Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi säästössä pitäisi olla jopa 6 kk menojen verran?

Vierailija
10.06.2026 |

Tämähän on aivan valtava summa, jos sen pitää vain pankkitilillä makaamassa. Nykyään töiden suhteen on toki epävarmaa, mutta jos on vakaa työ niin mihin varsinkaan yksinelävä tarvitsee tälläistä puskuria?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle meinasi käydä ns köpelösti kun olin ihan hyväpalkkaisessa duunissa ja säästöt pistin kaikki rahastoon, koska palkka tuli säännöllisesti. Jälkikäteen ajateltuna tuli ehkä laittomat YT lomautukset, mutta sain siis yllättäen lomautuslapun 1kk ilmoitusajalla. En siis ollut mitenkään valmistautunut työttömyyteen. Samaan aikaan oli tiedossa jo muutto, koska oli määräaikainen vuokrasopimus. Siinäpä olisi ollut potentiaalisesti aika kusinen paikka kun tulot tippui merkittävästi ja asunnon osto oli edessä (minkä tosin peruin), ja liiton päivärahojen saamisessa menikin kuukausi. Onneksi sain uuden työpaikan ja taisi eka palkka tulla samaan aikaan, kun ne päivärahatkin niin ei tarvinnut sijoituksia purkaa. Toki oli minulla jo silloin luottorajaa kortissa ihan hyvin. Ei tarvinnut takuuvuokrienkaan kanssa sählätä. Siitä olisi jo itsessään tullut herkästi tonnin lasku.  

Vierailija
22/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö nimenomaan yksin elävä tarvitse sitä puskuria, kun ei ole ketään sitten auttamassa? 

Onhan yksin elävällä pienemmät menotkin kuin perheellisellä. Perheessä ei välttämättä riitä edes yhden palkka.

Ei välttämättä. Yksineläjällä ei ole autoa :jos tarvetta esimostaa kotiin jotakin huonekaluja , menee suuri summa kotiinkuljetukseen. Lomamatka hotelissa kalliimpi huone yksin matkustajalle ,ruoka maksaa saman verran kuin kahdelle pakkausten koko huomioiden ym. tässä vain osa miten kallista on.Mistä sen puskurin kerryttää jos kaikki menee mikä tulee......

Miksi oletat ettei yksin asuvalla olisi autoa? Sen joutuu kyllä maksamaankin yksin.

Ja perheessä voi olla pakko omistaa kaksi autoa. Kyllä siitä ruokapakkauksestakin riittää yhdelle syötävää pidempään kuin kahdelle, ei se loppu nyt roskiinkaan lennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä. Eläketulo on ns. varma. Miksi minulla pitäisi olla puskuria?

Eikö ole mukavampi suunnitella omaa talouttaan kun se ei ole sidoksissa mihinkään kerran kuukaudessa olevaan tilipäivään? Jos sinulta hajoaa televisio tai tietokone eikä sitä pystytä korjaamaan, niin voi huoletta katsella Gigantissa uusia vaihtoehtoja sen vanhan laitteen tilalle ilman että se mainittavasti vaikuttaisi omaan muuhun kulutukseen. Kaikki laskut voi anna maksaa kerralla kuukauden alussa eikä tarvitse tehdä osamaksusopimuksia, jos haluaa ostaa uuden sohvan tai muuta vastaavaa.

Talouden tasapainon kannalta on oleellista sen miten paljon on erilaisia juoksevia menoja. Esimerkiksi auton omistaminen aiheuttaa paljon juoksevia menoja sen alkuperäisen ostohinnan jälkeenkin ja sen uudelleenmyyntiarvo säilyy huonosti. 

Vierailija
24/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on useimmilla pieni ja puskuri on yllättäviä menoja varten esim. Pakollinen remontti tai hajonnut kodinkone.

Velkaa ei välttämättä pienillä tuloilla saa.

Vierailija
25/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka lomautetaan sieltä töistä, tai joutuu pitkälle sairauslomalle ja liiton tai kelan päätöksissä kestää ruuhkan vuoksi. Itse odottelin yli neljä kuukautta sairastuttuani päätöksiä. Onneksi oli puskuria ja visakortti. 

Kellä nämä päätökset on oikeasti kestänyt puoli vuotta? Liittojen sivuilla lukee käsittelytilanne, ei siihen yleensä pari viikkoa enempää aikaa mene edes ensimmäisellä kertaa ja sitä ennen maksetaan yleensä vielä viimeinen palkkakin, irtisanomisaikakin voi olla 2-6 kk palkan verran.

Vierailija
26/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi pitää sijoituksissa. Aika varman 7-8% tuoton saa keskimäärin vuodessa. Siihen 2-3% inflaatiosuoja niin voit tarpeen vaatiessa 4-5% nostaa vuosittain ilman että arvo alenee. Esim miljoonan salkusta 40-50k/v miinus verot. Sillä jo pärjää ja jos tiukkaa tekee niin muutto halvempaan maahan jossa ei välttämättä niitä verojakaan mene.

Vierailija
27/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö nimenomaan yksin elävä tarvitse sitä puskuria, kun ei ole ketään sitten auttamassa? 

Onhan yksin elävällä pienemmät menotkin kuin perheellisellä. Perheessä ei välttämättä riitä edes yhden palkka.

Ei välttämättä. Yksineläjällä ei ole autoa :jos tarvetta esimostaa kotiin jotakin huonekaluja , menee suuri summa kotiinkuljetukseen. Lomamatka hotelissa kalliimpi huone yksin matkustajalle ,ruoka maksaa saman verran kuin kahdelle pakkausten koko huomioiden ym. tässä vain osa miten kallista on.Mistä sen puskurin kerryttää jos kaikki menee mikä tulee......

Miksi oletat ettei yksin asuvalla olisi autoa? Sen joutuu kyllä maksamaankin yksin.

Ja perheessä voi olla pakko omistaa kaksi autoa. Kyllä siitä ruokapakkauksestakin riittää yhdelle syötävää pidempään kuin kahdelle, ei se loppu nyt roskiinkaan lennä.

Minulla ainakin tulee ihan älytön määrä biojätettä, kun ei kukaan muu auta ruokien syömisessä. 

Myös perheen kakkosauto voi olla kauppakassi, jos ei ole varaa kahteen autoon. Kahdessa keskiluokkaisessa ystäväperheessäni on ollut vain yksi auto, vaikka on ollut pienet lapset, että ei se ihan tavatonta ole sekään, eikä ole ollut rahasta kiinni. 

Yksinelävän elämä tulee tutkimusten mukaan kalliimmaksi. Olen aina asunut yksin ja minua on harmittanut se, että se on estänyt minulta mahdollisuuden elää kodissa jossa olisi yli 70 neliötä tai vaikka kodinhoitohuone, vaikka olen tienannut yli mediaanipalkkaa. Oma pihakin on haastavampaa saada yksin. Olen uusinut juuri pesukoneen ja jääkaapin. Yksin piti maksaa molemmat kaikkien muiden kulujen lisäksi. 

Vierailija
28/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke on useimmilla pieni ja puskuri on yllättäviä menoja varten esim. Pakollinen remontti tai hajonnut kodinkone.

Hajonneen kodinkoneen uusiminen maksaa yleensä vain satasia. 6 kk puskuri palkkatyössä voi olla helposti 10 000-20 000 e, onhan tämä nyt järjetön summa pitää tilillä makaamassa.

Vierailija
29/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka lomautetaan sieltä töistä, tai joutuu pitkälle sairauslomalle ja liiton tai kelan päätöksissä kestää ruuhkan vuoksi. Itse odottelin yli neljä kuukautta sairastuttuani päätöksiä. Onneksi oli puskuria ja visakortti. 

Kellä nämä päätökset on oikeasti kestänyt puoli vuotta? Liittojen sivuilla lukee käsittelytilanne, ei siihen yleensä pari viikkoa enempää aikaa mene edes ensimmäisellä kertaa ja sitä ennen maksetaan yleensä vielä viimeinen palkkakin, irtisanomisaikakin voi olla 2-6 kk palkan verran.

Kelan kanssa voi mennä ikuisuus (sairauspäiväraha). Pahimmassa tapauksessa siitä tulee hylky. 

Vierailija
30/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajonneen kodinkoneen uusiminen maksaa yleensä vain satasia. 6 kk puskuri palkkatyössä voi olla helposti 10 000-20 000 e, onhan tämä nyt järjetön summa pitää tilillä makaamassa.

Eikö ole ihan fiksua olla tuon verran säästöjä, jos on mahdollista. Tili on synonyymi likvudille, koska kaikki eivät ymmärrä täsmällisempää kieltä. Asia ilmaistaan yleistajuisesti. 

Vierailija
31/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskurista olisi ollut hyötyä, kun tulin yllättäen raskaaksi myöhäisellä iällä. En saanut säästettyä raskausaikana kuin pari tonnia, koska lapselle piti ostaa kaikkea tarpeellista. Säästöt hujahtivatkin sitten viimeisen raskauskuukauden osasto-oleiluun ja synnytyskuluihin sekä älyttömään määrään lääkkeitä. Nämä jakautuivat kahden eri vuoden joulukuulle ja tammikuulle, niin ei maksukatotkaan auttaneet. Tästä viisastuneena säästän kyllä puskurirahat vastaavia tapauksia varten. Kenelle tahansa voi sattua yllättävä käänne terveydentilan kanssa.

Vierailija
32/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin tulee ihan älytön määrä biojätettä, kun ei kukaan muu auta ruokien syömisessä. 

Myös perheen kakkosauto voi olla kauppakassi, jos ei ole varaa kahteen autoon. Kahdessa keskiluokkaisessa ystäväperheessäni on ollut vain yksi auto, vaikka on ollut pienet lapset, että ei se ihan tavatonta ole sekään, eikä ole ollut rahasta kiinni. 

Yksinelävän elämä tulee tutkimusten mukaan kalliimmaksi. Olen aina asunut yksin ja minua on harmittanut se, että se on estänyt minulta mahdollisuuden elää kodissa jossa olisi yli 70 neliötä tai vaikka kodinhoitohuone, vaikka olen tienannut yli mediaanipalkkaa. Oma pihakin on haastavampaa saada yksin. Olen uusinut juuri pesukoneen ja jääkaapin. Yksin piti maksaa molemmat kaikkien muiden kulujen lisäksi. 

Minä en heitä juuri koskaan mitään ruokaa biojätteeseen. Aterioiden ja syömisten suunnittelu kuntoon jos ruokaa lentää jatkuvasti roskiin. Samaa ruokaa voi syödä helposti pari päivää tai pakastaa annoksina jos ei muuten saa syötyä.

Vierailija
33/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Miksi pitäisi. 

minä kyllä elän ihan TULOILLANI, ei erikseen tilillä tarvitse hillota rahaa. 

Vierailija
34/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huomattavasti edulllisempaa sopia huonekaluliikkeessä sohvan kotiinkuljetuksesta tai kodinkoneliikkeessä pesukoneen kotiinkuljetuksesta kyseisen firman pakettiautolla kun omistaa henkilöauto ja mahdollisesti peräkärry. Autosta menee jatkuvasti vakuutusmaksuja ja pysäköintimaksuja puhumattakaan polttoaineen kulutuksesta ja muista mahdollisista huoltokustannuksista. Se kotiinkuljetus on yksi kertamaksu ja siitäkin voi yrittää tinkiä kaupanteon yhteydessä.

Vierailija
35/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikkapa Suomi päätyy velkalastinsa alla holhoukseen, eikä ole enää Kelaa tai muita tahoja jakamassa rahaa kuin joulupukki kun yhtäkkiä menetät työsi tekoälylle, taloosi tehdään putkiremontti, tai tarvitset yhtäkkiä sydämen ohitusleikkauksen. Nämä säästämissuositukset ovat hienovaraisia vihjeitä siitä, mitä on tulossa.

Vierailija
36/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kunnon puskuria tai säästöjä niin miten onnistuu vuokran tai asuntolainan maksu jos jää työttömäksi tai tulot tippuvat vaikka sairauden vuoksi? Velattomassa omistusasunnossa on helpompi asua halvalla mutta silloinkin pitää varautua remontteihin.

Vierailija
37/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämän säännön pitäisi olla "4320 tunnin varautuminen"? Kun on se dorka 72 tuntiakin.

Vierailija
38/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kunnon puskuria tai säästöjä niin miten onnistuu vuokran tai asuntolainan maksu jos jää työttömäksi tai tulot tippuvat vaikka sairauden vuoksi? Velattomassa omistusasunnossa on helpompi asua halvalla mutta silloinkin pitää varautua remontteihin.

ei kaikilla ole vuorkaa tai asuntolainaa.  Ja puskuri EI mitään auta jos joutuu tulottomaksi. Ennemmin kannattaa keskittyä sen varmistamiseen että EI JÄÄ TULOTTOMAKSI. näin minä olen tehnyt. 

Vierailija
39/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huomattavasti edulllisempaa sopia huonekaluliikkeessä sohvan kotiinkuljetuksesta tai kodinkoneliikkeessä pesukoneen kotiinkuljetuksesta kyseisen firman pakettiautolla kun omistaa henkilöauto ja mahdollisesti peräkärry. Autosta menee jatkuvasti vakuutusmaksuja ja pysäköintimaksuja puhumattakaan polttoaineen kulutuksesta ja muista mahdollisista huoltokustannuksista. Se kotiinkuljetus on yksi kertamaksu ja siitäkin voi yrittää tinkiä kaupanteon yhteydessä.

Yhtälailla ne perheellisetkin ottaa niitä kotiinkuljetuksia, harvalla on sellaista kuljetuskalustoa että saisi itse kaiken kärrättyä jos omistaa normaalin henkilöauton. Kerran kun ostaa kunnolliset huonekalut niin tämä kotiinkuljetus on muutenkin aivan mitätön kulu pitkässä juoksussa.

Vierailija
40/80 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puskurista olisi ollut hyötyä, kun tulin yllättäen raskaaksi myöhäisellä iällä. En saanut säästettyä raskausaikana kuin pari tonnia, koska lapselle piti ostaa kaikkea tarpeellista. Säästöt hujahtivatkin sitten viimeisen raskauskuukauden osasto-oleiluun ja synnytyskuluihin sekä älyttömään määrään lääkkeitä. Nämä jakautuivat kahden eri vuoden joulukuulle ja tammikuulle, niin ei maksukatotkaan auttaneet. Tästä viisastuneena säästän kyllä puskurirahat vastaavia tapauksia varten. Kenelle tahansa voi sattua yllättävä käänne terveydentilan kanssa.

Minun käänne terveydentilassa on vienyt 50 000 euroa. Sen, mitä minulla oli, veisi enemmänkin. Toki kaikilla ei ole tätäkään ja kärsimys on sitten suurempi. Julkisella ei todellakaan saa riittävää hoitoa ja lääkkeetkin maksavat. Kaikki lääkkeet eivät ole mukana maksukatossa.