Miksi säästössä pitäisi olla jopa 6 kk menojen verran?
Tämähän on aivan valtava summa, jos sen pitää vain pankkitilillä makaamassa. Nykyään töiden suhteen on toki epävarmaa, mutta jos on vakaa työ niin mihin varsinkaan yksinelävä tarvitsee tälläistä puskuria?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kunnon puskuria tai säästöjä niin miten onnistuu vuokran tai asuntolainan maksu jos jää työttömäksi tai tulot tippuvat vaikka sairauden vuoksi? Velattomassa omistusasunnossa on helpompi asua halvalla mutta silloinkin pitää varautua remontteihin.
Jos joutuu työttömäksi niin ei silloinkaan palkanmaksu lopu sillä sekunnilla, tulee yleensä vielä lopputili, jossa lomarahoja mukana. Pidemmässä vakituisessa työsuhteessa myös irtisanomisajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö nimenomaan yksin elävä tarvitse sitä puskuria, kun ei ole ketään sitten auttamassa?
Onhan yksin elävällä pienemmät menotkin kuin perheellisellä. Perheessä ei välttämättä riitä edes yhden palkka.
Ei välttämättä. Yksineläjällä ei ole autoa :jos tarvetta esimostaa kotiin jotakin huonekaluja , menee suuri summa kotiinkuljetukseen. Lomamatka hotelissa kalliimpi huone yksin matkustajalle ,ruoka maksaa saman verran kuin kahdelle pakkausten koko huomioiden ym. tässä vain osa miten kallista on.Mistä sen puskurin kerryttää jos kaikki menee mikä tulee......
On huomattavasti edulllisempaa sopia huonekaluliikkeessä sohvan kotiinkuljetuksesta tai kodinkoneliikkeessä pesukoneen kotiinkuljetuksesta kyseisen firman pakettiautolla kun omistaa henkilöauto ja mahdollisesti peräkärry. Autosta menee jatkuvasti vakuutusmaksuja ja pysäköintimaksuja puhumattakaan polttoaineen kulutuksesta ja muista mahdollisista huoltokustannuksista. Se kotiinkuljetus on yksi kertamaksu ja siitäkin voi yrittää tinkiä kaupanteon yhteydessä.
Yhtälailla ne perheellisetkin ottaa niitä kotiinkuljetuksia, harvalla on sellaista kuljetuskalustoa että saisi itse kaiken kärrättyä jos omistaa normaalin henkilöauton. Kerran kun ostaa kunnolliset huonekalut niin tämä kotiinkuljetus on muutenkin aivan mitätön kulu pitkässä juoksussa.
Olen pitkäaikaisesti sairas. Minulla menee kotiinkuljetuksiin 50-80 e/kk. Jos olisi puoliso, hän joutuisi hoitamaan asioinnin ja tuo säästyisi. Lisäksi jos joutuu ottamaan koiralle ulkoiluttajan, se on 10 e/ kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kunnon puskuria tai säästöjä niin miten onnistuu vuokran tai asuntolainan maksu jos jää työttömäksi tai tulot tippuvat vaikka sairauden vuoksi? Velattomassa omistusasunnossa on helpompi asua halvalla mutta silloinkin pitää varautua remontteihin.
Jos joutuu työttömäksi niin ei silloinkaan palkanmaksu lopu sillä sekunnilla, tulee yleensä vielä lopputili, jossa lomarahoja mukana. Pidemmässä vakituisessa työsuhteessa myös irtisanomisajan palkka.
Voit halvaantua vaikka vielä tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kaikilla ole vuorkaa tai asuntolainaa. Ja puskuri EI mitään auta jos joutuu tulottomaksi. Ennemmin kannattaa keskittyä sen varmistamiseen että EI JÄÄ TULOTTOMAKSI. näin minä olen tehnyt.
On hienoa että olet onnistunut järjestämään asiat niin, että saat riittävästi (pääoma?)tuloja vaikka et olisi töissä. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne ja siksi pitää olla sitä puskuria.
siksi pitääkin rakentaa se sijoitussalkku eikä suinkaan hillota rahaa tilillä.
Yhä edelleen teen töitä sen eteen että töistä riippumattomat tulot kasvaisivat. Joka ikinen viikko nostan hiukan töistä riippumattomia tulojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä. Eläketulo on ns. varma. Miksi minulla pitäisi olla puskuria?
Eläke on useimmilla pieni ja puskuri on yllättäviä menoja varten esim. Pakollinen remontti tai hajonnut kodinkone.
Velkaa ei välttämättä pienillä tuloilla saa.
Hajonneen kodinkoneen uusiminen maksaa yleensä vain satasia. 6 kk puskuri palkkatyössä voi olla helposti 10 000-20 000 e, onhan tämä nyt järjetön summa pitää tilillä makaamassa.
Eikö ole ihan fiksua olla tuon verran säästöjä, jos on mahdollista. Tili on synonyymi likvudille, koska kaikki eivät ymmärrä täsmällisempää kieltä. Asia ilmaistaan yleistajuisesti.
Huonokorkoisella pankkitilillä inflaatio syö kokoajan rahan arvoa ja ostovoimaa. Mieluummin sijoituksiin ainakin osa summasta tuottamaan parempaa korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei voi silti lopettaa palkanmaksua tänään, vaan tehdyt työtunnit ja kertyneet lomapäivät on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö nimenomaan yksin elävä tarvitse sitä puskuria, kun ei ole ketään sitten auttamassa?
Onhan yksin elävällä pienemmät menotkin kuin perheellisellä. Perheessä ei välttämättä riitä edes yhden palkka.
Ei välttämättä. Yksineläjällä ei ole autoa :jos tarvetta esimostaa kotiin jotakin huonekaluja , menee suuri summa kotiinkuljetukseen. Lomamatka hotelissa kalliimpi huone yksin matkustajalle ,ruoka maksaa saman verran kuin kahdelle pakkausten koko huomioiden ym. tässä vain osa miten kallista on.Mistä sen puskurin kerryttää jos kaikki menee mikä tulee......
On huomattavasti edulllisempaa sopia huonekaluliikkeessä sohvan kotiinkuljetuksesta tai kodinkoneliikkeessä pesukoneen kotiinkuljetuksesta kyseisen firman pakettiautolla kun omistaa henkilöauto ja mahdollisesti peräkärry. Autosta menee jatkuvasti vakuutusmaksuja ja pysäköintimaksuja puhumattakaan polttoaineen kulutuksesta ja muista mahdollisista huoltokustannuksista. Se kotiinkuljetus on yksi kertamaksu ja siitäkin voi yrittää tinkiä kaupanteon yhteydessä.
Yhtälailla ne perheellisetkin ottaa niitä kotiinkuljetuksia, harvalla on sellaista kuljetuskalustoa että saisi itse kaiken kärrättyä jos omistaa normaalin henkilöauton. Kerran kun ostaa kunnolliset huonekalut niin tämä kotiinkuljetus on muutenkin aivan mitätön kulu pitkässä juoksussa.
Olen pitkäaikaisesti sairas. Minulla menee kotiinkuljetuksiin 50-80 e/kk. Jos olisi puoliso, hän joutuisi hoitamaan asioinnin ja tuo säästyisi. Lisäksi jos joutuu ottamaan koiralle ulkoiluttajan, se on 10 e/ kerta.
Tilaat kuukausittain huonekaluja kotiinkuljetuksella?
Kokemuksesta: säästöjä syödessä summa kannattaa ajatella sillai, että paniikki rahojen loppumisesta iskee puolivälin kohdilla. Eli jos on 6 kk puskuri, menee ekat 3 kk iisisti ja sen jälkeen alkaa valmistautuminen rahojen loppumiseen ihan kohta, eikä niistä enää ole juuri iloa.
Jos säästössä on vain 1-2 kk rahat, tulee tuo piste nopeasti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan saa muutaman kymppitonnin vakuutuksesta vähän tilannetta tasoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta: säästöjä syödessä summa kannattaa ajatella sillai, että paniikki rahojen loppumisesta iskee puolivälin kohdilla. Eli jos on 6 kk puskuri, menee ekat 3 kk iisisti ja sen jälkeen alkaa valmistautuminen rahojen loppumiseen ihan kohta, eikä niistä enää ole juuri iloa.
Jos säästössä on vain 1-2 kk rahat, tulee tuo piste nopeasti vastaan.
minulla ei ole säästössä yhdenkään kuukauden rahoja. Minulla tulee tuloja enemmän kuin perusmenoni ovat vaikka en saisi palkkaa tai tukia. Tämä on paljon parempi tapa näin rahat eivät lopu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on useimmilla pieni ja puskuri on yllättäviä menoja varten esim. Pakollinen remontti tai hajonnut kodinkone.
Hajonneen kodinkoneen uusiminen maksaa yleensä vain satasia. 6 kk puskuri palkkatyössä voi olla helposti 10 000-20 000 e, onhan tämä nyt järjetön summa pitää tilillä makaamassa.
Eikö ole ihan fiksua olla tuon verran säästöjä, jos on mahdollista. Tili on synonyymi likvudille, koska kaikki eivät ymmärrä täsmällisempää kieltä. Asia ilmaistaan yleistajuisesti.
Huonokorkoisella pankkitilillä inflaatio syö kokoajan rahan arvoa ja ostovoimaa. Mieluummin sijoituksiin ainakin osa summasta tuottamaan parempaa korkoa.
Et sitten ymmärtänyt sanaa likvidi
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
TILI ei ole SYNONYYMI likvidille. Ihan sama kuin väittäisit että "koira on synonyymi nisäkkäälle".
Minulla on 60 kk puskuri, tosin ei tilillä vaan rahastoissa, kiinteistöissä ja osakkeissa.
Jos haluan ostaa asunnon, ostan. Ei siihen lainaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Juuri näin. Pelkkiin sijoituksiin turvautuminen ei ole hyvä homma, kuten moni huomasi koronan iskiessä ja pörssien romahtaessa. Todennäköisesti niitä säästörahoja tarvitsisi juuri silloin kun työt menee jonkun isomman kriisin seurauksena, jolloin romahtaa usein myös pörssit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 60 kk puskuri, tosin ei tilillä vaan rahastoissa, kiinteistöissä ja osakkeissa.
Jos haluan ostaa asunnon, ostan. Ei siihen lainaa tarvita.
Eli puskurisi voikin tosipaikan iskiessä olla joku 12-18kk. Asuntoa et saa helposti rahaksi nytkään ja rahastot ja osakkeet keikkuu kuin vene myrskyssä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset kummasti luottaa valtioon…
Entä jos luottaakin itseensä tai työttömyyskassaan? Meillä oli töissä yt:t ja moni työllistyi heti tai hyvin nopeassa ajassa toiseen työhön, ei siinä ehtinyt paljoa säästöjä polttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Juuri näin. Pelkkiin sijoituksiin turvautuminen ei ole hyvä homma, kuten moni huomasi koronan iskiessä ja pörssien romahtaessa. Todennäköisesti niitä säästörahoja tarvitsisi juuri silloin kun työt menee jonkun isomman kriisin seurauksena, jolloin romahtaa usein myös pörssit.
koronan iskiessä otin kymmeniä tuhansia LISÄÄ lainaa ja laitoin ne sijoituksiin. ja itse asiassa tulot sijoituksistakaan ei oikeastaan hirveästi myöskään pudonneet. Ja todellakin kannatti ottaa lainaa ja ostaa naurettavilla hinnoilla hyviä osakkeita. Jo puolen vuodesta tuotoilla kuittasin velat pois.
On hienoa että olet onnistunut järjestämään asiat niin, että saat riittävästi (pääoma?)tuloja vaikka et olisi töissä. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne ja siksi pitää olla sitä puskuria.