapäätä ja noin 500 m kauppahallista. (Turussa)
Muutama vuosi myöhemmin tuli tieto, että talo joudutaan paaluttamaan. Tuli erittäin kalliiksi.