Talot vajoavat Turussa savimaahan. Älkää herrantähden ostako Martista tai Portsasta mitään!
Asun Turun Martissa vanhassa puutalorivarissa. Ostin sijoitusmielessä ja että muuttaisin eläkepäiviä viettämään sinne. Taloon tarvitaankin uusi paalutus, mikä tuo minulle n. 90 000 euron lisäkulut.
Niin romanttiselta ja ihanalta se silloin pari vuotta sitten kuulostikin ja näytti ostaa vanha talo niin olisi pitänyt miettiä vähän pidemmälle :-(. Voin toki yrittää myydä sitä, mutta eihän kukaan ole niin hölmö, että sitä enää ostaisi nykyvalossa.
HS: Suomessa on yksi kaupunki, jossa talot vajoavat – Asiantuntija: ”Ei tapahdu missään muualla”
Kommentit (66)
Mitä outoa tuossa? Noin 1,5 miljoona taloa on rakennettu savi- ja hiesumaalle.
Vierailija kirjoitti:
Turub talot ovat vajonneet jo vuosikausia, kuka on niin pölvästi että ostaa sieltä kiinteistön?
Sinä tai sinun jälkeiläinen. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu Salossa. Asuntonäytöllä välittäjä kertoi, ettei kaupungissa ole yhtään suoraa taloa, kun on savimaata.
Suomessa ei ole yhtää suorassa olevaa taloa (kuin vahingossa), yli 30 vuotta rakentamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksioni Varissuolla ei näytä menevän kaupaksi, vaikka ei taatusti vajoa. ;) Mainio taloyhtiö, rempat tehty, rauhallinen ja hyvällä alueella wink, wink! Koodilla Vauva123 10 % alennus.
Siellä on mutaa. Vielä enemmän monipuolisia ongelmia.
Kyllä sitä tapahtuu muuallakin, täällä rakennettiin uusi alue entiselle teollisuusalueelle ja siitä piti kaivaa vanha saastunut maa pois ja uusi maa oli liian höttöä kun rakentaminen aloitettiin ja talot kallistuu, viemäröintiäkään ei tehty kunnolla niin sateella se alue tulvii. Liikennejärjestelyt on myös huonot, mutta se on ollut ihan valinta, ei niitä umpikujia ja muita outouksia olisi ollut pakko rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martti on rakenettu kallioin päälle. Portsa on saven päällä.
Ap:n talo on Martissa. Eipä paljoa "kallio" näköjään auttanut.
Martti on neljäs kaupunginosa. Hyvin pieni alue,mikä on asuntoilmoituksissa levinnyt joka suuntaan. Joku Vähä-Heikkilän pelto ei ole Marttia.
Puutalo-osakkeeni on parin sadan metrin päässä jokirannasta. On ihan Marttia eikä Vähä-Heikkilää.
Ap
Pari vuotta ostosta, eikö tuosta ollut mitään puhetta, koska onhan tuo ollut aina tiedossa mitä tulee joskus tapahtumaan. Eikö muka kukaan ole vastuussa? Rivarin myyjä on ainakin pari vuotta, ok-talon myyjä kai 5 vuotta vastuullinen vioista, joista on ollut tieto, vai mites tämä menee?
Onpa hyvä, että saa lukea rehellisiä kirjoituksia ennen kuin menee tekemään elämänsä virheen. En ole koskaan asunut vanhassa talossa, joten se on mielikuvissani romanttista ja ihanaa. Lattialankut ovat viehättävästi kuluneet ja portaat voivat vähän narista. Kauniiseen kakluuniin ja keittiön puuhellaan laitetaan talviaikaan tulet rätisemään. Ikkunat ovat vanhat ja katto korkealla. Pinkopahvien alta paljastuu kaunis hirsiseinä. Kaikki sisustusesineet näyttävät siinä ympäristössä kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turub talot ovat vajonneet jo vuosikausia, kuka on niin pölvästi että ostaa sieltä kiinteistön?
Sinä tai sinun jälkeiläinen. Näin se menee.
No siis ei tod.! Asun muuten Tampereella.
No onko sitten järkevää tehdä sinne 8 miljardin pikajunarata ja kallis ratikka myös valtion piikkiin, kerta koko kaupunki vajoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martti on rakenettu kallioin päälle. Portsa on saven päällä.
Muutama vuosi sitten Martissa purettiin kaksi kerrostaloa, kun olivat kallistuneet liikaa.
Niinkö? Mistä sieltä?Anna osoite!
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten järkevää tehdä sinne 8 miljardin pikajunarata ja kallis ratikka myös valtion piikkiin, kerta koko kaupunki vajoaa?
No siiitähän saadaan metro myöhemmin! 🤭
Vierailija kirjoitti:
Joo, meinattiin ostaa romanttinen puutalo-osake Portsasta. Kuulin tästä savimaasta ja huomasin, että asunnoista on remontoitu kaikki historia pois, joten ei kiitos. Ei siis olla turkulaisia. Pohjola voisi olla ihan kiva. Vähän liikenteen meteliä kyllä.
Eikö se ole romanttista ja jännittävää, että maa vajoaa alta? Mitä häh?
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä, että saa lukea rehellisiä kirjoituksia ennen kuin menee tekemään elämänsä virheen. En ole koskaan asunut vanhassa talossa, joten se on mielikuvissani romanttista ja ihanaa. Lattialankut ovat viehättävästi kuluneet ja portaat voivat vähän narista. Kauniiseen kakluuniin ja keittiön puuhellaan laitetaan talviaikaan tulet rätisemään. Ikkunat ovat vanhat ja katto korkealla. Pinkopahvien alta paljastuu kaunis hirsiseinä. Kaikki sisustusesineet näyttävät siinä ympäristössä kauniilta.
Tämä se oli minunkin haaveeni, mutta ei rahat riittäneet, joten halvalta alueelta ostimme rivarinpätkän, kaunis puutalo ja ihana piha, rauhaa on ja kivat naapurit, ja omalla kalliotontilla, ei vajoa. Väistin luodin.
Pääministerimme, turkulainen hänkin, on kanssa välillä ollut kuin maan nielemä läpi hallituskauden.
Minulla oli lapsena junarata. Öisin sitä säilytettiin sänkyni alla. Tarkoitettaneen rautatietä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena junarata. Öisin sitä säilytettiin sänkyni alla. Tarkoitettaneen rautatietä.
Kait se Orpo haluaa molemmat, vaikka molempiin ei ole varaa. Tunnin junan nimeksi tuli Länsirata, koska se ei tule kulkemaan tunnissa, kun ei ole varaa hankkia uutta nopeaa raidekalustoa. Eli vaikka uusi rata tehdään, niin sitä ajetaan vanhalla kalustolla, eli ei päästä huippunopeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä, että saa lukea rehellisiä kirjoituksia ennen kuin menee tekemään elämänsä virheen. En ole koskaan asunut vanhassa talossa, joten se on mielikuvissani romanttista ja ihanaa. Lattialankut ovat viehättävästi kuluneet ja portaat voivat vähän narista. Kauniiseen kakluuniin ja keittiön puuhellaan laitetaan talviaikaan tulet rätisemään. Ikkunat ovat vanhat ja katto korkealla. Pinkopahvien alta paljastuu kaunis hirsiseinä. Kaikki sisustusesineet näyttävät siinä ympäristössä kauniilta.
Hyi saasta sitä hirsitrendiä.
Vanhaan taloon kuuluu käsin painetut paperitapetit ja pinkopahvi alle. Vain ulkorakennuksissa oli hirret näkyvissä. Köyhilläkin oli sanomalehteä seinillä, ettei hirsi näkyosi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tapahtuu muuallakin, täällä rakennettiin uusi alue entiselle teollisuusalueelle ja siitä piti kaivaa vanha saastunut maa pois ja uusi maa oli liian höttöä kun rakentaminen aloitettiin ja talot kallistuu, viemäröintiäkään ei tehty kunnolla niin sateella se alue tulvii. Liikennejärjestelyt on myös huonot, mutta se on ollut ihan valinta, ei niitä umpikujia ja muita outouksia olisi ollut pakko rakentaa.
Missä täällä? Tietää vältellä sitten aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Tuota vajoamista on melkein joka paikassa keskustassa. Turussa sai vuoteen 1974 poikkeuslailla rakentaa ilman kunnon perustuksia.
Eikä saanut. Mistä näitä pöhköjä riittää säikyttelemään ihmisiä?
Turub talot ovat vajonneet jo vuosikausia, kuka on niin pölvästi että ostaa sieltä kiinteistön?